Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
qwerty

qwerty

16-05-2012 om 19:27

Uitslag entree-toets

Meiden hier hebben net hun entreetoets gemaakt. Nu weet ik dat ze opgestuurd worden en centraal nagekeken gaan worden. Weet iemand wanneer we de uitslag hiervan krijgen? Ik heb gezocht op het internet, maar nog niet kunnen vinden.

Qwerty

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bertje1

bertje1

16-05-2012 om 19:42

Vlg week

net pas gemaakt? wij hier al wel 2 weken geleden, het gaat dan om de entree van gr. 7

qwerty

qwerty

16-05-2012 om 19:44

Entree eind groep 7. Hier hebben ze gisteren de laatste vragen gemaakt.

Mover

Mover

16-05-2012 om 19:56

Begin juni

Wij hebben de entreetoetsen pas begin juni (groep 7).
Geen uitslag dus meer voor de zomer, verwacht ik...

ishtar

ishtar

16-05-2012 om 20:10

Hier

zijn ze nu op de helft van de toets. Maar als ze bij Bertje1 2 weken geleden de toets hebben afgerond en volgende week de uitslag komt, moeten we dus rekenen op de uitslag voor over een week of 3.

Annet

Annet

16-05-2012 om 20:11

Eind april gemaakt, eind mei uitslag

Tenminste dat was de verwachting van de juf. Net voor de meivakantie afgerond.
Laatste week mei is hier vakantie dus het zal wel eerste week juni worden.

roman

roman

16-05-2012 om 21:42

4 weken

op de school van zoon zijn ze nu 2 weken bezig en maken ze volgende week de laatste delen. Dan moet heel snel alles opgestuurd worden om nog net voor de zomervakantie de uitslag binnen te krijgen dus ik denk dat tussen einde en uitslag 4 weken zit zoals hier gezegd wordt.
Ik ben wel heel benieuwd, vrees het ergste als ik hoor dat zoon bij rekenen de helft van de tijd zit te gokken. Ik heb het idee dat hij zich er ook een beetje gemakkelijk vanaf maakt. Niet snel weten is gokken, zoiets.

Hij zegt ook steeds, ik weet toch al waar ik naar toe wil en aangezien dat een vmbo afdeling is met alle richtingen, geloof ik dat het hem verder niet zo boeit of dat basis kader of gemengd gaat worden. Voor TL is het niet het juiste kereltje, is echt een doener.

> 4 weken

Hier is het vandaag precies vier weken geleden dat de laatste entreetoets is gemaakt. Nog geen uitslag te bekennen. Ze hebben hier wel alle onderdelen gemaakt. 30 april zit er natuurlijk tussen en nu dus ook Hemelvaart. En mss heeft de school het een dag later verstuurd en gaat er bij binnenkomen ook nog 'administratietijd' overheen? In de folder over de entreetoets die we kregen stond trouwens een termijn van drie weken.

Bendeguz

Bendeguz

16-05-2012 om 21:56

Hier

Hier hebben ze eind april de toets afgerond en begin juni verwachten ze de uitslag. Ik vind het spannend. Zoon doet het normaal gesproken goed op de reguliere Cito's, al heb ik die van het afgelopen jaar (nog) niet gezien. En ik heb toch ook het gevoel dat hier wat meer van afhangt (juf is erg voorzichtig met haar adviezen, dus het zou fijn zijn als z'n score geen ruimte voor twijfel laat).

Ik had er eigenlijk niet meer aan gedacht tot ik dit topic zag

Juni

Mijn dochter heeft afgelopen week 2 ochtenden een toets gedaan en vorige week 2 ochtenden. De uitslag komt net voor de rapportgesprekken binnen, en dat is op 18 juni. Ben erg benieuwd!

qwerty

qwerty

17-05-2012 om 14:31

Overal verschillend

Het verbaasd me dat het overal verschillend is. Dacht eigenlijk dat héél nederland cito's zaten te maken Ik vind het ook spannend, vooral omdat ik totaal nog geen idee hebt wat voor een niveau ze hebben. De juffen laten ook niets los. Volgens de meiden "ging het wel" . Ach we wachten wel af.

Qwerty

Hier nog niet

Heb eigenlijk geen idee wanneer ze bij ons zijn. Zal eens navragen.

hasse simonsdochter

hasse simonsdochter

18-05-2012 om 15:41

Begin april...

...was hier de entreetoets. Nog geen uitslag gezien... Ms ligtie bij papa .

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dorle

dorle

18-05-2012 om 15:52

Half april

Hier is de entreetoets half april afgerond maar ik heb nog geen uitslag gehad. Ik heb gelezen dat het minimaal 3 weken duurt en dat de uitslag pas na half mei kan komen.
Vraag me trouwens af of een gesprek nav de uitslag van de entreetoets gebruikelijk is of dat school verder geen uitleg geeft.

@ dorle

Bij ons wordt het gecombineerd met het tien-minutengesprek. op die manier krijgen we meteen uitleg. Wel zo fijn want ik kan er nog niet echt een touw aan vast knopen. Stel de uitkomst is (bijvoorbeeld) 80%. en dan?

dorle

dorle

18-05-2012 om 18:50

Gruffalo

Zonder gesprek en uitleg erbij lijkt het me ook moeilijk te snappen. Want wat ik ervan begrijp is dat de toets aangeeft welke hiaten in de kennis er nog zijn.
Bij ons is er geen tienminuten gesprek meer, vandaar dat ik me afvraag hoe komen we aan extra informatie.
Is het gebruikelijk dat er een gesprek bij zit ook als geen tienminuten gesprek ivm rapporten meer komt?
Iemand een idee?

Annet

Annet

18-05-2012 om 19:58

Het principe van de entreetoets is eenvoudig.

Er zijn meerdere onderdelen, verdeeld in taal, rekenen en studievaardigheden.
Per onderdeel is er een score. Ook voor subonderdelen zijn er scores. Die vind je allemaal op het formulier dat je ontvant.
Elke score geeft een percentiel en een percentage goed. Met het percentage goed kun je niet zoveel. Het percentiel is belangrijk. Een percentiel van 80 betekent dat 19% beter scoort dan jij en 79% slechter scoort dan jij.
Cito zet deze scores om in de scoren I t-m V. Die worden tegenwoordig gebruikt om het niveau aan te geven. Ze lijken op de vroegere E t-m A scores.
Totaal wordt er ook een percentiel gegeven, eerst per onderdeel (taal,rekenen en studievaardigheden) en dan voor de complete toets.
Omdat het formulier per subonderdeel een percentielscore geeft, kun je zien op welke onderdelen je kind hoger of lager dan de eigen totaalscore scoort. Je ziet dus waar kind beter of slechter in is.
Kind en/of school kan gaan werken aan de scores waar een beter resultaat bereikt kan worden. Of juist een onderdeel dat veel lager scoort dan de rest.

Het is ook mogelijk om op basis van de entreetoets een voorspelling te doen van de score van de eindcito. Cito levert zo'n voorspelling maar je kunt die ook zelf bepalen. Of bij OOL de scores van de entreetoets plaatsen en dan helpt iemand je verder.

dorle

dorle

19-05-2012 om 09:53

Dus

Met andere woorden, je krijgt geen gesprek maar de schriftelijke uitleg is voldoende om te zien waar de hiaten van je kind zijn?

Dus

" Het is ook mogelijk om op basis van de entreetoets een voorspelling te doen van de score van de eindcito. Cito levert zo'n voorspelling maar je kunt die ook zelf bepalen. Of bij OOL de scores van de entreetoets plaatsen en dan helpt iemand je verder. "

daar gaat het me nu net om. De entreetoets is een indicatie voor wat het kind op de citotoets gaat scoren. juist het omzetten van de score naar de verwachtte cito-score en de combinatie met wat de school er van vindt (schooladvies) dat zou ik van de leraar willen horen.

Annet

Annet

19-05-2012 om 11:42

Wel gesprek en geen voorspelling

Een gesprek is zeker goed. Als je zelf het formulier hebt kunnen bestuderen, kun je met de leerkracht praten over de scores. Zijn die naar verwachting? Wat gaat er gedaan worden aan onderdelen waarop slecht gescoord wordt?

De voorspelling die Cito levert (als de school die besteld heeft) komt pas in het najaar groep 8. Die ga je dus nu niet krijgen. Toch wordt die wel gebaseerd op de scores op de entreetoets. Beetje flauw dus....
Er zijn leerkrachten die toch al een indicatie geven van het schooladvies, maar vaak gebeurt dat pas in groep 8.

Coco

Coco

19-05-2012 om 17:09

Annet

"Een percentiel van 80 betekent dat 19% beter scoort dan jij en 79% slechter scoort dan jij."
Het is wel een beetje anders: een percentiel van 80 betekent dat 20% beter scoort en 80% even goed of slechter.
Een vrij essentieel verschil.

Annet

Annet

19-05-2012 om 22:12

Klopt coco

Ik was een procent kwijtgeraakt. 19% moest 20% zijn
De uitleg van 80% even goed of slechter heb ik versimpeld. Ik heb 1% genomen als even goed en de rest als slechter. Ouders kunnen namelijk niet zoveel met zoveel procent even goed of slechter. Dat maakt zo'n uitslag nou juist zo moeilijk.
Voor het snappen van de uitslag vind ik het geen essentieel verschil. Ik denk niet dat het ouders veel uitmaakt of 1% even goed scoort of 5% even goed scoort.

Coco

Coco

20-05-2012 om 16:41

Annet

Toch is het in principe wel een essentieel verschil. Als je bijvoorbeeld een groep van honderd personen hebt, waarvan er twintig nul fout hebben en de rest één fout, dan hebben die twintig met nul fout een percentiel van 100 en die met één fout een percentiel van 80 (een score van 100 betekent dan niet dat 99% het slechter heeft gedaan, alleen dan niemand het beter heeft gedaan). Als er tien nul fout hebben, tien één fout één drie fout en de rest vier, heeft die ene met drie fout ook een percentiel van 80 (20% deed het beter). Ik weet dat dit een heel extreem voorbeeld is, maar in feite geeft een percentielscore alleen aan hoeveel er beter hebben gescoord en niet hoeveel slechter.

Ilva

Ilva

22-05-2012 om 09:55

Uitslag binnen

Gisteren heeft mijn zoon de uitslag van de entree-toets (groep 6) gekregen. Een percentiel van 95! Het is nog hoger dan mijn oudste had in groep 6 (hij had 94) maar als je kijkt aan het aantal vragen goed dan had de oudste weer meer vragen goed. Blijkbaar was het dit jaar dus wat moeilijker. Helaas had hij spelling slecht gedaan, percentiel van 44. Maar de rest gelukkig wel goed. Komend jaar hard werken aan spelling dus.

dorle

dorle

22-05-2012 om 12:20

Ilva

Wanneer had je zoon 'm gemaakt?

dorle

dorle

22-05-2012 om 15:26

Ook binnen

Hier een percentiel van 96, ook hier geeft spelling de laagste score, namelijk 63. Het is ook de entreetoets van groep 6.

Ook binnen, eindtoets in februari 2013?

met een verwijzing naar de site van cito voor uitleg. Eigenlijk geen vragen, maar toch maar even op de site gekeken. Onder nieuws staat, dat de eindtoets begin februari 2013 is ingepland omdat het wetsvoorstel voor de wijziging er nog niet door is. Zou de nieuwe taal- en rekentoets dan toch uitgesteld worden?

Met taal en rekentoets

Zie http://www.cito.nl/nl/onderwijs/primair%20onderwijs/cito_volgsysteem_po/eindtoets_basisonderwijs/nieuwsoverzicht_eindtoets/planning_eindtoets_basisonderwijs_2013.aspx
Het is dus dezelfde eindtoets inclusief taal- en rekentoets, maar wat eerder. Als de wet tussentijds toch wordt aangenomen, dan wordt de datum (niet de inhoud van de toets) aangepast.
Consequentie van deze beslissing van Cito is dat leerlingen/scholen minder tijd hebben om het taal- en rekenniveau op te krikken.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.