Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Tussentijds wisselen van niveau

Hallo

Mijn dochter is in februari van dit jaar van tweetalig vwo naar nederlandstalig vwo gegaan, 3e jaars. Ik had al in voorgaande jaren op school aangegeven dat de zware dyslexie van mijn dochter ervoor zorgde dat zij zeer hard moest werken. Maar school was altijd van mening dat mijn dochter het wel aankon en mijn dochter wilde zelf heel graag tweetalig vwo blijven volgen. In februari van dit jaar heb ik mijn dochter eindelijk overtuigd dat gewoon vwo voor haar beter zou zijn.
Gelukkig was er op dat moment ruimte in een 3e klas vwo waardoor de overstap mogelijk was.

Wij hebben destijds een gesprek gehad met de coordinator van de 3e klas. Hij wist niet wat er met haar cijfers uit het engelstalige schooljaar moest gebeuren en hij zou ons daar nog over informeren. Op een dag zag ik dat het magister was aangepast en haar rapportcijfers over de 1e periode waren 2x met dubbele weging (dus 4x) in de nederlandse lijst van magister gezet. Doordat in het gesprek was gezegd dat de uitwerking daarvan op termijn moest worden bekeken, dacht ik dat men aan het eind van de 3e reeel zou kijken hoe zij het laatste half jaar heeft gescoord. (voor bio had zij bv maar 1 proefwerk in de 1e periode gemaakt en deze telde nu 4x)

Helaas, blijkbaar heb ik dat niet goed begrepen en blijft mijn dochter zitten. De cijfers uit de engelse periode zorgen ervoor dat zij voor wiskunde een 5.46 staat en dit is 1 x 5 teveel. (bio 5.2, geschiedenis 5.03, spaans 5)
Gezien de positieve ontwikkeling van de cijfers binnen de nederlandstalige vwo denk ik dat het niet goed is als mijn dochter een jaar doubleert. Als voor de zaakvakken de cijfers uit het engelstalige deel niet worden meegenomen, zou zij in de zaakvakken 1 x 5 houden, 5.2 voor bio.
Ik kan begrijpen dat men over de talen zegt dat die gelijk zijn gebleven, want duits op een tweetalige vwo is naar mijn mening gelijk aan duits op een nederlands talige vwo. Dus voor de talen mogen ze van mij alle cijfers over het hele jaar beoordelen. Maar bv een engelse geschiedenistoets is anders dan een nederlandse geschiedenistoets.

Nu ben ik gisterenavond op zoek gegaan of er ergens in de schoolregels iets staat over "hoe om te gaan met de cijfers bij tussentijds niveauwisseling". Helaas heb ik op de website van de school niks kunnen vinden. Is er iemand die weet waar ik daar informatie over kan vinden?
(in mijn zoektocht ben ik wel een ander document over dyslexie tegen gekomen, maar die vraag zal ik apart stellen )
alvast bedankt voor het lezen van het verhaal en ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen. Komende week heb ik nog een gesprek op school.
groet,
anita

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sawo

Sawo

23-06-2012 om 16:11

Raar

Hoi anita

Jouw geval lijkt me zo specifiek dat er waarschijnlijk geen regels te vinden zijn. Maar ik vind wel de communicatie vanuit school erg vaag. Ze zouden het laten weten. Volgens mij kan je gewoon vragen de eerste cijfers minder zwaar mee te laten tellen. Lijkt me geheel normaal. Maar ik begrijp niet uit je posting of er al een gesprek heeft plaatsgevonden en dat geweigerd is. Volgens mij komen bij ons dit soort leerlingen in de bespreking en is het dan afhankelijk van de leerkrachten of je dan over gaat of niet. Is dat bij jullie niet is er al echt al gezegd dat ze blijft zitten?
groet

Saar

Sawo

Sawo

23-06-2012 om 16:19

Nagezocht

Hoi anita

Ik heb het nog even nagezocht hoe het bij ons is. Er wordt ook nog gekeken naar je tekortpunten voor wiskunde engels en nederlands. Maar met 4 tekortpunten en 1 tekortpunt in bovenstaande vakken sta je bij onze school op bespreken. Dan hangt het bij ons ook nog af in hoeverre je de vakken waarvoor je onvoldoende staat wilt kiezen.

groet

Saar

anita42

anita42

23-06-2012 om 18:26 Topicstarter

@ sawo

bedankt voor je reactie.
Dochter heeft nog extra werk aangevraagd, maar dat was niet nodig. Het zou wel goed komen. Daarom dacht ik dat het wel goed zou komen.
Gisteren ben ik dus gebeld met de mededeling dat ze blijft zitten. Ik heb gezegd dat ik een gesprek wil en dat gebeurt volgende week.
Engels is 7.3 en Nederlands 6.48
anita

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.