Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Bloempot

Bloempot

19-11-2018 om 12:30

Tussenjaar

Zoon doet dit jaar eindexamen HAVO , hij is dus op zoek naar een leuke opleiding. Hij heeft nu een opleiding gevonden die hem erg leuk lijkt en die ook prima bij hem past. Het is echter te ver om dagelijks op en neer te reizen 2,5 uur enkele reis. Hij zal dus op kamers moeten. Zelf ziet hij dat nu nog helemaal niet zitten, hij is 16 jaar en wordt in september 17. Zijn plan is dus eerst een tussenjaar te doen. Op zich lijkt mij dat wel een prima plan, heeft hij een jaar om andere ervaringen op te doen en te groeien . Hij zal eerst moeten gaan werken maar hopelijk ook iets leuks kunnen gaan doen. Ik ben echter benieuwd naar jullie ervaringen met een tussenjaar. Was het een leerzaam jaar en hoe was het om daarna weer een studie op te pakken? Wat heeft je zoon/ dochter gedaan tijdens het tussenjaar?

zebra

zebra

19-11-2018 om 18:54

al eerder

er is al eerder een draadje over een tussenjaar geweest maar dat kun je vast wel even opzoeken in het archief.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-11-2018 om 19:17

Ik vind 16 wel een beetje jong voor een tussenjaar. Vroeger was je dan gewoon nog leerplichtig. Is er geen eenjarige opleiding in de buurt die hij kan doen? Of gewoon vwo?

16 is een prachtige leeftijd voor een tussenjaar

Als je de archieven doorzoekt, vind je inderdaad eerder draadjes over dit onderwerp. Er zijn een paar forumbezoekers die kinderen in het buitenland hebben gehad voor het tussenjaar. IJsvogeltje kan je meer vertellen over de ervaring van haar zoon met EF.
Mijn dochter is met AFS een high school jaar in Brazilië gaan doen na haar middelbare school. Zij heeft er nooit spijt van gehad en is er na het jaar juist extra hard van gaan studeren (vooral ook omdat ze dan nog een uitwisseling op de universiteit zou kunnen doen - want ze wilde nog wel een keer op pad)

Het voordeel van zo'n highschool jaar is dat het juist heel erg geschikt is als je tussen de 15 en 18 bent - je woont bij een gastfamilie, wordt begeleid door de vrijwilligers in je gast land en er zijn allerlei activiteiten waarbij je als jonge uitwisselingsscholier wordt gevolgd.
Tegelijk moet je toch als puber je wel leren redden in een nieuwe familie, een nieuwe school en met een nieuwe taal. Dus je wordt er enorm zelfstandig en flexibel van. En het geeft je zeker een plus op je CV.

Vroeger ging bijna iedereen een high schooljaar in de USA doen. Het mooie van nu is dat je naar allerlei bestemmingen kan en dus ook nog een nieuwe taal en een heel nieuwe cultuur kan leren kennen. Bij AFS zijn er zo'n 60 bestemmingen mogelijk.
Dus ook landen als China, Japan, Rusland, Italië, Finland... de keuze is groot. USA is een dure bestemming - maar andere landen zijn aanzienlijk goedkoper en voor andere bestemmingen zijn ook vaak nog beurzen mogelijk.

Dochter heeft er heel veel van geleerd en is absoluut een wereldburger geworden. Inmiddels is ze naar Frankrijk verhuisd voor haar Master - maar ze gaat zeker regelmatig terug naar Brazilie (ook voor een uitwisselingssemester volgend jaar) want het is haar 2e thuis geworden en de band met haar gastfamilie en vrienden is heel belangrijk voor haar.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-11-2018 om 20:06

Oh so

Ja, zo’n jaar school in het buitenland is natuurlijk wel heel zinvol. Een vriendin van mijn dochter is gaan werken en heeft zich op haar religie gestort. Daarna niet meer gaan studeren, wat natuurlijk eigen keuze is maar ik zou het jammer vinden.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-11-2018 om 20:15

buitenland!

Helemaal eens met ipacarai. Prachtige leeftijd voor tussenjaar naar het buitenland.
Over een tussenjaar in Nederland (met een baantje bij een supermarkt ofzo) zou ik minder enthousiast zijn. Ik zou dan ook de angst hebben dat die studie er niet meer gaat komen (zeker omdat ze dan gewend zijn geraakt aan een inkomen).

Oudste zoon is een jaar in de VS geweest bij een gastgezin. Hij vertrok toen hij net 16 was en kwam terug toen hij net 17 was. Heel waardevol jaar geweest.

Jongste overweegt nu om volgend schooljaar ook weg te gaan. Hij is wat minder avontuurlijk en flexibel, dus vindt het wel erg spannend en weet niet of hij het wel aandurft.
(ipacarai, als hij gaat, wordt het deze keer met AFS, dankzij al jouw enthousiaste verhalen)

Wat leuk IJsvogeltje

en geen idee of je in "mijn regio" woont - maar wie weet kom ik je tegen bij een informatiebijeenkomst.

Benieuwd of hij het aan gaat durven en waar hij heen wil

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-11-2018 om 20:37

ipacarai

Wij waren afgelopen zaterdag op een infosessie. Was jij daar toevallig ook?

Ik dacht dat hij alleen interesse zou hebben in de VS, maar hij had toch ook wel interesse in Zuid-Amerika. Het kan dus nog alle kanten op. Heb je nog tips?

Bo

Bo

19-11-2018 om 20:55

buitenland

Inderdaad: alleen buitenland doen (taal, werk of aupair) maar als kind zijn interesses daar niet liggen zou ik geen jaar verspillen door bij AH te gaan werken of zo. Dan misschien 2 jaar VWO in 1 of een propedeuse jaar van een andere HBO opleiding doen.

Vriendin van ons heeft op 16 jarige leeftijd een aantal maanden in een hotel in het buitenland gewerkt. Ze wilde sowieso naar de Hotelschool dus dit was leerzame werkervaring voor haar.

Er is veel mogelijk, maar ik zou wel zorgen voor een zinvolle invulling.

andere kant van het land

ik zit in Noord en doe alle bijeenkomsten tussen Zwolle en Groningen.

Moet zeggen dat ik zelf een groot fan ben van Zuid Amerika. Vooral omdat families en zeker ook schoolklassen erg open en gastvrij zijn over het algemeen. Het levert je een extra taal op - en returnees uit onze regio zijn zeker te spreken over Argentinie, Paraguay, Colombia en Chili. Voor de laatste 2 landen ligt de bovengrens qua leeftijd wat lager dus weet niet of je zoon daar nog in past.
Argentinië is het meest Europees van die landen (maar minder dan de Argentijnen zelf soms denken) . Paraguay is een mooie mix van heel traditioneel met toch ook weer heel veel modern. Luxe shoppingmalls naast oude markten, ossenkarren op dezelfde weg als de laatste modellen Mercedes ed.
Dat klinkt misschien heel avontuurlijk maar juist doordat de gastvrijheid groot is en je meestal direct wordt opgenomen in een klas, is het een mooie optie voor kandidaten die het best wel een stap vinden om op mensen af te stappen en nieuwe vrienden te maken.

Om een beeld te krijgen is het altijd handig om wat blogs te lezen - volgens mij staan er wel een aantal op de site maar deze vind ik altijd wel een mooi beeld geven
https://anotherexchangestory.wordpress.com/
https://paragraphsonparaguay.blogspot.com/2016/08/aankomst-en-acclimatiseren.html?m=0

Maar mocht hij echt meer willen weten dan kan je altijd vragen of jullie in contact kunnen komen met een recente returnee. Verse returnees kunnen je altijd veel vertellen en zijn lekker oprecht in hun verhalen - want het is belangrijk dat je de voors maar ook de tegens goed meekrijgt.

Card

Card

19-11-2018 om 22:26

dochter

Zit in examenjaar HAVO. Weet echt niet wat ze wil hierna. Afgelopen maanden is gebleken dat ze een vorm van autisme heeft. Sociaal is ze sterk maar plannen is moeizaam, onverwachte dingen ed brengen haar uit evenwicht, gevoelig voor prikkels ed. Ze vindt het echt teveel om nu te focussen op school/ examen en intussen te oriënteren op volgend jaar. Het loopt teveel door elkaar.
Ze overweegt een tussenjaar waarin ze gaat werken (doet ze nu al met veel plezier) en de tijd gaat nemen om open dagen ed te bezoeken. Ze zou echter ook nog wel iets anders willen in het jaar. Buitenland is mssn voor langere trijd niet goed voor haar. We gaan kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik ben dus ook benieuwd naar andere ervaringen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-11-2018 om 23:13

ipacarai

Dat is nuttige extra info, dank!

Ja, ik zou het zelf wel weten. Snap ook bijna niet dat hij zo twijfelt Voor Chili en Columbia is hij inderdaad te oud, hoewel er zaterdag werd verteld dat de leeftijdsgrenzen in Zuid-Amerika niet zo strikt zijn. Zeker Columbia zou geen probleem moeten zijn, als ik het goed heb begrepen.

Leuk die blogs, dank daarvoor. Ik ga ze morgen aan zoon laten zien.

Noor

Noor

20-11-2018 om 08:29

Bloempot

Er zijn veel redenen om voor een tussenjaar te kiezen, ik zie niet goed waarom er alleen de keuze zou zijn tussen naar het buitenland gaan of achter de kassa bij de AH. Mijn dochter zit nu in haar tussenjaar. Ze is begonnen aan de selectieprocedure voor de opleiding die ze wilde doen. Het was een zware selectie, 1 op de 10 kandidaten gaat door.

Dochter is zich in dit jaar gaan voorbereiden op de selectieprocedure (je moet 18 zijn om aan de opleiding te beginnen, dat wordt ze eind dit jaar) door veel te sporten, haar rijbewijs te halen, een vreemde taal te leren (die hier op scholen niet gegeven wordt, maar die wel goed was voor de culturele ontwikkeling die bij de opleiding gevraagd wordt) en ze heeft gewerkt. Eerst achter de kassa, toen een baantje dat relevanter was voor de opleiding.

Voor de selectieprocedure heeft ze een assessment doorlopen dat maanden in beslag genomen heeft. Helaas is ze gisteren afgewezen, maar het was een avontuur dat haar (lichamelijk en geestelijk) sterker heeft gemaakt. Ze staat steviger in haar schoenen, volwassener in het leven en ze heeft een waardevolle ervaring die ze op 17 jarige leeftijd in haar zak kan steken en mee kan nemen naar plan B, de opleiding die ze nu gaat doen.

Oh, en verder heeft ze stevig gelummeld en enorm genoten van de tijd die ze had voor haar grote hobby. En aangezien de volgende opleiding ergens in augustus of september pas begint, gaat ze dat de komende tijd, naast werken, zeer zeker ook nog doen!

Als je een plan hebt dat bij je past, welk plan dan ook, is een tussenjaar zeker geen verspilde tijd!

Noor

zeker met je eens dat buitenland en een jaar kassa werk niet de enige opties zijn.
Denk wel dat het goed is om een tussenjaar goed in te vullen zodat het niet een jaar lang bankhangen wordt.
Maar met een goed plan kan een tussenjaar je zeker doen groeien.

Ik vertel graag over de buitenlandopties omdat ik daar nu eenmaal ervaring mee heb. Maar zal ook altijd meteen zeggen dat het bij je moet passen. Het is niet iets voor elke puber en gelukkig zien Nederlandse ouders dat vaak ook heel goed van hun eigen kind - zoals Card hierboven.

Vind het ook wel grappig om te zien dat veel ouders tegenwoordig dat tussenjaar als nuttig zien terwijl nu de kinderen soms heel veel haast hebben om meteen te gaan studeren en "geen jaar willen verliezen".

Bloempot

Bloempot

21-11-2018 om 08:13

Reactie

Bedankt voor de tips. Ik heb gekeken op de website van de AFS , het ziet er inderdaad mooi uit. Eerst werken zal moeten , want wij gaan / kunnen dit niet bekostigen. Ook ben ik van mening dat een tijdje werken ook erg leerzaam is.
Verder zag ik dat er 1 december een tussenjaarbeurs was, helaas kun je je daar niet meer voor aanmelden vanwege de grote belangstelling.

VWO is nog een optie , alhoewel zoon nu al heeft aangegeven dat hij dit niet zitten. Natuurlijk moet hij ook nog eerst slagen !

Bloempot

Let wel dat je ook bij AFS een beurs kan aanvragen voor heel veel bestemmingen! Dat kan altijd helpen. Ik weet dat heel veel mensen niet van die mogelijkheid gebruik maken, terwijl die er echt is. ALs je USA wil is dat inderdaad geen optie - maar kies je voor bv Italie en krijg je een beurs dat is het echt goed te doen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-12-2018 om 16:02

ipacarai

Mijn zoon heeft zich inmiddels aangemeld voor Colombia, leuk he?

Geweldig

Hij heeft iig al 1 mede reizigster heb ik gezien!

Sammie is altijd bereid hem meer te vertellen als hij daar behoefte aan heeft ze zit in mijn regio en spreek haar dinsdag.

Succes met de voorbereidingenen dossier enzo.

En 20 minuten Spaans luisteren bv door een serie te kijken met ondertiteling is n handige start. Raakt uw gewend aan klanken

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.