Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Inge

Inge

28-08-2011 om 22:24

Veeleisende vriendinnen

Hoi,
We hebben een lieve dochter van 7, groep 4, waarvan we weten dat ze nogal moeite heeft met het meiden gedoe op school. Kort gezegd wordt onze dochter nogal geclaimd door 1 meisje uit de klas. Het meisje wil dat dochter alleen met haar speelt en niet met anderen. Dochter wil liever ook af en toe met anderen spelen, maar het meisje ligt niet zo lekker bij de rest van de meiden. Waarschijnlijk omdat ze zich alleen maar op dochter richt. Het contact tussen dochter en meisje is verder goed. Geen verkeerde machtsverhoudingen ofzo. Dochter vind het gewoon moeilijk om nee te zeggen tegen het meisje. Ze heeft dit eerder met een ander meisje ook al meegemaakt, wat wel vanzelf overging. Met het huidige meisje lijkt het een probleem te worden. Ik ben bang dat dochter teveel geïsoleerd raakt van de rest van de klas. Moet ik hier ingrijpen? En op welke manier?
Inge

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Herkenbaar

Hoi, Ik zie hier ongeveer hetzelfde. Dochter even oud en ook in groep 4. Er is een meisje in haar klas, dat niet zo mondig is en in de groep vaak alleen is (nu al 2 jaar). (De leerkracht zegt : Is er iemand die met X wilt spelen, bij wie mag ze meedoen).Mijn dochter vindt dat dan zielig voor haar en biedt aan om met haar te spelen.

Echter vind ze zelf ook dat ze met anderen ook af wilt spreken.
Ik heb met mijn dochter hierover gesproken en gezegd dat ze zelf mag weten met wie ze wilt spelen. (Ook al zegt de leerkracht: Is er niemand die met X wilt spelen, bij wie mag ze meedoen). Als ze geen zin heeft om dit te doen, mag ze vrij zijn om dat te zeggen vind ik.
Ze heeft een enorm grote vriendengroep en zoals ze zelf ook zegt, die wil ze niet kwijt. Of in haar woorden :" straks denken ze dat ik ook zo'n deusje ben, en willen ze met mij ook niet meer spelen".

Ik vind dat het welzijn van je kind voorop moet staan, heeft je dochter er geen problemen mee prima, maar ze moet zich niet verantwoordelijk gaan voelen voor de andere.(nu nog even niet, laat ze lekker kind zijn)

Jade

Jade

29-08-2011 om 14:06

Hmmm...

Gabbertje: "Of in haar woorden :" straks denken ze dat ik ook zo'n deusje ben, en willen ze met mij ook niet meer spelen".

Jammer dat de groepsdruk zo enorm kan zijn. Jammer dat je eigenlijk niet zelf mag weten met wie je gaat spelen, anders lig je eruit. In MIJN ogen zijn dat geen vriendschappen, maar goed, ik ben dan ook geen kind meer (ik snap er soms niks meer van

Overigens had ik ook tegen mijn dochter gezegd dat ze vrij moet zijn met wie ze gaat spelen. Dat beslist niet een ander voor haar. Eigenlijk zou de leerkracht het niet moeten vragen, maar haar in een groepje neer moeten zetten (als ze een opdracht gaan doen of zo).

Jeda

Jeda

29-08-2011 om 15:34

Jammer

Jammer Gabbertje dat je dit moment niet hebt aangegrepen om haar uit te leggen wat sociale vaardigheden zijn. Ik begrijp niet zo goed wat "lekker kind laten zijn" hiermee te maken heeft. Nu bevestig je haar dat als ze te veel met dat meisje speelt ze ook als een deusje wordt gezien. Natuurlijk mag ze spelen met wie ze wil maar als mijn dochter met zo'n verhaal thuiskwam dan had ik met haar gesproken over groepsdruk e.d. en dat het niet leuk is om kinderen buiten te sluiten. Idd. ook raar van die leraar om dat zo te vragen.

Heel herkenbaar

Ik had dit bericht ook kunnen schrijven. Dochter (8) wordt heel erg geclaimd door een vriendin.
Ze hangt letterlijk en figuurlijk de hele dag om dochter heen, wil non-stop afspreken, belt de godganse-tijd en saboteert dochters vriendschappen met anderen.
Het meisje is ook erg dominant en mijn dochter meegaand, ze vind het heel moeilijk om nee te zeggen.
Ik heb ingegrepen. Vooraf heb ik me afgevraagd of ik dat eerst met de moeder van het meisje moest bespreken, ik heb ervoor gekozen om dat niet niet te doen omdat die moeder nogal zweverig en m.i. onrealistisch is in veel opzichten. Bovendien was het me duidelijk dat moeders er geen probleem in zag.
Mijn maatregelen:
-Ik heb met dochter afgesproken dat ze niet vaker dan 1 x per week met het meisje af mag spreken. (ze zagen elkaar zo'n 5 x p.wk. na schooltijd! en dat was voor het meisje meestal nog niet genoeg.
-Bij speelafspraakjes die hier plaats vinden zorg ik er zoveel mogelijk voor dat er nog een meisje mee gaat zodat dochter niet compleet is overgeleverd aan het meisje. (Het claim-meisje word hier meestal best boos om en zegt dan 'nee ik wil niet dat X ook mee gaat want ik wil alleen met jou spelen...' Jammer dan.)
-Ik heb zowel op school als op de BSO een gesprek hierover gehad. Zij waren met mij eens dat dit een ongezonde vriendschap was en we hebben afgesproken dat die twee zoveel mogelijk uit elkaar worden gehouden.
Dat betekend: niet naast elkaar zitten en bij activiteiten zoveel mogelijk splitsen.
-Telefoontjes van het meisje worden, met dank aan nummerherkenning, niet meer beantwoord. Dat klinkt misschien grof maar ik wens niet op zaterdag om zondag om 9.00 uur in de ochtend gebeld te worden door een meisje van 8 die mijn dochter voor de rest van de dag wil opeisen.
-Rolspellen gedaan met dochter om 'nee zeggen' te bevorderen. Gesprekken met dochter gehad over grenzen etc.

Inmiddels gaat dochter weer veel om met haar andere oude vriendinnen. Ik heb gezien dat ze daar ontzettend van opleeft, ze speelt met hen een stuk vrijer en heeft binnen die vriendschappen veel meer ruimte. Ze zit nu weer lekker in haar vel. De maatregelen blijven dus van kracht. Ik blijf het goed in de gaten houden.

rowan1

rowan1

30-08-2011 om 18:11

Zorra

Heftig die situatie van jouw dochter. Gelukkig is het nog niet zo erg. Een gesprek met de onderwijzeres is iets waar ik wel aan denk. De kinderen zitten hier in groepjes ingedeeld en ik wil vragen om dochter voorlopig niet bij het meisje in de groep te zetten. Geen onredelijk verzoek lijkt mij.
Rowan

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.