Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-01-2019 om 15:06

Van Vmbo-t naar havo

Ik kom er al googelend niet goed uit. Is het al wettelijk geregeld dat leerlingen met een vmbo-t diploma zonder aanvullende eisen mogen doorstromen naar het havo?
De school van mijn dochter heeft namelijk nog wel een heel rijtje voorwaarden (minimaal een 6,5 voor het SE, positief advies van meer dan de helft van de docenten), maar ik dacht te hebben gelezen dat dat niet meer mag.


Zomer

Zomer

18-01-2019 om 15:22

Hier

Bij mijn dochter (alweer 2 jaar geleden) was de voorwaarde gemiddeld 6.8. Mocht je toch lager zitten en je wilde graag de HAVO doen dan mocht dat (ik weet even niet waar de grens lag maar met een 6.5 mocht je nog door) maar dan mocht je in HAVO 4 niet blijven zitten. Dan moest je van school af. Als je wel met een 6.8 of hoger was doorgestroomd dan mocht je wel HAVO 4 overdoen. Dat positieve advies van de docenten was bij ons alleen als je vanaf de 1ste of tweede klas doorstroomde naar de HAVO en alleen als je lager dan een 7.5 stond.

Flavia

Flavia

18-01-2019 om 15:40

ballonnetje

Nee, dat is nog geen wetgeving, dat is nog in ontwikkeling.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2018/09/07/vereenvoudiging-doorstroom-van-vmbo-naar-havo

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-01-2019 om 15:49

20/21

Dus dat zou dan het schooljaar zijn dat volgend jaar begint. Is voor ons vroeg genoeg want mijn dochter zit nu pas in de tweede. Ze moet wel binnenkort een profiel kiezen, en ik hoop dat we iets kunnen vinden waarmee ze naar een gewenst mbo kan, maar ook de mogelijkheid havo houdt.

Vak extra (ot)

Hier hadden de mogelijke opstromers ook een extra vak ( een taal) in het profiel. Zo bleven ze, na opstormen, bij aan de havisten.
Dus naast de eisen voor opstromen, speelt de keuze voor het extra vak ook een rol in het succesvol opstromen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-01-2019 om 22:43

Ach, dat absolute doorstroomrecht

lijkt me nou niet echt een vooruitgang.

Als je met de hakken over de sloot tl haalt, lijkt me (uitzonderingen door omstandigheden daargelaten) dat de kans dat je de Havo aankunt niet zo heel erg groot. Dan heb je een mooi recht, maar hoe prettig is het voor je zelfbeeld als je daar niet op je plek bent en het niet haalt....

Aagje

Angela67

Angela67

18-01-2019 om 23:11

Aagje

Doe niet zo belerend ('patronizing'). Dacht je a) dat jouw mening echt interessant was als je zo negatief minachtend formuleert? En b) dacht je dat een leerling daar niet zelf over kon beslissen. En c) jij bent er vast ook zo een die op basis van kleutercito's besluit dat kind xx naar vmbo-k moet. En d) nooit gehoord van stapelen? Mag vast ook niet van jou want stel je voor dat het niet lukt.
Bah ik hoop niet dat jij docent bent.
Gr Angela

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-01-2019 om 23:27

Tjonge Angela

Noem jij het maar minachtend of belerend, best. Mij lijkt het vooral realistisch om te bedenken dat niet iedereen automatisch dat niveau hoger kan halen.

Met al je suggestieve opmerkingen over wat ik allemaal wel of niet vind, zit je er enorm naast.
Ik ben voor hoog inzetten, voor kinderen niet afrekenen op citoresultaten en zeker voor de mogelijkheid tot stapelen.
Maar ik denk dat dat laatste allereerst beter gefaciliteerd moet worden door het onderwijs beter op elkaar af te stemmen dan nu. Als je tl hebt gedaan dan blijken er behoorlijke hiaten te zijn tov van de leerlingen die uit Havo 3 komen in oa wiskunde en Engels. Dat zou anders moeten.

En wat betreft de doorstroming: ik zit dicht bij het vuur (en nee, ben niet zelf docent) en weet dat leerlingen die moeizaam tl halen in erg veel gevallen struikelen op de Havo. Dan schiet zo’n absoluut doorstroomrecht toch z’n doel voorbij?

Aagje

Angela67

Angela67

18-01-2019 om 23:35

wie ben jij

om daarover te oordelen?
dat is mijn probleem. Alle oordelen die mensen zich aanmeten zijn per definitie oninteressant want niet te bewijzen.
het is volcontinu 'self fulfilling'. Als er 'te weinig' gestapeld wordt wordt er gezegd waarom kan het niet en als er 'te veel' gestapeld wordt wordt er geklaagd.
er is geen waarheid en al zeker niet bewezen onderzoek.
het is jouw 'onderbuikemotie' dat het wel eens struikelen kan worden en vooral dat struikelen zo erg is.
gr Angela

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-01-2019 om 23:39

Angela

Ik herken me totaal niet in hoe je me neerzet. Maar ik vind het best. Jij jouw mening, ik die van mij.

Aagje

Nee

Onderwijs moet kansen bieden aan kinderen om zich verder te ontwikkelen. Niet bij voorbaat al die kans ontzeggen omdat het misschien niet lukt.

Een behaald diploma met voldoende vakken moet toegang bieden tot het volgende niveau (mavo-havo en havo-vwo), punt. Een kind met een behaald diploma heeft het vertrouwen verdiend om verder te mogen groeien. Ook als het pad naar het diploma niet over rozen ging. Een heftige puberteit gaat over, pubers groeien en gaan bloeien.

Goed dat het doorstroomrecht wordt vastgelegd, eigenlijk heel vreemd dat het recht om te ‘stapelen’ gaandeweg stilletjes is verdwenen. Met een doorstroomrecht is niet gezegd dat doorstromen ook moet, alleen dat het màg als je aan 1 landelijk helder en uniform vereiste voldoet: een diploma.

Angela67

Angela67

18-01-2019 om 23:53

Aagje

Het probleem is inderdaad dat je een mening hebt. een 'open mind' is het tegenovergestelde.
Gr Angela

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-01-2019 om 00:08

Nogmaals

Ik ben voor (zo veel mogelijk) kansen geven, voor de mogelijkheid tot stapelen en voor goede faciliteiten om dat te doen.
En ik vind het ook verkeerd dat de aansluiting van de onderwijstypes steeds verder verdwenen is. Zowel in het middelbaar onderwijs als bij de aansluiting hbo-universiteit.

En Amsterdamse, ik kan me grotendeels prima vinden in wat jij schrijft.
Alleen was er in de oude situatie vaak ook sprake van selectie hoor. Toen mijn man in de tijd van de oude Mavo na zijn examen naar de Havo ging, kon dat ook alleen als alle vakken op D-niveau waren gedaan. Daar werd ook onderscheid gemaakt. Toen hij na de Havo naar het vwo wilde, was er selectie op basis van motivatiegesprekken. Op de middelbare school waar ik zat, was dat mbt Havo en vwo ook aan de orde. Allemaal in de goede oude tijd toen het doorstromen nog relatief gemakkelijk was vergeleken met nu.

Wat betreft dat doorstromen mag maar niet hoeft: eens. Maar ik hoor in in de manier waarop er in de media over gesproken en geschreven wordt over het automatische recht zo veel vanzelfsprekendheid alsof het daarmee voor iedereen weggelegd is/zou moeten zijn om het hogere niveau ook te halen. Daar zit ondertussen ook (in mijn ogen dan) iets irreeels in.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-01-2019 om 00:09

Angela

Best.

Angela67

Angela67

19-01-2019 om 00:23

Aagje

Beter!
Gr Angela

Flavia

Flavia

19-01-2019 om 08:24

verschillen zijn het probleem

nu stelt elke school zijn eigen eisen aan de doorstroming. Bij school A moet je geslaagd zijn, bij school B ook maar met gemiddeld een 6.5, bij school C voor ne, eng 7, voor overige vakken minimaal een 8.

Dat is niet logisch en daar willen ze vooral wat aan doen.
Dat het duidelijk is dat je met je diploma van vmbo-t in Groningen ook toegelaten wordt op de havo in Maastricht, zonder dat er nu heel uitzonderlijke eisen aangesteld worden.Het zal geen automatisch recht worden, je hebt een diploma dus je bent toegelaten. Scholen zitten niet te wachten op extra begeleiding gevenen je wil de leerlingen wel soepel door laten stromen met een goede kans van slagen bij de havo zonder doubleren.

Angela67

Angela67

19-01-2019 om 08:55

flavia

Dit begrijp ik niet: "Het zal geen automatisch recht worden, je hebt een diploma dus je bent toegelaten."

De enige neutrale, rechtvaardige oplossing is toch juist: jij hebt een VMBO-TL diploma , je voldoet aan de landelijk (!) gestelde eisen, die gelden voor alle scholen dus alle scholen nemen jou aan in 4 havo. Denk je dat er nog even een 'warme overdracht' (blèh ik vind het ook zo'n viezige term) plaatsvindt tussen Groningen en Maastricht?

En dan dit: "Scholen zitten niet te wachten op extra begeleiding geven".

En weer komt er dan zo'n waarde-oordeel om de hoek zeilen van scholen. Scholen gaan er in hun arrogantie vanuit dat zij per individu (!) de lat zouden kunnen neerleggen, dat ze tot op detailniveau kunnen voorspellen hoe iemand het gaat doen, ze laten statistieken los op alles, om maar zo goed mogelijk alle leerlingen te weigeren die 'extra' nodig zouden hebben. Het is toch allemaal koffie-dik kijken en dikdoenerij van de scholen. Hou het neutraal en HELP leerlingen die zich op jouw school bevinden. Je bent er voor die leerlingen, het is niet een gunst dat een leerling bij jou naar de havo mag . .

Mjin stelling is: als je je VMBO-TL diploma hebt gehaald (en je voldoet aan die landelijke extra eisen bijvoorbeeld met betrekking tot aantal vakken en evt. combinaties van vakken) dan is het juist de bedoeling dat je met open armen ontvangen wordt.
Niks geneuzel over houding, inzet, een 7 hier, een 6.99999900002223333 daar. En oh nee dit kan niet en ja dat is alleen maar mogelijk als je een 9 had. Gewoon duidelijke grens voor iedereen en that's that.

gr Angela

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-01-2019 om 08:55

Bermbrand

Sorry ik noemde je Amsterdamse. Was verkeerd gelezen.

Flavia

Flavia

19-01-2019 om 09:14

Angela

je leest me werkelijk helemaal verkeerd.

Je wil juist een duidelijke set eisen die landelijk geldt. Dus een alleen een vmbo-t diploma is niet voldoende, er komen extra's bij.
Je hebt je vmbo-t diploma met gemiddeld 6.5 of hoger afgerond zonder tekorten in de vakken x,y,z met een extra vak om toelaatbaar te zijn tot de havo.

Die cijfers geven een indicatie van de kans van slagen op de havo. Je wil niet kinderen toe laten met nauwelijks kans van slagen waardoor de belasting voor de school toe neemt. Daar hebben de al zittende leerlingen ook last van want er is minder tijd en ondersteuning (financieel zit er ook een kaartje aan) voor hun.

Maar als ze toelaatbaar zijn volgens de eisen moet je ze toelaten en idd ondersteunen om de eindstreep te halen en die ondersteuning moet aangepast zijn op de behoeften van de leerling.

Niks warme overdracht, gewoon een duidelijke eis zonder subjectieve dingen.

Angela67

Angela67

19-01-2019 om 09:29

flavia

ok, dan zitten we dus wel op hetzelfde uitgangspunt.

Mijn ogen blijven altijd negatief hangen achten zinnen zoals '"Scholen zitten niet te wachten op extra begeleiding geven". Weet je, al zitten ze er niet op te wachten: dat is dan jammer. Lieverkoekjes worden niet gebakken voor scholen, zij zijn er voor leerlingen en niet andersom. Het is een ingesleten manier van reageren van scholen die - hier in Utrecht bij de diverse schoolbestuurders in ieder geval - door blijft sijpelen naar beneden. En individuele docenten en coördinatoren blijven daardoor 'geïndoctrineerd' en moeten ook 'vechten' tegen die reflex. Als je telkens maar hoort van je schoolbestuur dat 'leerlingen moeten dit en moeten dat anders kunnen ze het niet en dat is frustrerend en nee je krijgt er geen extra collega bij dus dan zit je met vmbo-tl leerlingen en dan moet je maar zien of het lukt' dan wordt je als docent natuurlijk ook 'murw' en wat doet dat voor je wens om leerlingen te helpen?

De sfeer moet echt omslaan en dat moet afgedwongen worden door positief geformuleerde wetgeving/regels . . .

gr Angela

Waarom

Waarom de havo route naar het hbo als het via het mbo ook kan? Dat doe je alleen als je niet weet wat je wil of als de hbo dusdanige eisen stelt dat het lastig is om er via het mbo te komen zoals de Pabo nu doet met de extra toelatingstoetsen op havo-niveau voor aardrijkskunde, geschiedenis en natuur/techniek. In normale gevallen zou ik liever voor de MBO route gaan, want als de 19/20 jarige geen zin meer heeft of het HBO toch tegenvalt dan heeft het in ieder geval een vak geleerd. Het mbo duurt weliswaar een jaar langer dan de havo-route, maar met havo heb je nog erg weinig qua eigen boterham kunnen verdienen. Dus ik snap de verheerlijking niet altijd.

AnnaNiem

Via het mbo opklimmen kan en mag ook, prima route voor veel kinderen. Via mavo - havo kunnen opklimmen is een prima route voor andere kinderen. Fijn dat er een recht komt om via mavo naar havo naar hbo (of atheneum) te mogen opklimmen. Zo is er meer maatwerk mogelijk voor ieder kind!

Flavia

Flavia

19-01-2019 om 10:57

Tijd is geld

Een jaar extra kost gewoon geld. Onderwijs is duur.
Zowel voor de leerlingen als voor de overheid.
Een jaar later werken levert de leerling een jaar minder inkomen op en de overheid een jaar meer kosten.

Yanea

Yanea

19-01-2019 om 11:25

AnnaNiem

Omdat sommige kinderen liever de theoretischer havo dan het practische mbo doen. Dat ze beide toegang geven tot het hbo wil niet zeggen dat ze hetzelfde zijn.

Amsterdamse

Amsterdamse

19-01-2019 om 11:27

Onderwijs duur

Oplossing voor de zg dure onderwijsjaren: het vwo een jaar korter maken.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-01-2019 om 11:35

Algemene vorming

Ik denk dat twee jaar extra algemene vorming en uitstellen van het beroepskeuzemoment altijd voordeel heeft. Mits het kind het wil natuurlijk, en niet direct een praktijkgerichte opleiding wil.

Triva

Triva

19-01-2019 om 12:08

Flavia

'
Je wil juist een duidelijke set eisen die landelijk geldt. Dus een alleen een vmbo-t diploma is niet voldoende, er komen extra's bij.
Je hebt je vmbo-t diploma met gemiddeld 6.5 of hoger afgerond zonder tekorten in de vakken x,y,z met een extra vak om toelaatbaar te zijn tot de havo.'

Precies, en dan met xyz de kernvakken en écht een vak extra. Anders is de achterstand op dat vak veel te groot. Dus geen algemeen recht, dat is er voor havo/ vwo ook niet.

Ik ben wel docent

En heb redelijk wat ervaring met overstappers. Voor beide ‘kampen’’ is wat te zeggen. Maar echt, een behaald diploma op niveau a biedt niet altijd een reële kans op een succesvol vervolg op niveau a +1. Ik geef les op zowel havo als vwo, en weet bv precies wat je minimaal moet scoren om een havo diploma te halen. Dat kan echt met een paar magere 5jes, een hele hoop magere 6 jes en een verdwaald compensatie punt op ckv en nog iets. Ik zie soms de onafgeronde cijferlijsten ( waar max 2 onafgeronde cijfers metveen 6 beginnen) en ben verbaasd dat het zo kan. Maar het gebeurt. Elk jaar zijn er wel een paar. Zo’n leerling heeft geen schijn van kans op het vwo. En ik vind het echt prima als er een paar harde regels zijn die dat ook duidelijk maken. Ik zou in zo’n geval liever zien ( als het bv toch echt een laatbloeier is, of een hardnekkige puber dat de overstap naar een niveau hoger via het hbo loopt. Eerst maar eens laten zien dat je ergens bovengemiddeld scoort, en dan een stap omhoog. Dat geeft veel meer vertrouwen voor zowel student als docent/ school.

Ingrid

diaan

diaan

20-01-2019 om 01:04

IngridT

Wat is dat toch met docenten, dat ze cijfers (tegenwoordig) zo allesbepalend belangrijk vinden?
Mijn dochter doet het prima op VWO.
Maar ze haalt ook wel eens magere zesjes op toetsen. Of minder.
En vaak juist bij de vakken die ze goed beheerst.
Maar weet je wat ze niet goed beheerst?
Toetsen maken. Nu niet, waarschijnlijk zal ze er nooit een ster in worden.
Het zou me niets verbazen als ze, zou ze naar havo zijn gegaan, daar een magere cijferlijst zou hebben gehad.

Weet je, ik wil het belang van toetsen niet klein maken, het betekent heus wel iets. Maar nu wordt zo'n beetje de hele leerling opgehangen aan zijn cijfers, dat lees ik in jouw post ook. Een leerling is nog wel meer dan zijn vaardigheden goed toetsen te maken.

Diaan

Ik praat over leerlingen die ik ken. Die ik ook in de klas heb gehad.vaak zijn die cijfers een prima afspiegeling van hun niveau zoals ik dat ook in de klas heb gezien. Een niveau dat niet automatisch meestijgt als je zo’n leerling een niveau hoger plaatst. Tuurlijk zijn er uitzonderingen. Ik ((her)ken ze ook ech wel. De notoire zesjesscoorders. Ik zie heusxwrl, ondanks de cijfers, dat daar meer in zit. Maar toch, de meeste leerlingen die kantje boord slagen redden het ECHT niet, een niveau hoger. Omdat het er niet inzit, omdat ze te veel basiskennis missen om aan te haken krn, of omdat ze de omschsakeling naar echt harder moeten werken niet op bevel kunnenuitvoeren. Nogmaals. Er zijn uitzonderingen, en natuurlijk is het een overweging om iedereen ongeacht de resultaten de kans te geven het te proberen. Maar ik wil wel eerlijk blijven. Een mager diploma is over het algemeen geen kansrijke start voor een succesvolle opstromen-actie.

Ingrid

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.