Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Fiene

Fiene

17-04-2012 om 11:08

Uitje school betalen anders niet mee !! vraag voor miriam

Een vriend van mij stuurt me dit:

Basisschool JeroenBosch organiseert het jaarlijkse schooluitje dit keer in de BeekseBergen... Moederbedrijf Signum heeft ruim 5 miljoen euro in kas maar betaalt 0 euro mee... Ouders MOETEN 20 euro per kind betalen of het kind mag niet mee, "arme kinderen" de jaarlijkse schooldag verplicht op school blijven terwijl de rest plezier maakt in de Beekse Bergen... Wat vinden jullie daarvan?

Nu vroeg ik me af, mag dit wettelijk nou wel of niet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

17-04-2012 om 12:28

Volgens mij

Volgens mij mag en kan dit.

School biedt onderwijs, voor 'extraatjes' kan een bijdrage worden gevraagd. Als je die niet betaald kan de school je uitsluiten van de extraatjes en uitsluitend regulier onderwijs aanbieden. In dit geval moet je die dag dus gewoon naar school.

Coco

Coco

17-04-2012 om 12:31

Schoolreis

Ik snap het niet helemaal. Is het niet gewoon de schoolreis? Daar moet je voor betalen ja (€ 20,- is vrij normaal). In principe mag je kind niet mee als je niet betaalt. Als er echt sprake is van overmacht (financiële problemen) zullen de meeste scholen het zo hard niet spelen, maar ze mogen het wel. Wel moeten ze een alternatief programma voor de betreffende kinderen hebben: het blijft gewoon een schooldag.
Hoe zit dat met dat moederbedrijf? Dat kan ik even niet volgen. Een school is toch geen "dochterbedrijf" van iets?

Belastinggeld is niet bedoeld voor schoolreisjes

Fiene, je haalt wat zaken doorelkaar.
Ouderbijdrage voor dit soort uitjes is normaal. Ik wil niet dat er kinderen van mijn belastinggeld op schoolreis gaan. Belastinggeld is bedoeld voor onderwijs.

Ja, dat kan

Op onze school gaat het ook zo.

En niet betalen is niet mee, vziw. Ik vermoed dat niet-betalen nog wel eens voorkomt.

Eén juf heeft op het raam van haar klas een briefje opgehangen: op ... april is het schoolreisje. We hopen dat alle kinderen meemogen. Vergeet u niet de bijdrage te betalen?

Kortom: betalen of thuisblijven. En dat mag. Ik was vorig jaar zelf mee en er waren inderdaad een aantal kinderen uit zoons klas afwezig, ik weet overigens niet waarom.

Groeten,

Temet

penningmeester or

penningmeester or

17-04-2012 om 14:57

Hier ook

niet betalen is niet mee, al is het vorig jaar met een aantal wel fout gegaan, daar was toegezegd dat het door de bijzonder bijstand betaalt werd, maar later bleek dat ze al door hun geld heen waren. Die zijn toen achteraf dus gratis mee gegaan. Nou ging dat om 2 of 3 kinderen, dus geen ramp, maar schoolreis is inderdaad behoorlijk duur! Ben ik echt van geschrokken sinds ik penningmeester ben!

Marie

Marie

17-04-2012 om 16:54

Moederbedrijf signum?

Hoi Fiene,
Wat is "Moederbedrijf Signum"? En waarom vermeld je zo expliciet dat ze 5 miljoen euro in kas hebben?
Is het nu voor het eerst ofzo dat de kinderen op schoolreis gaan of is het voor het eerst dat het zelf betaald moet worden?
En ja het is dus heel gewoon om het schoolreisje door de ouders zelf te laten betalen (20 euro is niet duur voor de Beekse Bergen, wij betaalden 25 tot 27,50 euro voor een schoolreisje met de bus).
Groetjes

Fiorucci

Fiorucci

17-04-2012 om 18:52

En hier...

Vanwege het jubileum van de school betalen we 20 euro voor een dag Efteling, de ouderraad betaald voor een deel mee, om te zorgen dat het betaalbaar blijft voor iedereen.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

17-04-2012 om 19:09

Weinig

Hier betalen ze het jaarlijkse uitstapje naar een klein pretpark of grote speeltuin uit de ouderbijdrage, en die bedraagt 35 euro per kind per jaar. En ze gaan met de bus. Het kan blijkbaar ook redelijk goedkoop.
Voor scholen met een grote hoeveelheid kinderen uit achterstandsgezinnen is er soms best een deal mogelijk met de busmaatschappij of speeltuin/pretpark/tropisch zwemparadijs. Heb dit zelf meerdere malen gedaan.

Alle ouders samen

Ik vind het trouwens wel vanzelfsprekend om zelf extra te betalen voor kinderen die anders niet mee zouden kunnen. Maar dat moet dan door de OR of binnen de klas geregeld worden.
De financiële reserves van de schoolstichting staan daar los van.

Sascha2

Sascha2

17-04-2012 om 22:32

Tja

Signum is het schoolbestuur, als ik me niet vergis. De school Jeroen Bosch zal onder dat bestuur vallen. En al had het bestuur tien miljoen in de kas, dat geld is voor onderwijs bedoeld en niet voor schoolreisjes.
Bij ons worden de schoolreisjes betaald uit de ouderbijdrage, dit jaar 42,- per kind. Overigens, het ene jaar een schoolreisje, het andere jaar een schooluitje. Zo worden de kosten gemiddeld wat lager gehouden. Het schoolbestuur waar onze school onder valt, kent als regel dat er geen kinderen uitgesloten worden van schooluitjes en -reizen, als de ouderbijdrage niet wordt betaald.

Schoolkamp hier: niet betalen = wel mee

En dat vind ik eigenlijk te gek voor woorden. In groep 8 gaan ze een midweek weg en de kosten bedroegen dit jaar 195 euro. Ik weet dat er dit jaar voor 7 kinderen niet betaald is en die mogen gewoon mee, daar betalen wij dan voor. Ik vind het echt absurd.

Fiene

Fiene

18-04-2012 om 11:14

Dank

voor alle reacties, het was een vraag van een vriend van mij. Dus ik heb gewoon zijn vraag gekopieerd en gekeken hoe het zit.
Bij ons op school betaal je de ouderbijdrage (rond de 40 euro) en daar doen we alles van. Ik zit zelf in de or. Als ouders niet betalen omdat hij vrijwillig is , is er niks aan de hand. Er worden geen kinderen uitgesloten voor uitjes of vieringen.
En eigenlijk vind ik dat ook wel normaal.

penningmeester or

penningmeester or

18-04-2012 om 11:42

Vieringen

daar worden kinderen inderdaad niet voor uitgesloten, maar de schoolreis, als die niet betaald is, kunnen ze dus niet mee. Ik vind dat eigenlijk wel logisch hoor, de schoolreis is best een dure post. Nu kun je je afvragen of een schoolreis nog wel per se moet in deze tijd, maar ja. dat is een andere discussie.
Bij ons op school zijn relatief veel bijzondere bijstand kinderen. Voor de meesten is het nu ook betaald. Maar stel dat dat niet het geval was, dan gaat er best een groot deel van het budget naar deze kinderen. En dan wordt het best krap.
De bussen zijn overigens de duurste post. Dat realiseren veel ouders zich niet. Die zien bijv. bij de Efteling dat het maar 10 euro kost voor schoolreizen en vragen zich dan af waarom ze 27,50 moeten betalen. Maar de rest zit dus in de bus! En de begeleiders moeten ook nog mee natuurlijk.

Puck

Puck

19-04-2012 om 12:39

Is dat normaal fiene?

"Bij ons op school betaal je de ouderbijdrage (rond de 40 euro) en daar doen we alles van. Ik zit zelf in de or. Als ouders niet betalen omdat hij vrijwillig is , is er niks aan de hand. Er worden geen kinderen uitgesloten voor uitjes of vieringen.
En eigenlijk vind ik dat ook wel normaal. "
Ik geloof niet dat ik het met die stellingname in het algemeen eens ben. Als mensen de ouderbijdrage om wat voor reden niet KUNNEN betalen dan vind ik het geen enkel probleem om die kinderen deel te laten nemen aan activiteiten, maar als ouders gewoon botweg weigeren "omdat het vrijwillig is" en de kinderen mogen wel meedoen dan betalen de ouders die wel de ouderbijdrage betalen ook automatisch voor die kinderen. Dat vind ik dan erg oneerlijk. Omdat ik wel mijn ouderbijdrage betaal moet ik dan meebetalen voor de deelname van Truusje die recalcitrante ouders heeft die wel kunnen betalen maar niet willen. acht 't niet. Dan betaal ik liever mee aan de deelname van Pietje, wiens ouders door omstandigheden geen inkomen hebben.

Puck, uitsluiting

Jij wilt niet betalen voor kinderen wier ouders de ouderbijdrage niet hebben betaald. Op zich snap ik dat wel, maar het kind is hier de dupe van, niet de ouders. Als het schoolreisje dus in de ob zit, dan zou ik er als school toch liever voor kiezen om alle kinderen te laten meegaan. Zo'n kind kan er weinig aan doen.

Chris

Fianna

Fianna

19-04-2012 om 14:12

Snap ik niet

dat scholen het bedrag voor het schoolreisje bij de ouderbijdrage stoppen. Hier apart en betaal je het schoolreisje niet, dan gaat je kind gewoon niet mee, heel simpel. En ik ga er vanuit dat er regelingen zijn voor gezinnen met geen geld.

Puck

Puck

19-04-2012 om 16:14

Tja chris

Dat ben ik helemaal met je eens dat het kind daar de dupe van is. Maar ik zie dat meer als de verantwoording van de eigen ouders die kennelijk niet willen betalen (nogmaals: ouders die niet kunnen betalen wil ik met alle liefde aan bijdragen). Nu worden mijn kind en ik de dupe van onwillige ouders: per kind blijft er minder geld te besteden als de ouderbijdrage van een deel van de kinderen over alle kinderen uitgesmeerd moet worden. Het komt er gewoon op neer dat ik betaal voor iemand die weigert te betalen.

Toke

Toke

19-04-2012 om 20:07

Gespiltst

om die reden is bij ons een paar jaar geleden het schoolreisje uit de ouderbijdrage gehaald. Ouders vonden het cru om kinderen te weigeren, maar waren ook verontwaardigd dat zij moesten betalen voor weigerende ouders. Effect: veel ouders die de ouderbijdrage nie willen betalen, betalen wel voor het schoolreisje. Er zijn maar een paar gezinnen die het echt niet kunnen betalen, en dat gaat vanuit de ouderbijdrage.
Die ouderbijdrage is door het spiltsen ook fors lager. Ongeveer een kwart van de ouders betaalt niet. Persoonlijk vind ik dat veel, maar als OR weten we geen goede oplossing. Verplichten kan niet, maar het voelt toch onrechtvaardig. En nee, we sluiten ook niemand uit bij het ronddelen van de Sinterklaascadeautjes.
Overigens vragen wij ons als OR ook af of dat relatief zo dure schoolreisje nog wel nodig is en wat voor de kinderen een leuke alternatieve activiteit is met hetzelfde effect: een dag plezier in klasverband. Maar die discussie kan beter in een apart draadje.

Fransien

Fransien

20-04-2012 om 11:13

Ouderbijdrage

Hier is de ouderbijdrage ook zo'n 40 euro per kind per jaar, vind ik prima te doen. Schoolreisje kost daarnaast nog een bijdrage van de betreffende ouders, net als het groep 8 kamp. Kinderen waarvan de ouders niet kunnen betalen is geen probleem, kinderen waarvan de ouders niet willen betalen is een andere zaak. Ik betaal met plezier voor een uitje voor een kind waarvan de ouders bij de voedselbank zitten, maar niet voor een kind waarvan de ouders een dikke baan hebben, volop te besteden, maar geen zin (en ja, ik kan ze aanwijzen op het schoolplein, ze gaan er namelijk prat op dat ze die achterlijke ouderlijke bijdrage niet betalen). Er wordt nu gedacht om de hele kosten van het schoolreisje bij de ouders te leggen ipv een deel rechtstreeks en een deel via de ouderlijke bijdrage (schoolreisje is eens per 2 jaar en de kosten worden zo een beetje verspreid). Het zou een nog lagere ouderlijke bijdrage worden, maar om het jaar een behoorlijke hap extra.
Wat wij hier voor de kleuters doen is een speeltuindag, we gaan met z'n allen naar een speeltuin van een speeltuinvereniging in de buurt. Voor de kleuters is het geweldig, vooral omdat ze dan een ijsje krijgen, en een patatje, en ranja zoveel ze lusten.
Wat wij hier het jaar doen dat er niet ver weg gegaan wordt met schoolreisje is een buitendag in het bos met allerlei spelletjes en activiteiten. Er is bos genoeg in de buurt, dus je kunt ouders vragen om te rijden en de bovenbouw om zelf te fietsen (onder begeleiding).
Er is ook een keer een schoolreisje geweest naar Nemo en toen zijn er railrunners voor de kinderen gekocht, veel goedkoper (vooral omdat er vanuit onze woonplaats een rechtstreekse trein is naar Amsterdam CS). Daarna hebben ze de tram gepakt naar Artis. Het ging prima, en was stukken goedkoper zonder bus.

Toke

Toke

21-04-2012 om 12:06

Wat mij let p

Ik ben de komende week maar heel erg sporadisch online. Dus ik wacht even tot ik ook gelegenheid heb om zo'n nieuw draadje een beetje te volgen. Wel zo handig als je zelf een vraag stelt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.