Caitlynn
17-01-2012 om 15:37
Treiterpraktijken op het vo
Mijn zoon zit in de brugklas. Hij is erg op zichzelf. Hij heeft vroeger enkele traumatische dingen meegemaakt (o.a. huiselijk geweld en een scheiding), het is een zorgenkind (ADHD, PDDnos) en comunicatief en sociaal niet heel vaardig.
Op de basisschool werd hij geaccepteerd hoe hij is, hij werd af en toe uitgenodigd voor een feestje en hij kon met iedereen opschieten. Hij zit op een teamsport, op die sportclub wordt hij graag gezien, zowel door de jongens als door de meiden. Hij doet altijd mee als er iets wordt georganiseerd of als hij wordt gevraagd in te vallen bij een ander team.
Nu op het VMBO wordt hij getreiterd door een groep van 5 klasgenoten, die hij zijn "vrienden" noemt. Dit komt omdat ze afzonderlijk wel aardig tegen hem zijn, met hem meefietsen of hij heel af toe wordt gevraagd door een van hen om samen naar de stad te gaan om een patatje te eten ofzo. Als groep noemen hem eenling, slappeling en gek. Ze proberen hem onder de douche te duwen met zijn kleding aan, zijn schoolpasje wordt afgepakt en gebruikt, hij krijgt regelmatig stompen, zijn etui met inhoud is gesloopt, en nog wat andere treiterijen, wat zelfs af en toe wordt gefilmd met hun mobiel.
Ik wist dit niet totdat mijn zoon mij vorige week vertelde wat er aan de hand was. Wat ik heel goed vind is dat mijn zoon, voordat hij dit mij vertelde, zelf al initiatief had genomen en een leraar had ingelicht. Deze had hem gezegd bij een volgend incident weer aan de bel te trekken. Ik heb mijn zoon aangegeven om ook zijn mentor in te lichten en dat heeft hij vervolgens gedaan. De mentor heeft, volgens mijn zoon, de jongens aangesproken en mijn zoon sociale vaardigheidstraining aangeboden, die wordt gegeven via school. Mijn zoon wil dit, ik heb gisteren een brief gehad om toestemming te geven en een uitnodiging voor een informatieavond over deze training. Zelf heb ik ook met mijn zoon gepraat over wat vrienden zijn en wat je van vrienden kan verwachten.
De treiterijen hebben zich na het gesprekje van de mentor met de jongens nog dezelfde dag verplaatst naar buiten het schoolplein, waar ze een kettingslot naar hem hebben gegooid die een zere hand tot gevolg had. Ik ben zelf vroeger gepest en weet dat het behoorlijk uit de hand kan lopen, voor zover dit niet al uit de hand loopt. Dat een gesprekje van de mentor met de jongens geen invloed heeft, zit me helemaal niet lekker. Ik denk erover om zelf contact op te nemen met zijn mentor. Echter, omdat mijn zoon zelf het initiatief genomen heeft, wil ik niet dat hij denkt dat ik er geen vertrouwen in heb dat hij het zelf niet kan oplossen. Wat kan ik doen?

dirksmama
17-01-2012 om 16:11
Aanhalen en uitslaan
allereerst, die jongens zijn zijn vrienden niet. Ik ben vroeger ook gepest, ik herken het. Wat ze doen is tijgergedrag: slachtoffer eerst aanhalen, zodat je daarna harder kunt toeslaan.
Opnieuw naar school, en vooral eentrainng voor de oesters vragen.

Snuggle's
18-01-2012 om 09:37
Naar mentor
Ik zou zelf ook contact opnemen met de mentor. Dit klinkt echt al behoorlijk heftig en hier moet meer mee.
Rot hoor, sterkte

Brasso
18-01-2012 om 09:58
Sova training
Wie moet hier nu training krijgen, volgens mij de pestkoppen! Ik snap wel dat ze je zoon weerbaarder willen maken, maar hij reageert juist, de anderen hebben nog wat lessen in gedrag nodig!! Sterkte, lijkt me dat je je als moeder vrij machteloos voelt!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Guinevere
18-01-2012 om 11:22
Jakkes
Jakkes, wat een nare situatie. Terug naar school inderdaad, je zoon heeft hier duidelijk hulp bij nodig. Lijkt me een goed idee als de mentor de ouders van de pestkoppen inlicht.
Verder, over Sova-training: zomaar een sovatraining zou ik niet doen. Er zijn speciale trainingen voor "zorgenkinderen" met PDD-NOS. De insteek is daar heel anders, omdat de oorzaak natuurlijk anders is. Los van het feit dat er natuurlijk eerst aan het gedrag van de pestkoppen gewerkt moet worden, denk ik dat een speciale Sovatraining geen gek idee is voor je zoon. Laat de pestkoppen maar naar de sova-training van school gaan, als die toch wordt gegeven.

koentje
18-01-2012 om 16:37
Het gooien
van een kettingslot zodanig dat het raakt is geen pesten meer maar mishandeling. Je kunt zelfs overwegen of je aangifte doet...

Caitlynn
19-01-2012 om 10:21
Afspraak
Ik heb ondertussen de school gebeld en een afspraak met de mentor gemaakt a.s. maandag. We hebben ook nog eens uitgebreid met mijn zoon hierover gepraat, het lijkt erop dat er één knul is, die het groepje opstookt. Ik heb nogmaals uitgelegd wat vriendschap is, wat je van vrienden kan verwachten en dat vrienden dit soort dingen niet doen, ook niet om mee te doen met anderen.
Ik weet dat er speciale Sovatrainingen zijn voor kinderen met PDD nos, die heeft hij toen hij 7 was gehad, maar dat heeft, ondanks alle inspanningen, toen weinig tot geen resultaat gehad. Als het meezit kan mijn zoon over een maand of drie weer terecht bij de organisatie die hem in het verleden heeft begeleid en therapie heeft gegeven, dan kunnen zij hier misschien ook nog op inspringen. We krijgen m.b.t. deze Sovatraining op school eerst een gesprek, dus is er de ruimte om het een en ander te bespreken voordat die training van start gaat.
Als er nog eens iets dergelijks voorkomt zoals met die fietsketting (die hem heeft geraakt), zal ik zeker over overwegen om aangifte te doen.

Tirza G.
19-01-2012 om 17:57
Caitlynn
Wat een naar verhaal, bah. Wat zul je boos en verdrietig zijn. Ik vind niet dat je je zoon een bewijs van onvermogen geeft als je zelf naar de mentor stapt. Daarmee laat je zien dat je zijn probleem serieus neemt en dat het iets heel serieus *is*. En niet zomaar een geintje-akkefietje tussen knullen.
Sterkte.
Tirza

costa
25-01-2012 om 07:03
Ellendig
Wat ellendig zeg! Goed dat er een gesprek komt met de mentor! Heel veel sterkte ermee

Caitlynn
27-01-2012 om 13:39
Vervolg
Maandagmiddag is mijn zoon na een nieuwe incident compleet door het lint gegaan. Gelukkig niet door geweld te gebruiken, maar door als een dolle weg te rennen uit de klas en naar huis te gaan. Hij kwam over de rooie thuis. Ik schrok me rot, ik stond net op het punt om naar het gesprek van de mentor te gaan.
De mentor zelf was ook erg geschrokken van de reactie van mijn zoon en had geen idee dat het zo erg was. De pesters zijn vervolgens op het matje geroepen bij de directeur, hebben hun excuses moeten aanbieden aan mijn zoon en er zijn maatregelingen getroffen, waar we ons goed in kunnen vinden. Mijn zoon is er erg blij mee, de rest van de week is rustig verlopen. Over twee weken hebben we nog een keer een gesprek om te kijken of het nog steeds goed gaat.

Temet
27-01-2012 om 13:58
Duimen
Caitlynn, het zou mij niet verbazen als het nu inderdaad rustig blijft. Waarschijnlijk heeft je zoon iets heel goed gedaan door heftig te reageren. Dat maakt indruk. Ook op de mentor, die daardoor ook hevig reageert, en hoppa, de boosdoeners mogen meteen op het matje komen bij de bovenste bovenbaas.
ik stel mij zo voor dat die etterbakkies zichzelf wekenlang vrolijk hebben lopen maken = "lache joh!" en nu goed ingepeperd krijgen - en hopelijk ook inzien - dat dit niet om te lachen is en dat ze veel te ver gegaan zijn.
Hopelijk zijn en blijven ze gepast onder de indruk. Het lijkt erop dat de school in elk geval adequaat heeft gereageerd.
Groeten,
Temet

Caitlynn
27-01-2012 om 16:32
Afspraken
Er zijn zeker afspraken gemaakt voor als het weer gebeurt. Ook als het om de hoek plaats vindt, zoals het gooien van de fietsketting, heeft het pestgedrag consequenties voor de pesters.