Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vera*

Vera*

05-03-2012 om 16:42

Uitslag cito

Dochter is er helemaal beduusd van. Ze heeft een score van 543. Ze had bijna alle fouten in taal zitten, en dat met haar taalstoornis (dysfasie (en dyslexie)).
Ik ben zo blij voor haar!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Evert

Maar ben je als leerkracht dan niet in staat om dat kind wel te motiveren en alles uit zo'n kind te halen wat er klaarblijkelijk wel inzit?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Clair

Clair

11-03-2012 om 16:46

Heksenvet

Ik wil dat zoon Mavo gaat doen en ben van mening dat hij dat aankan.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-03-2012 om 16:56

Evert

Van zo'n ongenuanceerde blik van een leraar valt mijn mond werkelijk open. Je hebt kennelijk geen enkele kaas gegeten van meer- en hoogbegaafde kinderen en hoe je als leraar (de evt. problematiek van) deze kinderen kan herkennen, erkennen en begeleiden.
En dat noemt zich leraar. Jij bent er om ieder kind zo optimaal mogelijk te begeleiden en les te geven. Verdiep je eens in de kenmerken van hoogbegaafdheid, onderpresteren, faalangst, perfectionisme, topdown leren en realiseer je dat er in iedere klas wel 2 hb kinderen zitten.
Ik ben blij dat mijn hb zoon leraren had en docenten heeft nu op het vo die kennis hebben van hoogbegaafdheid danwel meer kennis hierover willen vergaren omdat anders juist deze kinderen met al hun kwaliteiten buiten de boot vallen. En dat ligt dan niet aan het kind, maar aan de leerkrachten en/of het onderwijs.
Onderpresteren is geen smoes of excuus; het is een algemeen erkende en bestaande problematiek. Niet alleen bij hb kinderen; ook bij niet-hb kinderen.

Elizah

Elizah

11-03-2012 om 17:24

Evert

Evert, ik ben het helemaal met je eens. Zonder een goede werkhouding kom je nergens en ouders kunnen soms de plank behoorlijk mis slaan. Mijn oudste heeft twee vrienden die volgens hun ouders allebei hoogbegaafd zijn. Het kwam er op de basisschool - ondanks plusklas en extra Engels - alleen niet uit.Beide ouderparen hebben de basisschool onder druk gezet om het Havo-schooladvies te wijzigen in een (tweetalig)vwo-advies, terwijl ook de cito-score havo aangaf.

De jongens zitten nu in een vwo-brugklas en goh, het komt er nog steeds niet uit. Het resultaat: twee hele onzekere jongens die dingen zeggen als "Ik ben eigenlijk heel intelligent, maar ik ben alleen niet zo goed in toetsen en werkstukken." Hebben al die docenten het dan verkeerd aangepakt? Dat denk ik niet. Soms willen ouders er gewoon meer uit halen dan er in hun kind zit, met alle treurige gevolgen van dien voor het kind zelf. Natuurlijk geldt dat niet voor alle ouders, maar het komt wel degelijk voor.

Tineke

Tineke

11-03-2012 om 17:38

Clair

Ik dacht even dat je je kind in een TL-Havo-klas wilde, omdat je vond dat Havo het doel moet zijn. Bedenk dat (tenminste, de klassen die ik ken) in Havo-TL-klassen op Havo-niveau les gegeven wordt, voor kinderen die net TL aankunnen, kan dat net te hoog gegrepen zijn.
Ik ken trouwens genoeg scholen waarin kinderen kunnen beginnen in een K-TL-klas, en het jaar daarop opstromen naar een TL-Havoklas. Die mogelijkheid is zo prettig.

MoederVan3

MoederVan3

11-03-2012 om 17:42

Onderpresteren

Een CITO-score van 547 is prima en als de leerling dat met twee vingers in zijn neus heeft gehaald, omdat hij de stof met gemak aankon, dan vind ik dat een heel slecht argument om het kind een lager schooladvies te geven. Aan de andere kant heb ik ook weleens het idee dat de weegschaal wat betreft HB-kinderen doorslaat, men vergeet dat ook HB-kinderen gewoon de basisstof moeten leren. Ik kan me goed voorstellen dat een gymnasium een 10-jarig HB-kind met een MAVO CITO-score afwijst en zegt: kom volgend jaar maar terug. Ik ken zo'n geval in mijn omgeving en die jongen is daarna door zijn ouders naar een andere basisschool gedaan (groep 7). Ouders hebben RT ingehuurd en die jongen is een jaar later met een prima CITO-score naar het door hem gewenste tweetalig gymnasium gegaan. Ouders hebben jongen overigens ook nog een keer laten testen, na die desastreuze CITO en daar kwam uit dat jongen weer HB scoorde, maar ook dat hij op bepaalde gebieden behoorlijke leerachterstanden had.
Die jongen was ondanks zijn lage CITO in eerste instantie wel degelijk gemotiveerd, maar had geen goed onderwijs gehad. Te veel gecompact, versneld en verrijkt denk ik en onvoldoende gekeken waar er leerachterstanden zaten door de school. Die jongen doet het overigens nu uitstekend op het gymnasium.

MoederVan3

MoederVan3

11-03-2012 om 17:48

Kader

Even los van het feit dat ik gezien de door jou genoemde resultaten denk dat je zoon een kans moet krijgen op de MAVO, wil ik wel even kwijt dat kader een prima opleiding is. Voor sommige kinderen is kader de beste weg naar MBO-4. En ondanks dat het gebruikelijk is dat kader leerlingen op MBO niveau 3 instromen, ken ik er genoeg die op niveau 4 instromen of heel snel naar niveau 4 doorstromen.
Is er geen brede scholengemeenschap bij jou in de buurt, die alle niveau's aanbiedt? En inderdaad een niet dakpanklas MAVO of een dakplankas kader/tl lijkt me meer geschikt dan een MAVO/HAVO klas.

Juliea

Juliea

11-03-2012 om 17:59

Mavo/havo brugklas

Ik denk Clair het heeft over een mavo/havo brugklas heeft omdat ze het over een school heeft die alleen vanaf mavo werkt. Die school heeft dus helemaal geen mavobrugklassen maar alleen mavo/havo en havo/vwo bijvoorbeeld.

Met het laagste mavo advies kun je dus gewoon naar die school en na die dakpanbrugklas ga je gewoon verder met mavo. Het maakt dan niet uit dat je geen mavo/havo advies hebt voor die school om in een mavo/havo brugklas te komen.

Clair

Clair

11-03-2012 om 19:33

Precies

Dat bedoel ik ook eigenlijk. 1 Jaar brugklas en daarna de Mavo. Verder wil ik nog even benadrukken dat ik niets tegen Kader heb of dat te min zou vinden voor zoon, dat is absoluut niet het geval, maar hij kan gewoon meer. Prima rapporten de afgelopen bijna 8 jaar, ook goede beoordelingen en hoge cijfers voor de leertoetsen. We kijken puur naar zijn potentieel, motivatie en werkhouding, daar past naar ons gevoel die betreffende school het beste bij. Zoon zelf is ook enthousiast over die school en is ook erg gemotiveerd om straks zijn uiterste best te gaan doen. Op die andere school zijn we gaan kijken met zoon maar hij wil daar niet naar toe en ook wij vinden het maar zo zo. Ik wil niet dat hij straks met tegenzin naar die school moet en zijn houding en motivatie dan ver te zoeken zijn. Hij is zich er van bewust dat als het niet lukt in de Mavo/Havo-brugklas, hij van die school af moet, maar hij zegt dat dat toch niet gaat gebeuren omdat hij het gewoon kan.

Chippie

Chippie

12-03-2012 om 09:22

Evert

Een goede werkhouding is minstens zo belangrijk als een leuk IQ. Maar... die werkhouding wordt vaak verprutst juist door leraren die niet verder kijken dan hun neus langs is. Een intelligent kind haalt met nul inzet vaak nog goede cijfers. Dan ontwikkel je dus een slechte werkhouding: met niks doen redt je het ook. Als je nooit in aanraking komt met iets wat moeilijk is, kun je een goede werkhouding ook vergeten. Geef zo'n kind een HAVO/VWO advies dan kan zo'n kind heerlijk blijven achterover hangen.

Jij bent als leerkracht verantwoordelijk om kind een goede werkhouding aan te leren!

Mijn bek valt ook open van zo'n bak onzin.

Leg jij mij maar uit: zoon haalde een lage B-score voor rekenen (M5) bij doortoetsen haalt hij een A voor M7. Met die B-score zou jij hem naar VMBO/HAVO sturen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-03-2012 om 13:36

Chippie

Precies! En dan hebben we het nog niet eens over leermethodes (zoals het onzinnige "nieuwe rekenen" die niet aansluiten bij veel kinderen waardoor ze slechter presteren dan ze kunnen; dit zie ik nu ook bij het vak rekenen in de brugklas. Geef ze een andere methode en degenen die slecht scoorden op de basisschool halen nu prima cijfers), kinderen die vraagstellingen verkeerd interpreteren om welke reden dan ook, het feit dat kinderhersenen nog niet rijp genoeg zijn om te leren plannen (pas vanaf het 15e jaar gaat dit kwartje vallen) etc.
Als docent moet je dit alles (h)erkennen en bij ieder kind kijken wat het beste voor dit specifieke kind werkt zodat je helpt met wat er in zit er ook uit laten komen. Kan of wil je dat niet moet je niet voor de klas gaan staan.
Een kind dat onderpresteert heeft geen baat bij onder zijn niveau laten werken; integendeel. Het ligt niet allemaal zo zwart-wit en eenvoudig.

Onderpresteren

"Verdiep je eens in de kenmerken van hoogbegaafdheid, onderpresteren, faalangst, perfectionisme, topdown leren en realiseer je dat er in iedere klas wel 2 hb kinderen zitten"

Ik denk dat het scholen niet gaat waarom het kind onderpreserteert. Dat weten zij ook wel. Het gaat ze erom dat het onderpresteert.

Als het IQ bekend is, betekent dus ook dat de BO docenten van zo'n kind ervan op de hoogte zijn. Toch hebben zij op de een of andere manier het kind geen betere werkhouding bij weten brengen.

Het wordt dan een grote gok of het op het VO wel ineens gaat lukken. Een gok die een school met het hart op de juiste plaats soms durft te nemen.

Maar wel een gok, en ik snap ook wel dat een school niet zo maar alle kinderen met lage scores en een labeltje 'onderpresteren' aan neemt.

Lastig wordt het om de onderpresteerders-door verveling te scheiden van de kinderen die gewoon geen zin hebben om te leren, want.. ook de ouders van de tweede groep hebben een punt als ze zeggen dat dat misschien door het veel te makkelijke systeem komt.

Maar ja, je kan niet in kinderen hun hoofd kijken, zo werk de wereld nou eenmaal.

Chippie

Chippie

12-03-2012 om 17:38

Henk

Ik kan je niet helemaal volgen. Maar ik doe een poging.

"Lastig wordt het om de onderpresteerders-door verveling te scheiden van de kinderen die gewoon geen zin hebben om te leren, want.. ook de ouders van de tweede groep hebben een punt als ze zeggen dat dat misschien door het veel te makkelijke systeem komt."

Onderpresteren vind ik niet z'n interessante term. Het gaat om de werkhouding. Er zullen verschillende oorzaken zijn voor een slechte werkhouding. Vervelen, wegdromen, etc. kun je oplossen door stof in te dikken, kortere instructie, verbreding en verdieping.

Geen-zin-in-leren verander je ook door (hogere) eisen te stellen. Hup, jij hebt dit werkje afgeraffelt, zoek zelf maar uit hoe en wat maar je kunt beter en dat wil ik ook graag zien. Stampen moeten ze ook leren, dus dan laat je ze meer leren dan andere kinderen in de groep. Vinden ze waarschijnlijk strontvervelend, maar het zij zo.

Hoog iq

"Geen-zin-in-leren verander je ook door (hogere) eisen te stellen. Hup, jij hebt dit werkje afgeraffelt, zoek zelf maar uit hoe en wat maar je kunt beter en dat wil ik ook graag zien.."

Misschien. Maar een deel zal ook af vallen, denk ik.

Sommige kinderen hebben gewoon andere interesses dan een mooie vwo schoolcarrière. Denk aan Laura Dekker, die VWO kon maar HAVO deed, omdat ze tijd wilde besteden aan zeilen. Of zou het voor hb kinderen ineens heel anders liggen?

Ik denk daarom dat scholen het als een risico zien.

Chippie

Chippie

12-03-2012 om 21:35

Henk

'Maar een deel zal ook af vallen, denk ik.'

Ik ben erg voor om bepaalde zaken uit elkaar te trekken. Een HB kind met faalangst benader je niet veel anders dan een niet-HB-kind met faalangst. Idem voor werkhouding. Als er een werkhoudingprobleem is dan pak je dat mijn inziens net zo aan als je dat bij andere kinderen doet.

Als leerkracht moet je kinderen begeleiden bij het ontwikkelen van een goede werkhouding. Als kinderen 'afhaken' mag je je als leerkracht (en ouders?) achter de oren krabbelen.

Het signaleren van een werkhoudingsprobleem is best lastig. Met weinig tot geen inzet halen ze leuke scores. 'Moeilijk' betekent voor mijn zoon zoiets als 'dit heb ik nog nooit eerder gedaan'.

Hier ligt denk ik het probleem

Ik snap helemaal hoe het werkt. En ik snap dat die verantwoordelijkheid niet bij een twaalfjarige ligt, maar bij de leerkrachten.

Maar hier ligt denk ik het probleem. 'Begeleiding van het ontwikkelen van een werkhouding' dat klinkt voor sommige scholen als 'handleiding' en 'extra werk'.

Dit is NIET de juiste manier om met kinderen om te gaan. Maar dit is denk ik wel, hoe het werkt. Zeker als een klas al een stel andere kinderen met een handleiding heeft.

Irm2

Irm2

13-03-2012 om 08:46

Evert

Sorry maar ik hoop serieus dat jij geen leerkracht bent
Door mensen die zoals jij denken heeft mijn dochter al een paar beroerde jaren gehad op school, en door leerkrachten die wel normaal denken, komt het dan toch goed. Gelukkig heeft ze in groep 8 een leerkracht die zich wel verdiept in de problematiek. (en in groep 5 had ze die ook en ging het ook stukken beter)
Brrrrrrrrrr!

Sporty

Sporty

13-03-2012 om 22:33

Clair

Zoon had 2 jaar geleden 532, ging zonder problemen naar een TL Havo Brugklas en zit nu in 2 Havo.

Clair

Clair

14-03-2012 om 00:36

We gaan toch proberen.

Het gesprek met de leerkrachten was vreselijk, we kregen amper de kans argumenten aan te voeren. Zoon was erbij dus ik zat met mijn gevoel ook bij hem en de juf zei ook nog tegen hem dat de cito-score waarschijnlijk een momentopname was. Ik vond het een schandalige opmerking en heb die teniet gedaan door te zeggen dat hij aan zichzelf en ons in ieder geval heeft bewezen dat de leerkrachten er toch echt naast zitten. Verder heb ik het er maar bij gelaten want het had toch geen zin. Ben klaar met die basisschool, maar ga toch proberen om zoon op de school te krijgen door hem zelf rechtstreeks aan te melden. Heb net een uitgebreid schrijven bij het aanmeldingsformulier gedaan en kopieen van de rapporten en toetsen. Ik hoop dan maar dat hij de kans wel krijgt van de VO-school.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.