Irene
15-01-2012 om 17:33
Topsportacademie wel of niet doen?
Onze zoon is geselecteerd voor een topsportacademie. Hij is erg enthousiast en wil er heel graag heen. Het is een zogenaamde LOOT-school: een normale middelbare school met speciale faciliteiten voor topsporters. Zoon gaat gymnasium doen en daarnaast gaat hij dan 8 uur per week trainen (plus af en toe toernooien, trainingskampen enz). Verder is de bedoeling dat je ook gewoon met je club traint (2uur per week) en wedstrijden met je club speelt (meestal toernooien met 3 a 4 wedstrijden en dat vrijwel elke zaterdag).
Grootste probleem: de school is ca. 1 uur reizen bij ons vandaan.
Ik weet het dus niet. Is dat niet veel te veel in 1x: overgang naar middelbare, 12 uur sporten per week plus nog eens 10 uur reizen per week? Zoon is versneld dus ook nog eens net 11 jaar als hij daar gaat beginnen. En ja, zoon wil heel graag, maar kan hij wel overzien wat dit inhoudt?
Wie heeft ervaring met iets soortgelijks, positief of negatief? Ik hoor het allemaal graag want ik vindt het een erg moeilijke keuze...

sinas
15-01-2012 om 17:52
En als hij niet gaat
en zijn hele leven daar spijt van heeft? Ik neem aan dat hij is geselecteerd vanwege een groot talent? Op zich snap ik je zorg wel, maar ik ken diverse mensen wiens kind naar de theaterschool in Rotterdam wilden, wat ook een flinke reis betekende, en dat is ook best een hele stap, je jonkie naar die grote stad. Toch hebben ze het gedaan.

DD
15-01-2012 om 18:16
Doen
Ik zit zelf bij een vereniging waarvan er veel jeugd op een LOOT-school zit. Die trainen vaak 2x per dag. De ouders zetten ze af bij de training en daarna fietsen ze naar school. Na school fietsen ze weer naar de training en daar halen de ouders ze weer op. Veel hebben een fietsendrager op de auto en veel wonen ook buiten de stad.
In de brugklas gymnasium trainde ik ook 1,5 uur per dag, op een gewone school. Moet kunnen, denk ik dan, anders zou geen enkele zwemmer ooit gymnasium kunnen doen.
Ik zou het gewoon doen. Leren plannen is dan wel noodzaak, maar erg goed. Bovendien, kun je er altijd af, maar kun je er later nog op?

Henriette123
15-01-2012 om 18:27
Laten gaan
Ik zou mijn zoon laten gaan, omdat hij het zelf heel graag wil, geselecteerd is, en het een buitenkans is om sport en leren te combineren. Mocht het tegenvallen, dan kan hij na een jaar altijd naar een gewone middelbare school gaan, er wordt immer ook naar een diploma toegewerkt.
De reisafstand is ver, maar er zijn veel kinderen die een uur naar een middelbareschool moeten reizen, omdat zij buitenaf wonen.

Irene
15-01-2012 om 20:44
Antwoord p
De trainingen zijn of bij school, of 10 minuten lopen bij school vandaan. Ze streven er naar om 4 dagen per week te beginnen met 2 uur trainen en daar het lesrooster op aan te laten sluiten.
De reis is globaal: 10 minuten fietsen, 10 minuten trein, 8 minuten voor overstappen (op Utrecht CS), 20 minuten trein, 10 minuten fietsen. Als alles meezit net in 1 uur te doen, maar dat zal zeker niet altijd lukken. Hoe druk de treinen zijn weet ik (nog) niet.
Ik ben er nog overdonderd van. Ik had heel eerlijk gezegd namelijk niet verwacht dat hij door de selectie zou komen. Maar de trainer zei toch echt: "we zijn erg onder de indruk van je, we willen je graag op de academie hebben". Zoon zweeft zo'n beetje...

Tineke
15-01-2012 om 21:52
Doen
Niet kan altijd nog, deze kans komt maar éen keer. De reistijd kan best, (ik moest vroeger ruim een uur fietsen) maar is er niet een rechtstreekse bus ofzo? Het is zo'n gedoe op deze manier.

Dorry1
15-01-2012 om 23:33
Heb zoiets gedaan
Ik ben destijds ingestapt op de HAVO 4 klas van de vooropleiding van de dansacademie in Rotterdam.
Het was voor mij een droom die uitkwam. En ik heb er heel veel van geleerd, ook al ben ik nooit danseres geworden. Mijn dagen op school waren tot 14.00 uur en dan tot 17.00/18.00 uur balletlessen; 5 dagen per week en met 17 al op kamers. En dat vanuit de Limburgse rimboe helemaal naar de grote stad Rotterdam. Het was zwaar, maar het voelde geweldig. De meeste last had ik trouwens van het gebrek aan daglicht in de winter omdat ik in et donker wegging en in het donker thuiskwam. En van het contrast met het oude leven bij mijn ouders. Als ik dan thuis kwam vonden ze opeens dat ik van alles niet meer mocht terwijl ik in Rotterdam alles zelf MOEST doen. Ik ben er heel volwassen van je worden (in positieve zin) en ik denk je zoon ook. Gefeliciteerd dat hij is aangenomen! Dat is zowieso een heel magisch moment voor je zoon; auditie doen en aangenomen worden. Ik heb 2x auditie gedaan op verschillende Dansacademies. En uit de 200 deelnemers aan de auditie behoorde ik beide keren tot de beste 10. En dat is een kick, dat kan ik je vertellen.
Mijn vader mocht niet naar t conservatorium, en heeft die opleiding pas kunnen doen toen zijn beide ouders overleden waren. Dat wil je nooit op je geweten hebben.

Yura
16-01-2012 om 08:31
Vriendje van zoon
is topsporter. Hij zit op een normale middelbare school, omdat lootscholen te ver weg waren (ook ca. 1 uur). Zijn ouders zijn eerst gaan praten op de beoogde middelbare school hoe ze met topsporters omgaan en er blijken er behoorlijk wat te zitten vanuit diverse sporten (vorig jaar had zoon er 3! in de brugklas, dit jaar weet ik het buiten dit vriendje niet). Zo lang de cijfers goed zijn is het geen probleem, vriendje is op dit moment ook een week afwezig. Hij krijgt volgens mij af en toe wel wat huiswerk mee als hij een week weg is en hij moet zelf heel goed plannen, maar het gaat heel goed. Hiervoor zat hij overigens op dezelfde basisschool als mijn zoon en dat ging ook prima, ik weet dat op die school nog een topsporter zit, hij gaat bijvoorbeeld naar de training als de andere kinderen gymmen.

Fiorucci
16-01-2012 om 14:42
Klopt p
Een Loot school doet meer dan alleen wat rekening houden met: http://www.nocnsf.nl/CMS/showpage.aspx?id=662
De school van mijn zoon heeft geprobeerd in aanmerking te komen om Loot school te worden, maar dat wordt je niet zomaar. Ondanks hun beleid, en zeer sportieve inslag, en zelfs met Topklassen sport is het niet gelukt.

Sawo
16-01-2012 om 15:41
Loot utrecht
Hoi Irene
De loot school in Utrecht is toch geen 20 minuten met de trein of bedoel je andere loot school.
Ik denk dat je vooral moet kijken of je zoon dit aankan en wat heeft de academie te bieden. Zelf vind ik de topsportwereld veel offers vragen en er weinig voor te bieden hebben behalve een kans op ooit een medaille.
Dus kijk goed naar de school en topsportacademie zelf.
gaan ze goed met de kinderen om? Hoe zorgen ze dat de kinderen er lol in blijven houden? Hoe gaan ze om met blessures en groei van pubers? Hoe kan je zoon omgaan met ernstige vertragingen. Wat gebeurt er als hij toch meer tijd nodig heeft voor school. gaat school voor of de sport?
Wij hebben zelf een zoon die net niet goed genoeg is voor een topsportacademie en vaak ben ik daar stiekum heel blij mee. Hij traint vanuit huis extra op zgn breedtetrainingen.
Hij is nu 15 jaar en sport nu nog steeds met veel plezier terwijl een aantal kinderen van zijn leeftijd die wel naar academie zijn gegaan helemaal gestopt zijn of niet goed gegroeid zijn. Dit is vast een andere sport maar blijf vooral kritisch en probeer contact te krijgen met ouders van oudere kinderen van dezelfde sport.
suc6
Saar
groet
Saar

PonPonnetje
16-01-2012 om 22:26
Mee-lezer
Hoi Irene, ik ben benieuwd wat "straks" je keuze zal zijn en welke afwegingen je hebt gemaakt. Wij zitten volgend jaar met hetzelfde probleem, met exact dezelfde reistijd; dus ik lees graag mee.
Heel veel succes.
PonPonnetje

Irene
17-01-2012 om 13:55
Reactie (lang)
Over de begeleiding van de kinderen maak ik mij niet zo'n zorgen. Ze worden onderzocht en gevolgd door een sportarts, begeleid door een diëtist en een fysiotherapeut en getraind door verschillende heel ervaren trainers. En voor alles en iedereen staat voorop: de school gaat voor.
Het is geen sport waar je rijk van kunt worden (in Nederland is het nu nog volledig op amateur niveau, al wil de bond wel naar een betaalde tak toe gaan werken), dus een diploma halen heeft wel prioriteit! De academie's (dit is de 4e in Nederland) zijn opgezet omdat de bond graag serieuzer mee wil gaan doen in de wereld. Maar dat staat allemaal nog aan het begin dus (de oudste academie draait pas 3 jaar)
Probleem is dus ook meteen dat er naast de gewone jeugdafdelingen op een club weinig is. Er zijn regionale talenten centra die 5x per jaar een trainingsdag organiseren voor talenten. Maar verder wordt er door de jeugd dus ook maar op 1 niveau gespeeld.
Als je niet naar de academie gaat, is het dus niet mogelijk om meer te doen dan wat je gewoon met je club doet. Een alternatief (waar wij ook nog naar kijken) is een school met een sportprofiel (die zit hier vlak bij). Maar dan ben je dus vooral met allemaal andere sporten bezig.
Verwachting van de basisschool is dat zoon het gymnasium makkelijk aan kan en dat hij behoefte zal hebben aan extra uitdaging. 2 talig of extra vakken, daar doe je hem echt geen plezier mee hebben we inmiddels wel in de gaten. Maar extra sport, dat wil hij wel heel graag.
Saar: wat jij zegt dat de topsportwereld veel vraagt maar weinig biedt, dat zie ik toch anders. Ik denk als ik naar zoon kijk, dat hij ontzettend veel plezier zal hebben in het vele sporten. Dat hij er discipline leert die hem alleen maar ten goede zal komen bij zijn school en later (hopelijk) studie. Dat hij er leuke ervaringen zal hebben (trainingskampen in het buitenland, toernooien enz), dat hij er leuke vriendschappen aan overhoudt (het is een teamsport en het hele wereldje rond deze sport is erg gezellig en prettig) en dat hij op een kwetsbare, beïnvloedbare leeftijd meer bezig is met gezond leven en sport, dan met uitgaan en roken/drinken en dat soort zaken.
Was de school dichterbij, dan hadden wij de knoop al doorgehakt. Nu dubben we nog even verder...
Oh ja, de school is in Hilversum (niet in Utrecht, helaas...)

Sawo
18-01-2012 om 11:57
Klinkt goed
Hoi Irene
De sport van je zoon klinkt in ieder geval gezellig en sociaal. Mijn zoon traint ongeveer 7 uur in de week en in het weekeinde vaak competitie of toernooien.
Maar de sport van mijn zoon is duidelijk veel groter dan de sport van je zoon dus hij hoeft niet naar de topsportacademie om de positieve punten van sporten te beleven.
Hoe groot is de liefde voor deze specifieke sport want kinderen die uitblinken in een sport zijn ook vaak goed in andere sporten.
In ieder geval heeft mijn zoon geen probleem om veel trainen te combineren met 2 talig vwo. Hij heeft geen reistijd naar school maar wel naar de trainingen.
En je zoon komt in de klas met kinderen die allemaal druk zijn met sporten dus anders staan in het sociale leven. Uitgaan, drinken ed zullen minder belangrijk zijn als je ouder zijn. Dit lijkt me wel een pluspunt.
Ik wil nog wel een nadeel geven van een veelsportend kind. Onze oudste heeft wel een beetje haar buik vol van alle aandacht en tijd die gaan naar haar jongere broer. Maar dit zal in elk gezin anders zijn.
suc^
saar

Irene
18-01-2012 om 19:45
Goeie week...
Ik hoop niet dat zoon naast zijn schoenen gaat lopen, want hij krijgt wel erg veel lovende woorden deze week. Zondag dus als door de selectietraining gekomen, vandaag zijn definitieve schooladvies: zonder enig voorbehoud VWO+ met een NIO-score van 144. We zijn wel trots op 'm!

ilsepilse
24-01-2012 om 14:18
Topsportschool of academy?
Mijn zoon werd toen hij 13 was ook geselecteerd voor het extra volgen van sportlessen bij een topsportschool, hij ging naar zijn gewone middelbare school (1ejr) die vroeger een LOOTschool was maar kreeg best veel tegenkanting ivm weggaan om 13u om dan om 15u bij de trainingen te zijn (1u reizen met de bus). HIj kwam dan tegen 19u thuis en moest dan nog met zijn eigen team trainen. Hij heeft het een half jaar volgehouden.
Toen kon je naar topsportschool nog niet gaan als middelbare school dit is inmiddels verandert, want dan zouden ze bv iedere ochtend sport hebben gehad en bij de club id buurt kunnen aansluiten en dan thuis komen en dan was je klaar.
Ik vind het heel jammer dat je hier geen topsportscholen hebt met internaat, hij kon met zijn belgische nationaliteit eventueel naar Leuven naar de Topsporschool gaan met internaat, maar raakte net niet door de selectie.
Hij zit nu in het 5e jaar havo gaat waarschijnlijk volgend jaar naar de hogeschool, speelt nu eredivisie (4x 2 u trainen per week + wedstrijden).
Zorg dat andere broer weinig aandacht krijgt is er niet die heeft een andere sport waar hij dan ook weer goed in is