Tinus_p
28-06-2012 om 09:35
Twitteren over leerplicht
en vroeg me af, of iemand wil twittervragen hoe je je kind op de laatste dag ziek kunt melden zonder gedoe te krijgen met de lpa? Natuurlijk vanuit de insteek, dat kinderen ook op de laatste schooldag gewoon echt ziek kunnen worden.

skik
28-06-2012 om 10:26
Eh...
Waarom twittervraag je het zelf niet?
Als mijn kind stomtoevallig echt ziek zou zijn op de laatste schooldag, dan is de lpa-ambtenaar van harte welkom om langs te komen om mijn kind met een dekentje op de bank te zien liggen met een thermometer in zijn mond en een nat washandje op zijn voorhoofd.
skik

M Lavell
28-06-2012 om 10:31
Bij mij dan weer niet
Bij mij is de lpa dan niet welkom, want hij is niet bevoegd. De school mag pas bij verzuim langer dan een dag (dan 3 dagen zelfs) het verzuim aan de lpa doorgeven zonder mijn (of kind's) toestemming.
Pas bij dergelijk verzuim, is de lpa aan de beurt om onderzoek te doen.
Mijn twittervraag zou dan ook zijn waar de minister zich mee bemoeit. Bovendien blijft de vraag waarom zij zich druk maakt om die 6500 verzuimdagen verdeeld over 6500 leerlingen, terwijl de gedwongen thuiszitters (geen school wil ze hebben) met gemak 600.000 verzuimdagen per jaar produceren.
Maar ik heb geen twitter.
Groet,
Miriam Lavell

skik
28-06-2012 om 11:05
Maar het lijkt me juist zo leuk
Zo'n schuimbekkende lpa aan je deur die opgewonden van de machtswellust denkt: drie kinderen uit hetzelfde gezin allemaal ziek op de laatste dag, ha! En dat ze dan allemaal met een emmertje kots op de bank liggen. Die krijgt van mij dan nog een kopje koffie aangeboden om de teleurstelling te verwerken.
Maar even wat anders: Hoe verhoudt zich het niet toestaan van een dagje luxeverzuim versus het pas mogen melden van drie dagen ongeoorloofd verzuim?
skik

M Lavell
28-06-2012 om 11:15
Niet
"Hoe verhoudt zich het niet toestaan van een dagje luxeverzuim versus het pas mogen melden van drie dagen ongeoorloofd verzuim? "
Dat verhoudt zich niet. De school mag toestemming geven voor een dagje verzuim. Strikt genomen wel voor 10 dagjes en ruim genomen zelfs voor 20.
Het evangelie van de minister, elke dag telt, ligt niet alszodanig vast in de leerplichtwet. Bovendien is het beleid van zowel scholen als ministerie ook niet conform: Zie lesuitval en het aantal thuiszitters.
Groet,
Miriam Lavell

skik
28-06-2012 om 12:19
Geoorloofd en ongeoorloofd verzuim
Ik weet dat de directie 10 dagen vrij mag geven en buiten officiële redenen (begrafenissen enzo) zelf mag bepalen of hij andere redenen zwaarwegend vindt. Dus dat hij bijvoorbeeld toestemming kan geven om een dag eerder op vakantie te gaan.
Maar als je die toestemming niet krijgt en toch één dag eerder weggaat, dan mag de schooldirectie dat niet bij de lpa melden omdat het minder dan drie dagen is?
skik

M Lavell
28-06-2012 om 13:41
Gegevens
- Het schoolhoofd moet melden (wet) als er sprake is van 3 dagen ongeoorloofd verzuim.
Daaronder hoeft het niet (dat wil niet zeggen dat het niet mag), maar omdat er geen wettelijke basis voor zo'n melding is, mag dat dan weer niet zonder toestemming van de ouders (WBP).
Overigens hebben ouders wettelijk tot wel 2 dagen (afhankelijk van de omstandigheid) om melding te doen van de redenen van verzuim (die door die melding zelfs van rechtswege al vrijstelling verleend: ziekte bijvoorbeeld).
Het is dus ook een beetje voorbarig om binnen een dag al te melden.
Behalve in die gevallen dat ouders en school met de handen in het haar zitten om een telkens verzuimend kind. Dan kunnen zij samen besluiten om bij elk verzuim direct de lpa in te schakelen.
Dus het mag wel, maar niet zomaar.
Groet,
Miriam Lavell

skik
28-06-2012 om 16:22
Dus...
Je vraagt verlof aan om een dag eerder op vakantie te gaan, je krijgt dat verlof niet van de schoolleiding. Je gaat toch en je geeft geen toestemming aan de schoolleiding om het ongeoorloofde verzuim te melden met de lpa. En niemand kan je wat maken. Ha, als alle ouders dat eens wisten...
skik

M Lavell
28-06-2012 om 17:22
Hihi
Nou nee. Je kind wordt op de laatste dag ziek, je meldt je kind ziek en je krijgt geen lpa aan de deur.
De vraag van tinus ontstaat omdat gedaan wordt alsof je je kind niet eens meer ziek kunt melden.
De wet zoals ie is impliceert dat klein verzuim (binnen 3 dagen dus) in beginsel een zaak is tussen de school en de leerling/ouders. De school kan je wat maken. En als in die verhouding blijkt dat je een lange neus trekt, dan komt het inschakelen van de lpa weer op grond van wbp 8 f.
Maar dat is iets anders dan iedere ziekmelding op de laatste schooldag maar als ongeoorloofd verzuim aanmerken waar de lpa onderzoek naar moet doen (schuldig tot je het tegendeel bewijst)
Groet,
Miriam Lavell

eefy
03-07-2012 om 12:07
Reactie naar mijn hart
Mirjam dit is een reactie naar mijn hart! Wordt helemaal gek van de bemoeizucht. Zo'n peloton leerlingenambtenaren die dan gaan controleren op schiphol de laatste dag van school. Ik bedoel waar gaat dat over??!! Laat ze een s wat gaan doen aan die gedwongen thuiszitters. Laat daar eens dat geld naar toe gaan om een oplossing voor te bedenken. Zijn ze nou helemaal gek om dat van belastinggeld te gaan doen!