Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Vechtpartij schorsing

Hoi,
Mijn zoon is 15 en zit in het 3de middelbaar (België) in een technische vakschool waar hoofdzakelijk jongens zitten.Mijn zoon is vorige week in de clinch gekomen met enkele andere jongens en ze zijn het gaan uitvechten buiten de school....De leerkrachten waren hiervan op de hoogte en zijn de jongens gevolgd en hebben ze uit elkaar gehaald.Echter hadden die andere jongens ook nog andere gastjes opgetrommeld uit andere scholen en is er dus heel wat commotie ontstaan rond de school.Uiteindelijk is er een klein kort vechtpartijtje geweest maar niemand was gewond.De directeur was buiten zijn zinnen wat ik wel begrijp en heeft alle jongens die bij de vechtpartij betrokken waren geschorst.Mijn zoon mocht 3 dagen niet naar school en kreeg taken.Ik ben ook op gesprek geweest met de directeur en leerlingenbegeleider en heb mijn zoon duidelijk gemaakt dat zoiets uiteraard niet kan.Hij mocht maandag weer naar school en is met de anderen begonnen met de examens.Nu heeft de directeur gezegd aan mijn zoon vandaag dat hij alsnog naar de politie zal stappen omdat hij samen met de andere jongens enorm veel schade heeft gericht aan het imago van de school...Ik weet nu niet juist wat er mij te wachten staat...En ik vind het eigenlijk een beetje overdreven maar heb dat natuurlijk niet gezegd aan mijn zoon.Als hij hiervoor op gesprek moet bij de politie oké dan is dat maar zo maar als hij echt een klacht aan zijn been heeft en wij daarvoor een boete krijgen of naar de rechtbank moeten zou ik dat toch zwaar overdreven vinden.Mijn zoon beseft wel dat hij in fout is,maar hij is 15 en geen crimineel omdat hij is ingegaan op wat haantjesgedrag maar misschien zie ik dat te subjectief omdat ik zijn moeder ben.

Lente

Lente

13-12-2018 om 13:03

Kan dat wel?

De vechtpartij was buiten school. Volgens mij kan de directeur geen aangifte doen over de ‘aanslag’ op het imago van de school. Dat kan wel als ze op school dingen vernield hebben. Maar dat lees ik hier niet.
Iemand die geslagen is, zou wel aangifte kunnen doen. Dus als een leraar geslagen is, zou dat nog een optie zijn.

Imagoschade?

De jeugd heeft straf gehad in de vorm van schorsing. Bij herhaling zou een stevig gesprek met oom agent een logische stap zijn, maar als er niemand medische kosten heeft gehad of als er niets vernield is, vind ik het nu wat overdreven. Zeker het argument imagoschade vind ik erg zwak. De leerkrachten wisten blijkbaar wat er speelde waardoor ze er achteraan zijn gegaan, kunnen voorkomen hebben ze het niet. Dus in die zin zou je de school ook nog aansprakelijk kunnen stellen voor reputatieschade, gebrek aan 3 dagen onderwijs etc. van je zoon door hem niet te stoppen. Hij is immers nog minderjarig en valt onder hun toezicht. Zo lust ik er nog wel een paar...

de leraren waren op de hoogte?

En zijn erachteraan gegaan. Ze wisten dus dat dit ging gebeuren?( al dan niet in de vorm hoe het afgelopen is) Dan zijn zij vnml verantwoordelijk voor de imagoschade. Ze hadden nml op dat moment al de politie in kunnen lichten dat er wat zou kunnen gebeuren.

Nounou

Ik kan me goed voorstellen dat een vechtpartij tussen diverse groepen jongens voor de deur van de school geen aanbeveling is en geen wervend karakter heeft voor de ouders van potentiele nieuwe leerlingen.

Ik kan me er best wat bij voorstellen. Maar het heeft weinig zin om daar dan nog een politiezaak van te maken. Dan maak je de zaak nog even groter en draag je zelf bij aan de imagoschade.

De school heeft het goed opgelost, daar zouden ze zich op moeten richten.

margaretha

margaretha

13-12-2018 om 17:45

navragen

Ga het navragen bij de directeur of het idd zo gezegd is of dt je zoon het toch verkeerd begrepen heeft. Ik denk niet dat de politie hierin meegaat/ iets mee doet. Niet voor imagoschade en ook nog buiten de schoolppoort. Scholen kunnen nogal zwaar uithalen en er toch minder mee doen dan dat ze in eerste instantie roepen. Directeuren kunnen nogal intimderend overkomen.

juf Ank

juf Ank

13-12-2018 om 17:50

ik zou

het maar even rustig afwachten. Misschien heeft die directeur wel gewoon bedacht hem nog wat schrik aan te jagen en is hij het niet serieus van plan. En als jij dan op je achterste benen gaat staan hoeft dat de zaak niet perse goed te doen.

Docent

Docent

13-12-2018 om 17:55

imago

Scholen zijn als de dood voor imagoschade. Ze hebben liever overspannen leraren en geschorste leerlingen dan dat er ook maar iets naar buiten komt over slecht gedrag (nou ja, veel scholen dan, niet alle).
Zo'n reactie van de directie kun je in die context zien, maar ik kan me niet voorstellen dat de politie hier serieus mee aan de slag gaat. Tenzij er letselschade is binnen de school.

Jan

Jan

13-12-2018 om 22:00

Laat directeurtje maar de politie bellen

Want die gaan niks doen aan zogenaamde ‘imagoschade’...

OND

OND

15-12-2018 om 20:03

Ik vind dat nogal vreemd...

Het vooroordeel zegt dat het TSO "veel ruwer" is dan het, zogezegd, beschaafdere ASO (vergeet dat maar...) en op zijn beurt veel "beschaafder" dan het BSO (vergeet ook dat maar...).
Nog even afgezien van de vraag waarom de leraren niet preventief gehandeld hebben (door bijvoorbeeld de betrokken leerlingen wat langer op school te houden en/of de ouders te contacteren met de vraag om die jongelui te komen ophalen na school), kan je je afvragen waar die directeur mee bezig is.

De betrokken jongeren hebben een sanctie gehad, een redelijk zware ook, en je zou veronderstellen dat het daarmee ophoudt. Dat is zoals het hoort.

Mogelijk (maar dat is zuivere speculatie) wil de directeur de druk een beetje op de ketel houden in een (m.i. nogal amechtige) poging om de rust te bewaren.
Dat is "pedagogiek van den Ikea" die uiteindelijk nergens heen leidt.
Ik zou gewoon eens vragen wat er nu precies aan de hand is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.