Jiske
02-03-2012 om 22:39
Vechten of niet? kind met downsyndroom regulier
Mijn zoon, 9 jaar, downsyndroom, groep 3, wordt zoals het er nu naar uitziet verwezen (door juf en IB-er) naar speciaal onderwijs (ZMLK). Het draadje hierboven brengt mij aan het twijfelen. Moeten we wel vechten hem op deze school te houden? Zal hij niet beter af zijn op ZMLK nu reguliere scholen overbelast raken? Hoewel dat voor ZMLK ook geldt...
(Onze keuze voor regulier is o.a. gebaseerd op vele onderzoeken die o.a. uitwijzen dat aanbod van taal op regulier groter is en juist dat is voor kinderen met ds zeer belangrijk.)
Zoon heeft het trouwens vreselijk naar zijn zin op huidige school, het gaat sociaal goed, hij leert veel (vind ik), al gaat het leren lezen niet zo hard als juf graag zou willen.
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.
Groet,
Jiske

Tango
02-03-2012 om 22:46
Vechten
Zou er zeker voor vechten omdat jouw zoon het er zo naar zijn zin heeft en zoveel leert. Als ze merkt dat het niet meer gaat door overbelasting van de school of overvraging van je zoon kun je altijd nog overstappen. Zou het nu echt nog niet doen.
En natuurlijk gaat het leren niet zo snel als bij andere kinderen, had juf dat verwacht dan? lijkt mij logisch bij een kind met down.

M Lavell
03-03-2012 om 09:18
Ja, vechten
Het is bijzonder vreemd om nu nog dat kind alsong naar het zmlk te duwen. Leerachterstand kan geen argument meer zijn. Zelfs down kan geen argument meer zijn. Het is de bedoeling dat de indicatiecriteria verdwijnen.
Laat juf eens concreet maken wat haar problemen zijn.
Als passend onderwijs doorgaat, dan zal het voor de school niet meer mogelijk zijn om lln met down zo makkelijk door te schuiven.
De redenatie 'hij heeft down, dus komt in aanmerking voor zmlk' gaat niet meer op.
Groet,
Miriam Lavell

jiske
03-03-2012 om 13:42
Aandacht
Bedankt voor jullie reacties.
Het lezen gaat denk ik wat langzamer dan bij het gemiddelde kind met ds, maar inderdaad geen excuus.
Juf heeft het idee te weinig aandacht te kunnen geven. Wat vermoedelijk ook zo is. ZMLK zou daarin meer bieden, kleinere klassen enz.
Hoe kan ik nu zeggen dat ik mijn kind op school wil houden als zij oprecht de denken dat zoon elders beter af is? En hem daar vervolgens elke ochtend naar toe brengen, wetend dat ik ze ws overvraag? Ik vind dat erg lastig.
Jiske

Rafelkap
03-03-2012 om 14:09
Niet vechten
Ik denk er met zelf een zorgintensief kind (ander missend gen) toch iets anders over. Je kind is 9 en zit in groep 3, als het 12 is waarschijnlijk nog steeds of in groep 4? Zou het dan in sociaal opzicht nog net zo makkelijk gaan als het leeftijdsverschil met de klasgenootjes steeds groter wordt? Daar zou ik me wel zorgen over maken. Je moet niet vechten, je moet proberen te zorgen dat je kind over x aantal jaren nog steeds goed in z'n vel steekt. De klassen op je huidige school worden wellicht ook steeds groter, dat is voor jouw kind een slechte zaak.
Je hebt wel gelijk dat je eerst voor regulier hebt gekozen ivm taal, maar ik zou toch niet m'n kind daar houden tot in groep 8, ook niet voor de juf.
ZMLK heeft als voordeel kleinere klassen (12/14 ipv 32-36) en daardoor meer begeleiding zodat je kind niet op z'n tenen hoeft te lopen. Hij is daar ook geen uitzondering. Ik zou eens rondkijken op een zmlk en een goed gesprek aangaan met je juf. Je hoeft niks overhaast te beslissen.

M Lavell
03-03-2012 om 14:26
Ro net als so
"Juf heeft het idee te weinig aandacht te kunnen geven. Wat vermoedelijk ook zo is. ZMLK zou daarin meer bieden, kleinere klassen enz."
Dat is nog maar de vraag. Waar moet die aandacht over gaan precies? Als dat therapie moet zijn van een of andere soort, dan heeft juf gelijk. Maar dan moet je daar een oplossing voor vinden. Dat kan ook binnen het regulier onderwijs.
Het hoeft niet om lesgeven te gaan. Jouw kind moet gewoon, net als in het zmlk, een eigen leerlijn krijgen. Eigen lesprogramma, eigen leerdoelen, allemaal een beetje langzamer maar verder niks ingewikkelds.
Rafelkap:"Je kind is 9 en zit in groep 3, als het 12 is waarschijnlijk nog steeds of in groep 4? Zou het dan in sociaal opzicht nog net zo makkelijk gaan als het leeftijdsverschil met de klasgenootjes steeds groter wordt?"
Maar dat is onzin. Kind kan gewoon meehobbelen met de klas met een eigen leerling. Kinderen in het zmlk verschillen onderling ook enorm. Voor het kind zelf is dat onderlinge verschil niet makkelijker in het zmlk. Het tegendeel eigenlijk: klasgenoten hebben nog minder de capaciteit om met het kind rekening te houden.
"ZMLK heeft als voordeel kleinere klassen (12/14 ipv 32-36) en daardoor meer begeleiding zodat je kind niet op z\'n tenen hoeft te lopen."
Je overdrijft de klassengrootte, terwijl je eraan voorbij gaat dat in het zmlk de klassen ook groter worden. Er is geen sprake van op tenen moeten lopen. Er is hooguit sprake van gedeelde ervaring met klasgenoten waar dit kind maar een beetje van oppikt. Maar dat is genoeg voor plezier en precies dat extra wat dit kind best kan gebruiken. Het is net zo leuk als tafelen met oudere broers en zussen of voor spek en bonen mee ganzenborden.
Ondertussen is het model dat al een tijd gebruikt wordt in het SO, de eigen leerlijn, inmiddels in het RO ook verplicht.
Ik snap dat je voor je eigen kind SO kiest. Moet je zeker doen. Maar de argumenten die je gebruikt zijn niet zomaar of per definitie waar.
Groet,
Miriam Lavell

Rafelkap
03-03-2012 om 14:42
Kijken
Mirjam, jij beredeneert alles vanuit de theorie. Ik vanuit wat ik zie want ik bezoek momenteel wekelijks een cluster 3 school, ik heb ze (5) nu bijna allemaal gehad Die klassen zijn nu max 12 en na de zomervakantie worden dat 14 op de scholen die ik heb bezocht. Dat is niet overdreven, dit is al bekend. Ik vergelijk mijn kind absoluut niet met die van Jiske, maar kan me wel inleven in haar zorgen over zijn toekomst. En ik zou me ook wel bezwaard voelen dat de juf zoveel tijd in mijn kind moet steken, behalve dat mijn kind meer aandacht nodig heeft gaat dit ook ten koste van andere kinderen.
Ik denk toch echt dat zij zelf eens moet kijken op een zmlk school, ivm alle vooroordelen hierover. Maar er is geen haast bij, omdat zoon goed in z'n vel zit. Toch is het handig om te weten/heroverwegen waarvoor je kiest.

M Lavell
03-03-2012 om 14:53
Maar dat hoeft niet
"En ik zou me ook wel bezwaard voelen dat de juf zoveel tijd in mijn kind moet steken, behalve dat mijn kind meer aandacht nodig heeft gaat dit ook ten koste van andere kinderen. "
Jamaar dit is toch een bijzonder ingewikkeld gevoelsleven zo. Jouw kind heeft ook recht op onderwijs, toch? Waarom in vre-des-naam zou je je bezwaard voelen? Ben je nou helemaal een haartje.... Ik vind het werkelijk een ongepast soort verlegenheid.
Voor wat het volgen van het onderwijs betreft, hoeft er helemaal geen extra aandacht naar het kind van Jiske. Ja, wel een eigen leerlijn. Een eigen lesje. Een ander boekje, maar dat is het. Voor het overige: zet 'm in groep 4, of 5. Dan heeft ie 25 grote broers en zussen die 'm kunnen helpen met zijn jas aandoen en zijn broodtrommel pakken. Als dat al een probleem is.
Ik ken geen zwakbegaafde kinderen die niet zo automatisch en vanzelfsprekend worden opgavangen in de eigen kring, op een familiefeest, op vakantie, etc.
En daarmee wil ik niet zeggen dat jouw kind ook in een reguliere klas kan. Het kind moet het levenstempo ook nog aankunnen, van uur naar uur, van pauze naar pauze, zonder slaapje of knuffelmuur als het even te veel wordt.
Ja, er zijn er die dat nodig hebben.
Maar dat gaat niet zomaar voor elk kind met Down op.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
03-03-2012 om 15:08
Leren van het leven
Van zwakbegaafde kinderen kun je niet verwachten dat ze het leerrendement halen dat normaal begaafde kinderen halen. Je stelt je doelen bij, zo gebeurt dat ook in het SO.
Boekjes, lesjes, het lijkt ze allemaal niet zoveel op te leveren. Wat ze het meest oplevert is het leven zelf. Zo gewoon mogelijk meeleven met anderen geeft ze levenservaring die niet eens uit boekjes en lesjes te halen is.
In het SO is de kwaliteit van die levenservaring een stuk minder. Dat komt omdat de klasgenoten zelf veel minder inspirerend en helpend zijn. Dat moet dan gecompenseerd worden door het lesprogramma van de school. Toch nog lesjes dus, terwijl dat eigenlijk niet zo goed werkt.
Jitske moet voor haar kind de afweging maken waar haar kind het beste rendement uit haalt: leren van het leven zelf, zoveel mogelijk meedoen met het gewone leven. Of leren van de lesjes op het so.
De veronderstelling die de juf en de IB-er doen, is dat die lesjes in het SO meer te bieden hebben. Ik denk (en dat blijkt ook uit onderzoek) dat het leven zelf, de klasgenoten in een reguliere school, meer te bieden heeft.
Neemt niet weg dat er duizend redenen kunnen zijn om toch voor SO te kiezen. Maar die gaan in dit geval niet op begrijp ik.
Groet,
Miriam Lavell

Mariette
03-03-2012 om 16:53
Goh miriam wat heb je er toch weer veel verstand van
Wij hebben 2 jaar ervaring in een kind met Down in de klas.
Reken maar dat die ouders zich soms geneerden, en terecht.
In de ideale situatie is het allemaal weg te regelen en te praten met lagere leerdoelen, rugzakjuffen en plannen. Maar zodra er een kink in de kabel kwam: directeur met zwangerschapsverlof, zieke juf of zieke rugzakjuf, herhaalde verhuizingen voor een verbouwing (3x in een jaar), noem maar op. Dan had degene die voor deze klas stond er toch echt een probleem bij.
Kan je zeggen dat dat allemaal incidenten zijn, maar feit blijft dat er extra moet worden geregeld voor een extra kind en als dat niet goed gebeurt of niet goed kan gebeuren dan wordt de last voor de leerkracht zwaarder en _dus_ bij gelijkblijvende aandacht voor het rugzakkind is er minder tijd voor de andere leerlingen.
En feit blijft dat er altijd incidenten zijn. Pro-actief werken heb ik in het onderwijs nog niet veel mogen aantreffen.

Aagje Helderder
03-03-2012 om 17:12
Mariëtte
"Reken maar dat die ouders zich soms geneerden, en terecht."
Hoezo is het terecht dat de ouders van het kindje met down syndroom zich soms geneerden? Ik snap best dat het problematisch kan zijn hoor, zo'n situatie, maar het is niet nodig dat ouders zich generen over de problemen die er in dit verband op school ontstaan. Kunnen zij toch ook niets aan doen en ook hun kind heeft het recht daar te zijn omdat het nu eenmaal is aangenomen en de school het op zich genomen heeft dat te faciliteren. Het past prima in de lijn die ocnw heeft uitgezet (wat je daar ook van vindt en hoe slecht ocnw daar nu zelf mee omgaat). Dus dat ouders zich generen voor de situatie die hun kind meebrengt is onterecht.
Aagje

M Lavell
03-03-2012 om 17:25
Wanorde
Mariette, braak je nu je frustratie als leerkracht uit? Of ben je een ouder van een volstrekt niks aan de hand kind dat meent tekort gedaan te worden door 'al die gehandicapten'?
"Maar zodra er een kink in de kabel kwam: directeur met zwangerschapsverlof, zieke juf of zieke rugzakjuf, herhaalde verhuizingen voor een verbouwing (3x in een jaar), noem maar op. Dan had degene die voor deze klas stond er toch echt een probleem bij. "
Eh... ja. Maar hoe kun je daar nou dat kind met down de schuld van geven? Dat lijkt me vooral de schuld van het schoolmanagement.
Overigens en nogmaals: Onder omstandigeheden mag er vrijstelling van les gegeven worden. Aan alle kinderen, dus ook aan kinderen met down (of wat ook).
Dus zelfs in organisatorisch moeilijke periodes, is er een mouw te passen. Wel een beetje samenwerken dan als school met een dagcentrum, kinderdagverblijf, en de ouders natuurlijk.
Ik begrijp overigens niet wat je opmerkingen te maken hebben met de afweging die Jiske moet maken.
Of wil je beweren dat zij zich moet schamen en dat ze de school niet moet belasten met haar kind, zodat die school er in alle rust een organisatorisch potje van kan maken; directeur met zwangerschapsverlof, zieke juf of zieke rugzakjuf, herhaalde verhuizingen voor een verbouwing (3x in een jaar), noem maar op?
Weet je. Ik hoop van harte dat er in elke klas minstens 1 zorgkind belandt. Dan is volkomen helder dat scholen er niet zo'n wanorde van kunnen maken.
Daar hebben alle leerlingen én leerkrachten wat aan.
Groet,
Miriam Lavell

Rafelkap
03-03-2012 om 17:38
Uniek
Elk kind met down is weer uniek. Dus ik denk dat we ook niet over de zoon van Jiske kunnen oordelen.
Mijn zoontje (geen down) zou ik niet in een reguliere klas willen. Hij zou daar in een hoekje zitten wegkwijnen en daardoor ook niets leren. Die moet gewoon in een klein klasje. En hopelijk gaat dat lukken, ja een indicatie krijgt hij wel maar of ze hem aannemen.. Het was eerder helaas geen optie, want hij ging toen hij 4 was achteruit in z'n ontwikkeling en we zaten in de medische molen.
Ik ken wel een kind uit klas van oudste (36 kinderen, nu 32 , vandaar die cijfertjes uit eigen ervaring). Die bloeit nu op op een mytylschool, ook al ging het in sociaal opzicht erg goed op de reguliere school.
Het zijn lastige keuzes. En als je school tegen hebt wordt het helemaal lastig. Ze moeten het wel zien zitten met je kind.

Fiorucci
03-03-2012 om 18:12
Mariette
" Maar zodra er een kink in de kabel kwam: directeur met zwangerschapsverlof, zieke juf of zieke rugzakjuf, herhaalde verhuizingen voor een verbouwing (3x in een jaar), noem maar op. Dan had degene die voor deze klas stond er toch echt een probleem bij." Ja, en dat probleem is die verbouwing, zieke juf en wat je verder opnoemt. Want dat is een kink in de kabel voor elk kind.

Leen13
03-03-2012 om 18:15
Met school
Als school het niet wil of kan kun je er wel voor vechten om je kind daar te laten maar dan word je kind daar de dupe van. Hier ook een vriendinnetje van mijn dochter die tot groep 8 op het regulier onderwijs zat. In een van de lagere klassen werd ze nogal tegengewerkt door de juf die ook voortdurend kind liet vastlopen en negatieve boodschappen meegaf en voortdurend wilde dat kind aangemeld werd voor speciaal onderwijs. Dat moet jou kind dan wel ondergaan, dat soort houding. Het is goed afgelopen en het jaar daarop was er weer een juf met gezond verstand die gewoon andere eisen aan dit kind stelde, haalbare namelijk, en die niet voortdurend dit kind aan een gemiddelde zat te meten.
Zelf heb ik er alles aan gedaan om mijn kinderen naar het speciaal onderwijs te krijgen. Leren kunnen ze toch wel maar het was een drama overdag waar de school geen antwoord op bleek te hebben en kinderen doodongelukkig begonnen met schoolweigeren. Dan wil je ze niet meer dwingen om te blijven. Ik ben dan ook buitengewoon opgelucht dat het mij gelukt is, niet vragen hoe, mijn zoon naar het speciaal onderwijs te krijgen. En het ziet er bovendien naar uit dat hij toch wel diploma's gaat halen, ik verwacht niet anders, alleen kan het wat langer duren dan bij een ander kind. En oprecht zijn de scholen niet, wel onwetend en met gebrek aan voldoende middelen en mogelijkheden en te overbelast, rigide of te ouderwets om daar met ouders nieuwe wegen in te zoeken, in het algemeen dan he, ik was ook altijd wel jaloers op ouders met kinderen waar het wel lukte om met de school samen te werken en gewoon harmonieus een passende leerlijn voor je kind uit te stippelen.

Jiske
03-03-2012 om 18:15
Mariette
"Maar zodra er een kink in de kabel kwam: directeur met zwangerschapsverlof, zieke juf of zieke rugzakjuf, herhaalde verhuizingen voor een verbouwing (3x in een jaar), noem maar op. Dan had degene die voor deze klas stond er toch echt een probleem bij."
Over wat voor probleem heb je het nu?
Groet,
Jiske

Jiske
03-03-2012 om 18:40
Reactie
Sociaal denk ik ook niet dat mijn zoon op ZMLK per se beter af is. Ook daar zijn niveau verschillen.
Voor therapieën hoeven we niet voor SO te kiezen. Hij heeft alleen logopedie nodig, dit krijgt hij nu na school. Het zwemdiploma heeft hij al.
Het tempo op huidige school kan hij aan.
Ik ben bekend met een ZMLK bij ons in de beurt, ziet er prima uit, al heeft het niet mijn voorkeur vanwege minder taalaanbod en minder aangepast gedrag.
Mijn zoon heeft ooit een periode op een KDC gezeten waarna wij vanwege imitatie van andere kinderen (anderen slaan/hoofdbonken bijvoorbeeld) voor een reguliere PSZ hebben gekozen.
Pro ZMLK is dat je (als ouder) niet het gevoel hoeft te hebben dat je kind niet gewenst is, door wie dan ook.
En misschien dat hij daar meer aandacht krijgt, maar het is inderdaad het overdenken waard waar hij uiteindelijk meer aan zal hebben: meer aandacht/lesjes op SO of het mee doen op RO met wat minder aandacht.
Het is trouwens nog maar de vraag of wij iets te kiezen hebben. De kans zit er dik in dat hij gewoon de deur gewezen wordt, en dat juf en ambulant begeleider al een plek op ZMLK hebben geregeld...
Groet,
Jiske

Mariette
03-03-2012 om 18:40
2x fout geraden
1. ik ben geen leerkracht
2. geen ouder van een NADH-kind in de bewuste klas.
Ik was de ouder van het andere rugzakkindje in die klas. We hebben elkaar dus gevonden, niet meteen, omdat onze kinderen heel verschillende soorten hulp nodig hadden, en onze rugzakjuffen zaten op verschillende dagen in de klas. Maar na twee jaar met tomeloze inzet, zakte de moed ons in de schoenen.
Onze conclusie was dat wij met groot joeg-hei binnen gehaald waren maar de directeur had onvoldoende draagvlak binnen de school voor deze zaken. Conservatieve leerkrachten die al 30 jaar hetzelfde deden. Één bevlogen juf die het maar uit moest zoeken, doordat de directeur onmiddellijk na haar benoeming 2x zwanger werd in anderhalf jaar. Heel veel dingen liepen niet meer op school, maar mijn andere twee NADH kinderen hadden daar, in klassen zonder rugzakkindjes, veel minder last van dan de NADH-kinderen in onze klas. Je kan maar één ding tegelijk. De Down-jongen stond heel vaak op, kon de kring niet uitzitten, moest dan altijd door een ander kind begeleid worden bij een activiteit, reken maar dat dat stoorde in de kring. Dan was het dus nog niet eens kwart over negen, dan moest de dag nog beginnen. Was de juf al 10 keer heen en weer geweest tussen de kring en die twee kinderen ernaast.
En wij geneerden ons dus kapot tegenover de andere ouders omdat naar onze indruk de totale belasting op de klas te groot was.
Iedereen zit hier heerlijk politiek correct zich druk te maken Dat Het Moet Kunnen en dat ik grote frustraties om uiteenlopende redenen heb.
Doe het vooral, blijf lekker in je kringetje draaien.
Mijn conclusie is dat in een Ideale Wereld een rugzakkind in een klas hartstikke leuk en tof en wonderful is. In het dagelijkse leven op een alledaagse openbare school daarentegen vergt het ontiegelijk veel werk en inzet van ouders, leerkrachten en pgb-mensen, en kan het in nul komma niets instorten.
Een van die incidenten gebeurt namelijk ieder jaar wel een keer. Laat mij een school zien die altijd alles op orde heeft. En tot die tijd:
droom vooral gerust verder.

Karmijn
03-03-2012 om 19:00
Ideale wereld
Als moeder van een rugzak kind, weet ik ook dat de wereld verre van ideaal is voor mijn kind. Maar het streven is helemaal niet, een ideale wereld te fabriceren. Het streven is dat een kind naar school gaat, op een voor hem optimale (dat is dus niet ideale) manier.
En als dat is op een reguliere school, dan zou dat daar moeten zijn. Als het de school niet lukt om de zorg organisatorisch rond te breien, heeft de school een probleem. Daar hoeven ouders zich niet voor te schamen, de school moet zich dan schamen!
Je kind is afhankelijk van de inzet van de school. Als de school het niet meer ziet zitten, dan kun je hoog en laag springen, maar dan lukt het niet. Soms helpt het, om een tussenoplossing af te spreken. Dan kun je bijvoorbeeld afspreken dat jullie het aankijken tot de volgende klas. Een nieuwe leerkracht heeft soms ineens wel weer 'zin' in het kind.
Ik denk dat het moeilijk is, om vanuit het so weer op een reguliere school terug te komen, dus ik zou toch zo lang mogelijk 'vechten'. Tot ik het gevoel zou hebben dat mijn kind er geen belang meer bij had.
Jiske, als ik jouw postings lees, heeft je kind het heel erg goed naar zijn zin. Dan zou ik het eerst blijven proberen om hem op deze school te houden.
Ken je deze brochure? http://www.50tien-oudersenrugzak.nl/oudersenrugzak/download/common/ziet-de-school-het-niet-meer-zitten--febr.-06-.pdf

Rafelkap
03-03-2012 om 19:08
Indicatie door ouders
De indicatie-aanvraag moet door de ouder of voogd gedaan worden, school levert alleen verder wat papieren aan, maar jullie hebben kennelijk nog niets getekend als ik dit zo lees.
Ontzettend lastige keuze en lastige gesprekken voor de boeg, sterkte ermee! Heb je al eens op een forum voor downkinderen gekeken voor meer ervaringen?

Evanlyn
03-03-2012 om 19:42
Vechten!
Ze kunnen je echt niet zomaar wegsturen hoor! Zoals Rafelkap al zegt, hebben ze voor alle onderzoeken en aanvragen (ook voor een rugzak) de steun van de ouders nodig. Ze kunnen je kind pas van school verwijderen als er met hem in de klas geen les te geven valt.
En ik vind het niet zielig voor de leerkrachten. Die hebben voor dat vak gekozen en dan weten ze van tevoren dat niet elk kind precies in het hokje gaat passen. Ik weet uit ervaring dat het moeilijk is als zo'n juf steeds met een zucht zegt dat ze zoveel tijd aan jouw kind kwijt is. Maar ja, ik ben in mijn vak ook meer tijd kwijt aan de ene klant dan aan de andere, en van sommige klanten krijg ik een punthoofd. Dat hoort er allemaal bij. En het valt me wel op dat echt goede leerkrachten mijn IADH kind leuk vinden. De leerkrachten die zeuren zijn vooral de leerkrachten die toch al over alles zeuren.
Doe vooral wat goed is voor jouw kind, op basis van echte argumenten: leert hij op zijn niveau voldoende? gaat het sociaal goed? Laat je niet de agenda van de school aansmeren, die kan op hele andere dingen gebaseerd zijn dan wat goed is voor jouw kind. En als andere ouders vinden dat hun kind onvoldoende aandacht krijgt, kunnen ze het toch naar een andere school sturen? Dat is jouw probleem niet.

M Lavell
03-03-2012 om 20:13
Verantwoording juf
Jiske:"Pro ZMLK is dat je (als ouder) niet het gevoel hoeft te hebben dat je kind niet gewenst is, door wie dan ook. "
Ja. Maar dat is natuurlijk wel schandalig. Bovendien is het maar betrekkelijk. Nu er bezuinigd wordt in het ZMLK, beland je ook daar met een 'te goed' kind in de situatie dat je niet gewenst bent, een plaatsje misbruikt en tijd kost die veel beter voor die zwaardere gevallen gebruikt kan worden.
Het is maar net hoe de wind staat.
"Het is trouwens nog maar de vraag of wij iets te kiezen hebben. De kans zit er dik in dat hij gewoon de deur gewezen wordt, en dat juf en ambulant begeleider al een plek op ZMLK hebben geregeld... "
Dat kan niet, zoals al gezegd.
We zitten op de drempel van het passend onderwijs. In het passend onderwijs mag de school wel bepalen waar het kind terecht komt (op eigen initiatief overplaatsen). Maar dat gaat ook gepaard met een veel beperktere ruimte bij scholen om kinderen in het SO te plaatsen.
Wat die ruimte zal zijn, is nog niet bekend. Daarvoor met het samenwerkingsverand eerst nog criteria vaststellen.
De school kan niet nu een voorschot nemen op passend onderwijs door jou te passeren én tegelijkertijd doen alsof dat passend onderwijs niet bestaat en de plaatsen in het zmlk niet op kunnen.
Dat is van twee walletjes vreten.
Heb je al iets getekend? Zo nee dan kan de school niks doen, zo ja, ga dan naar de leerkracht/ib-er en trek dat terug.
Laat die leerkracht eerst eens uitleggen wat er nu precies een probleem is. 'Ik kan hem niet genoeg begeleiden' is simpel te op te vangen met: laten we het er samen over eens worden dat hij niet aan het einde van het bo het functioneringsniveau (1F) zal halen. Dan zijn de zorgen daarover al verdwenen.
De juf/school zal heel precies helder moeten maken wat de werkelijke problemen zijn. Is het zijn gedrag (storend), vraagt hij teveel tijd bij gym, jasje aan jasje uit, plassen, brult ie wel eens door de klas.
Maak het concreet en kijk of je oplossingen kunt verzinnen.
Merk op: In het passend onderwijs zal een leerachterstand alleen onvoldoende kunnen zijn om hem regulier onderwijs te mogen weigeren.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
03-03-2012 om 20:24
Op wie ben je nu boos?
Mariette, ik begrijp het nog steeds niet. Op wie ben je nu boos? Waarom schaam je je als de school er een potje van maakt? Welke oekel van een juf begint elke dag weer in een kring als dat niet werkt? Suf allemaal.
Voor overige klink je knorrig alsof je wilt beweren dat het niet kan omdat het bij jou ook niet gelukt is.
Ik heb van Jiske nog niet gehoord dat er problemen spelen als die jij noemt.
Groet,
Miriam Lavell

Jiske
03-03-2012 om 21:15
Reactie
Bedankt voor jullie steun en informatie!
Zoon heeft al een rugzak, dus kan wat dat betreft gewoon over naar ZMLK. Wij hebben niets getekend.
Qua gedrag gaat het goed op school. Heel soms slaat hij, uit machteloosheid. Maar dat hoor ik ook van andere kinderen. Hij is goed te corrigeren, houdt zich aan de regels. De laatste tijd merk ik wel dat juf er minder zin in heeft, de klas is druk dit jaar. Zo komt hij de dag dat hij gym heeft thuis met trui binnenste buiten. Daar klaag ik niet over.
Hij kan verder zelf naar de wc, jas aan doen enz.
Ik denk dat als juf heel concreet moet gaan maken wat het probleem is zij niet met punten kan komen die een overstap noodzakelijk maken.
Alleen denk ik niet dat ik een school binnen kan lopen waarvan ik weet dat zij "tegen" zijn.
Al is jaren geleden gezegd dat zij uitgaan van (al kan er altijd iets gebeuren waardoor "het niet meer gaat") een volledige schoolloopbaan, t/m groep 8.
Groet,
Jiske

Karmijn
03-03-2012 om 21:37
Niet te snel opgeven
Ik zou het niet te snel opgeven. Je hebt maar met een juf te maken, van een heel team.
Mij valt op, dat wat de een niet zit zitten, of 'onacceptabel' vindt, voor de andere leerkracht ineens een eitje blijkt te zijn.
Dus ik zou dit zeker niet met deze juf bespreken. Ik weet niet of de ib-er iemand is waar je wat aan hebt? Wij hadden eerst een dweil, die niets wist van stoornissen en dergelijke en ook te beroerd was om zich in te lezen in bijvoorbeeld een toegankelijke web-site. In die periode gingen we steevast in gesprek met de directrice van de school. Op sommige scholen wordt de ib gedaan door uitgebluste leerkrachten, daar heb je dan niets aan.
En hoe staat het met de leerkracht die hij volgend jaar krijgt? Hoe is de rest van het team?
Ik zou ze in eerste instantie zeker aan de uitspraak dat hij in principe tot groep 8 blijft, houden.
Volgens mij kun je er niet van uitgaan, dat je met een rugzak zonder problemen naar het so afgeschoven kan worden. Volgens mij moet er dan echt wel het een en ander goedgekeurd worden door de ouders.
Als er een rugzak is, is er ook een ambulant begeleider. Het kan heel verhelderend zijn om die even prive te spreken. Dat heeft bij ons heel erg goed geholpen, omdat dan het welles-nietes spel met de school niet de boventoon voerde.

Karmijn
03-03-2012 om 21:54
Storende fout
'Dus ik zou dit zeker niet met deze juf bespreken.'
Ik bedoelde: 'Dus ik zou het zeker niet alleen met deze juf bespreken.'
Het gaat mij erom, deze juf ziet het niet meer zo zitten met je zoon, maar dat wil nog niet zeggen dat het op deze school niet meer gaat lukken.
Onze zoon heeft wel met drie juffen te maken gehad, die het niet meer met hem zagen zitten. En hij is toch op zijn basisschool gebleven, en het ging ieder jaar beter.
Mijn ervaring is, dat de teams op een school vaak onderling niet goed met elkaar communiceren en heel uiteenlopende ideeen hebben over lesgeven en hun rol daarbij. Dat is soms heel erg irritant, maar in jouw geval betekent het misschien wel, dat deze juf en deze ib-er niet representatief zijn voor 'de school'.
Het is een hele heftige beslissing, een kind tegen de wil van de ouders van school sturen. En dat is in feite wel waar we het hier over hebben. Uit al jouw posts blijkt, dat jij het niet met de school eens bent.
Voor het beeld van de school is dat niet bepaald een reclame. Het lijkt mij dat daar nog wel het een en ander gezegd kan worden.

Evanlyn
03-03-2012 om 23:00
Pas op voor je eigen emoties!
Het gaat om jouw zoon en om de opleiding die hij krijgt. Niet om jouw fijne of minder fijne gevoel als je de school binnen loopt. De terechte weerzin die je tegen de school voelt, zul je moeten parkeren. Je zult vriendelijk glimlachend op je strepen moeten staan. Niet voor jezelf, maar voor je kind. Dan vinden ze je maar een rotmoeder. Jij hebt gelijk, want je wil het juiste onderwijs voor je zoon.
En zoals Karmijn al zei: dit is één leerkracht. Misschien ziet de volgende wel wat een prachtig kind jouw zoon is en is hij/zij niet te lamlendig om hem te geven wat hij nodig heeft. Kinderen kunnen vaak meer hebben dan je denkt, hij kan het misschien best een jaartje uitzingen met een halve gare voor de klas.

M Lavell
04-03-2012 om 07:56
Verandering van school
Jiske:"Zoon heeft al een rugzak, dus kan wat dat betreft gewoon over naar ZMLK. Wij hebben niets getekend. "
Dat klopt. Maar voor verandering van school is jouw handtekening nodig. Jij moet dat doen. De school mag dat niet zelf doen.
"Ik denk dat als juf heel concreet moet gaan maken wat het probleem is zij niet met punten kan komen die een overstap noodzakelijk maken. "
Dan moet hij gewoon op deze school blijven.
Je moet niet bang zijn voor een school die 'tegen' is. Je moet gewoon vragen wat de problemen zijn. Misschien heb je wel een oplossing, al is dat maar voor een periode. Misschien is juf er wel enorm mee geholpen als ie een halve dag in de week minder naar school gaat.
Ik doe maar een gooi. Zolang de problemen niet bekend zijn, kun je niks constructiefs bijdragen.
Groet,
Miriam Lavell

Rafelkap
04-03-2012 om 08:12
Jiske
Ik ken een jongetje met down dat twee dagen naar school gaat en de andere dagen naar een kinderdagcentrum. Zo'n soort constructie is misschien ook mogelijk met een zmlk?
Volgens mij is een hoop nog niet uitgesproken door de juf. Het is natuurlijk ook zwaarder voor haar en ik denk dat de juffen op een zmlk meer expertise hebben met downkinderen, dan een juf in het reguliere onderwijs.
Maar als zij eerder hebben toegezegd dat ze ervan uitgaan dat hij tot groep 8 kan blijven kan ik me voorstellen dat je teleurgesteld bent en moeten ze je wel eea uitleggen.
Het is niet school mag geen indicatie aanvraag doen, nee: school KAN geen aanvraag doen zonder dat jij tekent (ik heb hier de papieren in huis)

M Lavell
04-03-2012 om 08:34
Zwaarder dan wat?
Rafelkap:"Het is natuurlijk ook zwaarder voor haar en ik denk dat de juffen op een zmlk meer expertise hebben met downkinderen, dan een juf in het reguliere onderwijs. "
Ik denk dat heel veel mensen dat denken, maar ik denk dat dat tussen de oren zit. Hoezo expertise? Waarvoor dan? Voor een kind dat functioneert op een leeftijd die lager is dan zijn geboorteleeftijd?
Juffen kunnen toch ook omgaan met kinderen van 3 of 4?
Ouders, vriendjes, buren, familieleden, hoeven toch ook niet op cursus om een oplossing te verzinnen? Het is gewoon een kind waar je gewoon op inspeelt, toch?
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
04-03-2012 om 09:04
De expertise die er wel is
Op een zmlk school kunnen ze ook kinderen van meer dan 20 kilo verschonen of naar de wc helpen of 12 jarigen voeren. In bedroevend beperkte mate (maar toch) is er op een zmlk school meer gelegenheid om een woedebui te temperen (er is meer personeel) en is er letterlijk meer ruimte voor rolstoelen e.d.
Onderwijskundig beschikt een zmlk school over een veel breder aanbod van kinderliedjes en versjes, puzzels en spelletjes voor het ontwikkelingsniveau van dreumessen, peuters en kleuters maar voor een kalenderleeftijd van (bijvoorbeeld) twaalf jarigen.
Dat is het verschil. Meer expertise is er niet. Het is niet voor niks dat juist leerlingen die al die zorg niet zo nodig hebben, vanwege hun gedrag vaak toch nog uit de zmlk-school gezet worden als 'niet te handhaven'.
Iets te zelfredzaam en bijdehand toch nog.
Groet,
Miriam Lavell