Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
kelio

kelio

03-04-2012 om 19:28

Universiteit/hogeschool

Wij wonen in het buitenland maar volgend jaar wil mijn zoon graag naar Nederland om zijn studie voort te zetten. Zijn vooropleiding is vergelijkbaar met VWO (hij doet A-levels (brits onderwijs) met een lokaal baccalaureaat). Wel wilt hij een studie in het engels doen want zijn nederlands is niet van zo'n hoog niveau dat hij het in het nederlands aan kan.

Maar nu? Hij twijfelt tussen bv. Maastrich Universiteit en Hogeschool Utrecht. Het rare is dat de Hogescholen in het engels dus wel "Universities" heten in Nederland. Hoe zit dat nou precies? Vreemd is ook dat de studie in Maastricht maar 3 jaar duurt en die aan de hogeschool 4 jaar (als zou hij schijnbaar een versneld traject kunnen doen wegens zijn vooropleiding). Hij is zelf een beetje huiverig van het hoge studieritme op Maastricht Universiteit, we hebben ervaring met een nichtje die in Utrecht studeert en echt flink moet studeren en daar heeft hij gewoon niet zo'n veel zin in, hij heeft nog vele andere interesses, veel sport enzo. Hij is slim genoeg en kan en wilt best studeren maar heeft geen zin "om geen leven te hebben" zoals hij het zelf noemt.

Dus onze vraag: Hoe zit het nou precies met het niveau-verschil tussen "echte" universiteit en Hogeschool "Applied Sciences University??

Zijn er verschillen tussen de verschillende Hogescholen?

Wat te doen, zo hoog mogelijk schieten of toch maar iets lager en een "prettiger studentenleven" voor mijn zoon?

Dank voor jullie input!

kelio

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
DD

DD

03-04-2012 om 21:00

Verschilt

Ik heb twee studies aan de universiteit gedaan (1 gamma, 1 alfa, na elkaar)) en ben daar nooit veel tijd aan kwijt geweest. Ik heb bij de eerste studie 25 u/pw erbij getraind en bij de tweede 25+ u/pw erbij gewerkt plus 10u getraind. Overigens waren er ook bèta's die veel konden trainen.
Daarentegen ken ik wat meisjes van de pabo die echt heel veel werk hebben.

Wat doet het nichtje dan en wil hij iets soortgelijks gaan doen?

Het is wel erg tijdsbesparend als de juiste sportfaciliteit dichtbij de collegezalen ligt. Misschien iets om naar te kijken?

bibi63

bibi63

03-04-2012 om 21:39

Ook nieuwsgierig

In mijn beleving is de Universiteit meer wetenschappelijk (denkraam vergroten enzo...) en HBO meer praktisch en concreet. Maar eigenlijk weet ik het ook niet zo goed. Dus ben ook wel erg nieuwsgierig naar de verschillen.
Gr. Bibi

Verwarrend

Het hoger onderwijs is hier ook een beetje een warboel. Eerst denk ik dat je het onderscheid tussen hogeschool/university of applied sciensces en de universiteit hebt. Tegenwoordig werken die wel veel samen. Traditioneel was de hogeschool meer voor vakgerichte kennis en de universiteit meer voor onderzoek. Op de hogeschool had je meer huiswerk en op de universiteit meer leeswerk.
Dan het onderscheid bachelor/master
Zie Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Bachelor-masterstructuur
Maar lastig blijft het. Inderdaad zou ik goed uitzoeken om welke richting het gaat en dan ook vergelijken. Bijvoorbeeld met een Nederlands diploma psychologie van de universiteit kun je in Belgie niet werken want die studeren een jaar meer. Er zit allemaal van dat soort rare dingen in.
En er is nogal wat gedoe geweest over de hogescholen waar de kwaliteit van de diploma's te wensen over zou laten.

kelio

kelio

04-04-2012 om 08:28

Bachelor/b vs bachelor ba

Maar ik begrijp dat je op beide Uni's een bachelor degree krijgt, alleen op de Hogeschool krijg je een B en op de Uni een Ba of Bsc.

Nichtje studeert op University College Utrecht een Bachelor of Arts en dat is erg pittig en moet ontzettende boekwerken uitspitten. Zoon is meer praktisch gericht, daarom is hij wat huiverig voor al te veel Research werk. Hij wilt trouwens Business hoek in, gewone Uni's hebben daar sowieso minder offerte in dan Hogescholen, misschien dat het toch een meer praktijkgerichtere studie is? Hij kan op zich makkelijk op Maastricht Uni komen met zijn cijfers, geen probleem, maar hij wilt er liever geen spijt van krijgen dat hij toch liever wat meer praktijk en minder theorie had gehad.

Kelio

DD

DD

04-04-2012 om 09:56

University college

Is niet een gewone universiteit natuurlijk, maar dat staat erom bekend dat ze veel van de studenten vragen. Het zat ook apart, op een oud kazerneterrein, en volgens mij kwamen de studenten er ook weinig af. Ik heb er wel eens een feestje gehad, maar ze woonden en studeerden op hun eigen campus. Je moet dat niet vergelijken met een studie aan een gewone faculteit.

kelio

kelio

04-04-2012 om 09:57

Annej - kwaliteit hogescholen?

Is er ergens een ranking van Hogescholen te vinden en zijn bepaalde Hogescholen gewoon goed aangeschreven? De studie die hij wilt doen (International Business Administration) is vrijwel op elke Hogeschool te doen maar dan wel graag een goede als het geen Research Uni wordt!

Kelio

Vic

Vic

04-04-2012 om 11:29

Niet zoveel doen

Ik heb begrepen dat het op het HBO tegenwoordig minder makkelijk 'lanterfanten' is dan vroeger, met opdrachten, werkgroepjes en evaluatierapporten schrijven. Ik denk dat als je het aankunt, je beter een WO-opleiding kunt gaan doen. Op termijn heb je daar een stuk meer aan, tenzij je echt een HBO-opleiding voor een bepaald beroep wilt volgen. De generieke HBO-opleidingen zijn echt een beetje op hun retour.
International Business Administration, is dat het 'oude' bedrijfseconomie?

kelio

kelio

04-04-2012 om 11:57

Vic

'k zou het niet weten, maar waarschijnlijk wel vergelijkbaar alleen dan in het engels en meer internationaal gericht. Ik zal nog eens zoeken naar echte praktijkervaringen van studenten met HBO tegenwoordig. We willen nou ook weer niet dat het té makkelijk wordt, is ook zo zonde als hij het makkelijk aan kan.
Wat we inmiddels al wel gezien hebben is dat je een jaar Pre-master moet doen als je later een Master of de "gewone" uni wilt doen, ook weer zonde een jaar kwijt. Niet dat de tijd dringt, maar het kost ook allemaal wat.

Kelio

kelio

kelio

04-04-2012 om 11:59

Kijk, dat wist ik niet, we dachten dat dat het normale niveau Universiteit in Nederland was, ik vond het al een hemels verschil met andere landen, ik zie hier de studenten toch écht rustiger aan doen!

Kelio

Brianna F

Brianna F

04-04-2012 om 13:23

Wo versus hbo

WO is wetenschappelijk, veel lezen, weinig tot geen praktijk. Bachelor is 3 jaar, daar doe je bij HBO 4 jaar over, maar is vergelijkbaar. WO master erbij is 4 jaar.
HBO is veel meer praktijk gericht met stages e.d.
Daar heeft mijn dochter zich dus ook op verkeken, doet nu WO, zit in bachelorjaar en had dolgraag HBO willen gaan doen hierna, om meer praktijkgerichte studie te doen. Helaas is de studiefinacniering in nederland daar niet op voorzien. De collegegelden voor een 2e studie zijn 5 tot 10 keer zo hoog.

kaatje43

kaatje43

04-04-2012 om 13:29

Kelio

Ik ben er nog niet zo heel erg in thuis maar bij het zoeken naar een HBO opleiding voor mijn zoon, richting economie en management viel mij juist op dat heel veel HBO scholen Engelstalige studies aanbieden. HvA en Hogeschool in Holland (meerdere steden) bijvoorbeeld.

Brianna, tip

Misschien kan je dochter via de LOI o.i.d. een HBO-opleiding volgen. Dat kost niet zoveel, lesgeld zo rond de 1800 euro per jaar inclusief lesmateriaal, (maximaal 3 jaar lesgeld betalen, je mag er 6 jaar over doen).
Verder komt er nog examengeld per module bij, maar al met al stukken goedkoper dan vol- of deeltijd aan een HBO-instelling met extra hoog collegegeld i.v.m. tweede studie.

skik

Fransien

Fransien

04-04-2012 om 15:59

Maastricht

Ik ken een heel aantal die afgestudeerd zijn in Maastricht, de opleiding daar is goed en gedegen, ze doen het bij ons in het bedrijf dusdanig goed dat afgestudeerden daar een flink streepje voor hebben. Ook van andere bedrijven heb ik gehoord dat de WO-opleiding in Maastricht daar heel goed aangeschreven staat. Ik zou voor die opleiding gaan.

kelio

kelio

04-04-2012 om 16:03

Lezer

Er zijn wel degelijk een flink aantal studies in het engels op de Hogescholen, kijk maar eens op Hogeschool Utrecht en Amsterdam.

Kelio

kelio

kelio

04-04-2012 om 16:06

Brianna

Precies daarvoor is mijn zoon (en wij, hem kennende) bang. Bovendien heb ik het idee dat je bij een studie Business toch echt gebaat bent met heel wat praktijk en niet alleen theorie. Ook wij hebben geen geld om later nog eens te switchen, het moet wel meteen goed zijn. Lezen is jammergenoeg niet zijn sterkste kant en als ik die ontzettende boekwerken van nichtje zie!!

Kelio

kelio

kelio

04-04-2012 om 18:58

Lezer, dat is een goeie

Ik zal inderdaad eens bellen hierover. Zoon spreekt wel nederlands maar het is wel de bedoeling dat het onderwijs in het engels op niveau is natuurlijk want hij heeft niet voor niks z'n hele middelbare school op brits onderwijs gezeten met engelse leraren!

Kelio

Tineke

Tineke

05-04-2012 om 07:29

Nederland

Kelio: "maar het is wel de bedoeling dat het onderwijs in het engels op niveau is natuurlijk want hij heeft niet voor niks z'n hele middelbare school op brits onderwijs gezeten met engelse leraren!"
Maar waarom blijft hij dan niet in Engeland? Je mag toch niet verwachten van Nederlands onderwijs dat er in het Brits, op niveau, les wordt gegeven. Het is tenslotte Nederland en daar is de voertaal nog altijd Nederlands.

kelio

kelio

05-04-2012 om 09:30

K.heksenvet

Wij wonen niet in Engeland maar in Spanje waar veel brits onderwijs wordt gegeven op middelbaar niveau, daarna is het echter over en uit, geen echt engelstalig universitair onderwijs mogelijk, vandaar zijn keus om naar Nederland te gaan. (Engeland is véél duurder, bovendien hebben we daar geen recht op enige subsidie en ook in Spanje niet, dan is de keus snel gemaakt)

Kelio

Niet op niveau

Het Engelstalig onderwijs in Nederland is niet van zo'n denderend niveau. De docenten zijn inderdaad zelden native speakers. Maar dat is niet echt een probleem voor leerlingen die wel Engelstalig zijn grootgebracht (zoon van een expat-vriend heeft ook in het Engels zijn opleiding gevolgd). Het belangrijkste deel haal je namelijk toch uit tekst (boeken, publicaties) en wordt eens te meer versterkt omdat veel verslagen in het Engels geschreven moeten worden.
Dat laatste is trouwens ook gebruikelijk bij opleidingen die in het Nederlands gegeven worden (zoon, geneeskunde, moest veel in het Engels doen). Brits wordt het niet natuurlijk.
Groet,
Miriam Lavell

Brianna F

Brianna F

05-04-2012 om 11:03

Lezen/skik

Ik zou (maar dat is mijn mening) voor HBO opleiding kiezen als lezen niet zijn sterkste kant is. WO omhelst heel veel lezen en heel veel theorie. En ik ben van mening dat als hij eenmaal in Nederland is en wordt gedwongen Nederlands te spreken en lezen het op dat vlak ook wel goed komt.
Uitwisselingsstudenten leren in een jaar in den vreemde ook een taal fatsoenlijk spreken en lezen. Soms zonder voorkennis en jouw zoon spreekt al een beetje Nederlands begrijp ik.
Skik: de opleiding die dochter wil gaan doen wordt alleen in Maastricht gegeven en verder nergens, ook niet schriftelijk. (Vertaal academie)

mirreke

mirreke

05-04-2012 om 11:53

Verslagen schrijven

Wat ik hoor is dat je op het HBO weer veel (veeeel) verslagen moet schrijven.

Maylise

Maylise

05-04-2012 om 12:52

Maastricht

Veel HBO opleidingen zijn deels Engelstalig maar dan wel met veel Nederlandstalige docenten. Ik weet van verschillende HBO opleidingen die wel helemaal Engelstalig zijn en ook veel native speaker docenten hebben maar die opleidingen zitten niet in de richting van wat je zoon wil. Je zult dus bij de opleiding zelf moeten informeren.

Overigens zou ik de keuze maken voor de universiteit van Maastricht. Uitstekende universiteit, veel internationale studenten, veel Engelstalige programma's en internationaal gezien ook nog redelijk bekend.

Dat laatste is een voordeel als hij later in een ander land wil gaan werken. Nederlandse HBO instellingen zijn in het buitenland niet echt bekend terwijl universiteiten als Amsterdam, Maastricht, Utrecht, Leiden in elk geval in de internationale academische wereld wel iets bekender zijn. Dat staat dus wel weer beter op je CV.

Wil hij binnen Nederland werken hangt het van de sector af of WO beter is maar zeker de grotere bedrijven geven bij hun keuze voor kandidaten voor traineeships en dergelijke toch vaak de voorkeur aan WO kandidaten.

Je kan een WO opleiding natuurlijk praktischer maken door vrijwillig een stage te volgen. Dat is altijd een aanrader.

De meeste Nederlandse studenten aan universiteiten zijn trouwens echt geen 60 uur per week aan de studie kwijt. University College is een beetje een uitzondering. Een gewone universitaire opleiding laat ook genoeg ruimte voor andere dingen over.

Maylise

Maylise

05-04-2012 om 12:58

Brianna

Wil je dochter tolk of vertaalster worden?
Je kan wel via de LOI schriftelijk een opleiding volgen voor vertaler maar alleen de talen Engels/Spaans/Frans. Daarmee kan je vervolgens beëdigd vertaler worden als je aan de gestelde eisen voldoet.
In Den Haag zit trouwens ook een vertaal academie waarbij je schriftelijk onderwijs kan volgen. http://www.west-nederland.nl/

Ik meen dat er in Utrecht ook nog een vertaal academie zit die wat minder bekende talen aanbiedt maar die ken ik niet.

Over de school in Den Haag heb ik hele positieve verhalen gehoord en ik ken een paar mensen die verbonden zijn aan die opleiding en ik hebt idee dat dit wel serieus en kwalitatief goed is.

Brianna F

Brianna F

05-04-2012 om 15:11

Maylise (ot)

Ik denk niet dat dat dan nog zin heeft, ze gaat nu haar master vertalen doen. Het ging haar in de eerste plaats om de praktijkgerichte opleiding. De school heeft een eigen vertaalbureau waar leerlingen werken en ze lopen regelmatig binnen en buitenlandse stages. de master die ze nu doet is weer vreselijk theoretisch met vakken die maar zijdelings te maken hebben met het echte werk.
Maar bedankt voor het meedenken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.