Home » Forum » Van kader naar basis moeilijke overstap 6

Van Kader naar Basis, moeilijke overstap?

11 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
com
Van Kader naar Basis, moeilijke overstap?

Naar aanleiding van een gesprek met zoon vanavond: zoon heeft het heel lastig op vmbo kader. Stel dat we hem naar basis laten gaan, zal dit een groot verschil zijn? Hij zegt dat een van de docenten zegt dat dit ook best lastig is, omdat ze op basis heel anders leren. Hele andere boeken met stof die niet op kader wordt behandeld. Mij lijkt het een beetje bangmakerij om ze bij de les te houden. Ik weet dat er hier ouders zitten met kinderen op vmbo-B en vraag me af of zij het wel weten?

com
oeps

ojee..dat krijg je met een haperende gsm. Nu heb ik iets teveel draadjes :)

Maaike
basis/kader

Ons is verteld dat het verschil heel groot is. Het verschil tussen kader en TL is veel kleiner. Basis gaat meer richting Pro.

De vraag is dus hoe lastig jouw zoon het heeft op kader? Blijft hij zitten? Of is het gewoon lastig? Dan zou ik doorzetten. Kan je hem niet helpen?

Emma
Kader

Wat vindt je zoon precies lastig in de kaderklas, huiswerk, lezen, plannen of is het de werksfeer in de klas? Zit hij in de derde? Probeer anders samen met de mentor een gesprek te hebben. Hoe "anders" leren ze bij basis? Past dat dan wel bij hem? Het niveau is wel echt lager dan kader. Ik zou met de mentor in gesprek gaan.

Basismoeder
tja

Het verschil tussen basis en kader is net zo groot als tussen basis en pro. Het verschil tussen kader en vmbot is inderdaad kleiner maar dat is ook logisch want het geeft beide in principe toegang tot een MBO4opleiding.

Hier worden heel veel boeken gebruikt die ook voor kader worden gebruikt. Bij wiskunde staat er dan een stukje wat alleen voor Kader is.

Ons is uitgelegd dat de stap vooral in inzicht zit. Mijn zoon kan prima reproduceren maar heeft door zijn dyslexie veel moeite in het onder woorden brengen wat in zijn hoofd zit en omdat het opschrijven daarvan nog meer moeite kost komt hij er niet in de inzichtvragen. Dus als jouw zoon daar op stuk loopt zal hij, net als mijn zoon, een hele goede basisleerling zijn die het allemaal fluitend afmaakt. Daarna een MBO2 én een MBO3 opleiding achter elkaar en hij komt met twee jaar achterstand op dezelfde plek uit. Of met maar 1 jaar achterstand als hij blijft zitten op kader, of met een voorsprong als jouw zoon het op het MBO verprutst.

Op het MBO gaan veel vakken tegenwoordig op niveau. Ze gaan zelf vooruit en zijn ze klaar dan laten ze dat zien en gaan ze verder. Een snelle leerling kan daardoor dus ook sneller door een MBO2opleiding, tenminste op het MBO hier in de buurt bij bijv techniek.

Basismoeder
oja

En ze krijgen hier meer praktijkuren in de derde/vierde dan op kader.

MoederVan3
Bang makerij

Er is inderdaad een behoorlijk verschil, maar het lijkt me voor iemand die zakt van kader naar basis niet onoverkomenlijk.
Bij zoon op school werden de eerste twee jaar voor het merendeel de zelfde boeken gebruikt op basis en kader. Alleen was er op kader meer verdieping en gingen ze er sneller door heen. Er waren dan hoofdstukken die kader wel deed en basis niet.
Lijkt me allemaal niet zo schokkend. Voor sommige kinderen is de basis --> MBO-2 --> MBO-3 route de beste weg.
Hoe denkt school er over? Ziet school nog wel mogelijkheden op kader?
Als zoon dreigt te blijven zitten zou de overstap naar basis mijn voorkeur hebben, als dat niet het geval is of nog niet zeker is, zou ik hem op kader houden.

com
zal een gesprek aanvragen

Zoon heeft het best lastig op kader. Dat ligt ook aan zoons gebrek aan motivatie voor school. Maar door veel hulp van onze kant ging het tot nu toe nog wel. Het wordt natuurlijk steeds moeilijker en dat is te merken aan zijn cijfers. Op deze lijn gaat hij het niet halen.
Boeken zijn hier grotendeels kader/gemengd/theorie en dan zijn er wat paragrafen die alleen voor theorie zijn. Enkele boeken alleen voor kader maar geen voor basis/kader(vreemd trouwens dat verschil, jullie schrijven veelal over boeken basis/kader).
Hij vindt verder alles wbt school wel lastig. Heeft bij 90% wel hulp nodig. Plannen, huiswerk maken, het vergt veel energie van hem maar ook van ons.
Zoon hoeft absoluut geen functie waarbij hij mensen aan moet sturen, hij is meer geschikt voor een "assistent"baan. Al hetgeen hem interesseert is ook op mbo-niveau 2 en 3 te beginnen(3 is dan allround). Ik heb vandaag ook eens naar de examens van vorige jaren gekeken en daar is het verschil erg groot. Dat zou dan net positief zijn, ik gun het zoon dat er wat minder druk komt wbt school. Dat zorgt voor een zonniger humeur merk ik altijd tijdens vakanties.

Basismoeder: jouw zoon is ook niet overgestaptvan basis naar kader(meen ik)? Jij zou het verschil dan duideijker kunnen zien.

Nimbo
oh...

Ik weet van de VMBO hier in de buurt waar ik les gaf, dat basis en kader bij elkaar in de klas zat en dat alleen de eisen aan de opdrachten verschilden. Dat was dan nadat er een richting gekozen was.

com
weet je dat zeker

nimbo, dat lijkt dan inderdaad heel anders te zijn. Het is bij zoon net dat de praktijkopdrachten hetzelfde zijn(basis en kader zit dan samen), ook wbt aantallen(vind ik ook typisch, ik verwachtte dat basis minder opdrachten af zou hoeven hebben) en dat de theorie anders is(maar hoeveel anders weet ik dus niet).
Als ik naar die examens kijk zit er veel verschil tussen basis en kader, dus ik kan me niet voorstellen dat ze 4 jaar bij elkaar kunnen zitten.

AB
zelf op basis lwoo gezeten

GA NAAR KADER EN/OF BLIJF OP KADER!!!

Lieve lezer,

Op mijn basisschool kreeg ik het advies om VMBO basis lwoo te doen, een opleiding die we toen nog niet kende. Als je basis doet mag je af en toe een toets maken op kader, dat komt soms beter uit. Het bijzondere aan deze situatie is dat je het verschil ziet. Soms moest ik 2 of 3 vragen doorstrepen, en de andere docent was benieuwd hoe wij daarop reageerden. Op basis krijg je wat meer uitleg in de klas, alleen op kader heb je meer contacturen in het theorie lokaal (dat voordeel zeggen docenten nooit die je op basis laten zitten). Als ik het niet snapte, die vijf keer in het jaar, las ik het thuis altijd rustig door, een goede methode.
In de praktijklessen waren de lesboeken basis en kader hetzelfde.alleen kader moest vlak voor het examen even een boek doorbladeren, dat basis niet had.
Ik ben van basis naar MBO 2 gegaan en toen naar MBO 4 gegaan.
Het lastige was niet de moeilijkheidsgraad van MBO 2 naar MBO 4, maar het feit dat er als persoon steeds een vergrootglas op je ligt. Alles wat er fout ging lag aan het feit dat ik op basis had gezeten.

Het verschil tussen kader en basis is meer een gunfactor die meespeelt dan daadwerkelijk de moeilijkheidsgraad. Vaak is het zo dat iemand op basis beter kan leren dan iemand op kader. Alleen een school stelt vaak onduidelijke eisen. Docenten zeggen vaak tegen de ouders dat zij het beter kunnen bepalen. Wat docenten vaak eisen is dat de leerling op basis beter/slimmer moet zijn dan het beste kind op kader. Persoonlijk vind ik dat een zieke gedachten.

Het is kort en beknopt, maar dit is de waarheid. Als er iemand het hier niet mee eens is en/of beweerd dat hij/zij verstand heeft van het onderwijs. Laat maar een reactie achter, Ik wens je veel succes.

Groetjes,

Leerachterstand wegwerken, hoe doe je dat?!

Lees hier of je kind een achterstand heeft en wat je kunt doen.