jessica5
15-12-2009 om 13:16
Trouw schoolprestaties
Zaterdag stond weer in Trouw de schoolprestaties van alle middelbare scholen.
Kwart vmbo-t scoort slecht bij examens. Dit op de vakken Nederlands, Engels en wiskunde.
We schrokken ook van de resultaten van de twee scholen waar onze kinderen op zitten. Ze hebben alle twee een 2 bij score eindvakken,twee vakken onder de 6 dit zijn gemiddelden van de geslaagde leerlingen.
Oudste heeft vorig jaar eindexamen vmbo-tl gedaan en doet nu de Havo op de zelfde school. Havo scoort wel weer goed.
Dochter zit in de derde en heeft haar eerste se week gehad. Bedroevend lage cijfers gehaald. Dochter vertelde dat het over het algemeen slecht was gemaakt in haar klas. Ik hoop dan ook dat er bij de leerkrachten een belletje gaat rinkelen als de meerderheid deze se week zo slecht heeft gemaakt en er dus flink hard in de lessen moet worden geoefend op de lesstof.
Hoe staat jullie school ervoor?.
ijsvogeltje
15-12-2009 om 22:53
Heel goed
"Hoe staat jullie school ervoor?"
Heel erg goed. Het is een van de ca. 18 VWO-scholen in de lijst die score 6 of 7 heeft. Als verklaring voor de goede resultaten wordt 'kwaliteit' genoemd (en dus niet 'instroom'). En resultaten schoolexamen komen precies overeen met landelijk examen.
Jessica, kwam de slechte score van jullie school als een verrassing? Hoe doet de school het in de ogen van de onderwijsinspectie?
josephine*
16-12-2009 om 10:24
Nadeel van een uitblinkende school
Vorig jaar in het Elsevier scholenonderzoek of die van het ministerie, scoorden de school van mijn zoon en dochter allebei heel goed in de test, de beste scholen (HAVO en VWO) van de stad.
Dus alle ouders van de 8e groepers hollen naar de beste scholen. De beide scholen 3 extra brugklassen, lokalen gebouwd, stilte ruimte opgeheven of gehalveerd, haastig nieuwe leerkrachten geronseld, inroductiedagen ingekort. Kortom een excellente beoordeling biedt een gerede kans op het kelderen van de kwaliteit vanwege de run op de school en plotselinge groei.
ijsvogeltje
16-12-2009 om 16:09
Jessica
Wij wonen in de provincie Utrecht. Als ik snel naar de lijst kijk, zie je dat daar best veel goede scholen zijn. In sommige andere provincies is het wel wat minder. Als ik naar de ander VWO-scholen in deze stad kijk, scoren die ook allemaal prima (4 of hoger). Het (terechte) nadeel dat Josephine noemt gaat hier volgens mij niet zo op: het zijn vrijwel allemaal goede scholen. En iedere school heeft weer zijn unieke punten: tweetalig, technasium, verzwaard talen onderwijs, zelfstandig gymnasium, masterclass, sportklas etc. Ik heb de indruk dat ouders/kinderen vooral daar naar kijken - over de kwaliteit hoef je je toch geen zorgen te maken. (en ik weet niet of mensen echt voor een ander school zouden kiezen omdat die 1 punt hoger scoort - het zijn uiteindelijk toch maar lijstjes)