Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Van school veranderen

Mijn kinderen (4 & 6) zitten op een hele goede leuke school. We zijn een tijdje terug verhuist en wonen nu 30 minuten van de school af. Het begint wel lastig te worden met halen, brengen, vriendjes spelen ect. Er zijn in mijn nieuwe buurt wel 2 ok scholen. Alleen de scores zijn minder en de sfeer en buurt is veel minder. Ik weet niet goed of ik nu moet kiezen om te blijven reizen of maar te kiezen voor minder en dichtbij....? Bedankt voor het meedenken alvast, Jenka8

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sanrica

Sanrica

08-12-2011 om 11:33

Ik zou overstappen

Ik denk dat ik over zou stappen naar een school bij jou in de buurt. Ten eerste moeten je kinderen nog een aantal jaren naar school, dus het halen en brengen is voorlopig nog niet van de baan. Hoe doe je dat bijv. als er 1 ziek is. Met een school in de buurt ben je zo weer terug en kan je er een wel even alleen laten, nu misschien nog niet maar straks wel, met een school wat verder weg moet je het kind meenemen. (ervan uit gaande dat je geen oppas hebt) Daarbij maken je kinderen op de nieuwe school nieuwe vriendjes die in de buurt wonen. Hier kunnen ze dan straks ook zelf naar toe of mee buiten spelen.

Groetjes Sandra

Mijn twee centen

Je jongste is 4. Je hebt dus nog minstens 7 jaar basisschool voor de boeg. Dat is dus 7 jaar 5 x per week een uur reistijd (en dan hoop ik maar dat ze overblijven).

Dat de scores van die andere scholen minder zijn heeft mogelijk te maken met de mindere buurt. Soc.ec. status van de ouders is een van de belangrijkste voorspellers van citoscore, dus hoe rijker de buurt hoe hoger de gemiddelde citoscore van de scholen daar, kort door de bocht gezegd.

Wat die sfeer betreft - ik vraag me af: ben je eigenlijk zelf wel blij met je nieuwe buurt? En vergeet niet dat je oude school vertrouwd is, de nieuwe nog niet. Het kan gewoon een kwestie van wennen zijn.

Ik ben geneigd te kiezen voor gemak, zeker ook omdat je kinderen aan het begin van hun schoolcarriere staan. Mijn idee zou in principe zijn: als die andere scholen in de buurt ook ok zijn, bijt dan door de zure appel heen, daar hebben jij en je kinderen uiteindelijk meer plezier van.

Groeten,

Temet

Jenka8

Jenka8

08-12-2011 om 13:17 Topicstarter

Moet bekennen dat ik inderdaad nogal koud water vrees heb.. En onbekend maakt idd onbemind! Ik maak t mezelf en de kinderen wel veel makkelijker om over te stappen. weet t eigenlijk ook wel .. Maar vindt t lastig, waar ik tegen op zie is dat als t tegenvalt ( slechtere school, geen oude vriendjes, minder leuke uitstapjes ect) ik dan heel erg spijt krijg en dan nat niet terug kan!!! Maar t zal wel door de zure appel heen bijten worden en er voor gaan!
Bedankt voor de tips!

Sanrica

Sanrica

08-12-2011 om 13:20

Op proef?

Is het misschien te regelen dat je dit op proef kan gaan proberen voor een bepaalde periode?

Chippie

Chippie

08-12-2011 om 13:51

Koudwatervrees

Oude vriendjes maken plaats voor nieuwe vriendjes. Minder leuke uitstapjes, ik weet niet goed hoe je daar mee bedoelt. Je kiest een school toch niet uit op de 3 leuke uitstapjes per jaar. Dan ga je toch zelf naar de kinderboerderij, het dorpsmuseum, etc? Slechtere buurt, tja het is misschien even wennen maar hoe slecht is slecht?
Ik heb het gevoel dat deze verhuizing niet geheel vrijwillig was. Je was liever blijven wonen waar je woonde, ook voor je kinderen. Daar heeft misschien het hele gevoel van onbehagen ook mee te maken. Maar misschien is het voor je kinderen juist veel leuker om op de nieuwe school vriendjes in de buurt te maken. Kinderen worden niet gelukkiger van een groot huis, dure buurt, etc. Ze worden wel gelukkig van een fijne school, gezellig huis, vriendjes in de buurt, etc.

Jenka8

Jenka8

08-12-2011 om 14:05 Topicstarter

Veranderen

Tja, ik denk dat proef draaien lastig is uit te leggen aan de kids.
De kinderen zullen vast sneller zijn aangepast dan hun mama (!!) De verhuizing was absoluut vrijwillig, we wonen nu top, maar nog even wennen aan de omgeving! Het was of klein wonen in het centrum of groot met tuin in een mindere buurt! we hebben voor t laatste gekozen.. ik dacht dat t wel zou lukken het heen en weren, maar dat valt nu erg tegen. Denk dat een school in de buurt toch de beste optie is... Tx!

Jenka8

Jenka8

08-12-2011 om 14:20 Topicstarter

Aha

Goede tip! Tx!

nuevenanno

nuevenanno

08-12-2011 om 23:02

Toch nog even aanzien?

Wij zijn verhuisd toen onze jongste nog naar de basisschool moest. Op de fiets is school ook een half uurtje, met de auto kwartiertje. Wij hebben eigenlijk nooit overwogen om van school te veranderen. Ik cross vrolijk heen en weer, ik accepteer het als consequentie van onze keuze. Sta er eigenlijk niet meer bij stil. Toen jongste nog te klein was om thuis te blijven bij ziekte ging ze in deken of met dekbed mee de auto in. Ik heb vroeger zelf ook niet in eigen buurt op school gezeten. Mijn moeder koos school uit die haar het beste leek. Wellicht dus van huis uit meegekregen ik vind een leuke school waar je je prettig voelt belangrijk. Wellicht kun je het dit schooljaar nog een kans geven?

Rosase

Rosase

09-12-2011 om 09:16

Mijn 2 cents

Ik zou het laten afhangen van de leukheid/geschiktheid van de twee scholen in de buurt en van de spreiding op de oude school. Als jouw 2 kinderen de enige 2 zijn die van ver komen zou ik ze niet op die school laten. Zijn er echter meer kinderen die flink moeten reizen (want het is zo'n leuke school) dan zou ik overwegen om ze voorlopig op de oude school te laten. Ik moet wel zeggen dat ik een half uur reizen wel erg veel vind (is dit met de auto of met de fiets?). Ik denk dat een auto-kwartiertje voor mij maximaal zou zijn om het leuk te houden.

Verder loop je inderdaad tegen alle hier genoemde nadelen aan. En maken je kinderen minder snel vrienden in hun nieuwe woonomgeving. Vriendjes maken gaat namelijk het best via school heb ik gemerkt. Je loopt dus het risico dat ze buitenbeentje blijven in hun nieuwe woonomgeving.

Ik zou me rustig verdiepen in de scholen in mijn nieuwe woonomgeving en eens bij de leuke ouders in de buurt navragen op welke school kun kind zit. En waarom. En afhankelijk daarvan bepalen of we op korte termijn gaan overstappen.

Fransien

Fransien

09-12-2011 om 09:25

Goed kijken

Bij de schoolkeuze voor de oudste hebben wij bij alle scholen in de buurt rondgekeken. We hebben bewust niet voor de dichtstbijzijnde gekozen, maar voor een school op een afstand die voor ons goed te doen is en de prettigste sfeer heeft. Als ik zou verhuizen, zou die sfeer het belangrijkste argument zijn, en of ze daadwerkelijk naar het kind kijken of dat ze met name bezig zijn met de middenmoot en het vooral zelf gezellig hebben.

Nav rosase

Rosase schrijft: "Je loopt dus het risico dat ze buitenbeentje blijven in hun nieuwe woonomgeving"

Dat is denk ik een belangrijk punt. Ik zie dat nu bij zoon. Hij zit op de dichtsbijzijnde school. Het toeval wil dat het schoolplein van zijn school erg groot is, voorzien van aantrekkelijke speeltoestellen en openbaar toegankelijk en daarom komen we er ook buiten schooltijd regelmatig: schoolplein is feitelijk het dichtsbijzijnde speelplein. En daar komt hij dus altijd wel tegen die hij kent. Nu ga ik nog samen met hem daar heen (hij is 6), nog een paar jaar en het kind kan zelf bedenken waar en wanneer hij buiten speelt en dan is het wel prettig dat hij zijn eigen netwerkje in de buurt heeft.

Nog een puntje voor verhuizen van school dus.

Groeten,

Temet

Rosase

Rosase

10-12-2011 om 00:08

Niet iedereen woont in een gebied waar 8 scholen relatief dichtbij liggen. Hier gaan de meeste kinderen naar de 2 dichtstbijzijnde scholen. Die kennen elkaar dus allemaal. Als je, zoals mijn kinderen, niet naar een van die 2 scholen gaat sta je echt op achterstand. Het mixt en mengt hier namelijk bijna niet.

Dat is dus echt wel anders dan als de spreiding over de scholen veel groter is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.