Jenk
17-02-2012 om 18:54
Veilig leren lezen: hoe zit dat nou?
Maantjes, raketjes, zonnetjes, sterretjes...ik snap er geen fluit meer van. Wie kan me nu eens uitleggen hoe het zit?
Bedankt alvast!

Can
17-02-2012 om 19:36
Effe gejat
Zon, raket, maan en ster. Snapt u er nog iets van?
Als kinderen naar groep 3 gaan en gaan leren lezen, heb je vaak te maken met grote verschillen tussen kinderen. Het ene kind kan al lezen, het andere kind start op het punt van letters leren. Daarom werken we op verschillende niveaus.
De kinderen worden ingedeeld in de groep zon of maan. In de zongroep zitten de kinderen die al verder zijn in hun leesontwikkeling. Zij hebben weinig of geen instructie meer nodig. Zij kennen vrijwel alle letters en kunnen eenvoudige woorden van 3 klanken al vlot en correct lezen. Door oefening ontwikkelt het lezen in deze groep vanzelf verder. Voor deze zongroep zijn aparte materialen in de vorm van zonleesboekjes en zonwerkboekjes. De zonkinderen leren hier zelfstandig mee te werken.
De grote groep is die van de maankinderen. Deze kinderen leren dat woorden bestaan uit afzonderlijke klanken. Elke klank wordt weergegeven met een teken. Door klanken samen te voegen tot een woord, kunnen steeds andere woorden gelezen worden.
Maar ook binnen de maangroep kunnen de verschillen groot zijn. Er zijn kinderen die snel door de leerstof gaan en de nieuwe dingen snel oppikken. Dit is de raketgroep.
Er is een grote groep die genoeg heeft aan de basisinstructie en hierna zelfstandig gaat oefenen. Deze groep houdt de naam maangroep
En er zijn kinderen die niet voldoende hebben aan de basisinstructie. Zij hebben meer moeite met het onthouden van klanken, het ontsleutelen van woorden, het lezen van steeds nieuwe woorden. Dit zijn de kinderen van de stergroep. Zij krijgen, naast de basisinstructie, extra aandacht van de leerkracht. Dit heet dan verlengde instructie. De uitleg wordt nog eens herhaald, nieuwe stof wordt geoefend onder begeleiding van de leerkracht. Kinderen van de raket-, maan- en stergroep werken allemaal met de maanwerkboekjes en maanleesboekjes. Voor de sterkinderen zijn daarbij nog extra herhalingsbladen. Voor de raketkinderen zijn moeilijkere vervolgopdrachten. Nadat nieuwe stof is aangeboden, wordt dit herhaald. De raketkinderen mogen dit vaak zelfstandig doen. De andere kinderen doen dit met de leerkracht.
In het kort ziet de indeling er dus als volgt uit:
Groep 3
zon: werken met zonboekjes
bijna geen instructie,moeilijkere vervolgopdrachten
maan: werken met maanboekjes
-raket eenmalige instructie, moeilijkere vervolgopdrachten,
-maan basisinstructie,
herhaling
-ster verlengde instructie,
extra herhaling,
aparte herhalingswerkbladen

Jenk
18-02-2012 om 10:22
Zonnetje en raketje
De juf wilde hier niets over kwijt. Anders dan: het gaat goed, hoor. En uitleg over maantjes etc. wilde ze niet geven want "dan plakken we stickertjes". Hmmm....
Goed, ik heb een zonnetje en een raketje hier thuis en beiden hadden het idee dat ze extra werk kregen omdat ze het niet snapten. Nu weet ik dus beter.
Bedankt voor de reacties! (die ik ook best op internet had kunnen opzoeken, dus...sorry)

Pham
18-02-2012 om 21:27
Hier
worden dit soort dingen uitgelegd. Als kinderen van nivo groepje wisselen komt de juf ook even bij je om uit te leggen dat je kind een ander nivo heeft en waarom. Zowel naar beter als lager nivo.
Gr Pham

dirksmama
19-02-2012 om 04:36
Website
Website van Zwijsen heeft grote afdeling voor ouders, waar alles in heel duidelijke taal wordt uitgelegd (niet alleen over leren lezen, maar ook over rekenen en andere vakken). Je kunt er ook tips lezen voor activiteiten thuis, werkbladen downloaden etc.