Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Brugmoeder

Brugmoeder

11-09-2011 om 18:27

Van groep 8 naar het vo

Ik merk in mijn omgeving dat er veel kinderen zijn die boven het gemiddelde zitten die zo opgelucht zijn nu ze naar het VO mogen. Een klas met meer gelijkgestemden, met klasgenoten die ze begrijpen, met opeens meer vrienden, met stof op nivo.

Veel kinderen hadden het helemaal niet leuk op de basisschool. Het ging te langzaam en/of ze lagen niet goed in de groep.

Duurt de basisschool voor veel kinderen niet gewoon te lang? Zou het niet beter zijn om een jaar van de basisschool af te pakken en aan het VO te plakken? Dus 7 jaar basisschool en vijf jaar VMBO, zes jaar HAVO en zeven jaar VWO?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

11-09-2011 om 18:34

Eens

Oh prima vind ik, mijn dochter is het zat en nu ze haar vwo advies op zak heeft gaat ze liever gelijk beginnen daar..)

Astrid

Astrid

11-09-2011 om 18:53

Voor sommige inderdaad goed idee

Ik weet het niet of het voor alle geldt. Ik heb tot nu toe alleen ervaring met 2 kinderen die een jaar overgeslagen hebben. Zoon ging met net 11 naar het VO en die was al 1,5 jaar klaar met de basisschoolstof. Die is totaal opgebloeid op het VO. Onvoorstelbaar. Dochter wordt met kerst 11 en zit nu in gr. 8. Voor haar is aankomende zomer precies goed om de overstap te maken. Ik kan me niet voorstellen dat ze eigenlijk nog een jaar op de basisschool had moeten zitten. Voor haar leeftijdsgenootjes geldt dat wel (op onze school tenminste).

Bij zoon gingen er destijds 2 meiden van uit gr. 7 richting Praktijkschool. Die meiden leken ook wel al 15. Voor hun was het echt goed.

Smurfin

Smurfin

11-09-2011 om 19:45

Dochter hier was de basisschool ook al twee jaar zat. Om verschillende redenen. Een paar jaar hebben ze daar een proef gedaan met een verdeling van de parallelklassen op niveau. Dat was mijns inziens voor iedereen prettiger.

Tirza G.

Tirza G.

11-09-2011 om 19:48

Er is

geen groep 8 niveau.

Tirza

Primavera

Primavera

11-09-2011 om 20:00

Buitenland

Iets dergelijks hebben ze al in Italië en ik meen dat het ook in andere landen gebeurd. De basisschool duurt t/m groep 7 en dan begint het vervolgonderwijs. Alleen is dat dan een verlengde brugklasperiode van 3 jaar. De structuur is die van een nedelands VO, maar het niveau is wel voor allen kinderen gelijk (plus- en opkrikklassen niet meegerekend).
Groeten Primavera

Vic

Vic

11-09-2011 om 20:17

Lijkt me prima

Hier op de basisschool zijn twee leerlingen vanuit groep 7 direct naar de praktijkschool gegaan (waren al ruim 12 en 13). Ook voor andere leerlingen lijkt het me een goed idee. Groep 8 is toch voornamelijk je tijd uitzitten.

Primavera

Primavera

11-09-2011 om 21:10

Het lijkt meer op het VO qua inrichting. Je hebt verschillende docenten voor verschillende vakken, ze mogen kiezen welke 2 vreemde talen ze willen leren en normaal gesproken wissel je ook van lokaal voor de vakken. Er wordt minder op school gedaan en je moet meer huiswerk doen en ook de planning van het huiswerk is beslist op VO-niveau ipv zoals da op de basisschool gebeurd.
Op de school van mijn dochter hebben ze 's ochtends allemaal op hetzelfde niveau les. Op 2 middagen in de week zijn er plusklassen in vakken die je zelf kan kiezen, dat kan vrij schools zijn, zoals verdieping van wiskunde, latijn, informatica, maar ook scheikunde praktikum of extra sport als gymlessen of technisch laboratorium of pianolessen. Als je voor een plusvak kiest betekent dat wel dat je er een cijfer op krijgt wat meetelt voor je rapport (je zou er zelfs op kunnen blijven zitten).
Je mag ook geen enkel extra vak kiezen en dan ben je gewoon vrij en hou je meer tijd over om je huiswerk van de gewone vakken te doen. Wie met Kerst ergens een onvoldoende op scoort moet 's middags dan een bijspijkerklas in dat vak volgen.
Het is (gelukkig) echt anders dan op de basisschool, het zit een beetje tussen VO en basisschool in.
Groeten Primavera

Verschuiving

Er is nu eenmaal een groep 1 t/m groep 8. Groep 8 mag van mij vervallen maar dan wordt groep 7 het uitzitjaar.

Basisschool verlengen/verkorten lijkt mij zinvoller per kind aangepast. Dus niet zo`n uitzondering maken van b.v.een klas overslaan. Gewoon doorstromen met de kerst/pasen naar groep 4 als je klaar bent met de stof van groep 3. Geen minimale A niveau`s als vereiste en niet alleen voor uitgebreid getestte hoogbegaafde kinderen.
Geen plusklasjes en aangepast werk, gewoon sneller de basisschool doorlopen.
Ook kinderen die graag vervroegd aan de praktijkschool willen beginnen makkelijkerder laten overstappen naar het VO.

Massi Nissa

Massi Nissa

11-09-2011 om 21:24

Mee eens

Het gebeurt al, hoor, kinderen die vanuit groep 7 direct naar een VO-schakelgroep gaan. Ik ken het omdat wij (VO-school) ook leerlingen hebben voor wie de Citotoets niet veel zal toevoegen> Die leerlingen kunnen dat achtste jaar beter gebruiken als bijspijkerjaar. Ik weet dat in Wallonie ook zoiets bestaat, een extra jaar om een goede basis voor het VO te krijgen. Voor de wat langzamere leerlingen dus zeker een goed idee, voor de slimmeriken waarschijnlijk eveneens.
Tirza, er is geen groep-achtniveau, maar er zijn wel die 60 didactische leereenheden. Misschien bedoelen ze dat?
Wat Primavera schetst, klinkt als de middenschool die ooit in de jaren zeventig is opgezet op sommige plaatsen - om de solidariteit tussen soc-ec lagen te bevorderen en kinderen uit achterstandssituaties meer tijd te geven om zich te ontwikkelen. Geen idee of die middenscholen iets toevoegden, inmiddels zijn ze er niet meer - geloof ik.
Groetjes
Massi

Hibiscus

Hibiscus

11-09-2011 om 22:28

Jonger naar school

Hier beginnen de kinderen een jaar eerder met school, je gaat naar groep 3 het jaar dat je 5 wordt. De cut off is 1 september. Word je dus op 1 september 5 zit je in de klas bij kinderen die pas op 31 augsutus van het volgende jaar 5 worden.

Mijn 10 jarige zit nu dus in groep 8, hij wordt in november 11 en is daarmee 1 van de oudere kinderen van de school.

De SAT toetsen ( de CITO) worden in juni afgenomen. Tot die tijd is het gewoon keihard werken. Daarna dan op kamp en de eind musical.

Ik heb hier nog nooit een ouder gehoord waarvan het kind al toe is aan de middelbare school. De kinderen zijn dan ook allemaal 11 als ze naar de middelbare gaan, niemand blijft hier zitten.

Met al die kleuters die bijna 3 jaar kleuteren in Nederland, kan ik me goed voorstellen dat ze in groep 8 echt wel toe zijn aan een volgende stap.

Hibiscus

Maylise

Maylise

12-09-2011 om 00:27

Middenschool

Ik weet niet of de middenschool nog bestaat maar ik weet in elk geval van een die drie jaar geleden nog bestond. Verder heb je in Nederland ook scholen met een twee jarige gemengde brugklas (Mavo/Havo/VWO). Mijn zoon heeft op zo'n school gezeten. Voor sommige kinderen vind ik het ideaal.

Eigenlijk vind ik dat kinderen in het Nederlandse systeem al veel te vroeg moeten kiezen. Ik vind een middenschool systeem in principe erg goed. Hier in Frankrijk heb je dat ook en hoeven kinderen pas op hun 15de te kiezen welke richting ze opgaan. Daarnaast is de doorstroming ook beter. Hier begint de middelbare school ook met 11 (en de kleuterschool met 3 maar pas vanaf 6 jaar leerplicht)

Mijn grootste bezwaar tegen het vroeg kiezen in Nederland is dat het erg nadelig werkt voor kinderen die wat later rijpen, die een taalachterstand hebben of waar het volledig potentieel niet gelijk uitkomt. Daarnaast is doorstromen erg moeilijk.

Tegen vroeg kiezen zou ik veel minder bezwaar hebben als je ook tussendoor makkelijk van schooltype kon wisselen.

Wat mij ideaal lijkt is een middelbare school waar je op verschillende niveaus vakken kan volgen. Waar je niet elk vak op hetzelfde niveau hoeft te volgen. Waarbij het de verschillende niveaus (laten we zeggen gelijk aan mavo, havo en vwo) een programma hebben wat wel in moeilijkheid/inhoud maar niet in structuur verschilt. Waarmee ik bedoel dat je hetzelfde aantal vakken hebt. Je zou dan verschillende uitstroom momenten kunnen hebben waar leerlingen examen kunnen doen. Leerlingen die minder sterk zijn in de theoretische kant kunnen dan op hun 16de examen doen en doorstromen naar een beroepsopleiding, leerlingen die universiteit willen doen blijven 2 jaar extra en doen dan examen. Maximale flexibiliteit dus, klassen op eigen niveau en veel mogelijkheden om door te stromen. Daarnaast moet een jaartje blijven zitten ook gewoon mogelijk zijn zonder allerlei vervolgen.

Wat betreft het praktijk onderwijs kan je ook proberen om dit model zoveel mogelijk aan te laten sluiten op het model van de meer theoretische middelbare school zodat leerlingen ook makkelijk door kunnen stromen.

In elk geval lijkt mij dat iedereen zo op niveau les krijgt maar dat ook laatbloeiers een kans hebben om zonder enorme omwegen naar de universiteit te gaan.

Overigens heb ik begrepen dat het Finse onderwijs ook een middenschool model hanteert. Dus die middenschool zal niet zo heel slecht zijn als Finland dit model hanteert. Ik heb zelf ook het idee dat het meer kansen bied dan vroeg splitsen.

Veel landen

In veel landen is het primair onderwijs eerder afgelopen. Daarna komt inderdaad vaak iets als een 'Middle School' of 'Junior High'.

Het opsplitsten op niveau gebeurt in elk geval op veel plaatsen stukken later (of niet), wel is er hulp voor zwakken en uitdaging voor sterken.

Ik zou het wel lekker vinden om ook in Nederland te krijgen hoor. Aparte school van 11-14. Dan verzuip je als brugsmurf niet zo tussen de groteren.

Fiorucci

Fiorucci

12-09-2011 om 07:23

Wil40

Nee, als groep 7 ingericht blijft zoals nu, leren ze nog veel nieuwe stof. Dan wordt het geen uitzitjaar.

Tineke

Tineke

12-09-2011 om 08:30

Dirksmama

Dirksmama: "Ik zou het wel lekker vinden om ook in Nederland te krijgen hoor. Aparte school van 11-14. Dan verzuip je als brugsmurf niet zo tussen de groteren."
Dat is inderdaad heel prettig. Daarom zijn er hier (noorden) ook Juniorcollege's. Alles valt onder hetzelfde college, maar er zijn dus compleet aparte scholen voor onderbouw en bovenbouw.

Wij gaan daar ook naar toe

Die middenschool komt er toch wel van. Om twee redenen: ten eerste is dat vroeg moeten kiezen voor een opleiding (op vmbo niveau zelfs voor een beroep), aantoonbaar nadelig voor de opbrengst van het onderwijs (lln stromen lager uit dan bij laat kiezen).
Ten tweede is het natuurlijk veel goedkoper om de kudde bij elkaar te houden.
Ten derde sluit het beter aan bij het onderwijsprogramma dat er al is: basisschool tot 11, middenschool tot 14, beroepsopleiding tot 18 (kwalificatieplicht).
Het model lagere school - voortgezet onderwijs, stamt nog uit de tijd dat dat vo (beroepsonderwijs) 1 of 2 jaar duurde. Van voor de Mammoetwet eigenlijk.
Groet,
Miriam Lavell

ishtar

ishtar

12-09-2011 om 10:22

wij denken ook dat het voor ons kind goed is om een jaar extra op zijn vervolgschool te zitten, ook omdat groep 8 te onoverzichtelijk voor hem is. Maar ons mugje is nog maar net 12, en echt een ukkie (1.45 en 26 kilo) En dat vinden de anderen inderdaad schattig, maar hij heeft wel een groot (letterlijk) probleem met het hanteren van de 'apparaten'
Ik denk dat het voor veel kinderen beter is om wel groep 8 te doen, zeker omdat de 'schoolse dingen' nog best beter zouden kunnen (en dan heb ik het over spelling ed) daar is op de praktijk echt veel minder tijd voor en dat extra jaar zorgt wel voor een betere basis. En 'praktijkkinderen' krijgen (iig bij ons op school) gewoon op eigen niveau les. Die hoeven dat niveau groep 8 helemaal niet te 'halen' (de 60 dle) Sterker nog, als ze dat wel zouden halen zouden ze niet eens in aanmerking komen voor de praktijkschool. Enne, ik kwam een meisje uit zoons vorige klas tegen en die had toch een berg huiswerk, die vieren voorlopig nog helemaal geen feest

MoederVan3

MoederVan3

12-09-2011 om 11:01

Probleem is niet de lengte

Heet probleem is niet de lengte van de basisschool, maar het gebrek aan differentiatie. Te veel eenheidsworst. Finland is inderdaad een voorbeeld van een land waar ze met een soort middenschool model zeer goede resultaten halen.Als je daar wat meer over leest, blijkt het wel één school is, maar kinderen worden veelvuldig in subgroepen geplaatst om bepaalde tekorten bij te werken. Of dit ook voor plus-kinderen geldt, weet ik niet.
Overigens vond ik bij jongste (VMBO-basis met LWOO) groep 8 een verspilling van tijd. Hij had beter gelijk naar het VMBO kunnen gaan aan het eind van groep 7. Maar dat had ook weer te maken met het gebrek aan differentiatie op zijn basisschool en niet de lengte van de basisschool. Hij werd afwisselen overvraagd of ondervraagd. En dat heeft precies het zelfde resultaat als het eindeloos laten herhalen bij HB-kinderen.
Op het VMBO beginnen ze in het eerste kwartaal om het reken-niveau bij te werken van eind groep 6 naar half groep 8. Overigens alleen relevante onderwerpen. Mijn jongste heeft op de basisschool nooit met procenten leren rekenen. Na drie maanden VMBO kon hij dat wel. De reden: het werd eindelijk op de juiste manier aangeboden. En niet eerst op de eenheidsworst manier en daarna helemaal niet meer, zoals op de basisschool.

Primavera

Primavera

12-09-2011 om 11:05

In de praktijk is het echt niet zo'n gek systeem. Ik weet niet hoe het voor echte HB leerlingen uitpakt, maar voor de gemiddelde HAVO-VWO leerling zijn tot 3-4 extra vakken om je tanden in te zetten genoeg uitdaging om ze bezig te houden en dat kan je van een Nederlandse groep 8 niet zeggen.
Vroeger hadden ze trouwens het Gymnasium wel helemaal apart, geen idee waarom ze dat toen we afgeschaft hebben. Misschien alleen maar omdat zoals Miriam uitlegt het kostenbesparend was.
Het klasseniveau op de middenschool is trouwens wel hoger dan dat van de basisschool. Zwakkere leerlingen moeten er harder aan trekken, maar krijgen daar ook meer (eigen) tijd voor. Ook is het fijn als je daar tijd voor hebt dat een leerling ook extra vakken kan kiezen die hem/haar makkelijk aan komen waaien om de cijferlijst wat op te krikken. Sportieve leerlingen kunnen een extra cijfer krijgen voor sport (wat ze erbij krijgen zonder de onwillige gym-kneuzen erbij), muziekale leerlingen voor hun pianotalenten, leerlingen die goed zijn met hun handen in één of twee van de technische laboratoriums.
Als ik de middenschool vergelijk met de verlengde MAVO-HAVO-VWO brugklas waar ze in mijn tijd mee sperimenteerden is dat laatste toch anders. Vooral omdat op de middenschool de tijd die je met z'n allen zit beperkter is, de lessen op een manier gegeven worden dat je toch aardig wat thuis zelf moet uitvogelen (huiswerk is niet alleen repeteerwerk) en ipv van alleen maar wat pluslessen je echt vakken erbij kan kiezen die van je gading zijn.
Ze hebben trouwens op onze middenschool ook wel gexperimenteerd met leerlingen van ongeveer hetzelfde niveau bij elkaar zetten. Dat pakte voor de goede leerlingen ietsje beter uit, maar bleek voor de zwakkere leerling juist tragisch te ontwikkelen. Het idee dat als je de zwakkere leerlingen bij elkaar zet zodat je uitleg en oefening op maat aan kan bieden bleek in de praktijk ervoor te zorgen dat die leerlingen alleen maar meer afzakten ten opzichte van het gemiddelde. Ergo, een beetje op de tenen loopt blijkt uiteindelijk helemaal niet zo slecht te zijn voor een zwakkere leerling, maar juist de resultaten positief te beinvloeden.
Groeten Primavera

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-09-2011 om 13:27

School

De Plusklasdocente van zoon (tevens hb-voorvechtster en ontwikkelaar van Plusmateriaal en Plusklassen) zei dat het gemiddelde kind de basisschool best in 6,5 jaar kan doen. Mits de juiste docent voor de klas staat en het lesmateriaal en de leermethodes aangepast worden. Alsook dat er veel meer ruimte komt voor differentieren, naar elk niveau.
Zij verwacht dat er veel meer kinderen jong (dus onder de 12 jaar) naar het VO zullen gaan dus ook de middelbare scholen moeten daarmee leren omgaan.
Daarnaast zou de CITO moeten worden afgeschaft of tenminste eerder in het jaar afgenomen worden. De resterende tijd zou dan ingevuld moeten worden met lessen specifiek gericht op de aansluiting met het VO.
Als ik kijk naar zoon (en andere versnelde kinderen) klopt dit wel. Zoon is versneld van groep 3 naar groep 5 en van groep 6 naar groep 8. Groep 8 was een verschrikking voor hem om uit te moeten zitten; zeker na de CITO. Had hij groep 7 nog wel gedaan was het helemaal een drama geweest. Dat laatste jaar is op wat CITO-voorbereiding en de puntjes op de i zetten waardeloos.
Dat idee van de middenschool is ook zo gek nog niet.
Verder, mijn zoon is dus nu 10,5 en zit in 1 Gym en het is een ware opluchting voor hem die middelbare school. Geen kinderachtig gedoe meer en serieuzere kinderen en docenten die wel toe zijn aan een uitdaging. Eindelijk kan hij zijn tanden erin zetten. Het feit dat hij klein en jong is maakt niets uit.
En tja, stel dat hij dan met 16 van school komt? Nou, dan gaat hij maar een jaartje in Amerika of Engeland naar school ofzo. Ter voorbereiding op studeren in Nederland even zijn blikveld verruimen en wat inspiratie op doen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.