Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
xera

xera

06-09-2011 om 11:44

Tto, voor welke kinderen?

Zoon scoort cognitief prima (iq test hb) maar kan sociaal wat zwak zijn; denkt razendsnel en zéér logisch maar kan eea soms maar moelijk verwoorden en brengen, mn presentatie is dus zwak. Heeft een diagnose ass, waar wij als ouders overigens weinig van zien en altijd twijfels bij hebben gehad. Maar feit is dus wel dat hij in groepen (vaak) minder funcioneert; onzeker is, zich terugtrekt soms etc. Basisschool is altijd een probleem geweest, mn wat zijn motivatie betreft.(maar wij hebben altijd weinig medewerking kunnen vinden bij school wb een aangepast programma. Heeft wel rugzak maar dat veranderde de zaak zoals verwacht niet)
Hij gaat naar een verrijkingsklas (samenwerkingsverband binnen scholenstichting) en die adviseerden me voor hem tto. (nu groep 8) Voor mij best een verrassing, want die richting had ik voor hem nog niet bedacht. Inmiddels ben ik wel weer meer overtuigd van zijn motivatie om te leren, was daar erg aan gaan twijfelen door de signalen vanuit bs, maar zijn motivatie is ook daadwerkelijk gegroeid, naar mijn idee vooral door de verrijkingsklas. Verrijkingsklas ziet een gemotiveerd kind. (is ook veel gemotiveerder voor die klas, maar wil ook graag hard werken voor de gewone school, en doet mi hard zijn best maar kan dat vaak lastig laten zien, daarbij heeft hij natuurlijk weinig kans gezien een goede werkhouding op te bouwen)
Maar goed, ik twijfel toch wel over zijn sociale vaardigheden. Het beeld dat ik van tto heb is dat er veel beroep hierop wordt gedaan, en ik wil ook niet dat het één grote frustratie voor hem wordt. Van de andere kant is het wel een kind dat kan groeien, doet aan toneel en is hierbij al enorm vooruit gegaan wb zijn presentatie. Hij is zich soms teveel bewust van zichzelf en wordt dan enorm onzeker. Wat ideaal voor zoon zou zijn zijn leerkrachten die een beetje door zijn houding heen kunnen kijken en hem nemen (iig zien) zoals hij is. Ik vraag me af of het klimaat op tto niet al te prestatie gericht is. (maar geldt wellicht voor hele middelbare onderwijs)
Tto is hier sowieso niet met gymnasium, wel lyceum of atheneum. Gym lijkt me wel wat voor hem vanwege grieks, het verhalende karakter ervan. Het is niet zo'n kind van droge stof.
Iemand tips of ervaringen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Grieks

Die Griekse verhalen zijn inderdaad hartstikke leuk, maar vormen maar een klein deel van het vak Grieks. De rest bestaat voornamelijk uit het stampen van woordjes en rijtjes en het puzzelen bij proefvertalingen. Heel droog dus.

skik

xera

xera

06-09-2011 om 13:16

Geloof ik wel

Heb zelf nooit Grieks gehad hoor. Gymnasium hier beweert met veel samenhang te werken, iets dat iig voor zoon goed klinkt. Het is voor hem lastig motivatie te behouden als hij de betekenis niet goed kan doorgronden.

Astrid

Astrid

06-09-2011 om 13:46

Hier zoon met hb + asperger in 3 tto

Mijn zoon (13) is vergelijkbaar met jouw zoon. Ook verrijkingsklas gehad buiten de school in gr. 8. En ook TTO aangeraden van uit school. Hij is ook HB en autistisch (Asperger)met rugzakje. Sociaal was hij heel slecht. Op de basisschool zei hij nauwelijks wat en ook nauwelijks contact met anderen.

Zoon wilde hier zelf ook graag TTO gaan doen. Met de toelating zeiden de docenten dat ze bang waren dat hij sociaal het niet zou redden op het TTO. Hij zei ook niks op het toelatingsgesprek en deed zelfs raar(ik zat er bij). Toch regelmatig samenwerken en regelmatig alleen of in groepsverband speeches houden. Ze harden er door dat gesprek een hard hoofd in.

Nou...niets is er van waar gebleken. Docenten vinden hem zelfs geweldig nu. Vooral zijn humor! Vanaf dag 1 had hij aansluiting bij een groepje. Kinderen paste precies in zijn straatje. Gewoon hele andere kinderen dan de basisschool. Sociaal is hij helemaal opgebloeid. Is nog steeds anders dan de anderen, maar dat zal altijd wel blijven, maar hij ligt goed in de klas en heeft vrienden.

Speeches houden was in het begin eng, maar nu dood normaal. Gewoon elke keer een soort spreekbeurt. Hij doet het gewoon. Er is een vriendje in de klas wat hem seint als het te zacht is. Ook speeches of andere dingen in groepsverband gaan prima. En echt vaak is zijn dit soort dingen nou ook niet. Misschien 3x per jaar. In zijn klas zit nog een jongen met Asperger. Verder weet ik er al 2 die ook met Asperger in hogere TTO klassen zitten.

Qua stof is het TTO voor zoon heel makkelijk. Qua organisatie heeft hij zowel op school als thuis extra begeleiding. Daarnaast goed mail contact tussen ons en de school.

Als je nog dingen wilt weten, dan hoor ik het wel.

Astrid

Astrid

06-09-2011 om 21:10

Ik deel deze mening niet

Ik vind niet dat ze op het TTO veel op zich zelf aangewezen zijn. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal omdat het hier mijn oudste betreft, maar zoon doet weinig uit zich zelf. Dus ik denk dat dat wel mee valt.

Het is cognitief wat zwaarder, zeker bij zoon die TTO gymnasium doet. Maar voor de wat slimmere kinderen is dat absoluut geen bezwaar.

Mijn dochter (gr. 8) wil het ook gaan proberen. Ik denk, als ze toegelaten wordt, dat het voor haar wel zwaarder is. Zij is niet iemand die echt is in school vakken is geïnteresseerd. De intelligentie heeft ze wel. Zij is overigens ook zeer verlegen.

xera

xera

06-09-2011 om 22:51

Nee, volgens mij niet

Er zal wel veel verschil zijn. Volgens mij is juist de begeleiding hier wel goed, iig volgens de verrijkingsklas, tov andere scholen hier. Uiteraard zoek ik dat nog verder uit (maar vraag me soms af; hoe? Ze kunnen wel veel beweren) maar wilde hier al graag eens polsen.
Astrid, zoals je klinkt lijkt zoon misschien meer op je dochter. Hij doet echt wel goed wat hij moet doen, maar uit zichzelf is hij absoluut niet geinteresseerd in leren. Alleen, school moet nu eenmaal, en da's al erg genoeg (aldus zoon dus) en als het niet uitdagend genoeg is dan is het nog veel erger. Thuis is het een kind dat alleen maar speelt en alleen maar oog heeft voor lego, games, tekenen etc. Hij is op school stil en verlegen, maar heeft wel vriendjes, en is verder niet echt extreem. Wat geweldig dat het zo goed gaat met je zoon trouwens! Ook erg bemoedigend.. Samenwerken zal hier geen probleem zijn, speeches houden wel. Ik kan me niet voorstellen dat het cognitief te zwaar is, maar misschien vergis ik me omdat zijn leergierigheid nu eenmaal niet geweldig is. En hij zo ontzettend gauw verveeld is, en stampen zal nu eenmaal wel gaan moeten en lang niet altijd leuk zijn. (nu hoeft hij nooit moeite te doen, snapt alles gelijk, dat is natuurlijk voorbij straks)
Single lady, wat bedoel je met een echte nerd? Iemand die heel graag wil leren? Dat was eigenlijk een beetje mijn beeld van kinderen die op tto thuishoren. Ik vraag me af of zoon daarbinnen past. Zoals gezegd zie ik weinig drive om te leren, het is alleen zo dat het 'm nu eenmaal zeer makkelijk afgaat. (natuurlijk raakt hij wel enthousiast als iets hem eenmaal gegrepen heeft, maar uit zichzelf pakt hij weinig aan dat niets te maken heeft met vechten of ridders haha) Hij is wel een tikje anders, maar ook weer niet extreem anders. (lastig soms voor mij om te 'zien', want ik vind hem helemaal niet anders, hij is net mij!) Ik weet niet of hij tussen echte studiehoofden past. Ben ook wel wat bang voor een elitaire sfeer. Ik denk niet dat er hier sprake is van veel verschillende achtergronden, er is een aparte internationale afdeling. (waar wel mee samengewerkt wordt) Van de andere kant kan ik me het advies wel weer voorstellen, het zal hem ook een relatief veilige omgeving kunnen bieden.

Nerd

Mijn dochter zit ook op een tto (gym) en is alles behalve een nerd hoor, ook zij zit liever achter de computer en te tekenen dan huiswerk te maken maar heeft zelf voor tto gekozen.
Hier ook een aparte internationale school dus de expats enzo zitten niet op het tto. (sommige misschien wel maar zeker niet veel)
Verder kan ik er weinig over zeggen, elke school is toch verschillend. Mijn dochter heeft het er nog steeds erg naar d'r zin. Er zijn redelijk veel presentaties, vaak in groepjes of duo's. Ook heeft ze vrij veel schrijfwerk (boekverslagen/projecten) vind ik. Gelukkig vind ze dat wel leuk.
Het tto is niet zozeer extra moeilijk denk ik, maar lijkt me wel belangrijk dat een kind er zelf echt voor kiest dat je de helft in het engels moet doen. Ook de manier van lesgeven is best op z'n engels vind ik, maarja, dat sprak ons juist wel aan. (Presentaties, posters, samenwerken, verslagen etc)
Als je van ouders wil horen hoe de begeleiding is (ipv van de school), moet je denk ik even de naam van de school noemen, misschien zitten er hier wel ouders met kinderen op die school.

Monet

Monet

07-09-2011 om 16:27

Geen nerd

Hier ook twee zoons die TTO hebben gedaan, beiden zeker geen nerds, laat het ze niet horen!
Juist omdat ze zichzelf geen nerd vinden (anderen ook niet) koos 1 van de 2 ervoor om niet naar het gymnasium te gaan, maar TTO aan het atheneum te volgen. Het gymnasium is hier nl. een verzamelplek van nerds...

xera

xera

07-09-2011 om 22:05

Vandaar dat ik het vroeg

Hier wordt toch nogal verschillend gedacht over het begrip nerd, merk ik ook hier weer. Volgens jouw definitie Single Lady, is mijn zoon er vast ook één, wat je schrijft over jouw zoon komt me nogal bekend voor.
Wat jullie zoal schrijven over 'gewoon vwo', laat me wel wat schrikken. Had ik niet zo bij stil gestaan, past zoon zeker niet tussen. Eigenlijk is dat vooral wat telt denk ik, komt hij een beetje in een groep die past. Daar moet ik dus zien achter te komen, wat een beetje de verschillende culturen zijn hier. Moeilijk, want ik ken geen kinderen in middelbaar. Zoon zelf is ook nog helemaal niet bezig met het indelen van kinderen in hokjes, maar het zal duidelijk zijn dat hij nu op bs ook niet bij de popi's aansluit.
De naam vd school noem ik toch maar niet al is het verleidelijk. We wonen in zo'n uithoek dat herkenbaarheid dan wel erg groot is, en ik schrijf toch aardig prive over zoon nu.
Zoon kiest helemaal niet voor engels, kan ook best zo zijn dat hij echt gaat steigeren alsnog, al bespreken we het soms al een beetje. Zoon ziet enorm op tegen engels en is bang het niet te volgen etc, daarbij heeft hij niet zoveel met talen behalve nederlands. Maar dat kan wat faalangst zijn, en zijn behoefte dingen in één keer te snapppen en te kunnen. Ik denk dat hij het engels prima zal kunnen volgen. Maar het gaat me dus puur om de extra uitdaging en volgens de verrijkingsklas zouden ze gerichtere begeleiding kunnen geven.
Kan zijn dat zoon zich nog echt uit gaat spreken dit jaar, maar ik zou liever vóór hem kiezen nu. Het maakt nogal uit waar hij gaat komen, de bs periode is best problematisch geweest. Ik weet ook niet of hij goed kan kiezen zelf nu, hij ziet al erg op tegen middelbaar.

Uithoek

Uithoek

08-09-2011 om 07:59

Tto

Het TTO waar mijn kind op zit hangt juist aan elkaar van de popi's en hockeykinderen. Okay, er zit in elke klas wel een twee nerds. Maar die vallen toch ook een beetje buiten de klas. Het onderwijs is zoals Bree het beschrijft. Veel sociaal gedoe en verplicht samenwerken. Bijna wekelijks zijn er presentaties in het Engels te houden en ook toneelstukjes komen voor.
De lotr en nerd-types zie je hier meer op het gymnasium.
Voor toelating op TTO is er een gesprek waarin kinderen moeten laten blijken gemotiveerd voor het engels te zijn.
School staat in Zeeland. Er zijn proeflessen voor groep 8, bij jullie niet?

xera

xera

08-09-2011 om 09:05

Hoe weten jullie dat?

Wisten jullie al voor je kind er naar school ging welk type kinderen er vooral zitten? En hoe wisten jullie dat dan, of kenden jullie al veel mensen? Er is hier toevallig redelijk veel keus mbt middelbaar onderwijs, dus het waaiert nogal uit, en ik ken dus echt praktisch niemand van vwo.
Ik kan niet eens mijn eigen zoon een beetje indelen eigenlijk, valt niet zo makkelijk in te delen. Maar wat uithoek beschrijft is zo'n beetje het scenario voor zoon dat me het slechtst lijkt, in zo'n klas zou hij niet gedijen. Hij houdt bijv erg van toneelstukjes, presentaties kan ik niet zo goed inschatten. Het hangt helemaal af bij hem of hij zich prettig/veilig voelt in de klas of niet.
Geen idee of er proeflessen zijn. Maar misschien zijn die vrij laat in het jaar, en ik zou me graag eerder goed orienteren. Krijg het toch wel een beetje benauwd.

Kobalt

Kobalt

08-09-2011 om 09:42

Xera

Door te kijken op de site van de onderwijsinspectie, kun je al veel te weten komen over scholen. Voor elke middelbare school is er een kwaliteitskaart, waarop staat wat de uitstroom is, welke profielen er het meest gekozen worden, hoeveel procent geslaagd is, dat soort dingen.
Daarnaast kun je op de website van de school al een beeld krijgen van de sfeer.
En dan zijn er natuurlijk de open dagen en de lesjesdagen.
Bij de open dagen kun je leerlingen van de school spreken en dan zie je wel of je kind er op zijn plek zou kunnen zijn.
Wij konden bijvoorbeeld uit twee scholen kiezen. Op de open dag was duidelijk dat de sfeer op de ene school ons veel meer aansprak.

Uithoek

Uithoek

08-09-2011 om 11:06

Xera

Xera,
Ik wist dat er een aantal hockey-kinderen zat, die zaten al bij mijn kind op de basisschool. Kind lag altijd goed in de klas in groep 7-8 (daarvoor een andere school)dus ik voorzag geen problemen.

Hier zijn na de herfstvakantie 3 speciale middagen voor kinderen die naar TTO willen. Mijn kind was verkocht na de eerste les. Een kwart van de kinderen kwam al niet meer opdagen voor de tweede les. Het is niet voor iedereen wat. Mijn kind had aan 1 Gymnasium proefles genoeg om te weten dat dat het niet werd.
De proeflessen zijn bij alle scholen in de buurt hier voor de citotoets. Kijk eens op de websites van de scholen.

Astrid

Astrid

08-09-2011 om 12:32

Hier mix van kinderen en het sociale valt hier reuze mee.

Ik herken dat beeld wat Uithoek beschrijft hier totaal niet. Hier zit echt een mix qua kinderen op het TTO. Wat nerds, wat creatieven kinderen etc. Na 2 jaar TTO ken ik nu de meeste kinderen (nog 60 over) en de meeste ouders van gezicht. Het is een mix van culturen hier. Best veel buitenlande kinderen hier. Hockey kinderen of ouders herken ik er zodanig niet in. Popi's ook niet. Het is vrij gewoontjes hier. Ik voelde me wel de hypste moeder er tussen.

Ik vind dat sociale gedoe in de klas (gelukkig)hier dus enorm meevallen. Dat is echt maar een paar keer per jaar. Voor zoon goed te behappen. Toneel gaan ze dit jaar 1x doen. Vorig jaar hadden ze drama als vak en ook 1x toneel.

Ik denk dat de TTO scholen inderdaad verschillend zijn. Hier is het TTO onderdeel van een openbare school. Daarnaast hier nog een RK en Prot. school. Veel ouders willen hun kinderen absoluut niet naar een openbare school hier hebben. Dus die sluiten TTO bij voorbaat uit. Dat selecteert dus al behoorlijk uit. Hier selecteren vooral de ouders. Daarnaast is hier dit jaar er ook een school die technasium voor het eerst aanbiedt, dus TTO is nu een beetje uit.

Mijn dochter is totaal anders dan zoon. Wel zeer intelligent, maar meer een creatief kind en ze zal nooit van uit zich zelf een school of wetenschappelijk boek inkijken. Boeit haar totaal niet. Toch vind ik haar qua type heel goed tussen de kinderen op het TTO passen. Juist omdat het TTO hier zo'n mix is.
Het is nl. wel een type wat zich snel verveelt en als haar iets interessants wordt aangeboden daar wel helemaal vcoor kan gaan. Op de basisschool is niks interessants, zelfs de plusklas boeit niet en dan suft ze in.

Iemand schreef dat het TTO cognitief niet zwaarder is dan het VWO. Ik vind dat wel, al zal mijn zoon dat absoluut niet vinden. Het is gewoon harder werken. Omdat ze 5 uur engels per week in de onderbouw hebben, gaat dat ten koste van andere vakken (minder uren t.o.v. VWO). En dan nog heeft mijn zoon 39 lesuren. Het voordeel is dat ze niet beter weten. Vanaf de brugklas was dit al zo. Ook dat 60% in het engels is is voor hen doodnormaal. Ze hebben inmmers nooit les gehad in het nederlands (behalve dan bij de talen en bij muziek).

Hier heeft zoon in groep 7 een dag meegedraaid met een TTO brugklas. Hij mocht na gr. 7 (moest toen nog 10) worden naar het VO (hebben we uiteindelijk niet gedaan). Door die dag mee te draaien kon hij goed zien of het wat was voor hem. Van het engels begreep hij overigens niet veel. Dat was/is nl. bar slecht op onze basisschool. Hij was na die dag nog enthousiater. Misschien een idee? Ik heb dat toen gewoon gevraagd of dat kon. Was niet gebruikelijk.

Tirza G.

Tirza G.

08-09-2011 om 12:44

Uithoek

Zeeland reporting in maar ik denk vanaf een andere school, weet niet waarom, gevoelsmatig Zoon doet gymnasium en inderdaad: daar zitten de nerds. Wel hele leuke nerds, trouwens.
Op het TTO zitten de popi's, van die hele vermoeiende types (ik had zo'n dochter), die behalve school ook nog enorm muzieken en sporten enzo en dat ook nog allemaal goed kunnen. En met die TTOklas wordt enórm ingezet op sociale samenhang, dingen samen doen, excursies enzovoort. Reden genoeg voor zoon om er niet naar toe te gaan. Voor mij was de doorslaggevende reden het belabberde niveau van het Engels van de docenten.

Tirza

Types

"Wisten jullie al voor je kind er naar school ging welk type kinderen er vooral zitten? En hoe wisten jullie dat dan, of kenden jullie al veel mensen? Er is hier toevallig redelijk veel keus mbt middelbaar onderwijs, dus het waaiert nogal uit, en ik ken dus echt praktisch niemand van vwo."

Nee, wij kenden niemand die daar op school zat, het overgrote deel van haar oude bs gaat naar een school vlakbij. Daar wisten we dus wel veel van, maar daar wilde mijn dochter niet heen. Zij was heel zeker van haar zaak en wilde eigenlijk niet eens meer naar open dagen van andere scholen (hier heel veel keus ook). Maar moet ook eerlijk zeggen dat ik me over het sociale aspect bij haar dus ook geen zorgen maakte.
Zelf zegt ze dat er een hele fijne sfeer heerst en dat iedereen zichzelf kan zijn. Ze gaat ook veel om met kinderen uit andere klassen/niveau's in de pauzes enzo.
Hier was naast de Open dag een informatieavond, de kinderen kregen toen proeflessen.
Oh, en hier echt niet alleen hockeyouders. De school organiseert een aantal avonden voor de ouders (ik weet niet of ze dat alleen bij het tto doen), soms is er dan tegelijkertijd een schoolfeest van de leerlingen (heel handig!)en op die avonden kan je makkelijk contact krijgen met andere ouders. Ik vind dat wel leuk om wat ouders van de klas te kennen. Maar dus geen 'hockeyouders' tegengekomen. (ik heb overigens niks tegen hockeyouders hoor)

Uithoek

Uithoek

08-09-2011 om 16:10

Tirza en meer

Idd andere school, jij zit in een ander stukje Zeeland, herkenbaar uit een aantal van je postings uit het verleden.

Hier wordt veel ingezet op gezamelijk als TTO dingen doen, zowel in als buiten de lessen in extra activiteiten. Niet alleen als klas maar ook met de oudere/jongere TTO klassen. Kamp, uitwisselingen, excursies, projecten, interactief toneel etc. Ook best wat ouder participatie soms en 's avonds komen opdraven.

39 uur les per week hebben ze hier echt niet.(1e 31 uur, 2e 33 uur, 3e 34 uur, 4e 29 of 30 uur, 1 les =50 minuten) Ze hebben minder of even veel lessen als gewone VWO klassen en elke week nog eens 25 minuten native speaker tijdens de reguliere lessen(in 1e en 4e). TTO-ers hebben hier bijvoorbeeld maar 2 uur bio ipv 3, maar moeten dezelfde stof behandelen. Dus gewoon harder werken en meer thuis doen. Zwaarder als regulier VWO vind ik het wel, er zijn ook best veel afvallers op het TTO, kinderen die vrijwillig overstappen naar regulier VWO en ook afstromers wegens te lage cijfers.

Maar elk TTO is anders, elke school is anders. Ga gewoon kijken, vraag je kind wat die er van vindt, hij/zij zal het toch moeten doen, niet jij.

Astrid

Astrid

08-09-2011 om 16:12

Saamhorigheid op tto

Ik ben sinds kort wel een hockey ouder (ha ha)! Na 3 jaar fanatiek korfballen wilde dochter overstappen naar hockey. Nog geen bekend kind of ouder van zoons school tegen gekomen. Zal er vast wel 1 zitten....

Samen excursies doen, samen projecten doen e.d. werkt wel aan een meer samenhang in de klas. Klassen blijven hier ook vanaf klas 1, min of meer, de zelfde samenstelling houden (met ook dezelfde docenten).Hier waren er 3 TTO brugklassen, in het 2e werden er dat 2 en nu zijn het er nog 2 en ze kennen elkaar allemaal. Juist door die excursies naar het buitenland e.d. Nooit gedacht dat mijn autistische zoon dat aspect juist zo fijn zou vinden. Hij kan binnen die groep van 60 kinderen gewoon zich zelf zijn. Iedereen weet nu hoe hij is, juist omdat ze hem zo vaak meemaken, ook buiten de klas. In het voorjaar zijn ze bv. een week naar Engeland geweest. Hij vindt die hechtheid van de groep erg belangrijk. Grappig! Juist bij hem. Je blijft je verbazen over je kinderen.

Over het engels van de docenten zijn hier ook de meningen verdeeld. Gelukkig heeft zijn klas 2 jaar een native speaker voor engels gehad. Is niet voor alle TTO klassen zoWaar het om gaat is dat zoon het leuk vindt, nog enige uitdaging heeft en ondertussen heel goed engels spreekt en schrijft. De universitaire studieboeken van mijn man leest hij zo weg. Lijkt me straks wel makkelijk als hij naar de universiteit gaat.

Overigens is hier nu ook een school waar je chinees (en spaans)had kunnen doen. Destijds was dat er nog niet. Het had heel goed gekunt dat zoon daar heen was gegaan. Spaans heeft hij op de basisschool gehad en chinees vindt hij nl. geweldig. Hij is ook erg taalgevoelig (hij is eigenlijk overal goed in). Hij doet nu grieks en latijn, ook weer alleen om de uitdaging. Technasium is weer totaal niks voor hem.

Astrid

Astrid

08-09-2011 om 16:17

Aantal uren

Ik weet nog dat de brugklas TTO 38 lesuren was. Ze hadden bv. ook al latijn en natuurkunde in de brugklas. Ik heb toen nog op site's van andere VWO brugklassen en andere scholen gekeken en daar kwam ik niet verder dan 32 uur. Scheelt aanziendelijk! Dit jaar heeft hij 39 les uren is dan wel incl. 4 uur grieks en latijn. Bij Ateneum TTO zit je dan op 35 uur.

Uithoek

Uithoek

08-09-2011 om 16:46

Uren

De uren die ik noem zijn voor zowel TTO als TTO-gymnusium. Dan moet je gewoon nog meer doen in minder uren. (minder uren voor NL, Frans, tekenen en geen filosofie in de 2e. In de 3e minder duits, engels, tekenen en geen filosofie)
Natuurkunde is hier ook al in de brugklas. Latijn en grieks is optioneel vanaf de 2e. Mijn kind is er (nu 4e) weer mee gestopt.

Uren

Best veel zeg, 39 uur. Hier heeft dochter 34 uren in de 2e klas tto gym, en tto vwo heeft 33. De niet-tto afdelingen 32.
In de brugklas ook 34 (was ook incl latijn).

Tirza G.

Tirza G.

08-09-2011 om 19:52

Singe lady

Ja hoor, die was er. Eentje. En dat is nog steeds zo, voor zover ik weet. In de beginjaren (toen ik er met dochter -nu 21- ben wezen kijken) ging de native speaker meestal half in het jaar weg, 'weggekocht' door de hogeschool hier in de buurt. Nu is er al een aantal jaren dezelfde. Maar: eentje dus Op gemiddeld 2-3 brugklassen.
Zoon deed in de 4e en de 5e wat lessen mee met de TTO-afdeling (kwam roostertechnisch zo uit) en lag regelmatig in een deuk over het Engels van de docenten.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

08-09-2011 om 19:53

Uithoek

Zoon zit niet in eigen regio (voor Zeeland lees: eigen eiland) op school

Tirza

Annet

Annet

08-09-2011 om 21:03

Het hangt vooral van het totale aanbod af

In onze regio was er 3 jaar geleden geen TTO onderwijs, wel een stuk verder weg.
Wij hebben toen voor het gymnasium gekozen vanwege de extra uitdaging en omdat er verder alleen HAVO/VWO klassen waren. Ze heeft tussen twee scholen kunnen kiezen.
Oudste is een Nerd (zonder ooit uit zichzelf een studieboek of website over serieus onderwerp gelezen te hebben) en zit op hockey Maar hier is hockey geen sport voor de hoogopgeleiden, in haar team zitten meer VMBO leerlingen dan Havo/VWO leerlingen.
TTO zouden we zeker interessant gevonden hebben, technasium ook. Nu doet ze extra Engels via Cambridge programma met native speaker als leraar.
Als ik nu zou kiezen, zouden we eerder kiezen voor een technasium, aangenomen dat de school ook geschikt was. Taal vindt ze leuk maar talen leren (zeker als je er 5 moet leren zoals op een GYM) vindt ze minder.
Qua groep zit ze helemaal goed, dus ze blijft gewoon GYM doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.