Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ayla

ayla

26-01-2011 om 21:30

Veel vervangers

HB dochter zit zoals bekend op een nieuwe school versneld in groep 4. voordat ze naar deze school ging is uitgebreid gesproken over extra begeleiding, de kennis over HB kinderen die de school heeft en wat ze voor dochter kunnen doen. Dochter kwam bij een superlieve juf in de klas die niet heel veel ervaring met HB kinderen had maar zich wel heel veel moeite deed. Juf werd helaas begin november ziek en er kwam een vervangster. Dochter haar planning werd gemaakt door de juf van de plusklas en ik had regelmatig gesprekken op school om vinger aan de pols te houden. Deze vervangster is ondertussen ook weg en we zijn alweer 2 vervangsters verder. Ik weet nog niet eens hoe de huidige heet. De eigenlijke juf is op therapeutische basis terug maar geeft nog geen les.
Ik probeerde vandaag erachter te komen hoe het de laatste weken met dochter gaat maar niemand kan me een zinnig antwoord geen, de vervangster is er te kort, de eerste juf geeft geen les en de juf van de plusklas wist het ook niet. Dochter klaagt ondertussen weer dat het lezen zo langzaam gaat en makkelijk gaat, taal is ook zo simpel en de rest is ook maar zo zo.

Ik ben hard aan het twijfelen of ik morgen de IB'er niet eens moet aanspreken dat ik het zo niet fijn vind gaan en dat we juist naar deze school zijn gekomen voor extra begeleiding en niet voor 3 vervangers in 3 maanden maar van de andere kant, school kan er ook niet veel aan doen. Moet ik toch maar geduld hebben en even afwachten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
billie

billie

26-01-2011 om 21:48

Je voordeel mee doen

Niet gaan klagen, en zeker niet aangeven dat je niet van school bent gewisseld om juf ziek te zien worden!
Maar wel naar IB'er. Ik weet niet of hij/zij al betrokken is bij je dochter, maar een vast aanspreekpunt lijkt me wel zinnig nu. Geef gewoon je zorgen aan en zorg voor nieuw beleid. Je kunt van een vervanger niet zo gek veel verwachten, maar wrs zijn ze blij met beleid want zelf zullen ze het nog niet weten. Dat geeft jou de kans een hoop voor elkaar te krijgen.

Emmawee

Emmawee

26-01-2011 om 21:59

Geduld

Hoi Ayla, ik denk inderdaad dat je geduld zult moeten hebben. Je kunt natuurlijk wel aan de vervanger van de vervanger laten weten dat je dochter wat loopt te mopperen thuis en dat jij benieuwd bent hoe het in de klas met haar gaat.
Maar verder zou ik het een beetje laten gebeuren. Ik denk dat je in het reguliere basisonderwijs zelden meemaakt dat een kind dagelijks een geslepen diamantje van passende leerstof aangereikt krijgt. Vervangers of niet.
Belangrijker lijkt mij dat men op school bereid is en in staat is om buiten de gemiddelden te denken. Dat je dan door omstandigheden even moet 'meehobbelen met de meute' kan vervelend zijn, maar is verder geen probleem, lijkt me. Als het beleid of de visie wordt omgegooid en 'meehobbelen' de norm wordt, is het een ander verhaal.
Groeten, Maw.

Chippie

Chippie

26-01-2011 om 22:40

Wat niet helpt...

Wat niet helpt is dat je zegt dat je van school gewisseld bent en dat je nu op je dak krijgt. Dat slaat nergens op, maar dat snap je zelf ook wel gelukkig. Het komt ook denigrerend over op de vervangsters. Dat lijkt me echt geen eenvoudige klus. Kritiek leveren is dan wel heel erg gemakkelijk.

Verder zou ik je dochter niet centraal stellen. Dit is vervelend voor alle kinderen in de klas. Het heeft geen zin om je kind als 'speciaal' te zien omdat ze vernseld is en jullie van school gewisseld zijn.

Ook denk ik dat je vertrouwen moet hebben (krijgen?) in school. Laat los, laat groeien. Je hoeft niet iedere week met de juf of wie dan ook om tafel. Het programma voor je dochter kan en hoeft niet helemaal-op-maat te worden gemaakt. Dat is een wens als ouder, maar dat is niet haalbaar. Je kunt je daar beter bij neerleggen. Als je uitdaging belangrijk vindt dan kun je het ook zoeken ná school. Sport, muziek, kookclubje, etc.

Tja,

herkenbaar, hier ook goede voornemens waar minder van terechtkomt doordat beide vaste juffen ziek zijn. De klas heeft al veel verschillende leerkrachten gehad dit jaar. Het is niet anders. Ik kaart het af en toe wel even aan bij de IB-er en meestal volgt dan wel weer actie.
Bedenk dat je dochter zich toch wel vaak zal vervelen op school. Ze gaat in zo'n rap tempo dat de leerkrachten het nauwelijks bij kunnen houden. Vervelen hoort er bij. Lees het draadje hierboven (Begaafde dochter van 8...) maar eens door over het kweken van eendevet.

Jesse_1

Jesse_1

27-01-2011 om 23:14

Je moet blij zijn dat ze je dochter niet naar huis hoeven te stu

Althans, "zo" gaat de versie hier.
Sinds begin december krijgen de kinderen (groep 7) in het geheel geen plus-/extrawerk en volgen het reguliere programma... Gelukkig start er a.s. maandag een vervanger die tot het eind van het jaar de groep les gaat geven, als ze niet weg wordt getreiterd tenminste. Alle ouders hopen dus op een vreselijke kenau die de klas onder de duim heeft. We krijgen ook geen gesprekken, wel een rapport, géén idee wie die op gaat stellen; inmiddels hebben +/- alle leerkrachten van de school in toerbeurt af en toe voor de klas gestaan. Nou ja, we zien het wel en hopen op betere tijden.
Jesse

ayla

ayla

28-01-2011 om 09:01

Gisteren ib'er gesproken

De IB'er liep gisteren op het schoolplein rond dus kon ik die mooi even aanschieten, kan het goed met haar vinden. Ze zaten zelf ook erg ermee in hun maag, ze hadden deze week 35 vervangers moeten bellen voordat ze eindelijk iemand hadden. De adjunct directrice stond voor groep 8 gisteren omdat ze verder niemand hadden. Ik heb gevraagd of zij niet tijdelijk als aanspreekpunt wil fungeren voor ons ook omdat weer wat dingetjes spelen. Dit was helemaal akkoord. Het is natuurlijk het griepseizoen nu.....

ayla

ayla

28-01-2011 om 09:05

Klopt chippie

4 leerkrachten in een paar maanden tijd is voor geen enkel kind fijn, dat zei de IB’er gisteren ook, ze merkten het effect ervan in de klas. Tja ze kunnen er weinig aan doen, ziek is ziek

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.