erel6
14-04-2010 om 10:53
Verbaal-performaal-kloof
Ons zoontje van bijna 8 heeft een verbaal-performaal-kloof. Dit is uit testen gekomen. Op internet kan ik alleen maar informatie vinden over deze kloof bij hoogbegaafde kinderen. Dit is niet het geval bij ons zoontje. Heeft iemand hier ervaring mee? Informatie? Ook heeft hij faalangst. Het is voor mij 1 groot vraagteken!

Polly Shearman
14-04-2010 om 11:40
Hier ook vraagteken
is het een v-p of een p-v?
Mijn zoon van 8 heeft een heel hoog performaal IQ en een heel laag Verbaal IQ
Daar is weinig over te vinden,
hij is slim genoeg, maar het komt er niet uit!
Hij snapt heel veel, maar kan er niks mee
Hij heeft meer aan een tekening dan aan een beschrijving, van een uitleg bijvoorbeeld.
Daarnaast is hij ook nog ernstig dysletisch, en heeft hij ADHD.

Moek
14-04-2010 om 16:32
V-p
Hier ook v-p kloof. Of het problemen geeft hangt er denk ik niet van af hoe groot de kloof is, maar of ze allebei nog een redelijk scroe geven. Ik heb toevallig 2 kinderen met precies dezelfde v-p kloof, mar de een is "gewoon" en de beste van de klas en de ander ASS'er en bakt er momenteel weinig van.

ijsvogeltje
14-04-2010 om 16:49
En wat zei de tester?
Ik neem aan dat je de resultaten hebt besproken met de psycholoog/orthopedagoog? Wat zegt hij/zij ervan? Kunnen zij jullie niet verder begeleiden?

erel6
14-04-2010 om 21:11
V/p
Allereerst bedankt voor de reacties.
We hebben het eerste gesprek gehad met de psycholoog. Het voornaamste wat er uit kwam, is dat onze zoon op school een aangepast programma zou moeten hebben. De informatie die we mee kregen en op internet gaat allemaal over hoog begaafde kinderen. Dit is bij ons dus niet het geval. De score van de testen zijn op een enkele na, onder het gemiddelde. We hebben wat tips gekregen en een afspraak voor een volgend gesprek. De aanwezigheid van een leerkracht zou op prijs gesteld worden. Heb na ruim 2 weken nog geen reactie van school. Ook is er door de leerkracht nog geen contact geweest met de r.t. van school voor overleg over een evt. aangepast programma. De grote vraag is of het overdoen van groep 4 zin heeft. (volgens school wel, maar wij zijn het er nog niet mee eens).Volgens ons zit het er wel in, maar komt het er niet uit.

Annet
14-04-2010 om 22:45
Ik denk dat je toch wat duidelijker moet zijn
Hoe groot is de kloof? Mijn zoon heeft een kloof van 50 punten tussen V en P. Dat is dus heel groot.
Anderen vinden 15 punten verschil al een kloof.
De V-score bepaalt in grote mate het succes op school. Dus hoe hoog is die dan?
Het hebben van een kloof betekent niet automatisch dat een apart programma nodig is, zeker niet als de V hoger is dan de P. (andersom is lastiger voor schoolprestaties).
Als jij zegt dat het er wel in zit maar er niet uitkomt, dan klinkt dat toch meer naar een hogere P score dan de V score.
In dat geval moet je op internet gericht zoeken naar een v/P kloof (hoofdletter P betekent dat de P hoger is dan de V)
Mijn advies: wees duidelijker wat er aan de hand is, wat zijn de scores, waarop loopt je zoon vast, wat vindt hij moeilijk, waarom vindt school dat hij groep 4 opnieuw moet doen.

Dees *
16-04-2010 om 15:13
Hier ook v/p kloof
Bij onze dochter met ADHD. Veel kan ik er niet van zeggen omdat ze erg wisselt in haar schoolresultaten. Momenteel gaat taal zelfs beter dan rekenen.
Groep 4 overdoen heeft volgens mij totaal geen nut. Daarmee gaat het probleem echt niet over en dan loopt ie in groep 5-6-7 en 8 weer net zo hard tegen z'n kloof aan. Mij lijkt eerder dat de school moet inspelen op zijn kloof. Dus aangepast programma's en methodes.
Mijn dochter kan trouwens wel net meekomen. In groep 3 had ze het moeilijk. De juf was in het begin niet op de hoogte van de kloof en wist zich geen raad met het verschil in resultaten bij rekenen en taal. Uiteindelijk is dit in de loop het jaar met wat extra hulp van ons min of meer recht getrokken. En nu in groep 4 zit ze meer dan op niveau met taal en loopt ze met rekenen weer achter de feiten aan. Snappen jullie dat nog? Ik in ieder geval niet.... Ik heb maandag een gesprek en ik denk dat het er op uit gaat draaien dat ze thuis wat extra rekenaandacht moet krijgen. O zich niet erg hoor, als het maar helpt. Mijn dochter heeft trouwens geen extreem grote v/p kloof (iets meer dan 20 punten geloof ik) en zit in zijn totaliteit op een gemiddeld iq.

Annet
16-04-2010 om 16:33
Mirreke
Een verschil in rekenen en taal is niet zomaar te verklaren uit het hebben van een v-p-kloof.
Het Verbale deel van de IQ test bevat namelijk ook rekenen. (veel mensen denken dat rekenen onder het Performale deel valt) Je zou de resultaten per onderdeel kunnen nakijken, of in de iq-test een groot verschil zit tussen rekenen en de rest.

Dees *
16-04-2010 om 20:00
Weet ik annet
Maar ze scoort nu over de gehele linie slecht qua rekenen dus ook op de performale kant. Daar is ook wel een verklaring voor, maar het gekke is dat ze nu op taalgebied wel als een speer gaat terwijl je dan eigenlijk zou verwachten dat ze daar helemaal niets van zou bakken.
Dat is eigenlijk wat ik wilde vertellen.
Vorig jaar met haar Cito overigens een zelfde soort beeld eerst A t/ E scores en de keer erop E t/m A scores.