Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
10-04-2014 om 11:02
Ik zag in een ander draadje over een kind met adhd kenmerken, die vastloopt op de middelbare school. Lisbeth, jij stelde de vraag: welke school is geschikt voor kinderen met adhd/ add. Het is precies wat ik me ook afvraag. Zoon is net 11 geworden, erg slim maar chaotisch en impulsief. Geen diagnose maar wel veel kenmerken. Geen diagnose omdat wij er het nut niet van inzien. Medicijnen gebruikt hij niet. Wil er pas aan beginnen als zoon zelf zegt dat het niet meer gaat en zich ongelukkig gaat voelen. We hebben al een middelbare school gevonden. Ik heb echter nu nog wel wat vragen....
Waar kan ik nog vragen over stellen om te kijken of dit echt een geschikte school is voor zoon?
Is het misschien handig om een lijstje met tips te maken?
De tips (die ik al zag in ander draadje):
Hoe gaan leraren om met Magister. Staat echt al het huiswerk erin vermeld of zeggen ze: "het is de verantwoordelijkheid van de kinderen om het op te schrijven" (Ik vrees echt het ergste met zoon: oeps vergeten, kwijt, kan het niet vinden, nee hoor, die toets is pas over 2 weken zucht...
Huiswerkbegeleiding nodig? Ik ben bang dat er veel strijd gaat ontstaan als ik achter zoon aan moet met zijn huiswerk. Er zijn zoveel andere dingen die hij leuk vindt. Daarom dacht ik om meteen te beginnen met huiswerkbegeleiding om dit voor te zijn. Zodat hij leert dat er geleerd moet worden. Hij wil echt wel en is niet lui maar zooooo impulsief.
Wie oh wie heeft nog een tip????
Lisbeth jou dochter zit in groep 7 en heeft een groep overgeslagen meen ik me te herinneren? Hier een speciale tip voor jou . Laat haar af en toe oefenen met citotoetsen bv entree toets groep 7 en kijk zelf waar het mis gaat. Dan gericht oefenen met de dingen die ze nog niet weet. Waarom? 1. door het groep overslaan heeft ze toch bepaalde stof gemist. Pik je zo de dingen eruit die ze nog niet beheerst. 2. chaotische en slimme kinderen vergeten de vragen na te kijken en maken zo onnodig fouten door te snel te werken. 3. doordat je dan alleen de stof oefent die je niet beheerst kost het minder tijd en verveelt het ook minder want je leert echt iets. Mijn zoon ging altijd als een razende door de cito vragen heen en heeft zo jarenlang ondergepresteerd en veel te makkelijk werk gekregen. Echt zielig voor een kind met heel snelle hersentjes. Doordat wij samen gingen oefenen heeft hij het gepresteerd om tijdens de eindcito ruim vwo gehaald (550) Met de entree toets net havo. Dit omdat hij geleerd heeft om langzamer te werken en de vragen na te kijken. Een kind met adhd kan dit ook leren. Ik ben zo trots
. Het zou echt een drama geworden zijn als hij op het havo terecht was gekomen met zo een hoge intelligentie. Ik herkende dit in de omschrijving van jouw dochter maar had nog geen tijd gevonden om toen te reageren op een ander draadje waar je in schreef. Vandaar mijn reactie.... Hoop dat je er wat aan hebt!
Graag hoor ik ervaringen en tips!
15-07-2014 om 18:42
vragenlijst
Ach, de vragenlijst van de school was hier ook de dia negatief van onze vragenlijst.
Onze zoon beheerst namelijk (tot op zekere hoogte) het vermogen om zich sociaal wenselijk te gedragen. Bij vreemden lijkt hij eerder rustig dan druk. Vooral als hij zich niet op zijn gemak voelt. Op school dus.
Een goede onderzoeker kijkt verder dan de neus lang is. De psycholoog van zoon kon uit zijn eigen observaties wel degelijk een concentratie probleem concluderen.
En trouwens, de school kan alleen invullen, wat ze daadwerkelijk zien. Dus als je dochter zich toevallig in deze periode anders is gaan gedragen, omdat ze het al zo vaak gehoord heeft, dan zien ze dat afgeleide gedrag dan ook niet en kunnen ze het ook niet invullen in de vragenlijst.
Een ander punt is (ik weet niet om welke vragenlijsten het gaat) is dat sommige mensen de lijsten niet goed interpreteren. Bij de AVL die wij voor onze zoon in moesten vullen, stond heel duidelijk:
Vaak is dagelijks, redelijk vaak is een keer per week, soms is maandelijks.
In mijn beleving zou ik het anders ingevuld hebben. Voor mij is vaak, meerdere keren per dag, etc.
Dat is wel iets om na te vragen. Heeft school de vragenlijst goed begrepen? Ik ben wel een beetje geschrokken van de onkunde van leerkrachten (zacht uitgedrukt), dus ik zou er niet van uit gaan, dat zij wel verstandig en goed zo'n lijst in kunnen vullen.
Je zou ook nog kunnen overwegen om je dochter in de klas te laten observeren. Bij onze zoon zie je de onrust alleen maar, als je echt op hem let. Dan zie je dat hij continu ergens naar kijkt, actief zit (meestal op het randje, zodat hij net niet valt), zijn schoenen bewegen omdat hij continu met zijn tenen wiebelt, etc. Als je globaal over de klas heen kijkt, zie je die dingen niet.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.