Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Twijfels betalen ouderbijdrage

ik ben eens gaan kijken wat de vrije scholen hier in de omgeving vragen aan ouderbijdrage. Allereerst valt me op dat bij alle drie de scholen goed vermeldt staat dat het vrijwillig is. Wel staat er ook een verhaal bij dat de bijdrage door de overheid onvoldoende is om vrije school onderwijs vorm te geven. Ze noemen het op 2 van de 3 scholen schenkingen, de derde heeft de vrijwillige ouderbijdrage (die naar keuze 10, 20 of 30 euro per maand is, mag je zelf afstemmen op je inkomen) en daarnaast nog een ouderschenking.

De bedragen staan op 2 sites genoemd, de eerste heb ik hier beschreven. De tweede heeft ook richtlijnen waarbij 25 per maand als gemiddeld wordt gezien. 

Bij ons 27,5 geloof ik,  voor een heel jaar!!! 

Wat een verschil! Bij ons alleen voor de extra dingen als sinterklaas, schoolreisje, sportdag enz. 

duizel schreef op 22-12-2025 om 05:33:

Wat een verschil! Bij ons alleen voor de extra dingen als sinterklaas, schoolreisje, sportdag enz.

Daar ook voor de extra dingen buiten het verplichte curriculum: euritmie, meer muziekles, meer handvaardigheid, andere lesmaterialen naast de standaardmaterialen.

En ook sinterklaas, sportdag,  schoolreisje.

Ysenda schreef op 22-12-2025 om 07:43:

[..]

Daar ook voor de extra dingen buiten het verplichte curriculum: euritmie, meer muziekles, meer handvaardigheid, andere lesmaterialen naast de standaardmaterialen.

En ook sinterklaas, sportdag, schoolreisje.

Ja dat begreep ik. Maar goed, het blijft vrijwillig die ouderbijdrage. Zonder de ouderbijdrage kunnen ze het onderwijs niet vormgeven zoals ze nastreven dus ergens snap ik dat ze druk zetten ivm de ouderbijdrage/schenking maar ook dat mag eigenlijk niet. Ik weet vanuit de school van mijn kinderen, waar ik in de or zit,  dat er best wel regels zijn hoe je hierom mag vragen. 

tsjor schreef op 20-12-2025 om 19:38:

'Vooral vwo-klassen op vmbo/havo/vwo gemeenschappen zijn klein, omdat die
leerlingen meestal naar havo/vwo of gymnasia scholen gaan.'Echt? Allemaal om te voorkomen dat ze in aanraking komen met VMBO-leerlingen? Of te kunnen blijven geloven dat gymnasium hoger is dan atheneum. Is dat dan onze toekomstige elite? Hoe dom zijn ze, schrikbarend.

Nou dit herken ik ook niet. Bij ons in de woonplaats is een vmbo/ havo/vwo school met 2 locaties (alle vmbo-niveaus) en havo/vwo. Volgens mij puur pragmatisch. Mijn eigen kinderen (beiden vwo-niveau) hebben voor een andere school gekozen. De een op een scholengemeenschap (3 locaties dus ook daar geen vmbo erbij - was geen punt als dat wel was geweest). De ander op een zelfstandig gymnasium. De keuze voor jongste was heel bewust geen scholengemeenschap omdat we daar de kans op afstroom naar de havo groot achten gezien zijn inzet, terwijl dat niet nodig is.We schatten in dat hij prima zou meekomen op t gym. Zo is gebleken. Maar met de eisen in de havo/vwo klas en de invloed van vrienden was dat wellicht anders geweest. En aangezien hij zelf hier ook graag heen wilde en latijn/ Grieks leuk vond (toen) is dat t geworden. In geen van beide gevallen vanwege dat ze dan met vmbo leerlingen in aanraking komen. Ik vind dat sws wel een gekke redenatie want op de basisschool zitten ze toch ook met alles door elkaar? Mijn kinderen hadden vrienden op de basisschool op alle niveaus. 

Voor ons was het ook geen bewuste keuze om bij een school zonder vmbo te komen, alleen was er maar 1 optie met die vmbo op locatie en daar is geweld een groot probleem. Overigens is mijn zoon op de basisschool veel gepest en al die pesters zitten niet op de havo/vwo scholen. Zijn vrienden zijn na de basisschool alleen richting vwo of havo gegaan, overigens dit er 1 daarvan inmiddels op tl.

Decembermamma schreef op 22-12-2025 om 12:34:

Voor ons was het ook geen bewuste keuze om bij een school zonder vmbo te komen, alleen was er maar 1 optie met die vmbo op locatie en daar is geweld een groot probleem. Overigens is mijn zoon op de basisschool veel gepest en al die pesters zitten niet op de havo/vwo scholen. Zijn vrienden zijn na de basisschool alleen richting vwo of havo gegaan, overigens dit er 1 daarvan inmiddels op tl.

Ik geloof best dat dit jouw ervaring is, maar maak er dan geen algemeenheid van. 

tsjor schreef op 22-12-2025 om 13:24:

[..]

Ik geloof best dat dit jouw ervaring is, maar maak er dan geen algemeenheid van.

Volgens mij doet ze dat helemaal niet, volgens mij ben jij zelf degene die in dit topic allerlei algemene conclusies(en waarde-oordelen) verbind aan mensen hun ervaringen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.