Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pirata

Pirata

02-09-2012 om 12:58

Vakcollege (technisch) ervaringen?

Onze 10-jarige in groep 7 met goede intelligentie, doch toch leerproblemen, wil later een technisch beroep. Hij leert slecht uit boeken, dus hij wil dingen leren door te doen, want dan onthoudt hij het tenminste in 1 keer. Nu vroeg ik me af of het vakcollege, richting techniek, iets voor hem zou kunnen zijn?
Ben een beetje vroeg met het oriënteren op een volgende opleiding, maar ik wil het in de loop van dit jaar al redelijk op een rijtje hebben aangezien het hier om een rugzakleerling gaat en ik geen onaangename verrassingen wil hebben rondom niet aannemen etc.
Eigenlijk zou hij op papier HAVO aan moeten kunnen,tenminste volgens de IQ-test, dus ik vraag me af of het vakcollege genoeg uitdaging biedt voor hem? Wat ik ervan zie op internet spreekt me op zich wel aan trouwens, weinig in de schoolbanken en veel leren in de praktijk.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-09-2012 om 13:16

Pirata

Ik heb zelf geen ervaring met een vakcollege, maar ik heb wel eens gehoord dat dit soort scholen (altijd? soms?) een versneld programma bieden voor kinderen met een havo-advies of hoger.

bibi63

bibi63

02-09-2012 om 14:53

Bbl/bol

Ik weet niets van het vakcollege, dus ook niet het niveau. Wel weet ik dat je op MBO(4) niveau uiteraard ook de technische kant op kan én je kunt kiezen voor BOL (beroepsopleidendeleerweg) of BBL (Beroepsbegeleidendeleerweg) kunt kiezen. Bij BOL zit je 4 jaar op school met af en toe een stage, bij BBL zit je nauwelijks op school en leer je bij een stagebedrijf.
Gr. Bibi

Pirata

Pirata

02-09-2012 om 15:13

Vakcollege is..

Nog even een korte toelichting op het vakcollege: het is eigenlijk geïntegreerd VMBO en MBO (niv. 2 of 3). Je blijft 6 jaar lang dezelfde opleiding volgen en haalt gedurende de opleiding eerst je VMBO en daarna je MBO-diploma. Zie http://vakcollegetechniek.nl/ Je wint met deze opleiding ook nog eens een jaar.

Marjoleine64

Marjoleine64

03-09-2012 om 22:51

Als hij havo aankan

dan is een Technasium misschien een goede optie? Onze zoons hebben allebei brugklas Havo/VWO Technasium gedaan, oudste zit nu in 3-VWO-Technasium (jongste in 2 gymnasium). Hier bieden ze dit ook op HAVO en waarschijnlijk vanaf volgend jaar ook op MAVO-nivo aan. Je hebt dan 3 uur (van 70 min) het vak 'onderzoeken en ontwerpen', in groepsverband aan opdrachten met een technische insteek werken. Bij oudste in de brugklas zat een jongen waarvan de ouders in groep 8 na de CITO helemaal overrompeld waren, die hadden VMBO in gedachten, en kregen een HAVO advies, en zoon wilde persé iets technisch. Ook zitten er in deze klassen veel dyslecten en ADHD-kinderen. De school gaat daar over het algemeen goed mee om. Ik weet natuurlijk niet of zoiets ook in jullie regio bestaat (regio NW-Brabant heeft er 3 in Breda, Raamsdonskveer/Made en Oudenbosch/Zevenbergen).
Marjoleine

Pirata

Pirata

04-09-2012 om 20:39

Marjoleine e.a.

HAVO gaat hem helaas niet lukken, vrees ik. Als ik zie wat een worsteling hij nu al heeft met taal, dan zie ik hem niet Engels, Frans én Duits er ook nog bij doen. Maar zo'n technische MAVO, dat zou wel heel leuk kunnen zijn voor hem. Ik zal eens speuren of zoiets hier ook is.
Ik dub nogal. Niet dat het erg is, want er is nog tijd genoeg. Erg lastig om het juiste niveau te bepalen voor een moeizaam lerende redelijke slimmerik. Maar hij onthoudt zowat niets, zegt hij zelf, behalve dingen die hij echt dóet.

(andere) Marjolein

(andere) Marjolein

04-09-2012 om 23:03

Geweldig concept!

In mijn vorige baan heb ik veel met het vakcollege te maken gehad. Geweldig concept en een heel goede schoolloopbaan voor jongens (meisjes) als jouw zoon.
Natuurlijk is het nog erg nieuw en wordt er nog hard gewerkt aan de doorlopende leerlijn van vmbo naar mbo2 of 3 in die zes jaar binnen 1 school. Bedoeld voor de betere vmbo leerling die graag "met de handen" leert.
Juist een heel stimulerende omgeving en met oog op de toekomst geweldig! Techneuten hebben we nodig in Nederland in alle soorten en maten, dus banen voor het opscheppen.

Pirata

Pirata

05-09-2012 om 12:41

(andere) marjolein

Dank voor je reactie, dat klinkt positief. Wat bedoel je met "betere VMBO-leerling"? Bedoel je dat er inhoudelijk toch genoeg uitdaging is? Dat het niet té langzaam gaat qua stof? Daar ben ik namelijk een beetje bang voor, aangezien zoon behalve bij taal etc. qua inzicht toch bij de betere 50% behoort (rekenen enzo).
Binnenkort een gesprek met school en de AB-er, ik wil toch weten waar we op moeten gaan inzetten de laatste 2 basisschooljaren. Sleuren richting het hoogst mogelijke niveau of toch iets kalmer aan doen en dan maar een (paar) niveau's lager (de lange weg nemen zeg maar).
Het vakcollege is kennelijk nog niet zo bekend, omdat er hier maar weinig mensen bekend mee zijn. Of zitten er hier toch vooral HAVO/VWO-ouders?

tante

tante

05-09-2012 om 12:52

Neven

Mijn twee neven doen het groencollege. Dat is dus al na drie jaar vmbo-t examen en dan door naar mbo en hbo.
Oudste neef is wel pas de tweede jaargang dus is het afwachten wat het gaat worden.
Jongste neef is net begonnen in de brugklas. Ik ben benieuwd of dit het gaat redden met zijn cito van 521 (was hij blij mee) en een toelatings'eis' van 537.

(andere) Marjolein

(andere) Marjolein

06-09-2012 om 01:31

Pirata

hoi Pirata,
Het is echt een leuke opleiding en juist door het verkorte karakter (in 6 jaar kun je naar MBO 3, dat is een jaar winst) is het wel een uitdaging.
Ga eens praten met een school bij jou in de buurt.
hier de link naar de aangesloten scholen:
http://www.vakcollegetechniek.nl/index.php/scholen/aangesloten-scholen.html
Succes!
Marjolein

(andere) Marjolein

(andere) Marjolein

06-09-2012 om 08:51

Aanvulling

ik zie dat ik wel erg kort door de bocht was in mijn vorige posting, misschien door het late uur?
Aanvulling: Door te gaan praten en naar open dagen te gaan, krijg je een beter beeld van het schooltype en de school die dat bij jou in de buurt aanbiedt.
Jij kunt zelf het beste beoordelen of jij het een geschikte school vindt die bij jouw kind past.

Pirata

Pirata

07-09-2012 om 11:56

Pak van mijn hart

Dank voor de reacties, ik ga me zeker verder oriënteren en naar open dagen etc.
Het is net alsof er een olifant van mijn schouders is gestapt nu ik heb bedacht dat zoon wellicht toch beter een dergelijke route kan volgen dan hem met kunst- en vliegwerk op een theoretischer opleiding te krijgen/houden. Vooral toen ik net weer las hoe men zit te springen om techneuten: http://www.nu.nl/economie/2903438/defensie-lokt-technici-met-premie-van-10000-euro.html
De basisschool is trouwens ook al aan het nadenken over zoons voortgezette onderwijsopleiding en zij zien ook een techneut in hem.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.