Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Update wel/niet door naar groep 3

Ik wil even laten weten naar aanleiding van mijn vraag over kleuterverlengen dat we onze dochter (eind jan 2005)na de zomer naar groep 3 gaat.
Juf heeft aan ons aangegeven dat wanneer ze niet gaat ze doubleert en dit gevolgen kan hebben voor haar in het voorgezet onderwijs. Ook gaf ze aan dat ze beter groep 3 2x kan doen dan groep 2. Zelf vond ik de keus nog wel moeilijk maar het argument dat ze een goede werkhouding heeft in combinatie met de goede cito's de knoop dan toch maar door gehakt.
We hopen dat de keus goed gaat uitpakken!.
Groetjes, Bianca

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Doorlopende leerlijn

Pelle, los van een redenatie over harde data, is er ook nog een mogelijk via de doorlopende leerlijn. Dit kind is klaar met de stof van groep 2. Die groep nog een keer doen is een onderbreking van de doorlopende leerlijn.
Een redenatie over de doorlopende leerlijn past ook, of misschien wel juist, op een school die keiharde overgangseisen stelt en dus veel lln wel laat doubleren.
Groet,
Miriam Lavell

Niet aan de hand

Pelle:"het moet toch opvallen als ALLE kinderen tot aan 31 juli jarig opeens over gaan naar groep 3?"
Dat lijkt me dan ook niet aan de hand.
Dat neemt niet weg dat ALLE kinderen die dat niet doen daar individueel op aan te spreken zijn. Is het niet op grond van de doorlopende leerlijn, dan is het wel op grond van de data.
Groet,
Miriam Lavell

Hermiena

Hermiena

01-06-2010 om 09:45

Eind jan 2005

Ik snap iets niet. Waarom zou een kind van jan 2005 wat in groep 2 blijft doubleren? Komend schooljaar gaan de kinderen van 2004 naar groep 3 en toch niet van 2005?
Mijn dochter (nov 2004) is versneld naar groep 3 en gaat volgend jaar naar groep 4, terwijl ze 5 jaar is. Is zij dan niet versneld? Ik geloof dat ik het spoor bijster ben.

Hermiena

Hermiena

01-06-2010 om 09:46

Draadje

Ik zal mij eerst even storten op het draadje wat hier over gaat.

Kleine uitleg

Hermiena, voor de werkelijke uitleg kun je het klein houden: Zodra het scholen uitkomt om leerlingen heel precies naar de wettelijke regels te rangschikken, zullen ze dat doen.
Basisscholen komt dat nu meestal niet uit, dus doen ze het niet of geven ze een heel eigen uitleg aan de wet. Die scholen hebben geen gelijk. Je kunt dat soort rangschikking tegen gaan met een beroep op de wet. Bianca heeft een leerkracht gevonden die net zo makkelijk heel precies interpreteert en zich ook beroept op de wet. Kennelijk komt dat de school nu beter uit. Die leerkracht heeft wel gelijk. Dit soort rangschikken tegengaan is daarom een stuk lastiger (en in het geval van Bianca's kind ook niet nodig).
In het onderwijs na het bo kom je dat precieze steeds vaker tegen. Dat komt ze nu eenmaal beter uit.
Over zes jaar, de lln die nu in deze maanden 5 worden, zal dat precieze nog preciezer zijn. De tendens is nu eenmaal om de onderwijsduur te verkorten (goedkoper te maken, doelgerichter te laten zijn).
Al zal het er in de praktijk op neerkomen dat vooral individuele lln ermee te maken krijgen. De een wel, de ander niet, afhankelijk van de school en het schooltype en het onderwijsverloop. Net als het kind van Bianca nu.
Groet,
Miriam Lavell

Bianca33

Bianca33

01-06-2010 om 10:22 Topicstarter

De juf

Poeh ben haast bang om te reageren Jammer dat ik de juf nu moet verdedigen want dat gevoel krijg ik een beetje.
Onze school (montessorie) was al gewend om naar het individuele kind te kijken en men liet al wel eerder kinderen versnellen.
Laat ik voorop stellen dat men individueel naar het kind kijkt. Een ander kind van dezelfde geboortedatum blijft nog wel in groep 2. Maar juf gaf aan als er lichte twijfel is dat men dan er wel nu eerder voorkiest om door te laten gaan dan eerder. Dit wat ik interpreteer met andere regels.
Hopelijk zo duidelijk. Mijn zusje op een andere school ook jan kind. Is destijds na de zomer ook gelijk naar groep 2 gegaan en gaat nu dus ook naar 3.

Beroep op de wet

Pelle:"Dat moeten we dan eerst nog horen van Bianca."
Dat hebben we al gehoord. Juf heeft zich beroepen op de wet. Misschien wel zonder enige kennis of inzicht. Dat doet er helemaal niet toe. Scholen beroepen zich graag op 'hogerhand' om zich achter te verschuilen.
Vaak hebben ze geen gelijk (1 oktobergrens hanteren bijvoorbeeld), maar soms hebben ze wel gelijk.
De juf van Bianca heeft gelijk. Of haar beroep op de wet nu een bewust en wel onderbouwd beroep was of niet.
Groet,
Miriam Lavell

Uitzonderlijk maar correct

Bianca:"Maar juf gaf aan als er lichte twijfel is dat men dan er wel nu eerder voorkiest om door te laten gaan dan eerder. Dit wat ik interpreteer met andere regels. "
En dat is ook uitzonderlijk, maar wel correct.
Op grond van de data en de doorlopende leerlijn. In het andere draadje gaf ik al aan dat de januarikleuter Frederique die destijds van de rechter ongelijk kreeg, de school hoefde haar niet te laten stromen, onder de huidige wetgeving gelijk zal krijgen.
Er zal wel iets in die richting besloten zijn door het bestuur of zelfs het samenwerkingsverband. Dan voert de juf schoolbeleid uit dat op 'andere regels' is gebaseerd.
Het is niet meer dan logisch dan dat deze werkwijze steeds meer gewoon wordt.
Groet,
Miriam Lavell

Gerry

Gerry

01-06-2010 om 12:34

Geloof er geen barst van

Miriam, ik geloof er echt geen barst van dat kinderen van januari tot juli nu ineens zittenblijvers zijn. Op het moment dat puntje bij paaltje komt, en het merendeel van de kleuters korter dan twee jaar en een flink deel zelfs nauwelijks iets meer dan een jaar zal kleuteren komt er binnen de kortste keren een wetswijziging.

Zie je het al gebeuren dat alle net vierjarigen ineens in groep 2 gaan beginnen? Echt?

Ik weet niet wat er op Bianca's school aan de hand is, maar ik denk dat Bianca's kind een grote uitzondering is, en dat ze echt niet standaard januarikinderen en verder naar groep 3 doen.

Gerry

Gerry

01-06-2010 om 12:35

4 jarigen van juli

bedoel ik dus, en als de vakanie een beetje snel valt die van juni misschien ook wel.

Die ziet eraan te komen

Dat klopt hoor, die wetswijziging.
Voorgekookt wordt dat kinderen met 3 jaar naar het bo gaan.
"Zie je het al gebeuren dat alle net vierjarigen ineens in groep 2 gaan beginnen? Echt? "
Ja.
Nou ja, wat ik vooral zie gebeuren is dat dat leerstofjaarklassensysteem (die groepen) meer losgelaten gaat worden. Dat lln steeds vaker binnen 8 jaar in een individuele doorlopende leerlijn het bo gaan doorlopen.
Groet,
Miriam Lavell

Zeur niet

Pelle, hou hier mee op. Je brengt Bianca op een vervelende manier in verlegenheid. Het was niet haar bedoeling haar juf ter discussie te zetten.
Wat juf heeft gezegd kun je hier lezen http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?sinds=90&template=4&actueel=0&archief=1&thread=154487&zoek=bianca&forumsel=23&forum=23&post=2497481
"Juf gaf aan dat wanneer we toch kiezen voor gewoon volgend jaar groep 2 dat dit kleuterverlengen is en dat dat van invloed is op evt later een keer kunnen doubleren of niet. "
Die redenatie klopt, sinds 2005. Sinds er 'schooljaren' in de wet staat.
Juf van Bianca is niet de enige. De juf voert schoolbeleid uit, zie Bianca's antwoord.
Groet,
Miriam Lavell

Bianca33

Bianca33

01-06-2010 om 13:29 Topicstarter

Blij

Om het draadje toch nog maar even naar mezelf te trekken. Ik ben blij dat de beslissing genomen is! Ik heb er nachten van wakker gelegen en ik hoop dat mijn kind straks gelukkig is in groep 3!
Het gaat er niet om wat de juf precies heeft gezegd, ik heb haar namelijk niet op het woord gedicteerd. Zoals ik al eerder zei zijn de huidige ontwikkelingen van die invloed bij twijfel dat men eerder leerlingen door laat gaan.
Discussie's over de wet laten we maar door gaan in het andere draadje, ik had ook gehoopt op reacties in de trant van "wat fijn dat je duidelijkheid heb" ect.
Groetjes!

Sneu...

Bianca:"ik had ook gehoopt op reacties in de trant van "wat fijn dat je duidelijkheid heb" ect. "
tja.. het is mosterd na de maaltijd, maar eh.. toch maar.
Fijn dat je duidelijkheid hebt!
Ik vind het vooral moedig van je dat je je over je eigen weerstand heen hebt gezet en de zaak eens van een andere kant hebt bekeken. Dat is een mooie eigenschap.
Groet,
Miriam Lavell

vlinder72

vlinder72

01-06-2010 om 19:50

Bianca

Ik vind het fijn voor je dat je duidelijkheid hebt. Mijn schoonzusje zit in dezelfde situatie. Haar zoon is van januari 2005. Het is nogal een portret. Hij doet alleen waar hij zelf zin in heeft en aan knutselen heeft hij broertje dood. Zij mag zelf beslissen of hij naar groep 3 gaat of naar groep 2 (hij zit nu in een groep 1/2 klas en nee, Mirjam dat wordt niet gezien als doubleren). Zij twijfelt heel erg maar haar keuze gaat toch naar groep 2. Grappig genoeg zou ik juist kiezen voor groep 3 en desnoods groep 3 twee keer doen. Op mijn vraag hoe de school haar zoon bezig zou gaan houden had zij ook nog geen reactie. Als hij namelijk al in groep 1 het vertikte om mee te doen met de "kleuterdingen" dan gaat hij dit jaar echt niet mee werken. Toch begrijp ik haar ook wel. Haar zoon zit precies tussen twee van mijn kinderen in. Hij is lang niet zo ver in zijn ontwikkeling als mijn zoon (geboren in 2004) die naar groep 3 gaat maar hij is weer veel verder dan mijn dochter (geboren in 2005) die naar groep 2 gaat. Dus wat is wijsheid? Geen idee. Ik hoop voor haar dat groep 2 goed uitpakt net zoals ik voor jou hoop dat je dochtertje het naar haar zin krijgt in groep 3. Oja, ik word verder doodziek van die zinloze discussie over wanneer een kind nou over moet gaan. Zo strikt de wet toepassen is net zo rigide als de vaste datum van oktober. Nu lijkt het net alsof alle kinderen maar door moeten want dat zegt de wet nou eenmaal. Laten wij a.u.b. naar het kind kijken en dan een beslissing nemen (soms is langer kleuteren beter en soms niet). En gelukkig doen ook steeds meer scholen dat en zolang ouders goed kunnen leven met een beslissing dan is het goed. En vergis je niet. Bij mijn zoontje in de klas zijn er ook ouders die er juist om vragen of een kind nog een jaar groep 2 mag doen omdat ze een kind nog te speels vinden. (En dat tot grote vreugde van mijn dochtertje want nu komt haar vriendinnetje bij haar in de klas. Beide kinderen helemaal blij)

Niet zo aardig

Pelle, als je wat met mij te verhapstukken hebt, moet je dat met mij doen. Niet met Bianca.
Groet,
Miriam Lavell

Bianca33

Bianca33

01-06-2010 om 22:24 Topicstarter

Vlinder

Bedankt voor je reactie! Ook ik heb lang geroepen laat ze lekker lang kleuteren, ze moeten nog zoveel! En inprincipe sta ik hier nog steeds achter.
Maar ben nu toch voor doorgaan, daar is lang door mij maar ook door de juf en ib-er over nagedacht. Ik schrijf maar niet wat ze allemaal gezegd hebben anders wordt het weer "andere discussies gebruikt"
Mijn dochter heeft alleen vriendinnetjes uit groep 2 die nu helemaal blij zijn dat ze ook doorgaat.
Groetjes.

Bianca33

Bianca33

01-06-2010 om 22:31 Topicstarter

Pelle

Mijn juf heeft niet gezegd dat ze dan een zittenblijver is maar dat er dan sprake is van kleuterverlengen.

Ik denk dat het niets uit maakt voor de discussie wat mijn juf letterlijk heeft gezegd. Zoals ik ook al eerder schreef ken ik meer gevallen op andere scholen waar ze nu januari kinderen na een half jaar groep 1 na de zomer door laten gaan naar groep 2. Ook heb ik de link aangegeven (http://www.spoe.nl/media/attachments/protocol_overgang_onderbouw.pdf) waar uit blijkt dat er al nieuwe protocollen zijn omtrent dit onderwerp.

Maar goed ik zit niet goed in de materie om op jullie nivo de discussie te voeren en dat was mijn bedoeling nu en ook in het vorige draadje niet.
Heel egoistisch van me maar ik was bezig met mijn kind en de beste beslissing voor haar!

Groetjes.

Bianca33

Bianca33

01-06-2010 om 22:34 Topicstarter

Miriam

Bedankt voor je reactie. Beter mosterd na de maaltijd dan helemaal geen sausje hihi.

Succes verder met alle discussies, ik had allang het bijltje erbij neer gegooid.

groetjes.

Bianca33

Bianca33

01-06-2010 om 23:00 Topicstarter

Drommels

Geen idee. Ik weet ook niet of scholen dit gebruiken. In mijn zoektocht op het internet kwam ik dit tegen...
Mijn dochter scoort hoe ik hem zelf invul "gelukkig" genoeg punten. Ze kan me later in ieder geval niet verwijten dat ik zorgvulidg de beslissing heb genomen

Nieuw

Bianca, het is een beetje jammer dat je onderwerp lijkt te zijn van discussie, maar begrijp dat ook weer wel. Het is anders en het is nieuw.
Niet zozeer het gebruik van protocollen, maar het feit dat die ook worden toegepast op lln van januari (en later misschien?).
Nog niet zo heel lang geleden werden dit soort protocollen per definitie op de plank gelaten voor alle lln van na 1 oktober, die gingen zeker niet door wat hun niveau ook was. Er zijn nog steeds heel veel scholen die dat doen. Jouw school of zelfs jouw samenwerkingsverband (scholen uit de regio maken met elkaar afspraken over dit soort zaken), is misschien wel trendsetter.
Het verschil met de gewoonte zal je misschien wel vaker op scheve ogen komen te staan. Maar maak je niet druk. Jouw kind gaat volgend jaar verder met waar het gebleven was. Daar is helemaal niks mee mis. Het is eigenlijk heel logisch en een efficiƫnt gebruik van onderwijstijd in relatie tot de ontwikkeling van je kind.
Tegen de tijd dat je dochter naar het vo gaat is het nieuwtje er al van af.
Groet,
Miriam Lavell

Bianca33

Bianca33

02-06-2010 om 09:34 Topicstarter

Pelle/kanttekening

Kleine kanttekening. Ik heb geen idee of mijn school dit toepast. Ik heb dit op het internet gevonden.
Fijne mooie zomerdag iedereen!

Niet belangrijk

Pelle:"Zoals ik ook al zei: ja dat is heel normaal maar als ze niet doorgaan worden ze niet gezien als zittenblijver. "
Dat beweer je wel steeds, maar daarvor heb je geen argumenten aangedragen.
Voor de discussie maakt niet uit wat de juf van Bianca heeft bewogen om het in dit verband over kleuterverlengen te hebben. Het maakt ook niet uit dat het de juf van Bianca is, iedereen kan met die stelling aankomen. De achterliggende motieven kunnen in al die gevallen anders zijn.
De vraag is dus niet wat zo iemand beweegt, maar of zo iemand een punt heeft. Al is dat misschien een punt waar die persoon of die instantie zelf niet aan gedacht heeft.
De eerste vraag die Bianca stelde was dan ook:"Klopt dat wel"?
Het antwoord is 'ja, dat klopt'. En dat is ongeacht de vraag of toevallig deze juf het ook werkelijk zo bedoeld heeft. Er is wettelijk kader om het wel zo te bedoelen.
Groet,
Miriam Lavell

cqcq

cqcq

02-06-2010 om 10:02

Prachtig schema..

Vind het een heel mooi schema Bianca. Op deze manier kun je voor alle ouders inzichtelijk maken hoe besloten wordt of leerlingen doorstromen of niet. Ik vind vooral het niet voor alle leerlingen gelijktijdig afnemen van de cito's in groep 1 echt recht doen aan het feit dat ze niet gelijktijdig ingestroomd zijn. Op deze manier kun je de cito-uitslagen ook beter vergelijken.

Mijn zoon is van april 2005 en die zie ik echt na de zomer nog niet groep 3 doen. Bij de oudste zat ook een kindje van eind januari in de groep en die is gewoon in groep 0 gestart en heeft dus een half jaar langer gekleuterd. Daarna is hij in groep 3 blijven zitten, dus had dit extra kleuteren totaal geen invloed op het verdere verloop.

Is jouw kind er wel helemaal aan toe om groep 3 te gaan doen? De mijne is daar echt nog niet aan toe, hoewel hij wel altijd hard werkt en al meer taken volbrengt dan kinderen die na de vakantie naar groep 3 gaan. Ik vind hem echt nog te jong. Laat hem nog maar even kleuteren. Mijn kind en de jouwe schelen maar een paar maanden. Kan me er niets bij voorstellen.

Bianca33

Bianca33

08-06-2010 om 12:32 Topicstarter

Kayden

Tja garanties krijg ik helaas niet....
Ik geloof ook dat ze nog erg geniet van spelen, maar dat ze wel toe is aan groep 3. Al haar vriendinntjes gaan door, ze geniet van de werkjes, ze leest en haar werkhouding is goed.
In het geval dat haar school plezier afneemt bekijken we dan wel weer wat ze doen. En is het erg om groep 3 2x te doen?
Als je ook mijn eerdere draadje hebt gelezen is mijn keus na advies van de juf! echt niet gemakkelijk geweest.
De toekomst zal het uitwijzen!
Groetjes, Bianca

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.