Ilona
13-06-2011 om 09:28
Uitslag entreetoets meegeven aan kind?
Hier op school is het de gewoonte om de uitslag van een entreetoets, maar straks ook van de groep 8 cito, mee te geven aan de kinderen. Het klinkt mij nogal vreemd in de oren, strijd onderling over de resultaten, teleurstellingen die met de complete klas erbij verwerkt moeten worden, en ouders krijgen een lijstje zonder uitleg??
Hoe gaat dat bij jullie op school? Ik zou het namelijk hier wel ter sprake willen brengen, maar wil toch even de situatie op andere scholen weten..
Ilona

ol3
13-06-2011 om 09:50
Hier ook
dochter kwam thuis met uitslag entreetoets, in een enveloppe met een brief van school erbij dat rekenen slecht gemaakt is en dat in overleg met de ib hier in groep 8 flink extra aandacht aan gegeven gaat worden. verder ook helemaal geen uitleg over de berekening van de uitslag! Ik vond gister de folder van de entree toets die ze meekreeg voordat de toetsen werden afgenomen en hier wordt het dus wel in uitgelegd.
onze dochter had rekenen dus heel slecht gemaakt, is ook niet haar sterkste vak. ze was zwaar verdrietig en we hebben flink zitten praten om haar op te beuren!

Digimum
13-06-2011 om 09:51
Anders
Hier krijgen de ouders de resultaten van de Entreetoets tijdens een gesprek met de leerkracht. Kind mag daar bij zijn, maar dat is meestal niet het geval. Eindtoets doen ze hier niet.

An
13-06-2011 om 10:02
Ook mee
Hier krijgen de kinderen de entreetoets mee in een envelop met een uitnodiging om een en ander te bespreken met de juf. De juf bespreekt kort de toetsuitslagen met het kind voordat het meegaat. Ik vind het heel prima zo.

ol3
13-06-2011 om 10:03
Beter
ja dat klinkt beter Digimum!
wij hebben in juni ook nog een gesprek om het te bespreken
ach zo doet elke school het weer anders he?

ijsvogeltje
13-06-2011 om 11:25
Hier
Wij kregen de uitslag van de entreetoets tijdens een gesprek met de leerkracht. De uitslag van de eindtoets werd in een gesloten envelop meegegeven. Dit was van te voren uitgebreid gecommuniceerd, we wisten dus ook op welke dag dit zou gebeuren.

Fiorucci
13-06-2011 om 13:09
Ja hoor
De uitslag kwam hier met uitleg, en met voorlopig advies in een gesloten envelop mee.

Fiorucci
13-06-2011 om 16:35
Inderdaad
Even navragen kan altijd. Dochterlief is hier nr 3 in huis dus ik ben er nu wel redelijk thuis in.

Ilona
13-06-2011 om 20:03
Gesloten envelop..
Oeps, aan die optie had ik nog niet gedacht. Het kan natuurlijk zijn dat ze de resultaten in een dichte envelop meegeven...
Maar dan nog, een gesprek erbij zou ik niet verkeerd vinden. Ik ben benieuwd..
Bedankt voor jullie reacties, goed om te lezen dat het op meer scholen zo gaat (hoef ik me iets minder zorgen te maken) en inderdaad, als het de derde is ben je al helemaal thuis in dit systeem, voor ons is het nog even nieuwe allemaal.
Ilona

Vic
13-06-2011 om 21:39
Hier niet hoor
We hebben geen entreetoets gehad, maar de uitslag van de eindcito werd door de leerkracht aan de leerlingen verteld. Die werden wel allemaal apart geroepen en kregen dan ook de enveloppe mee. Dochter belde mij dus vanaf de bso om de uitslag door te geven. Ik vind het geen ideale methode. Nu was de uitslag gelukkig goed, maar als die was tegengevallen was ik er liever bij geweest om mijn kind bij te staan.
En dat nieuws gaat als een lopend vuurtje. Via het kleuterplein wist ik binnen een week alle uitslagen van de groepers 8.

Geerke
13-06-2011 om 22:28
Hoe wij het hier doen (vind ik goed)
1. De ouderfolder meegeven en de belangrijkheid ervan aangeven (dat ouders hem ook bewaren tot na de uitslag).
2. Bijbehorende kennismakingstaken met de kinderen doen, om met het soort vragen te kunnen werken.
3. Na de entreetoets de uitslag in een gesloten envelop meegeven met begeleidende brief erbij.
4. Met alle ouders nog een gesprek nav de uitslag.

Vic
14-06-2011 om 18:33
Izar
Ja, natuurlijk via de ouders. Er zijn bij ons nogal wat mensen met kinderen in zowel de kleuterklas als groep 8.

Ilona
14-06-2011 om 20:57
En wat denk je....
Met mij waren vele ouders in 'gezonde spanning' om de resultaten te zien. Blijkt dat we deze week alleen de verslagen meekrijgen (standaard verslagen) en volgende week tijdens het oudergesprek de cito-uitslag krijgen. Perfect dus (in mijn ogen). Alleen beetje knullig omschreven in de info. Ik kreeg al een paar sms-jes van vriendinnen die bang waren dat kind de envelop kwijt was geraakt ofzo...
Bijzonder ook om te zien dat er zoveel verschillende manieren zijn waarop scholen met dit soort informatie omgaan!
Gr. Ilona