Filosophie
15-12-2025 om 18:46
Twijfels betalen ouderbijdrage
Onze dochter zit dit jaar op een school waar een ouderbijdrage wordt gevraagd. Dat is geen probleem, wel hoe het gebeurt en wat er met de bijdrage wordt gedaan.
Allereerst is het niet de schoolleiding die me heeft laten weten dat de ouderbijdrage moet worden betaald, maar een ouder uit, ik begrijp, de MR. Dat vind ik al een beetje vreemd. Vooral omdat die wil weten hoeveel ik verdien want daarop wordt de - forse - ouderbijdrage gebaseerd.
Daarnaast valt mij op dat de bijdrage wordt gevraagd voor lessen die niet worden geleverd. Ongeveer de helft van de ouderbijdrage is voor het verzorgen van euritmieles, terwijl er dit jaar nog geen een les euritmie is geweest wegens het langdurig ontbreken van een docent.
Is het vreemd als ik in deze situatie vragen heb over de ouderbijdrage en wellicht besluit om zelfs niet of maar een deel te betalen? Of ben ik dan een ongezellige ouder?
Broadway
16-12-2025 om 11:51
Daglichtlamp schreef op 16-12-2025 om 11:46:
[..]
Ja, school gedraagt zich dan zo, dat betekent niet dat dat ook mag, of dat andere ouders daar dan ook een mening over mogen hebben als iemand besluit dat niet te betalen.
het mag denk ik wel want de vrije school bestaat al even en deze bijdragen ook dus dat was allang aangepakt als het niet mocht.
een mening mag je er zeker over hebben! ik heb die ook. over vrije school an sich al en over die bijdrage is mijn mening al niet veel beter
troelahoep
16-12-2025 om 11:59
Tuinfluiter schreef op 16-12-2025 om 11:51:
[..]
Ik vind dus dat de hoogte van de ouderbijdrage nooit een rede mag zijn om je kind maar een dorp verderop naar school te laten gaan. Gelukkig mag het ook niet van de wet.
Nee dat klopt. Maar wil je je poot stijf houden en je kinderen op een school laten die niet bij jouw overtuigingen past, maar daar wel anderen voor laten betalen? Het is niet alleen de ouderbijdrage die de vrije school bijzonder maakt. Geen idee of TO zich kan vinden in de antroposofische cultuur, maar ik vraag me af of die zich heeft verdiept in het vrije school onderwijs. Als de enige overgebleven school in je omgeving een reformatorische of islamitische school zou zijn, zou je misschien ook een dorp verderop gaan. Ook al mag geloofsovertuiging geen reden zijn om een leerling te weigeren.
troelahoep
16-12-2025 om 12:06
Daglichtlamp schreef op 16-12-2025 om 11:38:
[..]
We hebben in Nederland geen half-particulier onderwijs. Het wordt betaald uit de publieke middelen òf het is particulier. Als het betaald wordt uit de publieke middelen betekent dat ook dat de school zich moet houden aan de wetten die daarvoor gelden. Eén van de eisen in die wet is dat alle bijdragen die aan ouders gevraagd worden vrijwillig zijn.
Als een aanzienlijk deel van de lessen wordt betaald door particulieren omdat ze niet worden gefinancierd uit publieke middelen, kun je wel degelijk stellen dat er half-particulier onderwijs bestaat. Het vrijeschool onderwijs is daar niet de enige in, in het HB onderwijs zoals bij Leornardoscholen wordt ook een fikse bijdrage gevraagd om vakdocenten en uitdagend lesmateriaal en excursies van te betalen.
Ook al is de ouderbijdrage vrijwillig, de genoemde types onderwijs kunnen alleen worden gegeven doordat ouders ervoor betalen. Een vrije school of HB school met alleen kinderen uit arme gezinnen zou geen stand houden, die verliezen op zich minst hun identiteit maar misschien ook wel hun predicaat (alhoewel ik dat laatste niet zeker weet).
Lexus
16-12-2025 om 12:07
troelahoep schreef op 16-12-2025 om 11:34:
Vrije Scholen staan bekend om hun hoge ouderbijdrage en (daarmee) hun elitaire karakter. In mijn woonplaats hoorde ik zo'n 10 jaar terug toen mijn kinderen in de basisschoolleeftijd waren bedragen van €800,- per kind per jaar. En daar worden dan inderdaad de dure natuurlijke materialen mee vergoed en de lessen van vakdocenten.
Dan nog te bedenken dat kinderen in het Vrije schoolonderwijs anders worden opgeleid dan het standaard curriculum, en je in sommige gevallen kunt afvragen of ze de aansluiting met de maatschappij niet een beetje missen. Net als (andere) streng religieuze scholen komen vrije scholen niet altijd al te best uit de test bij de onderwijsinspectie, maar wordt dat weer gecompenseerd door het hoge opleidingsniveau van de ouders en daarmee intelligentie van de kinderen die toch wel naar havo-vwo gaan ongeacht het onderwijs dat ze hebben gehad. Daarmee wil ik overigens niet beweren dat élke vrije school matig presteert en het antroposofisch onderwijs heeft ook heel mooie aspecten.
Ik heb het altijd gezien als een soort van half-particulier onderwijs met een heel eigen cultuur, en daar hoort die ouderbijdrage wel bij, anders kunnen ze het systeem niet in stand houden. Vervelend dat je min of meer gedwongen moest overstappen door sluiting van de andere school. Als het niet je ding is, zou ik toch overwegen om de kinderen naar een basisschool in het eventuele dorp verderop te brengen.
Kind op de vrije school. Wij hebben nooit een ouderbijdrage betaald en werden volkomen gelijkwaardig behandeld. Ten tijde dat mijn zoon op het vo van de Vrije School zat, stond die heel hoog in een bepaalde ranking (ik meen de Dronkers ranking). Een stuk hoger dan de meeste openbare middelbare scholen in diezelfde stad (grote stad in het Westen van het land). De mensen uit zijn klas die ook allemaal op de basisschool hebben gezeten, hebben allen een HBO diploma of universiteit voltooid en werken gewoon en dragen gewoon bij aan de maatschappij. Oh wacht, misschien is er toch een verschil: ze zitten minder op hun telefoon, zijn minder wantrouwend jegens oudere generaties en waarderen vaker simpele dingen als de natuur, zingen en zelf creatief zijn.
Ik zou eerst eens kijken en voelen of het bij je past in plaats van te luisteren naar mensen die hun meningen op een afstand vormen.
Tuinfluiter
16-12-2025 om 12:15
troelahoep schreef op 16-12-2025 om 11:59:
[..]
Nee dat klopt. Maar wil je je poot stijf houden en je kinderen op een school laten die niet bij jouw overtuigingen past, maar daar wel anderen voor laten betalen? Het is niet alleen de ouderbijdrage die de vrije school bijzonder maakt. Geen idee of TO zich kan vinden in de antroposofische cultuur, maar ik vraag me af of die zich heeft verdiept in het vrije school onderwijs. Als de enige overgebleven school in je omgeving een reformatorische of islamitische school zou zijn, zou je misschien ook een dorp verderop gaan. Ook al mag geloofsovertuiging geen reden zijn om een leerling te weigeren.
In dun bevolkte gebieden een openbare school lijkt mij de beste oplossing kan iedereen naar toe.
troelahoep
16-12-2025 om 12:22
Lexus schreef op 16-12-2025 om 12:07:
[..]
Kind op de vrije school. Wij hebben nooit een ouderbijdrage betaald en werden volkomen gelijkwaardig behandeld. Ten tijde dat mijn zoon op het vo van de Vrije School zat, stond die heel hoog in een bepaalde ranking (ik meen de Dronkers ranking). Een stuk hoger dan de meeste openbare middelbare scholen in diezelfde stad (grote stad in het Westen van het land). De mensen uit zijn klas die ook allemaal op de basisschool hebben gezeten, hebben allen een HBO diploma of universiteit voltooid en werken gewoon en dragen gewoon bij aan de maatschappij. Oh wacht, misschien is er toch een verschil: ze zitten minder op hun telefoon, zijn minder wantrouwend jegens oudere generaties en waarderen vaker simpele dingen als de natuur, zingen en zelf creatief zijn.
Ik zou eerst eens kijken en voelen of het bij je past in plaats van te luisteren naar mensen die hun meningen op een afstand vormen.
Ik heb een tijdje meegedraaid op een vrije VO school en weet wel waar ik het over heb. Ook ken ik vrij veel mensen met kinderen op de vrije basisschool en verkeer ik een beetje in dat bubbeltje. Maar ik ben me wel erg bewust van het bubbeltje en het is niet gezegd dat iedereen er vandaan komt met een HBO of academische graad, het onderwijs steunt gigantisch op de (intellectuele/sociale/financiële) vermogens van de ouders en dat is een fikse schaduwzijde naar mijn idee. En dan heb ik het nog niet eens over de meer bedenkelijke theorieën van Steiner gehad die in de docentenkamer ook nog worden geciteerd. Ja, het gedachtegoed is heel mooi op bepaalde punten, maar de scholen zijn niet inclusief te noemen.
Lexus
16-12-2025 om 12:26
troelahoep schreef op 16-12-2025 om 12:22:
[..]
Ik heb een tijdje meegedraaid op een vrije VO school en weet wel waar ik het over heb. Ook ken ik vrij veel mensen met kinderen op de vrije basisschool en verkeer ik een beetje in dat bubbeltje. Maar ik ben me wel erg bewust van het bubbeltje en het is niet gezegd dat iedereen er vandaan komt met een HBO of academische graad, het onderwijs steunt gigantisch op de (intellectuele/sociale/financiële) vermogens van de ouders en dat is een fikse schaduwzijde naar mijn idee. En dan heb ik het nog niet eens over de meer bedenkelijke theorieën van Steiner gehad die in de docentenkamer ook nog worden geciteerd. Ja, het gedachtegoed is heel mooi op bepaalde punten, maar de scholen zijn niet inclusief te noemen.
Bold Ja dat lijkt me een aanname. Rest ben ik het mee eens. Alles heeft zo zijn voor- en nadelen. Je moet kijken wat bij jouw gezin past
Ysenda
16-12-2025 om 13:22
Tuinfluiter schreef op 16-12-2025 om 12:15:
[..]
In dun bevolkte gebieden een openbare school lijkt mij de beste oplossing kan iedereen naar toe.
Een vrije school is technisch gezien een openbare school tenzij je de steinerleer als een geloof beschouwd ipv als onderwijsmethode.
Daglichtlamp
16-12-2025 om 13:32
Ysenda schreef op 16-12-2025 om 13:22:
[..]
Een vrije school is technisch gezien een openbare school tenzij je de steinerleer als een geloof beschouwd ipv als onderwijsmethode.
Dat kan, maar dat hoeft niet. Een vrije school kan ook algemeen bijzonder zijn.
Nehalennia
16-12-2025 om 13:50
[..]
Ik zou de leer van Steiner wel als iets meer dan alleen een onderwijsmethode willen beschouwen, het is echt een volledige levensvisie, met ook een aantal tamelijk bedenkelijke(en op geen enkele manieer bewezen) ideeen over hoe de wereld in elkaar zit.
Daglichtlamp
16-12-2025 om 14:27
Nehalennia schreef op 16-12-2025 om 13:50:
[..]
Ik zou de leer van Steiner wel als iets meer dan alleen een onderwijsmethode willen beschouwen, het is echt een volledige levensvisie, met ook een aantal tamelijk bedenkelijke(en op geen enkele manieer bewezen) ideeen over hoe de wereld in elkaar zit.
Eens, wat dat betreft is het best raar dat er ook openbare scholen zijn die zich vrije scholen noemen. Ik denk trouwens dat de meeste vrije scholen algemeen bijzonder zijn.
HollyHobbie
16-12-2025 om 14:58
We hebben er ooit een rondleiding gehad toen we een basisschool moesten kiezen. Er werd toen gezegd dat de ouderbijdrage gebruikt werd om eigen leermiddelen en methodes te ontwikkelen en dat het geld niet per se alleen naar de school van het kind ging, maar ook naar de Vrije scholen in het algemeen. Ze hadden echt mega oude troep in de kleuterklassen (houten auto’s met een wiel eraf, blokken met verkleuringen, oude lappen om mee te verkleden), dus dat geld werd zeker niet op die school besteed. En van een combi-kleuterklas groep 1 en 2 met 33 kinderen werden we ook niet heel erg blij. Dus die school is het toen niet geworden.
Tuinfluiter
16-12-2025 om 18:42
[..]
Ik zie het als algemeen bijzonder. Ik zie antroposofie als een levensbeschouwing en niet als een onderwijsmethode.