Marjolein
17-10-2011 om 23:43
Tussenstand bij de herfstvakantie op het vo?
Pffff (bijna) herfstvakantie en wat zijn we eraan toe.
Na een goed begin is oudste (2 havo) en zwaar dyslectisch alweer aan het vastlopen. Hij ging zo goed, heel zelfstandig aan het werk en scoorde een paar 7ens. Maar helaas, na wel geleerd, toch een 1 voor Frans en tot zijn grote frustratie ook een 4,9 voor wiskunde. Zijn allerbeste vak vorig jaar haalde hij 8en. Toen nog een 5,3 voor AK en hij was helemaal overstuur.
Pfff, maar weer gerelativeerd. En heel voorzichtig uit hem getrokken wat nu het probleem is met wiskunde. Nou, duidelijk, dus, docent van dit jaar legt alleen uit als hij denkt dat de klas het moeilijk vindt. En zegt dan de rest moeten jullie zelf maar lezen.
Tja, daar gaat het uiteraard fout. Maar dat registreert hij zelf niet, daarvoor moet ik echt rechercheren. Ook waren er geen antwoordenboekjes meer (geen geld voor, zie eerder draadje) Zelf nakijken is helemaal fout gelopen. Dus ik moet ook weer nakijken en meekijken. Terwijl ik het op zijn eigen verzoek juist helemaal had los gelaten.
En nog steeds geen toestemming voor laptop gebruik. Maar weer een afspraak met de mentor maken...
Dan onze brugpieper: Hij gaat helemaal goed! Hij is ook dyslectisch, maar heeft er (altijd al) bijna geen last van. Hij fietst door zijn huiswerk. Zo klaar, want het meeste is al op school af. En hele goede cijfers. De combi met 5 keer sporten gaat goed. Hij vraagt zelf om hulp indien nodig en ik verdeel het huiswerk nog voor hem ivm de sporten door de week. Enige klacht over Frans, maar dat viel te verwachten en ook dat gaat nog best aardig.
Hoe gaat het bij jullie?

Digimum
18-10-2011 om 00:19
Erg goed
Ik kan niet anders concluderen dan dat het hier erg goed gaat met mijn oudste in 1 vwo. Hij gaat met heel veel plezier naar school, stapt zonder mokken op de fiets, ook als het regent of waait. Hij is emotioneel echt enorm aan het groeien, wordt verantwoordelijker en zelfstandiger.
Ook qua cijfers gaat het goed, hij haalt tot nu toe eigenlijk alleen maar achten, negens en tienen. Half november krijgt hij z'n eerste rapport, dus voor die tijd komen er nog wel wat cijfers bij (o.a. handvaardigheid, gym, tekenen en zang, waarmee z'n gemiddelde vast weer iets omlaag gaat )

Fiorucci
18-10-2011 om 08:27
Goed
vmbo-t 2: Zoon staat voor alle vakken voldoende met flinke uitschieters naar boven, vooral voor duits en muziek. Prima dus.

Coco
18-10-2011 om 09:27
Even op gang komen, maar nu goed
Brugklas Gymnasium. Zoon haalde voor eerste twee SO's (Latijn, Frans) een onvoldoende. Die mocht hij gelukkig herkansen (voor maximaal een 6) en in de herkansingen had hij geen fouten (maar, zeer terecht, natuurlijk toch maar een 6).Verder heeft hij voor alle proefwerken en SO's minimaal een 7 gehaald. Voor Wiskunde zelfs een 9,5 en voor zijn proefwerk Latijn een 8,7 en z'n laatste SO een echte 10. Hij heeft Latijn zelfs tot zijn lievelingsvak verklaard (had ik nooit verwacht, hij is meer een wiskundemannetje). Een week na de herfstvakantie is een proefwerkweek, dus dat wordt het uur van de waarheid.
We moeten hem trouwens wel achter z'n broek zitten.

Knutselkei
18-10-2011 om 10:03
Wisselend
zoon heeft nog echt meoite met plannen( 1havo/vwo) hij moet dat nog echt leren. Wiskunde vindt hij een ramp, 3 x een SO/proefwerk en; 5,1 en 5,8 en 5,3...... Hij doet er zo lang over omd e berekeingen op te schrijven dat hij dus gewoon niet klaar is en dus de laatste vragen niet heeft, dat kost punten.
Ik heb nu de leraar gemaild of die iets weet waarmee wij kunnen oefenen naast de gewone stof.
Derest van de punten gaat redelijk,6,7,8 haalt ie, ik merk wel dat ze hier nu veel strenger rekenen als bij dochter 3 jaar geleden. Over heel de klas heen zijn de punten laag.

Elisa Gemani
18-10-2011 om 12:46
Hier
Hier gaat het na een wat moeizaam begin heel goed met zoon (10, ADHD, 1 Gymnasium). Hij vindt school harstikke leuk ("eindelijk hoef ik me niet meer te vervelen"), heeft een fijne klas en een superaardige mentor. Hij doet zijn huiswerk meteen als hij thuis komt en werkt vooruit.
Hij heeft nog niet veel cijfers terug maar staat een 8 voor rekenen (eigenlijk een 9; zie bovenstaand draadje), een 10 voor Nederlands en helaas een 3,9 voor wiskunde. Niet omdat hij het niet snapt maar omdat het uitwerken en opschrijven van de opgaven hem teveel tijd kost. Daar krijgt hij nu hulp bij van iemand en dat gaat nu goed.
Ook tot mijn verbazing vindt hij Latijn erg leuk (joepie zei moeders: dat was ook mijn favoriete vak terwijl hij echt een getallenman is.
Hij is in die 6 weken tijd enorm gegroeid. Letterlijk en figuurlijk. En ik ben gerustgesteld; we hebben de juiste keuze gemaakt qua school en kunnen een lange neus maken naar iedereen die zeurt dat "hij wel erg jong is voor het VO". Volgens zijn mentor doet hij het beter dan een aantal andere kinderen die "gewoon" 12 zijn en/of geen ADHD hebben. Kortom, we gaan er straks lekker weer tegenaan!

Yura
18-10-2011 om 15:59
Vakantie
Eindelijk vakantie, met name brugpieper (1 VWO) was er echt aan toe. Ze besteedt best veel tijd aan haar huiswerk en is in het weekend vaak best moe, waardoor ze soms zaterdag voor een vroege voetbalwedstrijd eigenlijk haar bed bijna niet uit kan komen. Nu even een weekje helemaal niks gelukkig. De cijfers zijn prima gelukkig, gemiddeld iets van een 7,8 dacht ik. Oudste (2 vwo) gaat ook prima, besteedt nog steeds, net als vorig jaar, weinig tijd aan zijn huiswerk, maar staat ook net als vorig jaar nog gemiddeld een 7,6. Alleen voor wiskunde een 5,8 bij de tweede poging, de eerste was een 4,1. Maar de leraar schijnt niet te kunnen uitleggen, dus heb ik nog een poging gedaan. Nou ja eerste poging waren er 14 met een onvoldoende en in de herkansing nog 10. Daar ga ik het dus nog druk mee krijgen het komende jaar.

Astrid
18-10-2011 om 22:10
Niks te klagen hier
Tussenstand hier voor 13 jarige autistische/ adhd zoon in 3 gymnasium (met nu ook herfstvakantie): nederlands 9,1, engels 8,6, frans 7,2, duits 6,6, geschiedenis 9,8, wiskunde 7,8, scheikunde 9,1 en biologie 9,3. Super cijfers dus, maar dat zijn we gewend. tot nu toe haalt hij 1 onvoldoende per schooljaar en staat dan voor dat vak nog een 7 of hoger.
Verder gaat het sociaal op school echt super! Totaal niet verwacht. Ik zie die komende 3,5 jaar wel zitten als het zo door gaat.

Maylise
18-10-2011 om 23:10
Ja goed
Jongste zoon in de brugklas gaat heel redelijk maar ik moet wel zeggen dat zowel wij als de school hem vrij strak houden dus dat hij ook weinig mogelijkheden heeft tot falen. De school waar hij op zit heeft wekelijks periodes waarin ze onder begeleiding huiswerk maken bijvoorbeeld. En thuis zit ik er boven op. Sociaal gaat het goed. Hij voetbalt en basketbalt met zijn nieuwe vrienden in de pauze en heeft er ook al een paar hier uitgenodigd. Hij heeft al wel een keer de zaterdagmorgen terug moeten komen als straf. Hem kennende zal dat nog regelmatig gebeuren
Dochter doet het ook prima. Ze is nogal onzeker dus we hebben de bijles studente aangehouden op haar verzoek. Maar de resultaten zijn netjes. Toevallig heb ik net vandaag de gegevens binnen gekregen van de eerste periode. Nette cijfers allemaal. Ze is van 10de van de 25 leerlingen. Geen uitblinker maar netjes in de middenmoot. Gemiddelde cijfer ligt boven het klassen gemiddelde. Bij Engels is ze de 2de van de 25 dus dat is helemaal goed, vooral omdat de 1ste een native Engels meisje is.
Een na jongste zoon gaat vast goed al heb ik nog geen cijfers gezien maar hij zit al in de voor laatste klas. Hij is begonnen met zijn nieuwe vakkenpakket en hij is tot nog toe tevreden over zijn keuzes.

Annjet
19-10-2011 om 11:47
Wisselend
Dochter heeft net haar eerste proefwerkweek gehad maar er staan nog niet veel cijfers op magister. Tot nu toe heeft ze 1 onvoldoende gehaald, voor Frans, a.g.v. niet goed lezen/leren. Een net voldoende 5,9 voor levensbeschouwing en een 7 voor haar werkstuk (was ze erg geïrriteerd over want zij vond het beter). Voor Engels heeft ze al drie cijfers, spreekbeurt 9, SO 8,5 en het proefwerk een 10,2. Haha ze was zo teleurgesteld door die 8,5 voor haar beste vak dat ze supergoed heeft geleerd voor het proefwerk. Ik ben heel benieuwd naar de andere cijfers, hopelijk valt het mee.

Marjolein
19-10-2011 om 12:29
Jammer p (ot)
Ik lees altijd graag jouw berichtjes. Kom dan vooral terug onder andere Nick.

Marjolein
19-10-2011 om 12:52
Dat geeft de burger moed:
Ik krijg net een sms-je van oudste:
"Ik heb een 7,1 !!!! Voor spaans"
Heel fijn voor hem. Eindelijk een taal waarbij het wel lukt. Ik hoop dat hij uit zijn dip is hiermee. Gisteren al een 6,8 voor Biologie. Pfff... Nu morgen nog Engels proefwerk en dan eindelijk vakantie!
Jongste morgen nog toets Frans en vrijdag Geschiedenis, dus die moet nog even.

Marjoleine64
19-10-2011 om 14:19
Jongste is zoooo moe...
gelukkig is het bijna vakantie, en zitten de eerste 2 maanden brugklas er weer op. Over het algemeen goede cijfers, alleen voor geschiedenis een misser, en voor nederlands een slechte spelling toets. Maar voor de rapporten kan er vast nog wel iets opgehaald worden. Hoop ik, en dan vooral voor oudste die voor engels nu in 2 VWO echt dik onvoldoende staat (was vorig jaar ook z'n zwakste vak, maar toen nog een 7). En volgende week gaan we alle 3 lekker uitrusten, wat leuke dingen doen maar niet te veel, en daarna kunnen we weer verder.
Jongste was vanmorgen bijna in tranen zo moe was hij, hij kon gisteravond na een orkestrepetitie slecht in slaap komen (11 uur?) en vanmorgen half 7 weer op, ik heb hem maar met de bus laten gaan (oudste was al weg toen, ze fietsen ECHT NIET samen). Hij heeft ook last van voeten en enkels, gisteren hadden ze coopertest gedaan voor een cijfer, zonder fatsoenlijke warming-up, en hij had behoorlijk pijn in zijn hiel en achillespees. Ervaring leert dat ook dat wel weer wegtrekt, maar dat duurt natuurlijk even... Wat ik niet snap is dat ze gym heel belangrijk vinden, maar dan niet de moeite nemen om die kinderen een beetje warming up te laten doen, maar gelijk hup 12 min rennen in de kou. Dat doen ze bij de voetbaltraining tenminste nog wel (en sinds vorige week ook verplicht in lange broek trainen 's avonds).
Marjoleine

Martien
19-10-2011 om 17:52
Veel beter dan verwacht
Hoi,
Jongste doet het beter dan verwacht. Blijkt bij de betere van de klas te zijn. Geen problemen met wiskunde (had ik wel verwacht, want abstract denken is niet zo haar ding). Ze voelt zich op school als een vis in het water en heeft een heleboel leuke vrienden gemaakt. Hier en daar vergeet ze nog wel eens een taak te maken of haar agenda goed bij te houden, maar niet problematisch.
Oudste (3de) heeft een wat moeilijke start gekend, blijken de lessen plots een stuk sneller te gaan. Al van in de kleuterschool werd er gezegd dat ze veel te langzaam was, maar nu redt ze het voor het eerst niet meer zonder medicatie. Die vergeet ze vaak te nemen, dus dan zijn we weer bij af. Gelukkig levert het tot nog toe enkel problemen op bij wiskundetoetsen (haalt ze desondanks nog ruim voldoende voor) en Latijn (woordenlijstjes blokken blijft lastig). Gelukkig haalt ze voor de grote herhalingstoetsen van Latijn haar punten weer een beetje op. We vrezen wel een onvoldoende. Zij heeft dan weer geen problemen meer met werk tijdig in te leveren en agenda bij te houden.
Ik ben toch benieuwd naar hun eerste rappot eind volgende week.

janneke2421
19-10-2011 om 23:26
Hier ook heel goed
Hallo Marjolein;
Dochter (van augustus 1999) zit in de brugklas HAVO/VWO; het gaat heel goed. Na ongeveer 2 weken was ze al gewend. Ze maakt keurig haar huiswerk, haalt goede cijfers; haar laagste cijfer is een 6, haar hoogste cijfer een 10 en veel 8-en en 9-ens. Daarnaast zit ze ook op turnen (een uurtje per week, doet ze al meer dan 5 jaar) en ze zit op dansen, (dansmarietjes)ruim een uur per week.
Na 2 weken had ze al het eerste schoolfeest, dat was alleen voor de eerste- en tweedeklassers. Dat vond ze ook leuk. Aanstaande vrijdag is haar laatste schooldag, dan begint de herfstvakantie (zuiden).
Dus het gaat allemaal naar volle tevredenheid;
groetjes van janneke 2421

Jade
19-10-2011 om 23:41
Goed,
jongste doet het goed op school (Havo/Vwo). Ze heeft tot nu toe zeer goede cijfers gehaald, varierend van een 6,1 (tekening Biologie: uitleg heeft ze gemist, ze was toen ziek, heeft vlug even gekeken hoe het moest en heeft toen op de gok iets in elkaar "geflanst") tot een 10 op Frans.
Emotioneel groeit ze enorm, wordt steeds meer zelfstandiger (en dat was ze als klein kind al, heeft leuke nieuwe vriendinnen erbij gekregen.....huiswerk maken gaat haar ook steeds beter af.....

ijsvogeltje
20-10-2011 om 00:00
Matig
Net als vorig jaar, is de start van het schooljaar matig. Zeer matig. Zoon zit in gymnasium 3 en heeft nog steeds geen goede studievaardigheden. Als dit zijn eindrapport zou zijn, dan zou hij een bespreekgeval zijn. Zijn cijfers variëren van een 2,3 tot een 9, en alles wat daartussen zit.
Inmiddels hebben we zoon aangemeld voor huiswerkbegeleiding; daar gaat hij na de herfstvakantie mee starten, drie dagen per week. Hij ziet dat wel zitten, baalt zelf ook van de wat mindere cijfers, en ziet ook wel dat hij zich thuis erg snel laat afleiden.

Silone
20-10-2011 om 08:29
Raar
Oudste (4VWO) heeft nog maar 1 cijfer. Echt. That's it. Een 6,7 op wiskunde, hij sprong een gat in de lucht.
Middelste (2HAVO)heeft 2 cijfers, een 7,8 op Frans en een 2,5 (hmmm) op Duits.
Ik kan maar niet begrijpen dat er nog maar zo weinig cijfers bekend zijn. Er zijn nog wel wat toetsen gemaakt, maar daarvan is nog geen cijfer bekend.

Tineke
20-10-2011 om 10:14
Mag ik ook?
Zoon, 2 technasium-atheneum, doet het als vanouds, erg goed. Iedereen had hem voorbereid op een stuk pittiger, maar hij merkt daar nog niets van. De eerste cijfers, het zijn er nog maar zes ofzo, zitten tussen de 8 en 10, dus vol vertrouwen gaat hij verder.
Maar dan, mijn dochters! Nu op MBO gestart, wat een nieuwe wereld! Dochter 1 heeft het heel erg druk, lange schooldagen tot half 5, veel huiswerk in de vorm van verslagen, interviews, presentaties, etc. Echt, dan ben je 16 en wil je om 21 uur naar bed omdat je te moe bent. Dochter 2 heeft weinig te doen. Altijd eerder vrij, altijd halverwege de les de opdrachten al af en dus urenlang tijd op school voor twitter en facebook enzo. Zij heeft nu om versnelling gevraagd, en zeer waarschijnlijk mag ze de opleiding verkorten van vier naar twee jaar. En dat betekent dat ze nu alweer zoetjesaan moet oriënteren op een HBO-vervolgopleiding. Zo blijven we in beweging!

Polly Shearman
20-10-2011 om 10:18
Hier
oudste brug wup: staat overal een 8 of hoger gemiddeld, behalve voor ...tekenen???? zijn grootste talent volgens de basisschool.....maar hij staat nu een 6 !?!??! ach.. zal ook wel goed komen.
Zoon stroomt als hij dit zo volhoud gewoon naar de havo waar hij volgens de basischool thuis hoort. Deze mavo doet hij met 2 vingers in zijn neus, vooral frans vind hij geweldig!

Coco
20-10-2011 om 11:07
Polly, o.t.
Hoe gaat het met de rugby? Ik zag dat er ergens in het seizoen een bondsdag in Etten-Leur gepland staat voor de TBM. Vorig jaar heeft Diok niet tegen REL gespeeld.

wil40
20-10-2011 om 15:36
Afwachtende houding
Mijn brugsmurf valt in een vakantiegat. Doet niks, hangt en slaapt uit.Ik probeer me er zo min mogelijk aan te storen en niet te zeuren over de komende toetsweek...."Alles komt goed, het gaat prima, alles onder controle."
Cijfers? We zijn van de basisschool alleen maar voldoende tot zeer goed gewend. Dus we schrikken nog van een 5je. Niet alles komt aanwaaien, dat besef moet nog (meer?) doordringen.

Foo
20-10-2011 om 15:43
En hier
En hier een gym3 leerling die volgend jaar atheneum 4 wil gaan doen. Over de klassieken zullen we het maar niet meer hebben. Ze is wat (te) releaxed begonnen en moet daarom nu er wat steviger aan gaan trekken. Dat komt ons niet onbekend voor. Ze zal uiteindelijk wel gewoon overgaan.
Brugsmurf 1 gaat erg goed. Ze lijkt wat dyslectisch te zijn, heeft al wel hier en daar wat aftrek gehad voor spelling. We hoeven haar weinig aan te sporen tot werken, wel wil ze graag overhoord worden door ons.
Brugsmurf 2 moet flink achter de broek gezeten worden. Hij vindt dat huiswerk niet zo erg interessant. Ook staat alles niet altijd in zijn agenda en is het huiswerk niet altijd gecorrigeerd. Als wij hem achter de broek zitten gaat het best aardig tot goed.

Annet
20-10-2011 om 17:51
Foo
Hier ook een dochter in Gym3. Zij kijkt uit naar de vierde waarin ze Latijn en Frans kan laten vallen. Een jaar later gaat Duits er ook uit. Voor haar wordt het dan steeds prettiger (lees meer beta).
Waarom wil jouw dochter naar de 4Atheneum? Of maakt die ene klassieke taal die ze moeten houden zoveel verschil voor haar?

Foo
20-10-2011 om 21:57
Annet (ot)
Dochter gaat waarschijnlijk voor een gammarichting: talen, wiskunde a, economie, aardrijkskunde. Ze wil de klassieken laten vallen omdat ze het "leven" wat aan het ontdekken is, inclusief een andere kleur haar. Het argument dat haar klasgenoten duf en saai zijn gaat volgend jaar niet meer op: ze komen dan in clusters te zitten.
Ze wil overigens de tijd die vrij komt gebruiken voor vakken waar ze, in haar opinie, meer aan heeft en waarmee ze meer in het leven staat. Maar niets is mijn dochter vreemd, voor hetzelfde geld kiest ze toch nog Latijn. Grieks laat ze in ieder geval vallen asap.

Marjolein
21-10-2011 om 08:36
Wat een leuke reacties!
En zo lekker uiteenlopend! Zoveel verschillen.
En Silone: Ja, ook hier veel minder cijfers in klas twee. Er worden bij veel vakken geen SO's meer gegeven.
Brugpieper heeft bijna twee keer zoveel cijfers dan de tweedeklasser. En ik hoor dat het steeds minder wordt naarmate ze verder komen.
Op de valreep heb ik dan eindelijk vanmiddag een afspraak met de mentor van de oudste. (dyslexiesoftware/laptopgebruikt etc.) Poe, ik zie er weer behoorlijk tegenop. Ik bereid me goed voor, maar toch merk ik dat ik me weer druk zit te maken....

Silone
21-10-2011 om 09:26
Marjolein
Nou gelukkikg heeft hij er nog een cijfer bij: een 3 voor Engels, joepie. Dat wordt een werkvakantie...
Succes vanmiddag bij de mentor. Ik hoop dat je al je punten goed onder de aandacht kunt brengen, en dat je krijgt voor je kind wat ie nodig heeft.

Marjolein
21-10-2011 om 17:32
Mentorgesprek
Dankje Silone!
Het gesprek ging heel goed. Aardige mentor en ik kreeg de kans om goed uit te leggen wat ik wilde vertellen en dacht ook dat ze het begreep. Voor zover helemaal goed. Maar ze moet alles meenemen naar de teamleider (nieuw) en de zorgcoordinator (die kennen we al).
Het gaat om laptop met dyslexie ondersteuning en een vrijstelling voor Frans (dit mag beiden volgens hun eigen dyslexie protocol, maar tot dusver zijn we voor de laptop al een jaar bezig zonder succes)
Maar ik heb goede hoop dat de mentor haar best zal doen voor hem. Maar dit was gesprek 1 van zeker nog 2 met de zorgcoordinator en de teamleider. Wordt vervolgd, maar stap 1 liep goed.
Heel verfrissend vond ik dat de mentor gewoon zei: " Ja, ik weet natuurlijk globaal wat dyslexie is, maar ik heb er eigenlijk geen verstand van." Heel wat beter dan al die "experts" die maar wat gaan blaten.
Nog zo'n leuke opmerking: "Je hebt eigenlijk geen kind aan hem in de klas". Dat klopt precies, hij neemt alle problemen mee naar huis

Silone
21-10-2011 om 17:42
Hmmm
het klink alsof er wel werk van gemaakt wordt. Beetje jammer dat het allemaal nu pas op gang moet komen, lijkt me.