Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Vergoeding huisvesting MBO <18?

Onze oudste wil na het VMBO naar een zeevaartschool. Nu is de dichtsbijzijnde 2 uur reizen, enkele reis. We zijn ons aan het oriënteren op interne huisvesting en ik ben nogal geschrokken van de kosten; zo'n 1500 euro per maand, inclusief maaltijden. Op die manier zijn we binnen een half jaar door het spaargeld heen dat we apart hadden gezet voor ee  studie. Kind is 15 jaar als ze aan de opleiding begint. Is er de mogelijkheid voor tegemoetkoming in de kosten voor interne huisvesting als je nog geen 18 bent? Ik kom er zelf niet uit. En anders: zijn er meer jongeren ( vast wel ) die zo'n 4 uur reizen per dag, en is dat te doen?

Gastgezin zoeken? Tsjor

Dat denk ik niet. Zij wil toch zelf die opleiding doen, dus als ze in de buurt of intern gaat wonen, zal zij/zullen jullie dat zelf moeten betalen. Voordeel is wel dat ze tot haar 18de geen collegegeld hoeft te betalen en wel een ov-studentenkaart krijgt. En ik denk dat de kinderbijslag gewoon doorloopt. 

Hier een kind wat 4 uur per dag moet reizen. (Als hij naar school mag) door Corona is het wellicht anders want hij gaat maar 2 dagen per week. Hij geniet van elke dag dat hij mag. De reis er naartoe is heel gezellig want er zijn er meerdere die van ver komen. Ze werken zelfs in de trein aan opdrachten en projecten. Er zijn er zelfs die nog langer moeten reizen. 1 klasgenoot woont tegenover de school op kamers en dat is minder succesvol zoals ik het hoor. Echt nog te jong om het zelf te kunnen regelen naar wat ik begrijp. 
wist je trouwens dat studenten die het verst moeten reizen, de grootste slagingskansen hebben, omdat de motivatie dan hoog is. de opleiding past hier perfect en dat is echt helpend. 
ik zeg: spring in het diepe en je zal zien dat je kind heel snel leert zwemmen en leert roeien met de riemen die het krijgt! 

Overigens vind ik 1500 euro voor 1 maand wel erg veel geld. Tsjor

Plokkie1

Plokkie1

10-04-2021 om 09:58 Topicstarter

Dank jullie wel. Ik vind 1500 euro ook te veel, vandaar de vraag. Het is 340 euro huur en 50 euro per week voor de maaltijden. Omdat het om jongeren onder de 18 gaat zal er wel iets van begeleiding bij zijn denk ik. Daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan.

Het argument dat zij zelf die opleiding wil en dat we het daarom zelf moeten betalen vind ik een beetje flauw. Dat klopt wel, maar dat geldt toch ook voor iemand van 18 jaar of ouder die de HBO gaat doen, die kiest daar toch ook zelf voor? Daar is een tegemoetkoming voor. En als je bijv. van de havo naar een HBO zou willen en je hebt moeite met de bekostiging, dan zou je een tussenjaar kunnen nemen om daar geld voor te verdienen, je hebt dan immers een startkwalificatie. Dat geldt niet voor een kind dat van het VMBO komt, die moet gewoon in één keer door. Dat ze een ov-kaart krijgen vind ik dan weer heel prettig.  

Overigens begrijp ik natuurlijk wel dat de regels zijn zoals ze zijn, daar passen we ons ook op aan. Linksom of rechtsom, ze gaat naar die school als ze dat wil. En dan vind ik de suggestie van een gastgezin ook nog iets wat we in overweging kunnen nemen zoals al eerder werd genoemd.

anomarie, fijn dat je een positieve ervaring deelt. Het is prettig om te lezen dat het zo ervaren kan worden.

Plokkie,

Heb je de kosten niet verkeerd gelezen? Dus huur 340 per maand en daarbovenop 50 euro per week leefkosten. Dan kom je op zo’n 540 euro per maand. Dat lijkt me een veel redelijker bedrag. 

Als gastgezin, ook voor een minderjarige, kreeg ik 600,- euro. Maar dan hebben ze nog geen zakgeld of reisgeld, dus je bent wel iets meer geld kwijt. 

En je bent natuurlijk wel afhankelijk van het gezin waar je kind naartoe gaat. Het kan goed gaan maar er zijn ook minder goede gezinnen.

Met een beetje verbinding is reizen, zeker in het begin misschien wel een aanrader.

Overigens kun je ook aan de studentenadministratie van de school vragen of er mogelijk fondsen zijn, beurzen, leningen of mogelijkheden?

Plokkie1

Plokkie1

10-04-2021 om 10:23 Topicstarter

Schemerlampje, ik keek nog eens ( ik dacht: ik weet het zeker en dat zal ik bewijzen ) en je hebt gelijk! Wat onnozel. Het komt doordat er staat:

- 200 euro per week voor 1 student binnenvaart bbl

- 340 euro per maand voor 1 student zeevaart bol

Nadat ik de eerste regel las dat het per week was, heb ik de volgende regel niet meer geregistreerd dat het per maand was. Nou, dat scheelt nogal en dat biedt meteen weer wat meer perspectief. En zoals ik van AnneJ lees, is het verschil met een gastgezin financieel gezien ook niet zo groot. Dat neemt niet weg dat gewoon reizen ook goed mogelijk is, maar nu hebben we voor mijn gevoel iets te kiezen. Excuses voor de foute informatie...

Fijn dat dat opgehelderd is. 😁 En kan het zijn dat je ook recht hebt op dubbele kinderbijslag. Misschien ook waard om uit te zoeken.

Hier lees ik dat er recht kan zijn op dubbele kinderbijslag

https://www.maritiemeacademieharlingen.nl/huisvestingskosten/

Gelukkig, het bedrag lijkt wat reëler. Overigens betaalden wij niet die 600 euro aan een gastgezin voor 1 kind van AnneJ. Kind kwam in het weekend ook thuis, reisgeld etc. was ook voor onze rekening, maar dat zal per sitautie anders liggen.

Het plaatje van 540 minus de dubbele kinderbijslag ziet er wellicht iets prettiger uit. Dan kan je kind in elk geval kiezen, reizen of intern.

Tsjor

Plokkie1

Plokkie1

10-04-2021 om 16:15 Topicstarter

Dank voor het meedenken!

Dubbele kinderbijslag

Je kunt dubbele kinderbijslag krijgen als je kind uitwonend is vanwege een opleiding. Het is niet veel, maar alle beetjes helpen.

https://www.svb.nl/nl/kinderbijslag/dubbele-kinderbijslag/dubbele-kinderbijslag-uitwonend-kind

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.