albana
01-07-2012 om 00:25
Verbaasd over digitaal leren
Bij beide kinderen op het V.o. hebben zich de afgelopen week 'problemen' voorgedaan met digitale leeraccounts die ze gebruiken. Bij jongste ging het om nummers voor online leren die opeens verlopen waren en oudste moest halsoverkop naar school omdat ze aankomende week de laatste toesten engels zou maken en dat dat niet zou lukken omdat haar account waar ze die toetsen op moet maken op 1 Juli zou aflopen...Niet dat dat nog zo nodig was, maar ze zou engels kunnen afsluiten tot einde beroepsopleiding en dat zou haar behoorlijk 'schelen' in de uren volgend (laatste) jaar...En ze zag dat wel zitten, lekker minder les volgend jaar Tot dus leraar twitterde dat iedereen die nog engels wilde toetsen of maken dat vrijdag als laatste dag kon doen. Huh? Oudste was thuis op dat moment (was donderdag dat hij daar achter kwam) en snapte er niks van want was net terug van school waar ze met leraar engels een afspraak had gemaakt voor die toetsen volgende week.
Het leek me behoorlijk niet van 'deze tijd' dat verschillende schoolvakanties niet verwerkt worden blijkbaar in dat online leren....Of was dat alleen hier in de regio het geval??? Zo raar...Ik hoorde hetzelfde 'probleem' van nog een school... Dat zou toch niet moeten mogen? Ze moeten hier nog een week naar school...maar dan alleen dus zonder alle online leermiddelen want die zijn helaas afgelopen...Beetje erg vreemd, niet?
groeten albana

skik
01-07-2012 om 08:30
Waarom ben je verbaasd?
Had jij gedacht dat het online allemaal vlekkeloos zou verlopen, omdat het via de computer gaat? Het is toch hetzelfde gedoe als anders op zo'n school?
Je kind moet op die dag een verslag inleveren bij de docent persoonlijk anders krijgt het één, maar de docent is nergens te vinden, want die was vrij. Of ze hebben een toets opgegeven gekregen, de stof geleerd maar op toetsdag blijkt de docent de toetsopgaven niet te hebben omdat hij het helemaal vergeten is en het wegens toetsen voor andere vakken drie weken uit moet stellen waardoor de leerlingen het weer grotendeels opnieuw moeten leren. Of de gekopieerde oefenstof blijken wat pagina's te missen. Of je kind heeft een toets gemaakt en de docent is hem kwijtgeraakt.
En dat soort gedoe kan ook digitaal net zo mis gaan.
skik

M Lavell
01-07-2012 om 08:39
Bij wie?
Hoe heet dat leeraccount? Welke firma zit daar achter?
Het zou zomaar kunnen dat dat een firma uit zuid nederland is waar de vakanties al begonnen zijn. Dan is de firma dicht, de server niet bereikbaar, is er geen ondersteuning, etc.
"Ze moeten hier nog een week naar school...maar dan alleen dus zonder alle online leermiddelen want die zijn helaas afgelopen.."
Als ze zonder niks kunnen doen, dan zou dat niet moeten kunnen inderdaad. Tenzij de school alsnog via een andere weg leermiddelen en toestmogelijkheden beschikbaar stelt. Het is de verantwoordelijkheid van de school.
Ik vrees dat men vergeten is het over de vakantieperiode te hebben met de ICT firma.
Groet,
Miriam Lavell

albana
01-07-2012 om 11:44
Volgens
Volgens oudste's leraar engels was het veroorzaakt doordat ze dit jaar een 'lang' schooljaar hebben i.v.m. de verspringende schoolvakanties...volgens jongste's leraar i.c.t. was het bedrijf waar ze het afnemen al gesloten (misschien inderdaad bedrijf in het zuiden). Ik vind het raar omdat het me vrij eenvoudig lijkt om vakantieperiodes en einden schooljaar per school in te voeren en raar dat i.c.t bedrijven die ondersteuning bieden voor scholen blijbaar ook de daar geldende schoolvakanties aanhouden, voor het gemak maar voor het hele land, terwijl niet het hele land al vakantie heeft.
Sinds wanneer hebben i.c.t. bedrijven 'schoolvakanties'? Die hebben toch gewoon net als de rest van werkend ned. een vast aantal dagen?
Ja, ze krijgen nog wel gewoon 'les' alleen dan uit de paar boeken die ze nog hebben...Bij jongste zijn er geen toetsen meer, bij oudste willen wat klasgenoten alvast toetsen doen voor volgend schooljaar...helaas kan dat dus niet meer. Ze hebben het opgelost door ze te beloven dat in de eerste week volgend schooljaar te doen en ze dan alsnog dispensatie te geven met een soort terugwerkende kracht... (normaal kan dat niet, dan moet het vóor de vakantie).
Dus het is wel opgelost, maar het was overduidelijk op beide scholen een 'verassing' ze waren er niet op voorbereid en hebben nu lapmiddelen gebruikt.
groeten albana

M Lavell
01-07-2012 om 11:55
Leerkrachten bedenken dat niet
"Sinds wanneer hebben i.c.t. bedrijven \'schoolvakanties\'?"
Ict bedrijven die toeleverancier zijn aan het onderwijs, zijn in feite seizoensbedrijven. 's Zomers ligt de boel plat. Heel logisch om de tent dan dicht te gooien en je personeel (hebben ook kinderen) kans te geven om op vakantie te gaan.
Leerkrachten weten vaak niks van dit soort dingen, want zij kopen dat soort diensten niet in.
Voorspelbaar probleem dus. Maar het blijft stom inderdaad.
Groet,
Miriam Lavell

Suus65
01-07-2012 om 22:46
Ict'ers die niet in het vak zitten..
Tja, typisch (irritant) geval van ict érs die de boel runnen en geen verstand hebben van onderwijs.
Gevalletje vergeten dat de schoolvakanties vershillend zijn?
Is wel belangrijk dit te melden aan het desbetreffende bedrijf om herhaling voor volgend jaar te voorkomen!
(ik werk zelf met medisch geschoolden aan een ict project, zodat we niet te ver staan van de werkvloer)
Hier dit jaar veel last gehad om digi Frans aan de praat te krijgen, helft van de klas zonder problemen, andere helft niet.
Ik was het zoooooo zat dat ik ging inventaristeren: lag aan het alfabet: de eerste helft had geen problemen, tweede helft van het alfabet, op achternaam, wel. Ja, je verzint het niet, vooral omdat het bedrijf die onclusie nog niet had getrokken

albana
04-07-2012 om 10:10
Het ging ook om 1 week, toch?
Wat betreft dat engels ging het ook om 1 week. Dit is de laatste week en vorige week deed ie het nog t/m vrijdag...Maar ze zou de toetsen deze week maken, dat was praktisch gezien ook 'handiger' er waren ook nog klasgenoten die dit jaar nog niet af hadden en daar was leraar ook druk mee en veel comp. bezet. Er waren maar een paar klasgenoten wiens niveau engels hoog genoeg was om te proberen de toetsen voor volgend schooljaar af te ronden waar onder dochter dus...Die heeft het vrijdag dus ook gedaan, op de p.c. van de adminstratie, hahaha...niet iedereen kon meteen die dag, er waren er die nog (andere) lessen of toetsen hadden of die nog moesten werken of stage lopen....
Vandaar die noodgreep op volgend schooljaar de eerste week. Maar goed, oudste is 'klaar' met engels, hoeft alleen nog maar examen te doen.En dan is pas volgend jaar. Er waren (hoorde ik later) ook problemen deze week met herkansingen van andere vakken...Dat moet dus ook volgend schooljaar in de eerste week. Dat vond ik nog erger, die krijgen ook geen overgansrapport volgens dochter...maar de precieze oplossing daarvoor wist zij ook niet. Het zal je kind maar overkomen...1 meisje is nogal vaak ziek geweest en heeft daardoor veel gemist, zou deze week dus de herkansingen maken, maar helaas doen de accounts het niet meer...
Volgens school's nieuwsbrief gaan ze er 'werk' van maken zodat dit niet nogmaals gebeurd in een schooljaar dat toevallig 1 week langer duurt.
groeten albana