Egel
25-04-2011 om 14:21
Typen (ot)
Ik heb ook getypt toen dochter uit groep 5 een werkstuk moest maken. En samen naar kernvragen gezocht. Ik vind ook dat een typecursus erbij zou horen, bijv in groep 6. Dochter doet nu online de blindtypen cursus Typetopia, gaat enigszins moeizaam maar ik vind het erg nuttig. Was wel voordelig als je via school aanmeldde met een wat grotere groep.

Leandra
25-04-2011 om 21:46
Hier
Mijn zoon zit in groep 6 en heeft ook net een werkstuk gemaakt. Getypt dus. Ik he bde directeur gevraagd of heteen idee is om op school typeles te geven. Hij gaf toen aan dat op de scholen voor voortgezet onderwijs typeles in de brugklas wordt aangeboden. Dit is de reden dat dit niet op de basisschool gegeven wordt.Ik heb nu besloten om dit af te wachten. Zo enorm is het aantal typeopdrachten nu ook weer niet op de basisschool. Ik zou dus eens navragen op je basisschool wat dereden is dat ze geen typeles aanbieden.
Groetjes Leandra

Vic
25-04-2011 om 22:40
Hier was het na schooltijd
In groep 7 zijn er op school, na schooltijd, typelessen gegeven. Mijn dochter heeft daar niet aan mee gedaan omdat ik het veel te duur vond, 10 lessen voor 125 euro. Dochter heeft een prima typesnelheid, maar typt niet blind. Het zou mooi zijn als ze dat op het v.o. alsnog leert.

maan.
26-04-2011 om 07:51
Ot - middelbare school veel te laat
Als je je kind wilt leren typen op de middelbare school ben je naar mijn idee veel te laat. Dochter (eerste jaar middelbare) hier heeft met alle computerwerkzaamheden inmiddels zoveel typvaardigheid opgedaan met twee vingers dat ze idioot snel kan typen.. als ze een typcursus zou doen zou ze qua snelheid jaren moeten oefenen eer ze die snelheid weer zou halen; oftewel die zou dus na zo'n cursus gewoon met twee vingers verdertypen.
(Destijds heb ik wel een typcursus gedaan eerste jaar middelbare, en ondanks dat ik alleen een oude typmachine tot mijn beschikking had vond ik al dat ik erg in snelheid verloor door met tien vingers te typen.)
Had ik dit eerder beseft had ik dochter destijds een typcursus willen laten doen.

soepstengel
26-04-2011 om 10:22
Ik heb t ze ook op de basisschool laten doen
en als ik zie hoeveel profijt oudste er van heeft vindt ik het echt de moeite. Ze typt zo makkelijk verslagen.
Ik heb er voor gekozen om het ze in groep 7/8 te laten doen omdat ze dan nog niet veel huiswerk hebben. Op het VO wel en dan had ik dat typen elke dag erbij niet willen hebben.

Leandra
26-04-2011 om 22:39
Pelle
Hier is het zo dat typeles gegeven wordt op het vo. Ik weet niet hoe dat in andere plaatsen geregeld is. Ik weet dit van de directeur van onze basisschool. Ik had mijn zoon anders in groep 7 zelf een typecursus willen laten doen, maar als dat standaard in het brugklaspakket zit, lijkt me dat niet nodig.Het valt dan ook onder de reguliere lestijd en is geen extra studiebelasting.Enne, ik heb zijn werkstuk niet getypt hoor! Dat heeft hij zelf gedaan. Zo heel veel typen ze hier niet vind ik. Ik denk in groep 7 en 8 nog een werkstuk. De boekbespreking en spreekbeurt geberut gewoon op papier.
Groeten Leandra

Annet
27-04-2011 om 17:46
Pelle
Jij vindt dat leren typen op school hoort maar tafels automatiseren thuis. Ik vind beide vergelijkbaar.
Hier zou de school van jongste typen gaan aanbieden maar tot nu toe is het er niet van gekomen. Ik vind het prima. Hij heeft het nu zelf geleerd met cdrom. Leren typen is een kwestie van vaak oefenen, liefst dagelijks. Het is een kwestie van automatiseren, net zoals de tafels. Op een school wordt voldoende oefenen heel lastig, zeker als er meer leerlingen zijn dan computers.

Annet
27-04-2011 om 17:52
Tip om te leren typen (thuis)
Deze tip wordt vaker gegeven en ik zag 'm nu nog niet staan. Je kind kan thuis prima leren typen met de cdrom Typeexpert junior. Kost 10 euro bij bol.com.
Elke dag 10 minuten oefenen. Je kunt zo ver gaan als je wilt, jongste is gestopt nadat hij alle letters had geleerd en de belangrijkste leesteken. De reden was dat hij vanaf dat punt moeite kreeg om vooruit te gaan. Hij is 8 jaar. Ik geloof dat hij 6 weken bezig is geweest om zover te komen.
Getallen en overige leestekens volgen eventueel later wel.
Hij heeft een mooi cadeau gekregen toen hij het afgesproken niveau haalde. Hij typt nu keurig blind en blijft op niveau.
Oudste heeft ook leren typen met deze cdrom.
De software houdt overigens bij hoe je het doet, als ouder kun je dat ook bekijken. Dan kun je kiezen om bepaalde punten te verbeteren, bijvoorbeeld langzaamste of slechtste vinger, tempo, nauwkeurigheid.
Twee extra tips:
1. plak wel de toetsen af, anders gaat het blind leren typen niet goed.
2. het programma heeft een lage norm qua nauwkeurigheid. Wij hebben die norm zelf hoger gesteld. Op deze leeftijd heb ik liever goed dan snel. De snelheid komt vanzelf bij het ouder worden.

mamamiekie
28-04-2011 om 09:26
Toetsen afplakken
Voor het 'afplakken' van de toetsen hebben wij een handig hulpmiddel gekocht. Een dingetje die je op je toetsen legt, zodat de letters niet meer te zien zijn. Je legt het er zo op, en voor de anderen is het er in één tel weer af. Het heet de skinny typehelp. Bij onze zoon werkt het perfect (in combinatie met de cdrom van bol die al eerder is genoemd)

Vic
29-04-2011 om 20:24
Snelheid
Even een vraagje tussendoor. Welke snelheid is tegenwoordig vereist om je typediploma te halen? Dochter had zo'n testje online gevonden en haalde met haar steenkolentechniek een snelheid van 242 apm. Vond ik toch best aardig.

Valkyre
30-04-2011 om 01:39
Vic
Ik heb ooit een korte cursus bij Schoevers gedaan, en volgens mij was het minimum iets van 220 apm. Maar misschien staat het wel op hun site? Dan moet je wel bijna foutloos typen trouwens, en tien vingers blind (blanco toetsen). Accuratesse is dus ook heel belangrijk!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

sjalot
30-04-2011 om 08:55
Leren typen kost best veel tijd
Mijn zoon (groep 7) heeft thuis de cursus van Typetopia gedaan. Die bestaat uit 100 lessen van 20 á 30 minuten (aanbevolen wordt om minstens 3 lessen per week te doen). Ik heb hem bezig gezien en ik denk dat je die tijd wel nodig hebt om het typen volledig te automatiseren.
Het zou inderdaad mooi zijn als kinderen dit op school zouden leren, maar als je ziet hoeveel computers er per klas beschikbaar zijn dan is dat gewoon niet mogelijk.
En maan, knap van je dochter dat ze zo snel kan typen met twee vingers. Maar als ik jou was zou ik toch overwegen haar een typecursus te laten doen. Ikzelf heb het typen ook zelf aangeleerd en ik type nu met ongeveer zes vingers, deels blind, en met een behoorlijke snelheid. Maar ik vind het nu toch jammer dat ik het niet echt goed geleerd heb: ik denk dat het veel inspanning zou schelen en ook minder risico op RSI, door een betere houding. Ze is nog jong genoeg om om te schakelen van twee naar tien vingers. En als ze eenmaal echt blind kan typen met tien vingers (een goede cursus dus en die ook afmaken) dan is er toch geen enkele reden om weer met twee vingers te gaan typen?

Vic
30-04-2011 om 11:40
Valkyre
Dat is behoorlijk wat meer dan vroeger! Ik heb typeles gehad op een ouderwetse typemachine en moest 150 apm halen. Dat was nog een hele klus Dochter had op die online test een goedpercentage van ruim 96%, dus helemaal niet slecht. Ze deed het beter dan ik (95%), maar ik had het programmaatje niet helemaal door (blind op backspace tikken, terwijl dat niet werkte). Natuurlijk ga ik wel veel sneller.

Valkyre
02-05-2011 om 01:50
Vic
Ja, dat was ook al in het computertijdperk. In 1998 geloof ik. Ik kreeg ook een cursus MS Word
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

lennest
04-05-2011 om 14:49
Typen op een ouderwetse machine
Op m'n 15e het typediploma behaald, op zo'n ouderwetse machine; ik voel nog m'n pinken want ik schoot telkens tussen de toetsen door. Met de komt van de computer, heb ik een nieuwe cursus gedaan: de stand van de handen is toch anders. Mijn dochter wilde geen typecursus doen: met twee vingers ging het ook goed. Nou ja, goed? Ze hamert op de toetsen, breekt voortdurend haar nagels, schiet telkens heen en weer tussen scherm en toetsenbord en maakt veel fouten. De houding bij typen is ook belangrijk; ik zou daarom altijd kiezen voor een mondelinge cursus waarbij de houding ook wordt bekeken. Wat ik ook heel belangrijk vind, is het laten liggen van de muis. Ok, ik ben antiek, want ik heb nog met WP en zonder muis gewerkt, maar ik werk zoveel mogelijk met de toetsen; in principe kun je alles zonder de muis. Bovendien ben je dan veel sneller. Als je eerst je hand van het toetsenborg moet halen, muis pakken, muis bewegen, muis klikken, muis loslaten, hand op het toetsenbord en verder typen, nou, dan ben ik al drie rgels verder omdat ik alleen het toetsenbord gebruik, blind uiteraard. Kijk maar eens bij F1 voor alle Microsoft programma's en zoek naar sneltoetsen. Maar goed, dat is een andere rubriek.

mijk
09-05-2011 om 16:20
Tijd voor een nieuwe vraag:
waarom heeft typen geen prioriteit? Zou iemand die zo'n antwoord nu echt denken dat het een afdoende antwoord is?
Zucht!
Mijk