Zilli
18-09-2012 om 18:39
Uren kunstonderwijs
Ik hoorde dat op de basisschool van mijn dochter muziek afgeschaft is omdat er bezuinigd moet worden. Zijn scholen niet verplicht een vastgelegd aantal uren te besteden aan kunsteducatie? Iemand die dat weet?

skik
18-09-2012 om 22:45
Kerndoelen
Hier kan je lezen wat scholen aan kunstonderwijs dienen te geven: http://www.slo.nl/primair/kerndoelen/Kerndoelenboekje.pdf/ (vanaf blz. 59).
Zoals je ziet staat er niet veel bijzonders genoemd bij muziekonderwijs. Het lijkt me ook het goedkoopste vak voor een school om te verzorgen. Een vakleerkracht is natuurlijk leuk, maar het kan makkelijk zonder.
skik

Fiorucci
19-09-2012 om 07:59
Skik
Nou,dat weet ik niet....ze leren hier instrumenten kennen en muziek maken...dan moet je toch wel iemand voor de klas hebben die ze dat bij kan brengen, van elk instrument...

skik
19-09-2012 om 10:04
Fio
Als je als school besluit om de muzieklessen zo in te vullen dan is het wel handig om dat te laten doen door iemand die er verstand van heeft, een vakleerkracht bijvoorbeeld.
Maar de vraag was of school verplicht is een bepaald aantal uren muziek te geven vandaar dat ik met de kerndoelen kwam waaruit blijkt dat je dat heel rudimentair kan doen, een vakleerkracht en echte instrumenten wel leuk maar niet noodzakelijk is.
skik

an
19-09-2012 om 10:48
Helaas
Net zoals bij gym, tekenen en handvaardigheid zijn vakdocenten helemaal niet verplicht. Aangezien deze docenten "gewoon" meedoen in de formatie wordt hierop snel bezuinigd. Zelf vind ik het van de gym ook erg jammer. Mijn gymlessen (ben juf) zijn toch wel wat minder doordacht dan die van de vakdocent. (plus de tijd die het kost om op- en af te bouwen)
Groet, An

Guinevere
19-09-2012 om 11:36
Jammer inderdaad
Bij "onze" basisschool wordt er nog wel wat aan muzikale vorming gedaan, maar veel stelt het ook niet voor. Noten lezen leren ze niet. Ze zingen vooral. Er worden wel eens workshops gegeven, Djembé bijvoorbeeld. Maar dat gebeurt niet zo vaak.

Fiorucci
19-09-2012 om 12:14
Oh wacht...
Ik zie nu pas dat het om een basisschool gaat, mijn kinderen zitten op het VO...

Wilma
19-09-2012 om 13:20
Hier geen muziek
niks geen gezang, helemaal niks. Ik vind dat echt een gemis. Zingen is ook een uitlaatklep, even geluid mogen maken ipv stilzittem. Nee hoor, na de kleutertijddoen ze dat niet meer.
Laatst in groep 7/8 sond er een opdracht ergens in een boekje waar ze mee bezig waren en toen zei de leerkracht "nee, dat is drama, daar heb ik geen zin in, dat geef ik niet". Bezuinigingen ok, maar je kunt als leerkracht wel gewoon je vakken geven.
Ik had vroeger ook geen aparte zangjuf, gymjuf, dramajuf ( of -meester allemaal). Dat is toch geen excuus om het niet meer te geven?!

Zilli
19-09-2012 om 13:44
Zonde
Zo zonde! Vooral muziek en drama leveren enorm veel op in de sociale context: goede sfeer in de klas, je uiten, ontwikkelen van inleving.. Heel erg dt dat zo marginaal ingevuld mag worden.

eefy
19-09-2012 om 17:00
Gelukkig bij ons wel : )
per week gewoon op het rooster gegeven door de klassenleerkracht:
half uur schoolorkest
3 kwartier koor met 2 andere klassen erbij
3 kwartier schilderen
uur handarbeid/handvaardigheid
half uur blokfuitles met notenleer
Een uur toneelspelen
drie kwartier tekenen (met krijt of potloden)
En bovenstaand is allemaal onder schooltijd.
Het kan dus wel!

Egel
19-09-2012 om 20:33
Eefy
Geweldig!
Wat is bij jullie de ouderbijdrage ?
Bij ons ook muziek en dans, van vakleerkrachten (en honderden euro's ouderbijdrage met dreiging dat als je niet betaalt, je kind ergens van wordt uitgesloten)

rodebeuk
19-09-2012 om 20:51
Ik vreesch met grote vreeze
Dat je er bij Eefy een nogal - star wil ik niet zeggen maar uitgedacht? is dat een term? wereldbeeld bij krijgt.

Annet
19-09-2012 om 21:09
Uitwissen van uren
Hier een enthousiaste leerkracht die een extra opleiding heeft gevolgd om muzieklessen te geven. Hij geeft muziekles aan 3 of 4 klassen, waaronder zijn eigen klas. Dit werkt perfect. Als hij in een andere klas zit, krijgt zijn eigen klas andere lessen (ik geloof Engels, gym, e.d.)
Dit zou ik ook prima vinden voor tekenen/handvaardigheid. Dat is ook de kracht van elke leerkracht.

Tihama
19-09-2012 om 22:24
Wow, eefy
Dat is bijna een kwart van de lestijd die aan CKV besteed wordt. Worden dan alle doelen voor taal, rekenen etc wel gehaald?
Tihama

eefy
19-09-2012 om 23:46
Rode beuk
Huh?????? Star wereldbeeld? Hier totaal geen star wereldbeeld. Kinderen hebben vandaag joods nieuwjaar gevierd en een volgende keer een ander feesten soms pikken ze suikerfeest ook nog mee ; ). Ja het is een school met een visie als je dat wellicht bedoeld. Gelukkig maar dat ze een visie schoolbreed dragen en dat je niet afhankelijk bent van een leerkracht die toevallig wel of niet zin heeft om toneel te spelen. En aandacht voor kunstonderwijs hoort daar gelukkig bij. (rekenen en taal overigens ook : )

eefy
19-09-2012 om 23:55
Tihama
Ja hoor : ) Je kunt n.l. ook heel mooi letters schilderen als de letters geleerd moeten worden of gebergte of landkaarten tijdens aardrijkskunde etc. Hele geschiedenisstukken worden uitgespeeld tijdens de toneellessen : ) Ook gewone stukjes en vrij tekenen en schilderen trouwens.Je kunt prachtig combineren en school krijgt altijd goede beoordelingen van inspectie. Schoolgeld is wel hoger dan normaal inderdaad. 300 euro per jaar. Maar wij zijn erg tevreden en het scheelt lessen muziekschool, tekenlessen en ze krijgen ook nog Duits en Engels vanaf groep 3. Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat het ook vaak een kwestie van creatief denken is om creatieve vakken op school te hebben. Hoe vaak denk je dat ze naar school t.v. zitten te kijken, of zo maar een filmpje opzetten op vrijdagmiddag? Als je in die tijd nou eens gaat zingen en tekenen dan kom je al heel ver. T.v. kijken doen ze maar thuis daar hoeven ze niet naar school voor. Scheelt uren kostbare schooltijd.

eefy
20-09-2012 om 00:03
Egel
Bij ons is de ouderbijdrage inderdaad hoger dan normaal 300 euro maar die is vrijwillig en ik heb echt nog nooit gemerkt dat er iemand wordt uitgesloten van iets. De kinderen verdienen altijd zelf hun uitstapjes met van alles en nog wat te doen (althans een bijdrage daarin) Uitstapjes zijn altijd low budget (kamperen)dagje zee, bos, geen dure pretparken dus. Dat scheelt ook weer geld.

lotje
20-09-2012 om 07:56
Eefy
Eefy, zitten jouw kinderen in Nederland op school? Dat is wel heel bijzonder dat er duits en engels gegeven wordt. Bij ons in groep 3 hebben we de tijd heel hard nodig voor het lezen. Er blijft gelukkig wel tijd over voor creatieve vakken, maar het is soms wel passen en meten. Zeker ook omdat we bij ons veel tijd kwijt zijn met lopen naar de gym.

rodebeuk
20-09-2012 om 08:12
Ik bedoelde
...de Vrije School.
Joodse feestdagen hebben niets te maken met star wereldbeeld. Ik bedoelde eigenlijk, sorry voor de verspreking, het mensbeeld. Astraal, etherlichaam, dat werk.

eefy
20-09-2012 om 11:03
Aha
Aha! ik dacht alleen dat we het hier over de kunstvakken hadden en hoeveel tijd de scholen hieraan kunnen/willen besteden. En niet of je nou op een Montessori, jenaplan, vrijeschool of openbaar zit. Zingen en kunstvakken zouden volgens mij op elke school gegeven dienen te worden en zo staat het ook in de kerndoelen. Dat dit niet gebeurt is een tweede en daar hadden we het volgens mij over.

rodebeuk
20-09-2012 om 11:42
Nou eefy
Kijk, bij de vrije school is er sprake van een uitruil. Je geeft iets op, je krijgt er iets voor terug.
Bij andere scholen speelt dat veel minder. Die zitten in het reguliere stramien, daar weet je kwa wereldbeeld en mensbeeld dat het middle of the road is. Ik draai lang genoeg mee in het sofenwereldje om te weten over welke koppelverkoop ik het heb.

Fransien
20-09-2012 om 14:01
Eefy
Wat een heerlijke school, dat zou mij de ouderlijke bijdrage ook wel waard zijn, hebben ze tenminste een goede basis met blokfluiten en vreemde talen. Ik heb een oudste die tekenen/schilderen heerlijk vindt, een tweede die dol is op muziek en een derde die vooral toneelstukjes fantastisch vindt. Wat fijn, zoveel aandacht voor expressie. Eigenlijk ben ik nu wel nieuwsgierig welke school het is, of in ieder geval welke regio?

Tirza G.
20-09-2012 om 15:55
Fransien (licht ot)
Meen je dat serieus? Of ironisch? Ik heb de zin: dan hebben ze tenminste een goede basis met blokfluiten wel zes keer gelezen en weet niet hoe ik het moet interpreteren.
Shoot. Een goeie basis met blokfluiten. Dat ik dáár nou niet wat meer aan gewerkt heb.
Tirza

skik
20-09-2012 om 16:47
Tirza (best ot)
"Een goeie basis met blokfluiten. Dat ik dáár nou niet wat meer aan gewerkt heb." Nou, daar heb je wel even wat laten liggen. Ik heb twee hele jaren op blokfluitles gezeten, op de muziekschool. Vaardigheid voor het leven, nog dagelijks veel plezier van. Eigenlijk zijn alle successen in mijn leven rechtstreeks terug te voeren op blokfluitles.
skik

rodebeuk
20-09-2012 om 17:36
Toevallig (wáár gebeurd!!!)
Zei iemand gisteren nog tegen mij dat ze het zo jammer vond dat ze alleen maar blokfluit had moeten spelen vroeger.... had veel liever een strijkinstrument geleerd zoals mijn kinderen.
Gísteren nog!!

eefy
20-09-2012 om 18:09
Fransien
Ik begrijp je mailtje wel hoor. Je bedoelt dat ze dan een goede basis hebben, met muziek vreemde talen etc. Niet dat die basis door het blokfluiten gelegd wordt ; )
Ik wil niet de naam van de school op het internet noemen in dit forum maar ik wil het wel persoonlijk doen in een mailtje. Kan dat, hier een persoonlijk mailtje sturen? Ik woon in de randstad in het westen maar deze school (die toevallig erg goed is) is beslist niet de enige in den lande ; ) die zo werkt. Laat maar weten of je contact erover wil.