Anneque
05-04-2012 om 08:49
Update kleuterverlengen "truusje"
Een maand geleden ongeveer vroeg ik hier advies bij mijn strategie om school zover te krijgen dat "Truusje", mijn decemberdochter, door mocht naar groep 3.
(http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/FRshowpost.cgi?actueel=0&archief=1&thread=173486&forum=23&post=2853303).
Gisteren heb ik een tweede gesprek gehad met de leerkrachten. Het was een goed gesprek, met respect over en weer en begrip voor elkaars standpunten. Leerkrachten bleven wat huiverig, omdat ze nog zo jong is, maar stonden open voor mijn argumenten. Verder bleek dat Truusje op school toch niet alles heeft laten zien wat ze in huis heeft. Ik was tot de tanden toe bewapend : had onze visie op papier in mijn tas, nog wat aantekeningen, én een briefje dat Truusje in november aan Sinterklaas schreef (ter illustratie van haar ontwikkeling), maar niets daarvan was nodig: na ruim een uur praten vonden de leerkrachten dat we haar "waarschijnlijk tekort zouden doen als we haar niet door lieten gaan". Ik heb zelfs de technische argumenten (doubleren, januarigrens etc.) er niet bij hoeven halen, laat staan de brief op pootjes!
Ik ben zeer opgelucht en dank jullie nogmaals hartelijk voor het meedenken!

Rafelkap
05-04-2012 om 09:47
Keesje
hoi Anneque
Fijn dat je ze goed meekreeg en dat je niet als brugman hoefte te praten.
Op de school van mijn oudste "Keesje" blijven veel kinderen langer kleuteren. Ook kinderen waarvan ik dit totaal niet begrijp, twee van deze kinderen zijn halverwege groep 3 alsnog naar groep 4 gegaan, maar dat lijkt me niet echt wenselijk.

jeltje
05-04-2012 om 18:01
Fijn!
Bij mij ging het vorig jaar hetzelfde met mijn eind-november zoon. Ik was ook volledig voorbereid, en hup, de school ging gewoon ervan uit dat hij doorging, heb geen argumenten hoeven te gebruiken.
En mijn zoon was/is heel gemiddeld: kende wat letters, maar kon niet lezen of schrijven, net als overigens wel meer kinderen uit zijn groep 2, die toevallig niet in de herfst jarig waren en waar dus helemaal niet over gesproken werd.
Zoon leert alles nu keurig met de methode mee, loopt niet voor en niet achter, en is helemaal op zijn plek. Is gewoon nog steeds hartstikke gemiddeld, maar een echte groep 3-er.