Vera*
05-03-2012 om 16:42
Uitslag cito
Dochter is er helemaal beduusd van. Ze heeft een score van 543. Ze had bijna alle fouten in taal zitten, en dat met haar taalstoornis (dysfasie (en dyslexie)).
Ik ben zo blij voor haar!

ijsvogeltje
07-03-2012 om 22:39
Juliea
Zelfstandig gymnasium hier in de stad vraagt een zogenoemd dubbel havo/vwo-advies. Dat betekent een havo/vwo-advies van de leerkracht en een cito-score van minimaal 543. Geen loting, iedereen wordt toegelaten. Is een puntje hoger dan 542, dat wel. Maar... er worden hier geregeld kinderen toegelaten met een lagere score. Motivatie wordt als belangrijker gezien dan cito-scores.

Evanlyn
08-03-2012 om 10:11
Cito
Hier 542. En nou maar hopen dat ze in een HAVO/VWO klas terecht kan met haar onterechte HAVO advies (had HAVO/VWO moeten zijn).

Brasso
08-03-2012 om 10:50
Hoog
Dit zijn wel allemaal hoge scores zijn er ook nog kinderen met lagere scores? Vmbo nivo?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Brasso
08-03-2012 om 10:50
Hoog
Dit zijn wel allemaal hoge scores zijn er ook nog kinderen met lagere scores? Vmbo nivo?

an-ka
08-03-2012 om 10:59
Cito veel hoger dan voorlopig schooladvies
Tot onze grote verrassing heeft dochter een score van 538 (=havo) gehaald. Het voorlopig advies wat we eerder kregen was VMBO-KB en misschien als ze de CITO goed deed wel VMBO-TL.
We piekeren ons nu suf: wat moeten we wel/niet met deze uitslag?

Rieneke van der Graaf
08-03-2012 om 11:01
Uitslag nog niet binnen
Ik heb vanochtend aan de juf van mijn dochter gevraagd wanneer dochter haar cito-uitslag krijgt, maar die uitslag is nog helemaal niet binnen op school! 3 groepen 8 op school, en van geen enkele groep is de uitslag al binnen....

skik
08-03-2012 om 11:09
An-ka
Wat je nu moet doen? Da's toch helemaal afhankelijk van het feit of jullie het destijds eens waren met het schooladvies, haar prestaties van de afgelopen jaren, wat jullie denken dat het best bij je dochter past.
Als ze altijd op VMBO-niveau functioneerde (voor zover je dat kan stellen), je haar ook op het VMBO het best denkt te zien gedijen en deze Cito-score een eenmalige uitschieter is, is de situatie heel anders dan dat het schooladvies bijvoorbeeld gebaseerd was op zachte criteria (werkhouding, sociaal-emotionele zaken), ze altijd iets bovengemiddeld presteerde (of onderpresteerde) en jullie het idee hebben dat ze het prima zou doen op de Havo.
skik

Nowee
08-03-2012 om 12:05
541
terwijl zoon met zijn HAVO-advies zo overtuigd was dat hij maar 520 of zo zou halen. Vertrouwen in zichzelf en zijn kunnen is echt nog iets wat hij moet leren.

May
08-03-2012 om 14:44
Zo trots..
Vorig jaar heb ik hier nog helemaal in mineur gepost omdat dochter haar entreetoets helemaal verknald had.... Nu belt ze net dat ze een citoscore van 542 heeft... Ik ben zo trots op haar...

Arawen
08-03-2012 om 15:00
Huilen
Hier een zwaar teleurgestelde zoon. 541 is een hele mooie score, maar het Technasium, waar hij graag naar toe wil, houdt 545 aan als minimum....
Nu moeten in onze gemeente de kinderen al voor 1 maart zijn opgegeven op een middelbare school, dus voor de uitslag van de CITO binnen is (schijnt ook per gemeente te verschillen??) en we hebben hem al opgegeven voor de school die o.m. een Technasium heeft. Hij voldoet nl wel aan alle andere vereisten; inzichteljk rekenen en begrijpend lezen volgens het LVS systeem op A niveau en een volmondig VWO advies van de basisschool.
Het zal er nu om hangen hoe streng de school de criteria hanteert.. anders wordt het de reguliere havo-vwo klas. Zoon is er helemaal gespannen van.. zelfs huilbui eenmaal thuis gistermiddag... bah wat hangt er toch veel af van die ene momentopname!

Coco
08-03-2012 om 15:22
Toch vreemd
Dat die scholen zulke wisselende toelatingseisen hebben. Het gymnasium waar mijn oudste zoon zit (en de jongste nu ook naartoe gaat) geldt (volgens het lijstje van Elsevier) als een van de beste scholen van Nederland. Hun concurrentiepositie is dus prima. Toch zijn hun toelatingseisen behoorlijk mild (minimaal 542, mits VWO-advies van de basisschool, anders 545). En ze slagen er toch in vergelijking met andere scholen in veel kinderen zonder zittenblijven met goede resultaten door het eindexamen te loodsen.

Janna3
08-03-2012 om 15:59
Zelfde school?
Misschien hebben we het over dezelfde school, Coco... Hier inderdaad een score van 542 en zelfs lager is bespreekbaar. Oudste heeft overigens 550, geen probleem dus

Ahrend1
08-03-2012 om 16:11
Nio
Weten jullie de verhoudingen tussen de niotoets, cito en adviezen. Ik weet dat de nio en cito een momentopname is.
Maar stel kind heeft een nio van 113 wat voor advies zal daaruit komen.
Vrienden uit de klas hebben een duidelijk lagere nio maar wel het zelfde advies. Ik gun het ze allemaal hoor, maar ik wil het ook begrijpen.
Dus wie weet er meer over?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

pind@
08-03-2012 om 16:33
Binnen!
Ze heeft een score van 548 gehaald en dus voorlopig een VWO advies. De NIO score lijkt in niks op hoe ik oudste ken dus daar zullen we nog wel even over discussiëren denk ik zo .

Ahrend1
08-03-2012 om 16:44
Pin@
Knap hoor, dat was het wachten wel waard dacht ik zo.
Wat bedoel je precies met de nio?

pind@
08-03-2012 om 18:53
Ahrend
In de NIO score staat een gemengde TL advies. Maar de conclusies passen niet bij onze dochter. Er staat oa in dat ze sociaal emotioneel niet zo sterk is en dat ze veel structuur nodig heeft omdat ze niet georganiseerd zou kunnen werken.
De NIO is gemaakt op een ochtend dat ik haar kwam halen voor een controle in het ziekenhuis en ze moest dus snelsnel haar toets afmaken. Logisch dat ze niet georganiseerd kan werken....... .

Ahrend1
08-03-2012 om 19:09
Pind@
Hmmm dat is duidelijk. Zo zie je maar het zijn allemaal moment opnames.
Had ze dan ook een afwijkend voorlopig advies?
Prachtig gescoord trouwens.

pind@
08-03-2012 om 19:58
Nog geen gesprek gehad
Op dit moment alleen nog maar de scores mee naar huis gekregen. Maar zoals gezegd, wij kunnen ons totaal niet vinden in de NIO en gaan natuurlijk met de leraar overleggen over wat het beste is voor onze dochter.
Bij het eerste rapport hebben we wel een voorlopig advies besproken op basis van de CITO entree toets van groep 7. De leraar verwachte toen wel een lagere CITO score dan wat ze nu gehaald heeft, maar dacht zelf aan HAVO.

syboor
08-03-2012 om 22:06
Nio 113
Nio is een ruwe meting van het IQ. Bij een score van 113 hoort een percentielscore van 81%. Dus 81% scoort lager en 19% scoort hoger. Zie hier: http://www.wolframalpha.com/input/?i=iq+113
Wikipedia geeft aan dat bij een score 108-115 havo of havo/vwo advies hoort, en vanaf 116 vwo advies.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Intelligentietest_voor_Onderwijsniveau

Ahrend1
08-03-2012 om 22:18
Syboor
Heyy dank je voor de link, dan komt de nio+cito+advies overeen.. dat is duidelijk.
Maar dan ben ik wel benieuwd hoe het volgend jaar gaat wanneer de cito afgeschaft is en er een eindtoets in april komt terwijl de aanmeldingen (hoogstwaarschijnlijk) al in maart zullen zijn?
Zoon nummer 2 zit nu in groep 7... iemand enig idee?

fryskdumke
09-03-2012 om 07:31
Ahrend1
zie http://frieseplaatsingswijzer.nl/ zo is de kans groot dat het volgend jaar landelijk gebeurd.

ishtar
09-03-2012 om 09:20
Arawen
is er in jullie omgeving geen school die technasium ook op havo-niveau heeft?

Irma2
09-03-2012 om 15:01
Ahrend1
Hoe doen ze dat dan met een kind, die wel een hoog IQ heeft maar al jaren onderpresteerd?

une femme
10-03-2012 om 10:10
547
Hier heb je 547 nodig om op het gymnasium te komen, absurd hoog als ik dat vergelijk met wat ik hier lees. Bij 545 of 546 ben je ook toegelaten mits je altijd a-scores hebt gehaald bij de toetsen gedurende de hele basisschool. Zoon had 546 en altijd aatjes, dus dat komt wel goed.

Clair
11-03-2012 om 11:57
531
Hier een score van 531 en een VMBO-KB Advies. Zoon en wij willen graag VMBO-TL en voorkeurschool eist score van 532 en VMBO-TL-advies. Dinsdag gesprek met leerkracht gr.8. Wie heeft hier ervaring mee en tips?

Ahrend1
11-03-2012 om 15:24
Clair
Als het advies van de basisschool geen vmbo-t is zal het je denk ik niet lukken. Advies van de basisschool telt wel sterk mee samen met llvs en de nio.
Ik hoop dat je het gewenste advies krijgt..
Veel succes

Vera*
11-03-2012 om 15:33
Wat ik hier hoor
Er is hier een erg populaire vmbo-school in de buurt en ik weet dat kinderen heel gemakkelijk kunnen opstromen als de resultaten daar aanleiding toe geven. Er wordt daar goed naar het kind gekeken. Zou dat niet bij veel vmbo-scholen het geval zijn?
Of wilde je je kind graag hebben op een school vanaf vmbot? Dan wordt het lastiger denk ik. Het is dan voor een kind ook erg zuur als het van school af moet omdat het niet mee kan. Dan zou ik toch voor een school kiezen met de verschillende vmbo niveau's.

Simone Groot
11-03-2012 om 15:59
Vera
Wil zoon inderdaad op een school vanaf VMO-TL hebben. LVS beetje schommelend met overwegend C maar ook hier en daar een D. Nu weer een A voor rekenen en spelling een B, begrijpend lezen van D naar C. Entreetoets een percentiel van 20, dus echt dramatisch en daarna voor de NIO 98 en nu dus 531 voor de eindcito. Op de VMBO -school is het geen probleem met inderderdaad kans op opstromen na 2 jaar brugklas, maar liever toch de Mavo/Havo-brugklas als het aan ons ligt.

Clair
11-03-2012 om 16:00
Vera
Wil zoon inderdaad op een school vanaf VMO-TL hebben. LVS beetje schommelend met overwegend C maar ook hier en daar een D. Nu weer een A voor rekenen en spelling een B, begrijpend lezen van D naar C. Entreetoets een percentiel van 20, dus echt dramatisch en daarna voor de NIO 98 en nu dus 531 voor de eindcito. Op de VMBO -school is het geen probleem met inderderdaad kans op opstromen na 2 jaar brugklas, maar liever toch de Mavo/Havo-brugklas als het aan ons ligt.

Tineke
11-03-2012 om 16:05
Clair
Waarom wil je je kind in een tl-havo-brugklas? Gezien de scores is er geen enkele reden om dat te willen.