Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
15-11-2011 om 09:09
Hallo
Dochter krijgt dit jaar de entree-CITO. Nu worstelt ze nogal met rekenen. Geen wonder want ze leren per som diverse methodieken die soms wel en soms niet werken. Als je een goed getalinzicht hebt, kan dat best aardig werken, maar ja, degenen met een goed getalinzicht komen er toch wel.
Methodieken die altijd werken, worden amper behandeld. Nu ben ik van plan om mijn dochter dan maar zelf de methodieken te leren waarmee je een som kunt doen (bijv. een staartdeling). Maar wat ik me afvraag: zijn ze straks bij de CITO verplicht om bepaalde uitwerkingen (zoals happen) te laten zien? Of mag je gewoon je eigen uitwerking kiezen als het antwoord maar goed is?
Tihama
15-11-2011 om 10:19
Nee
En ik zou je dochter inderdaad staartdelingen en onder elkaar vermenigvuldigen leren. Overigens is het grote rekenboek (oefenboek) van scala leuker leren een hele goede om alles na te lopen op hiaten. Er wordt in dat boek heel ouderwets gerekend, ik gebruik het bij mijn bijleskindjes vaak, werkt prima en bijt geen enkele schoolmethode.
15-11-2011 om 11:33
Happen en staartdelingen
Bedankt voor de tip. Het hoofdstuk waar het op knelt is zelfs als proefpagina beschikbaar, dus ik kan er direct mee aan de gang.
Ik vind het overigens wel heel erg triest om te zien hoe er met het realistisch rekenen het rekenonderwijs kapotgemaakt is. Zoon heb ik in groep 8 ook even moeten helpen, terwijl hij notabene steengoed was in rekenen, maar de methode Rekenrijk zorgde voor totale verwarring. Ik ben zelf een beta, maar ik ben verbijsterd dat rekenen op deze manier zoveel moeilijker gemaakt is. Ik heb laatst met dochter (en zoon: 3 VWO, pure beta) het rapport van Craats bekeken: "Waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen". De opsomming aan diverse manieren voor 1 type som kan niet anders dan tot verwarring leiden. Wat ik ook triest vond, is dat dus bekend is dat happen slechtere resultaten oplevert dan de ouderwetse staartdeling, maar dat men dus vrolijk doorgaat om happen aan te bieden. Sterker nog: omdat veel jongere leerkrachten zélf de staartdeling niet kennen, noemen ze happen een staartdeling en mogen andere technieken niet. Zucht.
Tihama
15-11-2011 om 13:34
Tihama...(licht ot)
Als je nog eens een dolle bui hebt...scoor 'het basisschoolboek (of het grote basisschoolboek)
Niet alleen voor rekenen, maar voor alle vakken een heeeeerlijk compact & overzichtelijk naslagwerk. Zoon uit VWO3 haalt het nog regelmatig tevoorschijn als ie bv voor NL weer eens ontleeddingen moet, of woordsoorten. Staat er allemaal heeeerlijk overzichtelijk en compact in. ook rekenenen, en nog veel meer. 2 tientjes of zo, maar zijn geld meer dan waard.
ingrid