Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
leerkracht

leerkracht

19-09-2012 om 19:11

Vakleerkracht

Er zijn leerkrachten die echt geen muziek kunnen geven, of minder goed zijn in beeldende vorming. Maar daar zou op schoolnivo best wat op bedacht kunnen worden zonder gebruik van vakleerkrachten. Je maakt dan gebruik van ieders talenten. De leerkracht die goed is in muziek geeft muziek aan groep 7 en de leerkracht van 7 geeft op dat moment weer gym aan groep 5 bijv.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vakleerkrachten

Op onze school hebben wij geen vakleerkrachten, niet eens voor gym. De leerkrachten combineren alles zelf. De meester die niet kan handwerken geeft gym en dan geeft een andere leerkracht zijn handwerkles inderdaad. Het is even puzzelen maar bij ons gaat het prima : ) Creatief zijn begint met creatief denken : )

Dat is slim werken idd

Dat werkt. Voor iedereen.

T&T

T&T

21-09-2012 om 09:16

Kunstzinnige vakken e.d.

Hier ook, net als bij de school van Eefy, een school die juist veel doet aan kunstzinnig onderwijs en beweging, heel zinnig voor mijn kinderen vind ik. Vooral de combinatie maakt het; leervakken worden ook kunstzinnig verwerkt.
Wel is het hier zo dat er een paar vakdocenten zijn, zoals een gymjuf en een muziekdocent, die ook echt daarin gespecialiseerd zijn. In de ochtend hebben alle leerkrachten gewoon hun eigen klas, na de pauze gaan de leraren "schuiven" en zo kan de muziekjuf in alle klassen een keer muziekles geven, en krijgen alle klassen gymles van een juf die daar ook echt voor geleerd heeft... voor vakken als handwerken, duits, engels, frans en meetkunde geld ook dat de leraren wisselen (de kinderen blijven in hun eigen klas) dus zo krijgt iedereen ook engels een leraar die daar goed mee uit de voeten kan enz.
Ik vind het een prima opzet, en hier werkt het in de praktijk ook goed, al zal het vast een geregel zijn om ieder jaar het rooster weer helemaal rond te krijgen.
Tess

Zelfde school tess?

Hi Tess, lijkt wel of onze kinderen bij elkaar op school zitten, ha, ha : ) In ieder geval hier is het precies zo geregeld (jammer genoeg geen gym en muziekvakleerkracht, wel 2 juffen die naast de Pabo ook conservatorium gedaan hebben : )
Vast wel dezelfde soort school waar onze kinderen naar toe gaan ; ) Ook zo tevreden?!!!!
Frans hebben we hier niet maar mijn dochter (zit nu in haar laatste jaar) houdt tegenwoordig haar spreekbeurten in het Engels en leest Duitse kinderboeken!!! Zo blij met de school, kinderen gaan huppelend ernaartoe.

T&T

T&T

21-09-2012 om 10:13

Zelfde soort school, eefy

He, Eefy. Ja ik vermoed wel dezelfde soort school, maar heb ik ergens gelezen dat jij uit de randstad komt? dan kan het niet dezelfde zijn )
Ik ben wel heel tevreden over de school, en ja, ik heb vergelijkingsmateriaal... kinderen hebben op verschillende basisscholen gezeten en deze is echt een verademing, ook al moet je je nogal eens verdedigen tegenover mensen die het niet snappen; "zoveel kunszinnige lessen? dan kunnen ze vast niet rekenen!" nou, dat valt reuze mee! en het vooroordeel dat ik hierboven in een draadje las "dan krijg je wel meteen zo'n beperkt wereldbeeld mee" herken ik ook niet. Mijn kinderen weten echt wel wat een computer is en ze kijken ook tv (met mate dat dan weer wel). Het is leuk om jou enthousiaste reacties te lezen, en ik wilde je ook even steunen met een positief berichtje. Helaas is het draadje hierboven alweer een tikkie ontspoord...
groetjes, Tess

Yep ; )

Ja leuk Tess, dat je reageert. Hier ook vergelijkingsmateriaal hoor. Ik heb zelf op reguliere scholen in de invalpool gezeten. Dat beperkte wereldbeeld herken ik echt helemaal niet. Wordt zelf gestaafd in onderzoeken dat kinderen van dit type onderwijs ruimdenkender zijn dan kinderen uit het reguliere onderwijs. Waar dat idee dus vandaan komt??? En rekenen en taal gaat prima hier hi, hi. Heb al twee kinderen met gymnasiumadvies en derde kind gaat ook super na wat opstartprobleempjes. Yep, extra jaar gekleuterd : )(alleen kind 3, oudste vervroegd doorgegaan)Was heerlijk voor kind 3. En vervroegd doorgaan was heerlijk voor kind 1. Lekker flexibel dus hier : )Kind 4 zit nog bij kleuters.

Eefy

De reden waarom ik over dat beeld begon, en zoals ik later zei ging het me vooral om het mensbeeld, is dat je geen eerlijke vergelijking maakt. Natuurlijk wordt er op vrije scholen veel meer aan creativiteit gedaan, en daar zitten ook heel mooie zaken bij. Daar wil ik helemaal niets aan afdoen. Maar omdat je de visie van Steiner erbij krijgt, is het geen zuivere vergelijking met een reguliere school. Het is koppelverkoop. En voor mensen voor wie de leer van Steiner te ver gaat, of voor kinderen die niet goed in het mensbeeld passen en niet de ontwikkeling doormaken die op vrije scholen van ze verwacht wordt, kan dat culturele aanbod nooit opwegen tegen de nadelen.

Je vergelijkt dus appels met peren. En door vergoeilijkend te doen en de naam "Vrije school" te vermijden vertroebel je de discussie. Ik vind dat wel apart. Zie je op tegen de beeldvorming hier op het forum en ook in de maatschappij over de Vrije school, reageer dan gewoon niet. Of wees eerlijk.

Nogmaals, heel veel kinderen hebben het naar hun zin op de VS. Maar het systeem heeft zijn beperkingen, en als je het niet over het systeem wilt hebben, kom dan ook niet aan met al die leuke creatieve dingen.

Wat dan?

Wat zijn zo voor de vuist weg de beperkingen?

Zilli

Ik heb van dichtbij gezien dat kinderen niet het schema volgden. Bij T&T wordt daar wel goed mee omgegaan, maar ik ken voorbeelden waar dat helemaal mis ging. Waar ouders uiteindelijk echt van de ene op de andere dag hun kind van school haalden omdat het beschadigd raakte doordat de vaste voorstellingen van de juf niet strookten met de feitelijke ontwikkelingen van dat kind. Er werden rare verhalen opgehangen dat het kind gestraft moest worden, verhalen over etherlichamen vlogen door de lucht, dingen werden omgedraaid. Bijvoorbeeld het feit dat het kind tanden wisselde voordat het kon lezen of andersom kon lezen voordat het tanden wisselde. Bij Steiner vallen die samen. Als dat niet zo was dan zat er wat fout bij het kind.
Verder bij jongere kinderen in de kleuterleeftijd werd hun cognitieve ontwikkeling straalgenegeerd, werden ze gewoon weggezet. Ik ken een jongetje dat steeds meer ging huilen bij het afscheid, het was een enorme puzzel voor die ouders om erachter te komen dat het systeem niet bij hem paste. De juf zag dat kind gewoon niet. Hij moest bepaalde dingen op een bepaalde leeftijd doen en leren, en dat kon hij gewoon niet. Mijn nichtje had problemen met haar klasseleraar, nou, dat was echt een probleem, want je had bij hun school maar liefst acht jaar dezelfde klasseleraar. Koffiemelkneefjes van ons werden nog maar een paar jaar geleden voor de klas gehaald om de raskenmerken van negers toe te lichten.

Oh en verder is er op de VS in onze stad een enorme uitstroom van kinderen met leerachterstanden. Echt de klassen lopen leeg in de aanloop naar het VO. Ouders stappen dan alsnog over om te redden wat er te redden valt.

Ik haal ook waardevolle zaken uit de antroposofie, maar ik ergerde me er met name aan dat Eefy de aanduiding vermeed.

Overigens

Om het even in perspectief te zetten. Ik heb net mijn jongste gemasseerd voor het slapengaan met Solum uliginosum. Ik ben dus echt niet alleen maar negatief.

T&T

T&T

22-09-2012 om 17:38

Steiner in 2012

Om even man en paard te noemen, ja, ik spreek over de vrije school, en dus de leer van Rudolf Stiener (antroposofie).
De uitdaging van iedere vrije school is om de ideeen van Steiner te kunnen plaatsen in 2012...
Dat kan, op de school van mijn kinderen lukt het heel goed. Er wordt niemand een "raar" wereldbeeld opgedrongen antroposofie is geen vak op de vrije school, de kinderen leren eigenlijk niks specifiek over steiner en zijn leer, ze zien alleen de uitvoering ervan Ouders zijn vooral vrij om te geloven wat ze willen, er zijn ouders die er ook thuis heel ver in meegaan, maar er zijn ook ouders die dat niet doen. Het moet je natuurlijk niet helemaal tegenstaan, dan werkt school en thuis tegen elkaar in en dat lijkt me nou niet handig.
Ik kan me wel voorstellen waarom Eefy de naam "vrije school" vermijd... ik heb zelf ook al genoeg rare ideeen en vooroordelen gehoord in mijn omgeving (meestal van mensen die overigens nog nooit op een vrije school zijn geweest) en ook op dit forum, de gekste dingen worden eruit gehaald, en dan ook met name doelend op de ontwikkelingsfasen waarmee gewerkt wordt en waar een kind niet in zou passen... echt die normen zijn een stuk ruimer dan de normen die tegenwoordig in het regulier onderwijs gehandhaafd worden; met kerst moet een kind in groep 3 kunnen lezen en anders is er misschien wel iets aan de hand...
De hokjes van cito zijn echt veel benauwender dan de hokjes van Steiner
groetjes, Tess

Tirza G.

Tirza G.

22-09-2012 om 23:28

O, dan is het nog enger

Er wordt dus geen les gegeven in antroposofie, maar alles is er van doordesemd? Dan is het nog enger. Dan gebeurt het gewoon, zonder dat je het weet.
Die ontwikkelingsfasen: die zijn nog daar aan toe. Wat enórm jammer is van Steiner is dat het zo'n semi-wetenschappelijk onderbouwde racist was. Bah.

Ik ken de VS overigens. Ik heb er zelf ooit een blauwe maandag op gezeten.

Tirza

T&T

T&T

23-09-2012 om 10:31

Klaar!

Tja, ik ben weer klaar met de discussie. Steiner had hele goede ideeen voor het onderwijs, sterker nog; zijn ideeen worden schaamteloos gekopieerd als zouden ze nieuw zijn! Maar zo snel je hier de naam vrije school of Rudolf Steiner noemt wordt je geconfronteerd met allemaal enge uitwassen die vandaag de dag ook op een vrije school echt niet meer kunnen ! (zoals racisme)
Ik ervaar een hele verdraagzame cultuur op een school waar iedereen zichzelf kan zijn, en ik heb heel andere dingen ervaren op bijvoorbeeld een katholieke basisschool, daarmee heb ik ook niet direct alle katholieke scholen veroordeeld? of wel dan?
vriendelijke groet, Tess

Evanlyn

Evanlyn

23-09-2012 om 11:38

Rare ideeën

Tja, regulier onderwijs zit ook vol rare ideeën. Bijvoorbeeld dat kleuterverlengen iets is wat je kinderen "moet gunnen". Of dat een kind dat eens een luilak of een huilebalk is, dat ook altijd wel zal blijven. De rare ideeën op het regulier onderwijs worden ontkend en onder de mat geschoven, zodat er niet met open vizier tegen opgetreden kan worden.

Bovendien gaat Steiner tenminste nog uit van een ontwikkeling, al houdt een goede vrije school daar niet al te rigide aan vast. Op het regulier onderwijs geldt dat een labeltje dat in de kleuterklas geplakt wordt, steeds vrolijk wordt doorgegeven tot je je maar naar dat labeltje gaat gedragen en je advies in groep 8 erdoor beïnvloed wordt.

Jillian

Jillian

23-09-2012 om 12:48

Tirza

Zo raar is dat toch niet? Op een christelijke school komt als het goed is het Christelijke aspect ook in alle lessen terug en niet alleen in de godsdienstles. Als je als school een visie hebt dan draag je die visie niet alleen een uurtje per week uit maar de hele dag door. Dat doet de vrije school ook. Hoe streng die visie uit wordt gedragen verschilt per school; net zoals dat de ene christelijke school ook meer aan het geloof doet dan de andere christelijke school.

Steiner heeft naast een aantal goede ideeën ook een aantal walgelijke ideeën die of al lang door de tijd zijn achterhaalt of toen ook al behoorlijk vreemd waren. De gemiddelde vrije school houdt daar rekening mee.

Steiner's ideeën over ras worden hier echt niet meer uitgedragen of aan gerefereerd. Anders zou ik mijn zoon echt niet op die school houden.

Rode beuk

Rode beuk je aversie tegen het VS onderwijs is overduidelijk. Ik dacht dat we het over creatieve vakken hadden in het BO. En dat mijn kinderen dan toevallig op een VS zitten is totaal niet relevant. Je doet alsof ik een halsmisdaad probeer te verbloemen of zo. Een heleboel ouders kennen de VS helemaal niet en het lijkt me best interessant voor hen om te weten dat er een school is waar er wel dit aanbod van kunstvakken is. Dat jij hier nou een probleem mee hebt. En hoe raar is het om de link te maken met het masseren van je kind en dat je echt niet anti VS bent. Sorry hoor, moet ik hier serieus op ingaan???! En dan jouw verhaal over de slechte VS in jouw dorp of stad????!! Da's mooi, wij hebben hier ook een zwakke montessori een paar straten verderop.... Alsof dat wat zegt over de rest van de Montessorischolen. Kijk even op de site van de inspectie, er zijn geen zwakke Vrije scholen meer. Ik stop ook weer verder met deze discussie. Echt te idioot dat ik niet mag reageren op een draadje over de hoeveelheid kunstvakken omdat mijn kinderen toevallig op een VS zitten. En dan je opmerking dat Het Systeem beperkingen heeft en Koppelverkoop. Alsof je het over Big Brother hebt....Doe ff normaal!

Eefy

Je verzwijgt dat het om een VS gaat. Dat is mijn enige punt. Als je dat vanaf het begin erbij gezegd had, was ik daar zeker niet op door gegaan.

Izar: hoeft geen probleem te zijn

Er zijn scholen die een hoge bijdrage vragen, maar die tegelijkertijd aan ouders die het kunnen missen vragen om ook de bijdrage te betalen voor een kind dat anders niet zou komen. Dit zie je vooral in landen waar het betalen voor school sowieso gebruikelijker is. Vaak gaat dat gekoppeld aan een actieve werving om te zorgen dat de school ook soc-eco gemengd is en blijft. Ze willen dan dat het schoolgeld echt geen belemmering is. Vaak zijn er ook nog fondsen.

In NL hebben we de stelregel dat de overheid betaalt en dat het gratis moet zijn. Ik vind het opvallend dat de 'vrijwillige' ouderbijdrage hier vaker een subtiel selectie-instrument lijkt te zijn. Uiterst onkies ook.

Toen ik acht jaar geleden bij onze plaatselijke VS ging kijken heb ik geïnformeerd of ze a. hun best doen om toch een gemengde leerlingpopulatie te krijgen en b. of ze de mogelijkheid hebben om meer schoolgeld voor een ander te betalen. Bij beide vragen keek de schoolleider of hij water zag branden. Vooral zijn negatieve antwoord op optie a. was toen voor mij reden om een veilig heenkomen te zoeken. Hij vond het totaal geen thema om een gemengde schoolpopulatie na te streven. Het enige wat hij kon uitbrengen was dat hij het belangrijk vond dat alle ouders betaalden, en dat hij geen ouders wilde die daar moeilijk over deden.

Overigens zijn er andere scholen in onze stad die ook een forse bijdrage vragen en die wél zo'n beleid hebben. Dat zie je dan ook echt terug in de klas. Die is zowel kwa afkomst als kwa huishoudboekje uiterst gemengd.

Tinus_p

Tinus_p

24-09-2012 om 09:19

Evanlyn

Evanlyn:
"Tja, regulier onderwijs zit ook vol rare ideeën."
Dat is wel zo ongeveer de domste reden om de rare ideeën van Steiner serieus te nemen.

Evanlyn:
"Bijvoorbeeld dat kleuterverlengen iets is wat je kinderen "moet gunnen"."
Volgens mij is juist kleuterverlengen gebaseerd op een typisch Steineriaans idee.

Evanlyn

Evanlyn

24-09-2012 om 11:38

Tinus

Ik zeg niet dat ik de rare ideeën van Steiner serieus neem (wat ze op onze VS gelukkig ook niet doen). De goede ideeën wel, natuurlijk.

Wel heb ik op een reguliere school meegemaakt dat mijn geletterde kleuter absoluut niet mocht lezen op school. Dat komt op onze VS niet voor, tanden gewisseld of niet. Mijzelf is dat ook overkomen als kleuter, nota bene op een Montessorischool.

Mijn punt is: gekke ideeën moet je altijd bestrijden en daar heeft in mijn ervaring de VS geen monopolie op. En het lastigste vind ik ideeën waar niet rond voor uitgekomen wordt, maar die wel meespelen. Geef dan tenminste toe dat je beleid is dat je een allochtoon kind altijd een niveau lager adviseert dan het werkelijk aankan, bijvoorbeeld (dat was ook op onze reguliere school, maar het werd bij hoog en bij laag ontkend).

Dat gelieg en gedraai, dàt vind ik pas erg. Laten we het daar over hebben in plaats van in de geschiedenis te duiken om te achterhalen welk zot idee waar vandaan komt.

Evanlyn

Evanlyn

25-09-2012 om 09:39

Izar

Ik ben ook groot voorstander van openbaar onderwijs en de kinderen zijn daar ook begonnen. Maar ik ben geen voorstander van pesten en vernederen door de juf en ook niet van incompetente directeuren. Ik geloof echt wel dat er goede openbare scholen bestaan, en ook goede Montessori, Dalton en weet ik wat voor scholen, alleen niet bij ons in de buurt.

Verder zei dat ik de RARE ideeën van Steiner niet serieus neem, maar de GOEDE wel. Goed lezen.

Hier ook

Ja Evanlyn die ervaring hebben wij ook. Getob met ons kind op een openbare school; kind depressief in de kleuterklas. Geprobeerd op de Montessori, ook niet gelukt (lang verhaal staat in archief) en toen alle chaos en ongeorganiseerde bende en pestende kinderen achter ons gelaten en terecht gekomen op een veilige plek met alle aandacht en liefde voor ons kind. En er werd nog goed lesgegeven ook. En ja daar hing inderdaad een prijskaartje aan van 300 euro. Op dat moment zou ik mijn huis verkocht hebben om haar gelukkig te maken. Rare ideeen ben ik hier nog niet tegengekomen (na 14 jaar!) rare ideeen ben ik wel op de andere reguliere scholen tegengekomen. Het idee van 'zo is de maatschappij daar moeten ze maar aan wennen' (ging over de hardheid van de kinderen en de chaos in de klas)hebben we op beide scholen vaak gehoord. Ondertussen twee blije kinderen afgeleverd op Gymnasium na de VS. Ja dus hier spreekt een tevreden en gelukkige moeder, dat zal niemand gek vinden neem ik aan. En dat mijn andere kinderen ook naar de VS zijn gegaan (nog steeds tot grote tevredenheid) zal waarschijnlijk ook niemand verbazen.

Tirza G.

Tirza G.

26-09-2012 om 20:49

Evanlyn

Tja, en zo werkt dat in mijn hoofd dus niet. VS en Steiner is een one-package-deal. En Steiner heeft rare ideeen (en dan is raar nog een understatement). Als je Steiner niet aan wilt hangen, waarom zou je het dan een VrijeSchool noemen? Wat is dan de waarborg? Ik heb het idee dat jij jouw VS als voorbeeld neemt voor alle VS-en in Nederland, maar dat hoeft helemaal niet, toch? Er zijn er vast ook wel die strenger in de leer zijn.

Tirza

Evanlyn

Evanlyn

26-09-2012 om 23:07

Tirza

Wat er in jouw hoofd zit, kan ik niet helpen. Mijn punt is juist dat je niet alle VS scholen over één kam moet scheren. Net zoals je dat niet met alle Montessori- of reguliere scholen moet doen. Ook daar zitten namelijk rare ideeën. Het gaat erom wat men ermee doet, wat op onze school dus wel snor zit. Een verademing na de onzin die vanuit het reguliere onderwijs tot mij kwam. Nergens beweer ik dat dat op àlle Vrije Scholen het geval is, lees mijn posts er maar op na. Ik vind het alleen onzin om àlle Vrije Scholen op voorhand te diskwalificeren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.