Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mia

Mia

07-03-2019 om 16:17

Traktatie geweigerd, ik kom er met school niet over uit

Ik vind het lastig om de kwestie te beschrijven omdat er wellicht wordt gedacht aan de Luizenmoeder, maar zal het zo feitelijk mogelijk proberen te doen.

Verleden week was mijn dochter (basisschool) jarig en hadden we spiezen met fruit en twee snoepjes erop als ogen gemaakt voor de traktatie. De spiezen stelden, uiteraard, een dier voor.

In de schoolgids staat dat met de leerkracht voor de groep moet worden besproken wanneer er getrakteerd wordt. Dat hebben we gedaan. Op die dag is de traktatie meegenomen en zou die uitgedeeld worden.

Na het zingen zou mijn dochter met een vriendinnetje trakteren wat dus niet mocht omdat de leerkracht de traktatie ongezond vond. Kinderen teleurgesteld, dochter verdrietig.

Ik ben allereerst maar eens met de leerkracht gaan praten en ging ervan uit dat dit een misverstand is. Maar zij vindt de traktatie ongezond omdat deze teveel suiker zou bevatten.
Ik heb gevraagd of er dan alsnog iets anders getrakteerd mag worden, het antwoord is nee.

Iemand enig idee wat ik hier verder mee kan? Dochter is wellicht binnen korte tijd vergeten dat ze zou gaan trakteren, maar straks heb ik voglend jaar weer dat een traktatie geweigerd wordt door "grijs gebied" van gezond trakteren.


Mijntje

Mijntje

07-03-2019 om 16:24

zuur

Inderdaad een leuke scene voor de luizenmoeder. Met een juf Ank die alle regeltjes letterlijk neemt Mijn ervaring: in de hogere klassen zijn ze niet meer zo streng.
Ik zou het er niet meer over hebben en het volgend jaar weer proberen. Gebruik dan maar rozijntjes als oogjes. Wel zuur na al dat geknutsel!

Enna M.

Enna M.

07-03-2019 om 16:26

wat kinderachtig

Jeetje, wat flauw van zo'n leerkracht. Probeer je een tamelijk verantwoorde traktatie te maken en is het niet goed. Misschien ook kinderachtig, maar daar zou ik wel wat van zeggen op school. Je hebt het er al over gehad met de juf en jullie zijn het niet eens geworden; dan zou ik denk ik toch iemand anders op school (misschien niet direct de directie, maar de bouwcoordinator ofzo - geen idee eigenlijk. Het is ook wat zwaar voor de vertrouwenspersoon vragen hoe het zit met dat beleid en dat jullie erg teleurgesteld zijn over hoe het is gegaan. Dan weet jij hoe strikt het beleid eigenlijk is en/of wordt de juf er eventueel op aangesproken dat ze niet zo streng hoeft te zijn op dat gebied.

Mia

Mia

07-03-2019 om 16:35

Schoolgids

We hebben een schoolgids waar letterlijk de term grijs gebied in staat, maar ook dat het ter interpretatie van de leerkracht is.
Ik zat ook al eens te denken dat ik met iemand anders van de school het erover moet hebben, maar weet niet goed wie ik moet aanspreken

Hangkous

Hangkous

07-03-2019 om 16:38

Kinderachtig zeg

Teveel suiker?
Hoe komt zo'n juf op dat idee!
Beestjes van fruit dus de ogen hadden de grote van 1 m&m neem ik aan.
Als de ogen gemaakt waren van van die drop jojo's dan hadden we het nog echt over snoep met een hoofdletter S.
Twee m&m of 2 tumtum, waar praten we over😕?

Inderdaad het hogerop zoeken bij de bouwcoördinatie of directie.

Hangkous

Hangkous

07-03-2019 om 16:41

Persoonlijk

Liet ik mijn kinderen liever 2 snoepjes eten dan fruit, al dat fruitzuur met ook nog vruchtensuiker is slechter voor het gebit dan 2 tum tummetjes.

ex-juf

ex-juf

07-03-2019 om 16:45

Luizenmoeder

De scenes in de Luizenmoeder zijn echt hoor, daar wordt niks overdreven. Ik maakte het dagelijks mee, ook die zwaaihandjes en dat geklets over sollicitanten, kerstbomen met ballen waarop de oiders moeten schrijven wat ze meenemen voor het kerstdiner, het is helaas allemaal reuze-echt

Jesse_1

Jesse_1

07-03-2019 om 18:02

Idd Hangkous

Ik moest meteen denken dat het fruit waarschijnlijk teveel suiker bevatte en dat de traktatie daarom geweigerd is.

Sneu hoor.

Lydia

Lydia

07-03-2019 om 19:24

Ik zou het loslaten

Je kunt discussie met school beter beperken tot het leerproces van je kind. Dat is soms al lastig genoeg en 'gezeur' over het afkeuren van de traktatie leidt alleen maar af.
Volgens jaar vertel je vooraf wat je plan is qua traktatie, en omdat je traktatie vorig jaar werd afgekeurd, wil je het nu vooraf al weten.

Lou

Lou

07-03-2019 om 19:27

Precies v@@s

Het probleem kwam me al vaag bekend voor.

Jackie

Jackie

07-03-2019 om 20:57

(o.t) maar....

Maar wat zou er dan wél getrakteerd mogen worden? Doosjes rozijnen? Ok weer zoet. Worteltjes dan?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-03-2019 om 22:13

Alles

Hier mag alles getracteerd worden en alles wat onder het kopje snoep en goedkope rotzooi valt gaat gewoon in de tas en aan het eind van de dag mee naar huis.
Hoe hoger de groep, hoe minder moeilijk hierover wordt gedaan.

Wat hier dit jaar wel verandert is is het rondgaan langs de klassen. Dat mag nog steeds met de klassieke chocolaatjes, maar dan wel alleen de klassen op de eigen verdieping.
Grote school, dus altijd wel een kind jarig.
Er is zelfs sprake geweest van helemaal niet meer rond, maar dat werd toch tè ongezellig.

En idd, de luizenmoeder is akelig herkenbaar. Vooral kerst op de openbare school, het was precies zoals het op de school van oudste ging:/)

Kaaskopje

Kaaskopje

08-03-2019 om 00:29

Wat is goedkope rotzooi?

Dan weet ik wat ik niet in huis moet halen als er kinderen komen.

Ava

Ava

08-03-2019 om 01:33

Vreemde regels

Het kinderdagverblijf van mijn kinderen had ook een suikervrij beleid. Omdat we niet meer in de buurt woonden en dat deel autovrij was, heb ik mij erin verdiept. De kindervriendelijke suikervrije traktatie die dan wel mocht waren soepstengels gedoopt in appelsiroop en door de gekleurde muisjes gehaald. Nou moe?

Wat je met zo’n juf aan moet, ik weet het niet. Je moet wel hard zijn wil je een kind terplekke verbieden te trakteren. Dadelijk is ze het type dat wat je ook doet, ze zal het je een keer betaald zet.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-03-2019 om 07:36

Kaaskopje

Goedkope rotzooi is van die prullaria van Zeeman of Action ofzo wat dan samen met snoepgoed in een feestelijk zakje wordt gestopt. Het ergste zijn de fluitjes

Dees

Dees

08-03-2019 om 08:12

Beleid

Bij het kinderdagverblijf werd door sommige ouders iets gezonde getrakteerd als in een leuke groente of fruit hap of zelfs een bakje yoghurt soms met wat hagelslag erin ofzo.

Maar soms lag er in het bakje van mijn zoon een flinke puntzak snoep vaak vergezeld met een pakje taxi en chips. Ook in de tijd dat hij nog geen jaar was.

Toen mijn zoon naar de basisschool ging verwachtte ik een traktatie beleid. Die was er dus niet, kwamen er gerust enorme muffins mee met erop een flinke laag marcepein en ander zooi. Wij zijn begonnen met ontbijtkoek huisjes(iets minder groots als die muffins enzo) maar de laatste keer hebben we mini donuts getrakteerd minder groot maar wel super vet.
Tja als er geen beleid is ga je maar meedoen in het belang van je kind.

Dees

Dees

08-03-2019 om 08:14

Dendy

Die fluitjes zijn juist het leukst! En die zijn ze een week later vergeten en zo de prullenbak in.

Hier trouwens een paar extreme trakteerders met duurdere spullen. Maar ook verjaardagsfeestjes voor de gehele klas met tot slot een Goodie bag.

Flavia

Flavia

08-03-2019 om 08:26

Dees

en dan de prullenbak in, juist daarin zit 'm de crux lekker voor het milieu al die disposables.

En waarom zou je mee gaan doen met de ongezonde tractaties als jij dat niet zou willen. Mijn dochter heeft tot groep 8 altijd op fruit getrakteerd en dat was nooit een probleem.

Dees

Dees

08-03-2019 om 08:42

Flavia

Het is geen probleem als je kind een sterke vriendengroep heeft. Als mijn kind ook nog eens op fruit trakteert is zijn positie in de groep nog dramstiser. Heel lastig als je als jongste droppie van de klas het minste moeite hebt met de school werkjes.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-03-2019 om 08:58

Ah dat soort zooi

Ja, ook daarbij bedenk ik of ik het wel in huis wil hebben. Los van het milieu regel ik natuurlijk geen fluitjes voor in mijn eigen huis, haha. Die roltongen zijn na een keer blazen vaak alweer stuk.

Wat dit betreft zijn de tijden echt wel veranderd vind ik, ten opzichte van toen wij nog met de basisschool te maken hadden. Ik zou nu géén plastic traktatiezakjes meer laten uitdelen, geen plastic aardigheidje, geen ballonnen. Alleen papier, karton, hout, dat werk. Als er geen beleid is wat het lekkers betreft, zou ik minder 'moeilijk' doen, maar dat zou wel afhangen van wat onder de andere kinderen gangbaar is. Als iedereen fruit trakteert, trakteer je dan niet opeens een suikerbom, lijkt mij. Doet iedereen maar raak... dan ik ook.

Het is voorbij

Inderdaad. Zelf waren wij niet van het snoep maar er werd toch wel verwacht dat je bij het uitdelen voor elk kind een zakje snoep had, met chips en 'dingetje' erin. Mijn exman stelde ze zelf samen, met een lintje erom.

Wat er mee naar huis kwam lag hier steevast op de wasdroogcombinatie tot het naar de prullebak ging.

Voor de kinderopvang sprak ik vaak af dat we ijs bezorgden. Ook prima, ik weet niet hoe het nu zou vallen? Roomijs voor de meesten en waterijs of yoghurtijs voor kinderen met een dieet.

Voor mijn eigen verjaardag nam ik een tijdje een krat frisdrank mee naar mijn werk.

Ik denk dat het trakteren op zich niet zo erg is, maar snoep en frisdrank is zo'n dagelijks gebeuren geworden dat het een overdaad is. Als het alleen maar als traktatie uitgedeeld zou worden zou het niet zo'n probleem zijn denk ik.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-03-2019 om 09:29

IJs

IJs is echt een zomertraktatie. Ik heb winterkinderen. Volgens de kalenderwinter tenminste. Aangestoken door de andere ouders maakte ik wel werk van het geheel, dus mooi versierd. Ik heb me een keer wat vergaloppeerd met het trakteer'ding'. Ik had een soort boom van een aardappel op een stam gemaakt. Houten prikkers erin met lekkers als takjes. Het was niet heel erg stevig bleek later, de takkenboel was topzwaar. Maar bij de entree van de klas was de boom nog wel intact. Ook weer wat geleerd, de volgende keer deed ik het minder ingewikkeld.

"Gelukkig" hoef ik me hier niet meer druk om te maken (ik vond het eigenlijk nog leuk om te doen ook), maar als ik hoor en lees hoe hier nu mee omgegaan wordt, moet ik weleens zuchten.

rode krullenbol

rode krullenbol

08-03-2019 om 10:33

Nee, dan vroeger!

Aan mijn lagere school werd helemaal niet aan trakteren gedaan. Het enige snoep dat wij kregen was het strooigoed met Sinterklaas. Wél zogeheten 'schoolmelk' in piramidevormige pakjes met een rietje. Maar daar was niet ieder kind even blij mee. De - ongekoelde! - melk stonk nog wel eens of er dreven klontertjes vet op.

Het is dat vreemde ogen dwingen. Anders waren die prachtig blauw gekleurde pakjes ongetwijfeld massaal nog ongeopend in de prullenbak beland.

Rode krullenbol

Jasmijn

Jasmijn

08-03-2019 om 10:42

cakjes bakken

Wij bakten altijd die kleine cakejes met een plaatje erop (van eetpapier) en een papieren parapluutje erin. Mijn dochter had het er laatst nog over, we bakten ze dan de avond ervoor en dat vonden mijn kinderen altijd erg spannend, en het was natuurlijk heel feestelijk om te trakteren.
En de andere variant was een zakje naturel chips met een krullintje eraan. Die dingen mochten toen en waren ook erg geliefd bij de kinderen om uit te delen.
Ik kan me ook van vroeger niet herinneren dat ik ging trakteren. Alhoewel anderen dat soms weer wel deden, zij hadden zo'n mooie uitdeel doos van tupperware (geloof ik) of bestaat dat niet en is mijn fantasie met me op de loop?

Kaaskopje

Kaaskopje

08-03-2019 om 10:45

Toen onze dochters naar de bs gingen, kon je een abonnement nemen op schoolmelk, dus pakjes weggooien was daarmee natuurlijk niet aan de orde. Of je drinkt dat of je krijgt iets van thuis mee. Ik ben nog van de schoolmelk-in-glazen-flesjes-tijd, dus die verpakking werd sowieso niet in de vuilnisbak gegooid. En in tegenstelling tot veel anderen, vond ik het helemaal niet vies. Als ik de geur van die half lauwe melk weleens ruik, geeft dat juist een goede herinnering, haha.

Ik ben als buur van een school trouwens van mening dat ouders alles mee moeten geven in eigen bakjes en bekers/flesjes (hervulbare uiteraard). Dat zou een hoop zooi op straat schelen (en in onze tuin). Ik ontdekte bij Blokker papieren rietjes. Wel zo goed om te gebruiken.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-03-2019 om 10:51

Ik zelf, oma vertelt

Wij deelden los snoep uit. Dat ging in een trommel mee en daar ging je mee langs je klasgenoten. De meesters en juffen kregen iets groters. Toen ik 11/12 jaar was, brak er een andere tijd aan: stokjes met blokjes kaas, augurkjes, worstjes, ananas en zilveruitje . In mijn klas werd dat gewaardeerd.

Los snoep uitdelen is nu uit den boze volgens mij. Dat speelde in 'onze' tijd (van de kinderen) al met Sint Maarten. Los snoep zou meteen weggegooid worden, hadden we geleerd. Al die bacteriën die daaraan konden zitten...

Ja los snoep

In een trommeltje. Dropje of een sleutel. Later werd t ook van kaasblokjes met zo’n koe dr op...eentje dan he. Wat gruwelde ik daarvan als kaashater. Kon ik echt balen haha.

Ja, die sleutel!

Die heb ik nog getrakteerd op de kleuterschool, toen ik vijf of zes werd. Zelf mocht je pas als laatste pakken, dus het bleef de hele kring spannend of er een groene - mijn lievelingskleur - overbleef. Waarom mag dat eigenlijk niet meer? Een stuk duurzamer dan plastic zakjes. Een kleinigheidje dat je met zijn allen terplekke op eet om de verjaardag te vieren is het ook een idee van een traktatie, Er staat me niet bij dat er ooit een klasgenootje aan bezweken is.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-03-2019 om 13:32

Toch wel

Dochter heeft in groep 7 en 8 getracteerd op een lolly. Een trommel vol met verschillende soorten en die mochten dan tijdens het werken opgegeten worden. Maar dat was dus in de bovenbouw en daar zijn ze makkelijker.

Ik vind zo’n sleutel ook een geniaal idee eigenlijk. Ga ik onthouden

ex-juf

ex-juf

08-03-2019 om 13:42

nog een oma Kaaskopje

"Ik ben nog van de schoolmelk-in-glazen-flesjes-tijd, ....."

Ik hoor die kratten met flesjes nog rammelen als ze werden rondgebracht naar de klassen door leerlingen: alleen de jongens die naar de lts gingen natuurlijk, nooit de meisjes en al helemaal niet degenen die naar een "hogere" onderwijssoort gingen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.