Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Wilma

Wilma

14-12-2009 om 09:21

Twee vraagjes (groep acht en middelbaar onderwijs).

Ik heb twee dringende vragen, vanmiddag gesprek op school namelijk.

Weet iemand hoe ik er achter kom of een school tijd of geld krijgt wanneer iemand een dyslectieverklaring heeft, dus of ze er wat mee moeten doen ofzo?

En de tweede vraag is wat algemener. Heeft IQ te maken met of je bijvoorbeeld naar Havo, VMBO-t of VMBO-k gaat ?? Iemand zei gister dat een IQ van honderd (dus gemiddeld zeg maar) "eigenlijk wat hoog is voor VMBO-k". Ikzelf had daar nog nooit bij stilgestaan of het middelbaar onderwijsniveau ook te maken heeft met IQ en niet alleen met leerprestaties zoals CITO enzo.

Iemand die er wat van weet óf weet waar ik dat kan vinden ?? 'k Heb vanmiddag gesprek op school en ben zoals 't nu gaat (er gebeurt dus niks, CITO is de eerste week van februari en 't gaat om zoon in groep acht) dus echt niet tevreden, ondanks gemaakte afspraken.

Alvast héél erg bedankt!

Groetjes,
Wilma

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen duidelijke samenhang

Wilma:"Weet iemand hoe ik er achter kom of een school tijd of geld krijgt wanneer iemand een dyslectieverklaring heeft, dus of ze er wat mee moeten doen ofzo? "
Er is geen schoolonafhankelijke subsidiepot voor dyslexie. De scholen organiseren hun leerlingingenzorg zelf. Dat doen ze volgens een zorgplan, elke school heeft er een. Bovendien werken scholen samen in een samenwerkingsverband met meerdere scholen. Ook dat samenwerkingsverband heeft een zorgplan.
In die zorgplannen staat beschreven welke inspanning er bij welke kwaal hoort. Dat kan dus per school verschillen. En dan nog ingewikkelder: In de praktijk verschilt de uitvoering zelfs per leerkracht. Er zijn nog steeds leerkrachten die weigeren rekening te houden met dyslexie. Er zijn maar weinig scholen die dat soort leerkrachten tot de orde roepen en dwingen te doen wat de school erover in de schoolgids of het zorgplan zegt. Zorgplannen per school zijn overigens moeilijk te vinden op internet.
Wilma:"Heeft IQ te maken met of je bijvoorbeeld naar Havo, VMBO-t of VMBO-k gaat ??"
Er wordt door sommigen heftig gedaan alsof dat zo is, maar de uitkomst daarvan is self fulfilling prophecy. Het is volkomen helder dat iemand met een zeer laag IQ (55) geen vwo zal kunnen doen, maar met een gemiddeld IQ (100) is dat juist weer wel mogelijk, zeker als iemand over goede studievaardigheden beschikt. Een hoog IQ (>130) is weer geen garantie voor het succesvol afronden van vwo, zeker als de studievaardigheden ontbreken.
De schooltypes houden _geen_ verband met een trapsgewijs stijgend IQ. Het is helemaal niet bekend wat het gemiddelde IQ is van lln die vmbo-k doen. In die gevallen dat IQ wel gemeten wordt voorafgaand aan het schooladvies, werkt die meting vaak als sturing in het advies en zo kom je bij die self fulfilling prophecy.
Ondertussen: 100 is een gemiddeld IQ. Als jouw kind desondanks onder gemiddels scoort, dan kun je je afvragen waarom dat is. Dat kan met dyslexie samenhangen: hoe theoretischer de opleiding, hoe meer je snel moet kunnen lezen om de nodig informatie te krijgen, laat staan begrijpen. Dat wil dus niet zeggen dat de stof te moeilijk is om te begrijpen. Die zou met voorlezen of visueel onderwijs wellicht wel voldoende begrepen kunnen worden.
Maar zo flexibel zit het schoolonderwijs helaas niet in elkaar.
Groet,
Miriam Lavell

Wilma

Wilma

14-12-2009 om 10:49

Oh miriam, super!

Wat leg je 't super uit, hartstikke bedankt!

Ik las net (ziek kind, dus even niet bij OOL bijgelezen) hierboven ook al iets over dyslexie-aanpak op school. Ik weet dat ze bij ons op school een heel zorgplan hebben en nu bieden ze dus steeds aan dat zoon met de koptelefoon zijn CITO mag maken, da's op zich fijn, maar dat moet wel geoefend. En steeds zeggen ze dus dat ze dat wekelijks doen, maar tot nu toe (en we zijn vier weken verder) heeft ie 't pas één keer gedaan.
Zulk soort afspraken dus, die lijken heel wat, maar als ze niet nagekomen worden, helpt 't nog niks.

Dat van het IQ dacht ik zelf ook al, maar ondertussen bleef 't toch in mijn hoofd malen. Fijn dat je het even helder voor me uiteenzet, dankjewel !

Ik ben erg benieuwd naar vanmiddag, we zijn zelf door school uitgenodigd, dus ik laat school maar eerst zelf praten voor ik met mijn eigen bevindingen kom.

Dankjewel voor je snelle reactie, hartstikke fijn !

Groetjes,
Wilma

Bastet

Bastet

14-12-2009 om 11:58

Wilma (ot)

Wilma,veel succes vanmiddag,enne...je hebt mail..
Groetjes,bastet

Bedoel je dit )

In onze regio worden normen vastgelegd wat betreft de uitslag van de NIO-toets. Daar staat als minimumuitslag van de NIO-toets:
Voor VMBO-BB 83, VMBO-KB 88, VMBO-TL 94, HAVO 102, VWO 109.
Maar er staat ook bij dat voor hen het advies van de basisschool het belangrijkst is en dat cijfers niet alles zeggen. Ze kijken ook hoe de LVS scores zijn en hoe de entreetoets was. En vooral wat de basischool zegt.

Was te snel met verzenden

Had er nog bij willen zeggen dat de NIO-toets een intelligentietoets is en een IQ weergeeft. Ik weet niet of jouw kind ook een NIO-toets gemaakt heeft?

moeders

moeders

14-12-2009 om 14:58

Verschil iq en schooladvies en een beetje ot

Wij zijn al jaren in de weer met school, wij denken dat kind meer kan als dat uit rapport blijkt.

Een paar dingen moeten echt worden bijgeschaafd, spelling, tafels enz. Daar heeft school echt onvoldoende in geinvesteerd. Hetgeen nu tot uiting komt.

Wij hebben onze twijfels elders neergelegd en dat heeft geresulteerd in een intelligentietest. Daar schoorde mijn kind een prachtig profiel met een IQ van 115. Hetgeen Havo/VWO zou betekenen. Maar als wij dat proberen te matchen met de resultaten op school, dan klopt het van geen kanten.

Daarop hebben wij ook een gesprek gehad op school (zonder daarbij de resultaten van de test te vermelden). Men gaat nu (groep 7!) eea opkrikken want er is toch wat meer begeleiding nodig, zo acht men op school.

Wij zijn er ondertussen helemaal klaar mee, maar we hebben omwille van ons kind duidelijke afspraken gemaakt met school over extra begeleiding om het niveau wat op te krikken. De input van de leerkrachten heb ik hierin altijd ondermaats gevonden.

Kortom, we hebben thuis de conclusie getrokken dat wij het onderwijs van de school waar ons kind op zit absoluut ondermaats vinden. Tafels zijn niet goed aangeleerd (vroeger werd dat er bij ons ingestampt) en met spelling heeft men echt zitten slapen. Maar mijn kind krijgt de rekening gepresenteerd.

Het valt me op, zeker gezien de postings op OO, dat er vaak dingen ineens naar boven komen op school wanneer de kids er al bijna af gaan. Dat men dan bv. ineens aan Dyslexie gaat denken enz.

Wij zijn van mening dat ons kind een sprong gaat maken door het bij te spijkeren, dat wil ons kind zelf ook en daar werken we thuis ook aan. Wij zien dat het er in zit, leergierig genoeg. Daarnaast komt er een behandelplan bij de IB-er om eea intensief te monitoren. En tot dat ons kind naar de middelbare school gaat, blijf ik vinger aan de pols houden.

Want het kan niet zo zijn dat wanneer school ingedut is, je kind daarvan de dupe is door een schooladvies dat eigenlijk helemaal niet klopt. En gelukkig wordt ik hierin gesteund door een expert, want van school moeten we het blijkbaar niet hebben.

Sonia

Sonia

14-12-2009 om 17:41

Afwijkend schooladvies

Ik lees jullie discussie en ik wil graag mijn "probleem" voorleggen. Mijn zoon heeft een NIO score van 78 en in het afgelopen jaar 3 verschillende leraren gehad. Tijdens de NIO sloeg de faalangst toe en dat heeft meegespeeld in de score (naar mijn mening).

Het schooladvies is nu VMBO basis met LWOO. Wij weten dat hij geen VWO zou kunnen doen, maar zeker wel het kader kan redden, mede door zijn inzet, motivatie en werkhouding die uitstekend zijn (ook getest).

Helaas heeft de school waar hij graag naar toe had gewild laten weten af te gaan op het advies van de basisschool en daarom valt deze school nu voor hem af want hier begint het bij kader. Groot verdriet!

Zijn er nog mogelijkheden om hem toch op kader te krijgen? Om de directeur van school te overtuigen van zijn kunnen? Om de NIO opnieuw te doen in een rustige thuisomgeving? Die NIO is toch ook maar een momentopname? Het kan toch niet zo zijn dat daar een hele toekomst vanaf hangt?

Dank voor jullie reactie!

Sonia

Bij twijfel

kun je op sommige middelbare scholen een extra test doen om het niveau beter te bepalen.

Misschien kun je dat voorstellen bij de school die hem heeft afgewezen?

Groet, Moppeke

Sonia

Ik zou op zoek gaan naar een goed VMBO waar gemengde klassen zijn. Hier zijn ( op grote scholengemeenschap) alle klassen dakpan, van basis t/m VWO. Hier zou je dus sowieso in een VMBO Basis/kader brugklas terecht komen. Bij goede prestaties kom je dan in de een kader klas, bij super prestaties kom je in de tweede in een VMBO T klas.
Zoiets zou er misschien bij jullie ook wel te vinden zijn?

Oja

en alle kinderen van het VMBO doen inderdaad voor ze geplaatst worden op de middelbare school een VMBO toets op die school. En dat valt vaak veel gunstiger uit is hier de ervaring.

Nio

Ik kan er als leerkracht groep 8 eigenlijk niets over zeggen. Ik ken je kind niet, zijn werkhouding niet, zijn huiswerkhouding niet, zijn entreetoets in groep 7 niet, de LVS scores niet en de stijgingen of dalingen daarvan niet, ik kan echt niet zo vanachter mijn bureau hier iets over zeggen.
Als de NIO geen juist beeld geeft, moet dat te zien zijn aan de scores op LVS en ook entreetoets. De school baseert een advies nooit op alleen de NIO. Hoger in dit draadje schrijf ik de normen (VMBO kader = 88). Ik weet niet hoe streng de scholen in jouw regio dat soort normen hanteren.
Een NIO overdoen mag officieel niet, ja toch wel in bepaalde uitzonderingsgevallen, daarover zou je moeten bellen denk ik.
Groetjes en succes!

Wilma

Wilma

15-12-2009 om 13:59

Hier geen nio, maar een entreetoets

Dus die uitslagen van de nio, daar kan ik niks mee, maar toch bedankt, Geerke.

Groetjes,
Wilma

Inge M

Inge M

16-12-2009 om 19:50

Wilma

Heb je een voorlopig advies gehad op basis van de entreetoets. Zo niet, dan kun je het omrekenen naar een eindcito score.
Als het voorlopig advies lager uitvalt dan jij logisch vindt, kun je er ook voor kiezen om zelf een NIO te laten doen. Er zijn scholen die de NIO ook accepteren in plaats van de eindcito of waarbij je de NIO kunt gebruiken als contra-advies.
De NIO test meer intelligentie, cito toetst meer wat je geleerd hebt. Uit de NIO komt een schooladvies, dat inderdaad meer gekoppeld is aan intelligentie dan de eindcito. Ik kan me voorstellen dat de NIO bij dyslexie een hoger advies geeft dan de eindcito. Maar dat kun je beter eerst precies navragen.

kaatje66

kaatje66

17-12-2009 om 10:19

Entreetoets

Ik heb even gegoogeld, en dit vond ik:
score advies 1-20 % praktijkonderwijs
20-50% vmbo - Basis
50 - 65% vmbo - Kader
65-70% vmbo - tl 70 -
85% havo 85 - 90% (havo/)vwo
90+ vwo/gymnasium

groetjes Kaatje

Kaatje 66

die score, ik weet niet of dat klopt, mijn dochter had een percentielscore van 17% dat zou praktijkschool betekenen, maar het cito bureau denkt daar anders over, die verwachten dat ze rond de 525 zal score en dat is vmbo basis/kader. De proefcito kwam ze op 512 uit ben dus zeer benieuwd wat het zal worden, advies is trouwens VMBO/LWOO.Daar heeft ze de NIO toets voor gemaakt en die had ze weer beter gemaakt zodat er geen lwoo advies gegeven wordt, maar daar moeten we nu weer tegen in omdat ze het wel nodig heeft.Soms is het allemaal erg verwarrend.
groetjes krulleke

kaatje66

kaatje66

18-12-2009 om 16:48

Reactie

Ik heb het van internet afgeplukt. Bij http://www.onderwijsconsument.nl/ouders/sleutelwoorden.artikel.php?aid=533&tid=67,65 staat het weer iets anders aangegeven nl. dat
V=vmbo-b, IV=vmbo-k, III=vmbo-t, II=HAVO, I=VWO betekent. (Dat zijn de Romeinse cijfers boven het blauwe gedeelte) Op onze school kijken ze ook naar de lvs citoscores. Waarbij ze dan zeggen als een kind gemiddeld A altijd scoort het een VWO leerling is, bij B een Havo leerling, C een vmbo t leerling D = kader en E = basis. Maar het zal natuurlijk ook afhangen van de inzet en zo. Dus er zijn verschillende manieren om te kijken waar een leerling heen kan.
groetjes Kaatje(66)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.