Tango
18-02-2010 om 10:17
Twijfel na gesprek op school (wel of niet kleuterverlengen)
Daar ben ik weer met het vervolg over Tangozoon. Gisteravond een gesprek op school gehad, 30 minuten i.p.v. 10-minutengesprek.
De juffen zeggen dat hij het steeds beter doet in de klas, pakt vaker zelfstandig werkjes, kiest niet meer alleen voor bouwhoek, lego e.d. maar ook werkjes op zijn niveau. Verder wordt hij ook wat zekerder. Toch hebben ze nog erg het idee dat een jaartje extra kleuteren hem goed zal doen. Hij kan dan zelfverzekerder naar groep 3 gaan, misschien met een beetje voorsprong. Op de cito ordenen had hij tweemaal een D gescoord. Tja, da's ook niet echt overtuigend.
We hoefden nog geen keuze te maken hoor en hebben een nieuwe afspraak gepland eind april om te kijken hoe hij er dan voorstaat. Ik vind het echter zoooo lastig.
Aan de ene kant deel ik een beetje hun standpunt, maar aan de andere kant vind ik een jaar zo lang om nog extra te kleuteren. Hij kwam gisteren zo trots thuis met zijn werkje met eraf-sommen die hij voor het eerst gemaakt had, samen met de juf weliswaar, maar toch helemaal goed. Hij is zo bezig met letters herkennen. Maar aan de andere kant is hij nog zo speels, ongeconcentreerd en natuurlijk motorisch niet echt handig.
Ik had gehoopt dat het gesprek gisteravond rust zou brengen, maar het geeft me alleen maar meer onrust. Tangozoon lijkt het ook aan te voelen, een maand of wat geleden zei hij nog: ik wil helemaal nog niet naar groep 3, nu vanmorgen vroeg hij of hij nou naar groep 3 zou gaan (hij wist dat we gesprek zouden hebben, maar we hadden helemaal niet gezegd dat het specifiek daarover zou gaan). Hij zei nu toch wel graag te willen. Ik vind hem er nu ook veel meer aan toe dan 2 maanden geleden, logisch natuurlijk. En die 4 maanden die we nog te gaan hebben kunnen nog zoveel brengen. Pff, ik wou maar dat het al het einde van het schooljaar was.....
ayla
18-02-2010 om 11:48
Moeilijk hoor
ik snap je twijfels, een slechte score bij de cito's helpt natuurlijk niet echt. Al moet ik eerlijk zeggen dat dat bij kleuters niet veel zegt. Denk je zelf dat hij het niveau aankan? Is hij echt nog speels of neigt het naar verveling? de motoriek kan geoefend worden dat vind ik niet echt een argument. De concentratie daar kun je thuis ook oefeningen voor doen. Je zoon wilde dus eerst niet en nu wel? waarom nu wel? Heeft hij echt zin in groep 3?
Guinevere
18-02-2010 om 12:05
Tja tango
Zoals ik al eerder zei, die motoriek en concentratie zullen niet opeens gigantisch vooruit gaan. Want die horen bij zijn SI-stoornis. Dus dan kun je 'm een jaar laten kleuteren, en dan heeft hij die stoornis nog steeds. Heb je dat niet gezegd in het 30-minutengesprek?
En speels is geen eigenschap die niet gewaardeerd wordt in groep 3.
jan
18-02-2010 om 13:10
D score
Die D-scores hoeven helemaal niet te betekenen dat tangozoon nog niet rijp is. Het kan zijn dat hij die toets verkeerd begrepen heeft, geen zin had, moest plassen of wellicht later gewoon slecht wordt in rekenen. Stel dat dat het zo is, dat-ie slecht wordt/is in rekenen, dan zal dat zittenblijven hem niet helpen. Mijn dochter scoorde een D in de kleutergroep. Ze is toch over gegaan. Ze is nu tien en zit in groep 7. Ze heeft het er erg naar haar zin en heeft een leuke club vrienden. Ze scoort A's op de taalgebieden (begrijpend lezen, leestempo en spelling) en nog steeds een D (het ene onderdeel een C, het andere een E) op cito rekenen. Hoewel ze op de methodegebonden toetsen (cijferen) een C scoort. Ze mist begrip om de verhaaltjessommen van de cito goed te kunnen maken. We oefenen die verhaaltjessommen nu af en toe thuis en hopen dat, als ze die echte grote citotoets gaat krijgen, dat er dan een havo advies uit rolt. Het zittenblijven had deze situatie niet veranderd. Ze zou net zo slecht in rekenen zijn geweest, maar dan ook nog eens blijven zitten (= extra achterstand!). Met andere woorden. Pin je niet vast op die D en ga daar nu al maatregelen als zittenblijven op toepassen. Gewoon doorstromen en kijken wat er gebeurd + hulp bieden. Hier bleek dat ook vele malen beter voor het zelfvertrouwen aangezien ze geaccepteerd heeft (ze bleek n.l. door de jaren heen een pietje precies te zijn die niet graag uit de toon viel) dat het rekenen een zwakke plek is (iedereen heeft wel wat, so what), dus staat ze momenteel sterk in haar schoenen. Ze schrijft schitterende verhalen in de schoolkrant, stond laatst in het AD met haar vriendje omdat ze een kinderfilm maken en verscheen met haar foto in de Donald Duck omdat ze die gasten blijkbaar gebombardeerd heeft met mails. Ze is erg trots op zichzelf. En wij ook
Groet Jan
Primavera
18-02-2010 om 16:16
Gewoon over
Waarom zou je je zoon af willen straffen voor de vooruitgang die hij nu in twee maanden geboekt heeft, dooralvast te stellen dat hij in de volgende 4 niet nog meer vooruit zal gaan. Je geeft op die manier de boodschap dat hoe goed hij ook vooruit gaat er toch geen vertrouwen in hem wordt gesteld en het weer niet goed genoeg is. Voor sommige kinderen is dat funest voor de motivatie om ooit nog eens hun best te doen op dit soort zaken en ik kan ze eerlijk gezegd geen ongelijk geven.
Daar komt nog bij dat wetenschappelijk gezien die kleutertoetsen nul, komma noppes, nada niks zeggen over hoe het de rest van de schoolcarrière zal gaan. Er wordt wel gezegd dat die toetsen 'schoolrijpheid' zouden meten, maar als je wetenschappelijk naar fysieke en geestelijke ontwikkeling van kinderen gaat kijken komt daar keihard uit dat zoiets als schoolrijpheid helemaal niet bestaat. Hooguit in de hersenen van de juffen en de citoontwikkelaars willen hen dat graag laten geloven.
Een jaar extra laten kleuteren wil zeggen dat je de ontwikkeling van je kind doelbewust een jaar afremt en dat doet verreweg de meeste kinderen geen goed. Je neemt ze de mogelijkheid af om zich lekker mee te kunnen ontwikkelen met de rest van de klas en die impact moet je niet onderschatten.
Handicaps gaan niet over met kleuterverlengen, het enige wat je doet is eventuele moeilijkheden voor je uit schuiven zodat je later minder tijd hebt om daar aandacht aan te besteden ipv meer tijd dat het kind misschien nodig heeft.
Toen we met mijn zoon die een ernstige taalstoornis heeft voor de keus stonden hebben we de knoop door gehakt met tnaar de worst-case geval te kijken. Wat als we het verkeerd inschatten en hij loopt inderdaad in groep 3 vast? Nou dan kan hij altijd nog alsnog een jaar overdoen. Wat als echter wij als ouders gelijk hebben en het kind wat toch al niet dol op knutselen en alles waarbij je je handen vuil mee maakt een jaar over laten doen, terwijl al zijn vriendjes wel doorgaan en het kind daardoor zich ongewaardeerd voelt en er de brui aan geeft doordat hij weer die voor hem 'stomme' dingen moet doen ipv van de veel interessantere. Waarom het risico lopen dat het kind zich het jaar daarop ook weer een breuk verveeld omdat het al kan lezen en schrijven? Als het fout gaat door kleuterverklengen kun je daarna namelijk veel minder makkelijk het probleem oplossen, je hebt alleen een jaar verspeeld.
Groeten Primavera
juf
18-02-2010 om 17:59
Ordenen 2x d
Ordenen 2x D hoe bedoel je dat? Bedoel je soms toets ordenen en toets taal allebei een D ? Of wat had hij anders voor de andere toets(en)
OP zich wil de score alleen niks zeggen maar ook de leerkracht twijfelt nog en zoals ik lees jijzelf ook nog.
Leerkrachten geven aan dat er vooruitgang te zien is maar dat deze nu nog niet groot genoeg is: dus twijfel. Verder een afspraak voor april.
Kleuters ontwikkelen zich vaak in sprongen.Het kan best zijn dat de vooruitgang zich voorzet en dat het in april nog beter gaat.
Laat het even rusten tot april. Hou zelf goed in de gaten wat je kind kan/wil en bespreek dat in april weer met de juf.
Tango
18-02-2010 om 20:52
Cito
Hoe het nu zit met die cito, volgens mij zeiden de juffen alleen cito ordenen en bestond het uit twee delen, maar het kan ook zijn geweest ordenen en taal. Wat betreft rekenen vind ik hem dus persoonlijk erg slim, want hij is al volop bezig met erbij en eraf-sommen. De hele dag door loopt hij af en toe zo'n som te roepen: je hebt er 5 en doet er 2 bij, wat heb je dan? Heel grappig. Het was meer dat hij slecht scoorde in opdrachten zoals welke hoort er niet bij? En dan bijv. 3 fruitsoorten en 1 groente.
Tja, en uiteraard hebben we gesproken over dat de stoornis niet over gaat, maar dat is ook echt niet waar ze hem op willen laten zitten, het is meer het zelfvertrouwen en het pakken van werkjes op zijn niveau dat hij nu pas net doet.
Zelf zie ik hem echt wel naar groep 3 gaan, zeker met nog 4 maanden te gaan. En dat hij zelf wil, komt ook vooral doordat zijn beste vriendje w.s. wel over gaat, maar eerder zei hij dus dat hij helemaal niet wilde. Hij heeft duidelijk al meer zelfvertrouwen gekregen dus dat willen we zeker niet afstraffen met blijven zitten.
In combinatie met de fysio moet het toch ook alleen maar beter gaan. En nogmaals een jaar kleuteren extra vind ik erg lang, hij komt dan bij kinderen in de klas die ruim 2 jaar jonger zijn (0,1,2 combinatie) en ik merk nu al dat hij met de jongste kinderen al weinig heeft.
Nasha 1st
18-02-2010 om 21:02
Zelfvertrouwen
word echt niet beter van zitten blijven (heb ik zo mijn best gedaan en vinden ze me nog niet goed genoeg.....)
Tango, er is niks op tegen om in een andere klas dan groep 2 te blijven zitten....een vaag begrip als sterker worden, steviger in schoenen....het klinkt allemaal leuk en word door de meeste kleuterjuffen dus ook zo verkocht (onze ervaring is.....blablabla).... En het gekke is, bijna alle onderzoeken die ernaar gedaan zijn spreken dit tegen....Dus op welke ervaring baseren ze het eigenlijk?
Nogmaals het voorbeeld van mijn kinderen, septemberkindjes....steeds maar weer twijfel bij de kleuterjuffen....ik bleef maar aangeven dat ik geen voorstander van langer kleuteren ben (vanwege de ervaring met mijn oudste, oktoberkind)....Dochter scoorde echt niet super op de cito's.....gemiddeld....De 1e maanden vond ze het ook echt niet leuk (in het archief is mijn draadje misschien nog wel te vinden)....En toch, nu ze doorheeft hoe handig dat lezen is, nu gaat ze als een trein.....Niks geen twijfels meer! Juf gaf aan, er zitten best twijfelgevallen in de klas voor de overgang naar 4.....maar mijn septemberkinderen, die 2 jaar lang twijfels gaven, zitten daar niet bij!
Inge M
19-02-2010 om 00:33
Ik heb begrepen dat (over ordenen)
dat ordenen een voorspelling voor rekenen is en taal voor lezen.
Maar als je zoonnu al sommen maakt, zit dat rekenen helemaal goed. Dit leren ze pas in groep 3 (erop en eraf sommen). In groep 2 leren ze de getallen tot vijf en het tellen. Geen echt rekenen dus.
Mijn indruk is dat je naar je zoon moet luisteren. Hij wil door. Er zijn geen zwaarwegende redenen om niet door te gaan (D-scores zijn tenslotte niet abnormaal, hij heeft volop interesse in letters, hij kan al rekenen). Hij loopt in fijne motoriek achter maar dat is geen belemmering om te leren lezen en rekenen.
Mijn gevoel zegt: doorgaan naar groep 3.
Om jezelf gerust te stellen: kijk eens of je hem de eerste beginselen van lezen bij kan brengen. Als hij daar gevoelig voor is, dan weet je het nog zekerder. Kunnen lezen en rekenen zijn de beste voorspellers voor groep 3, niet de kleutercito's.
Primavera
19-02-2010 om 16:39
Gedachtenkronkels
IngeM: "Ik heb begrepen dat dat ordenen een voorspelling voor rekenen is en taal voor lezen."
Ja, zo wordt dat inderdaad verkocht en dan krijg vreemde gedachtenkronkels. "Het kind is zijn leeftijd al vooruit en kan al eenvoudige sommen maken, maar op de toets voor ordenen scoort hij een D dus is hij nog niet rijp om te leren rekenen". Oplossing van school: het mag nog niet rekenen leren in groep 3 (dat wordt dus in feite tegengehouden), maar moet ordenen oefenen in groep 2. Dat die toetsen in feite niks zeggen wil er maar niet in.
Laat je niet voor de gek houden met mooiweer praatjes over eigen niveau. Een kind wordt beinvloed door de rest van de klas en als het de dingen in z'n uppie moet doen dan trekt zo'n lagere klas het niveau al snel naar beneden vergeleken bij de ontwikkeling die andere kinderen die wel gewoon over mochten maken.
Tango
19-02-2010 om 20:57
Inge
Lezen zijn we inderdaad zo af en toe mee bezig, letters kent hij al heel wat, een stuk of 16 er komt steeds weer wat bij. Het lukt hem nog niet helemaal om van de klanken een woord te maken, maar ik denk dus dat dat kwartje binnenkort ook wel gaat vallen. Nu raad hij vaak nog maar wat. Ik vind het zelf ook lastig om het aan te leren aan hem. Ik spel dan wel het woord voor hem bijv. buh, ah, ll (bal), maar ja, wat is nou buh? Ik wil er verder ook niet teveel bovenop zitten, dus we doen het vooral als hij het zelf aangeeft, en dat is best regelmatig hoor.
Nasha 1st
19-02-2010 om 22:32
Tango
ik heb onlangs met zoon sleeplezen geprobeerd (of vergelijkbaar er mee) ....buh is inderdaad een vaag begrip.....probeer eens gewoon te lezen met je zoon bbbaaallll is dan beter....
mamamic
20-02-2010 om 23:01
Waar een wil is...
is een weg. En die kan ik je aanbevelen. Als jij erin gelooft en je zoon wil, dan komt het vast goed! Al je twijfels zijn heel herkenbaar. Ook ik heb om advies gevraagd op dit forum. Kan me nog het verhaal van Jan herinneren die ik in dit draadje voorbij zag komen met een positief verhaal. Bedenk dat groep 3 ook uitdaging biedt. En dat is een groot voordeel voor kinderen die niet graag voorop lopen. Dat doet die van ons nog steeds niet en dat zal wel zo blijven. Sommige kinderen zijn gewoon niet van die initiatiefnemers. Die van mij hobbelt het liefst mee. Kijkt graag de kat uit de boom. Eenmaal in groep 3 zoog hij als een spons alles op. Hij wil het allemaal weten, leren en meemaken. Maar niet als koploper in het peleton. En dat hoeft ook niet. Een ander groot voordeel in groep 3 voor afwachtende types en kindjes met een korte concentratie: structuur. Werkboekjes met oefeningen die gedaan worden, gewoon een programma dat wordt afgewerkt. Gericht op 6 jarigen, die natuurlijk ook nog speels zijn. Want het zijn gewoon jonge kinderen.
Een slechte motoriek hoeft ook geen beletsel te zijn. Kan wel lastig zijn, hoeft niet. En dan nog kun je overwegen om iets van therapie te doen. Ik zou dit zeker niet leidend laten zijn. Bedenk vooral of hij het cognitief aan kan (testjes geven een indicatie, maar jij kent je kind het beste)
De juf van zoonlief (dezelfde als in groep 2) zegt nu: ach ja, het hoort gewoon bij hem. En dan gaat het over dezelfde punten die ze vorig jaar nog benoemde als struikelblokken.
Wat ik heb opgepikt op dit forum en 100 % kan bevestigen: school/de juf ziet vooral de beperkingen en jij als ouder de kansen. Gun hem die kans!
Jacobien
21-02-2010 om 11:21
Kan opeens veranderen
Hoi,
herinner je mijn draadje nog over onze zoon. Volgens mij waren er veel overeenkomsten tussen beide mannetjes. Wij hebben laatst een gesprek gehad met juf en het gaat gewoon erg goed met zoon. Helemaal geen twijfel meer over langer kleuteren. Eindelijk ziet juf ook wat wij zien.
Dus mijn advies: blijf in je kind geloven en geef ook bij juf aan dat het goed gaat met je kind en dat je een goede ontwikkeling ziet. Het ene kind is gewoon wat later dan het andere kind en waarschijnlijk komt het sprongetje nog wel, waarna hij beter stil kan zitten en kan doen wat juf graag wilt.
Succes, Jacobien