Twijfelaar
24-06-2012 om 10:56
Veranderen van basisschool
Wij zoeken een andere basisschool voor onze zoon. Met 14 jaar ervaring met kinderen in het basisonderwijs zou dat toch niet zo moeilijk moeten zijn zou je denken, maar niets is minder waar.
We verlaten school X; een openbare school waar ontzettend gepest wordt en in de loop der jaren een vervelende negatieve sfeer is gekomen omdat er teveel discipline van de kinderen verwacht wordt (meer dan je op die leeftijd kan verwachten).
Dochter kon over naar school Y, maar die zit vol in alle overige klassen evenals zusterschool Z van Y.
Nu ik goed moet gaan shoppen ben ik erg benieuwd naar wat 'normaal' is op een basisschool.
Op X wordt gewerkt (aan wat de leerling zelf wil: rekenen/taal/lezen) van half 9 tot 10 en verder wordt er eigenlijk niets met structuur gedaan. In de middagen wordt er meestal geknutseld (maar er komt nooit iets toonbaars uit) Geschiedenis en Aardrijkskunde worden niet meer gegeven, ipv worden er 'projecten' gedaan die alles in zich gecombineerd zouden hebben, maar daar komt niets van terecht.
Op school Y ligt een vast rooster; maandag morgen rekenen/taal ma.middag geschiedenis enz. Daar wordt heel veel meer gedaan en geoefend en als er geknutseld wordt heeft iedereen een toonbaar resultaat.
Ben ik 'per ongeluk' van het ene uiterste naar het andere gegaan? Hoeveel structuur biedt jullie school?
Mocht ik nog een school vinden als Y maar op 20/25 kilometer van huis, is dit dan haalbaar (ik zie voor mij geen problemen)of is dit voor een kind erg vervelend?
Zijn er mensen met ervaring met scholen aangesloten bij 'vreedzame school'?
School Y zit hierbij en daar wordt echt niet gepest en alle opmerkingen worden serieus genomen, maar dat kan natuurlijk los staan van het vreedzame school concept.
Zijn er mensen met ervaring van overgang van openbare basischool naar christelijke? Wij zijn niet gelovig en zoon is wel van het soort dat opstaat om even uit te leggen dat de mens er toch echt via de aap is gekomen..
(Hij zal niet schelden en wel respect tonen overigens!)
Ik hoor graag wat ervaringen; de rapporten van de onderwijsinpectie gaan me niet echt helpen; die van school X is heel goed en die van Y zeer matig (beiden duidelijk verouderd).

skik
24-06-2012 om 12:57
Paar dingen
Je kind op een school ver weg: hoeft geen probleem te zijn, kost je wel flink wat tijd. Je rijdt naar school om je kind te halen, die wil bij een vriendje spelen, je moet rond etenstijd weer een eind tuffen om hem op te halen. Maar een school waar je kind zich veilig en prettig voelt is dat wel waard.
Christelijke school: ligt eraan hoe streng ze in de leer zijn. Op een reformatorische school waar de meisjes verplicht in lange rokken moeten hoef je niet aan te komen met de evolutietheorie. Maar in de praktijk zijn de meeste christelijke scholen allang niet meer zo christelijk, er zijn er veel te veel van in verhouding tot gelovigen. Dus ze moeten zich wel 'openbaarder' opstellen, anders staan ze zo goed als leeg. Op de katholieke school van mijn kinderen krijgen ze zowel bijbelverhalen aangeboden als lessen over de oerknal en de evolutie. Als er al gebeden wordt (komt met het jaar meer de klad in), dan hoef je niet mee te doen, je mag je ogen openhouden en hoeft je handen niet te vouwen als je niet wil, je mag er alleen niet doorheen praten.
Succes met je keuze.
skik

Jesse_1
24-06-2012 om 23:51
Nuancering op skik
Het ligt natuurlijk wel een beetje aan waar je woont, hoe het er aan toe gaat op een willekeurige christelijke school. 'Onze' school (PC) groeit nog steeds. We wonen in een overwegend Christelijke omgeving. Er zijn een stuk of 10 basisscholen, waarvan 4 PC, 1 katholiek, een stuk of 4 strenger in de christelijke leer en dan nog een openbare (1 van de OB is vorig jaar opgedoekt wegens te weinig leerlingen). Alle mensen die het christendom respecteren zijn welkom. Er zitten ook islamitische kinderen op school en er wordt ook verteld over verschillende geloven. Kinderen die na Suikerfeest op school hiervan trakteren is bijv. ook prima. Er zitten ook veel kinderen op school waarbij de ouders niet speciaal gelovig (of juist niet-gelovig zijn). Van alles dus! Wat ze zeggen over de evolutietheorie weet ik niet, ik denk dat de leerkrachten daar wel op een correcte manier op reageren.
Over de structuur: op onze school krijgen ze ook geen aardrijkskunde of geschiedenis. Ik begrijp de overweging van school, maar ik vraag me regelmatig af of ze daadwerkelijk wat leren van de projecten (Oudste gaat volgend jaar naar VO, zal dan zien of hij lacunes heeft). Maar qua structuur: dat is er wel. De ochtend ligt min of meer vast met lezen/kring/taal/rekenen.
Een school op meer dan 10 km afstand zou ik niet zoeken. Los van je eigen logistiek is het denk ik niet fijn met vriendjes (als ze bij jullie willen spelen), maar in klas van oudste zat de afgelopen jaren een meisje die ver weg woonde en die had het prima naar haar zin, een hartsvriendin etc. dus het kan wel.
Suc6, Jesse