Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Leida

Leida

14-11-2015 om 01:14

Verhouding gezonde traktaties en lunchpauzes

Mijn eigen kinderen zitten niet meer op de basisschool. Regelmatig verneem ik via de media nog wel het een en ander over wat nu gebruikelijk is op basisscholen.
Wat mij opvalt is de groeiende aandacht voor gezonde traktaties. Scholen zien graag dat kinderen hun klasgenootjes trakteren op groentesspiezen en de chips laten staan.
Echter vraag ik mij af hoe het dan zit met lunchpauzes. Mijn kinderen kwamen vaak genoeg thuis met commentaar over dat andere kinderen een gevulde koek of een pakje prince chocosterren mee hadden en ik mijn eigen kinderen boterhammen en fruit mee gaf en ze leerde dat snoep voor thuis is en niet voor op school, tenzij de juf of meester anders beslist.

Ik heb moeite met het doel van gezonde traktaties te begrijpen. Waarom ziet men liever kinderen een appel eten om een verjaardag te vieren dan een klein gebakje, terwijl ondertussen de kinderen in de lunchpauzes koekjes en zoete frisdranken eten en drinken?
Ik dacht dat "ongezond" eten bedoeld is om wat te vieren, van kinderfeestjes met alleen fruit en groente heb ik nog nooit gehoord.

Dees

Dees

14-11-2015 om 08:11

Je eigen of andermans kinderen

Nou ja ik denk dat het vooral om de hoeveelheid gaat. Want de klassen bestaan uit zo'n 30 leerlingen dus 30 keer in de 42 weken school die er zijn wordt getrakteerd. Dat tikt aardig aan en vaak blijft het niet bij een gebakje maar moet daar dan weer iets naast.

Voor zover ik begrijp zijn veel scholen ook bezig met de tussendoortjes en lunches maar het blijft natuurlijk wel zo, wat je als ouder als lunch meegeeft eet jouw kind op. Wat je als traktatie meegeeft eten ook kinderen van andere ouders op.

Wat mij opviel tijdens onze sportactiviteit met onze peuter is dat er 1 kindje met zwaar overgewicht is, 3 jaar en 30kg en 98cm lang. Hij krijgt na het sporten altijd een beker chocomelk en een pakje met 2 Milkbreaks. Ieder kind mag altijd nog een lange vinger pakken. De andere kinderen zie ik met een boterham/bolletje/stuk fruit lopen en een beker met limonade of sap. Tja dat spreekt voor zich he. Toen hij 3 was trakteerde hij cupcakes andere traktaties bestonden uit een klein snoepje of een stuk fruit. Tja die cupcake was ik echt niet zo blij mee een spekkie heb ik minder moeite mee, maar altijd als er getrakteerd wordt zijn toevallig de lange vingers op dat wel.

ook geen gevulde koek

In de ochtend eten ze fruit en dat is het enige dat ze van thuis meekrijgen. Op school krijgen ze in de ochtend melk en de kinderen die dat niet lusten water.

Mijn kinderen blijven nooit over, maar zover ik weet mogen ze echt geen gevulde koek of iets dergelijks mee. Als ze dat mij krijgen dan gaat dat regelrecht terug in de trommel.

Het gezonde trakteren wordt aangemoedigd, maar zelf zie ik het ook niet zitten om mijn kinderen fruit te laten trakteren terwijl ze dit elke dag al krijgen. Zoon heeft bekertjes popcorn getrakteerd. Bij dochter heb ik van doosjes yoghurtrozijnen vlinders gemaakt.

Gezond hoeft gelukkig niet altijd te betekenen dat het fruit moet zijn.

Injel

Injel

14-11-2015 om 08:59

echt?

'Ik dacht dat "ongezond" eten bedoeld is om wat te vieren, van kinderfeestjes met alleen fruit en groente heb ik nog nooit gehoord.'

Ik vind het een rare gedachte dat je iets viert met eten dat niet goed voor je zou zijn. En dat alleen ongezonde dingen lekker zouden zijn. Wat is er mis met een heerlijke zoete meloen, of iets anders lekkers dat niet meteen een probleem oplevert?

Katniss

Katniss

14-11-2015 om 09:47

Mag niet

Bij dochter op school mag geen koek/snoep in de broodtrommel. Ik overtreed die regel soms wel (paaseitje, pepernoten). Koek mag wel als 10-uurtje. Gezonde tussendoortjes worden aangeraden, net als overal, en het is aan de ouder wat ze daarmee doen. Ik wissel zichtbaar ongezonde koek (Prince) af met onzichtbaar ongezond cq semigezond (evergreen). Fruit doen we thuis.

Leida

Leida

15-11-2015 om 01:45

Ongezond eten

Ik bedoelde meer dat je kinderen beter kan leren dat "ongezond" eten bedoeld is voor speciale momenten waarop je iets te vieren hebt en je verder gezond eet. Ik ken namelijk ouders die hun kinderen helemaal verbieden om af en toe te snoepen en dan gaan die kinderen op een verjaardagsfeestje gelijk af op de snoep en chips. Sowieso vind ik dat er overdreven wordt met hoe slecht "ongezond" eten is, en dat zie je ook in de stijgende trend van het aantal meisjes op jonge leeftijd met een eetstoornis...
Bekertjes popcorn en doosjes yoghurtrozijnen vind ik trouwens hele leuke traktaties die zeker moeten kunnen op een verjaardag! Het zou jammer zijn als dat niet zou mogen omdat popcorn zout en ongezond is en yoghurt slecht zou zijn.

Leida

Leida

15-11-2015 om 01:46

Hotdogs

Overigens had een van mijn kinderen ooit als traktatie een hotdog met vette saus erbij. Dat vind ik wel een overdreven traktatie voor op school.
(Vegetariërs en Islamitische kinderen kregen trouwens iets anders)

Injel

Injel

15-11-2015 om 09:21

stout

ik heb volgens mij wel eens een marsepeinen aardbei meegegeven op gruitendag. Maar verder zijn wij redelijk strikt als het om (niet-)snoepen gaat.

Mikky

Mikky

15-11-2015 om 09:49

hier

Dochter heeft altijd brood en wat snoeptomaatjes ofzo. Heel soms doe ik er wel iets extra's bij. Het gevolg is alleen dat het snoepje op is en de brood dan overblijft. Blijkbaar heeft ze na een snoepje geen trek meer in brood haha. Dus niet handig. Ze had een vriendin in de klas die haar lunch trommel altijd gevuld was met een koek en een zakje snoep. Dochter was heel jaloers en klaagde er dagelijks over. Ik heb aan dochter uitgelegd dat dat de reden is dat vriendinnetje zo dik is. Dat is eerder zielig. Nu zit dochter op een school waar gezond moet. Geen kind die maar over snoep zeurt. Ze genieten van fruit etc. Het kan dus wel zolang er niet kinderen zijn die toch snoep mee nemen en de school dit goed vindt. 3 keer per week is er ook fruit als tussendoortje. Heel afwisselend en nu lusten ze allemaal gewoon fruit. Op de andere school lusten veel kinderen geen mandarijn of appel. Pffffff ik vind het zo veel beter. Mijn dochter zeurt nooit meer.

maria

maria

15-11-2015 om 09:56

ik vind dat ook jammer

Leida, ik snap je helemaal, en ben het met je eens.
Maar ik denk dat het is zoals Dees zegt, en te maken heeft met de voortzettende individualisering. Het samen 'vieren' raakt ondergeschikt, en ouders willen eetgedrag eigen kind erg controleren.
Terwijl dat zo gewoon niet werkt denk ik, in een groep. Ik heb altijd geprobeerd 'gewoon, enigzins gezond' eten mee te geven dat bij mijn kinderen past. Bij ons was dat brood met fruit.
Maar mijn dochter is jaren boos op me geweest want waarom zij saai eten en anderen lekkere koeken en pakjes etc?
Uiteindelijk is ze gewoon gaan ruilen en koeken gaan bietsen etc...

Het 'gewone' eetpatroon is redelijk ongezond geworden denk ik. In die zin kan het best zo zijn dat een wortel en een mandarijntje gezien worden als traktatie want bijzonder!

MamavanSenH

MamavanSenH

15-11-2015 om 20:38

Ongezond

Ik vind dat er bij iets te vieren best iets ongezonds mag zijn als je verder gezond eten. Wij eten vrij gezond hier thuis maar op een verjaardag komt er chips op tafel en S heeft vanmorgen een handje schuimpjes in haar schoen gekregen. Met kerst komen er gewoon chocoladekransen en als er eentje jarig is bakken we een heerlijke ongezonde taart. Ik snap best dat gezond eten belangrijk is maar ik vind niets mis met lekker verjaardag vieren met een stukje taart, een cupcake, chips en zoete limonade.
Als een school als regel zou hanteren dat er in de pauzes gezond word gegeten, wat is er dan mis met tussendoor een ongezonde traktatie? Ik zou er echt geen problemen mee hebben als iemand in de klas van mijn kinderen straks cupcakes trakteert.

hier

Volgens mij wordt hier op school wel degelijk ook op de inhoud van de lunchtrommel gelet, in de zin dat snoepjes en koekjes niet in de klas mogen worden opgegeten, al geloof ik niet dat er problemen komen als je speculaasjes als broodbeleg meegeeft. Ik schreef in een ander draadje al dat er ook maar 1 pakje meegegeven mag worden, in de andere pauze drinken de kinderen water.
Mijn kinderen krijgen fruit en brood mee, want wat iemand anders hier ook al schrijft: als ik snoep zou meegeven kwam het brood weer mee terug. Bij dochter omdat ze dan geen honger meer heeft, bij zoon omdat die zo traag eet dat hij geen tijd heeft zijn brood op te eten.

Groeten,

Temet

Dees

Dees

16-11-2015 om 09:28

het gaat om de hoeveelheid

Ik denk ook dat het gaat om de verhouding he. Kijk als je een appel met daaruit een snoepworm trakteert valt niemand erover, maar als je (zoals bij ons op de psz is gebeurd) een zak vol snoep trakteert (was zeker 150 gram) dan ben je echt niet handig bezig als ouder. In 1 week tijd kreeg de kleine man eens genoeg snoep mee om tot nu nog vol te houden (hij was toen 2,5 jaar), hij is dus al een half jaar aan het genieten van af en toe een traktatiesnoepje en dan heb ik de lolly's, kauwgomballen en chips er al tussenuit gehaald.

Kleine man heeft ook eens zoiets getrakteerd gekregen. http://www.scheperskadohoek.nl/files/images/740.jpg

En dan begrijp ik dat ouders vinden dat het wel een keertje kan, maar stel nou dat ieder kind dat een keertje doet....30 keer per jaar, en dan hebben we het nog niet over de kinderfeestjes die daar ook nog bij worden gegeven. Dan zit je kind dus zo'n beetje 35 van de 52 weken een keer flink te snaaien...en dan heb je kerst, sinterklaas, verjaardagen van familie, kennissen en dergelijken. M.a.w. elke week zit je kind zich vol te snaaien. En dan snap ik dus wel dat de school dat zo'n 30 keer per jaar wil voorkomen.

bieb63

bieb63

17-11-2015 om 16:14

dan moeten we dat hele trakteren op school gewoon afschaffen

Want op deze wijze werkt het echt niet.
Dus bijv. 1x per jaar een 'verjaardagsdag' organiseren voor álle kinderen uit de klas met het bijbehorende lekkers.
En op de verjaardagen van de kinderen zelf, het betreffende kind een beetje in het zonnetje zetten (passend bij de leeftijd), feestmuts, feeststoel, extra privileges, evt klein cadeautje vanuit school. En dan niet trakteren. Lijkt mij wel een goed plan.

Dees

Dees

17-11-2015 om 16:23

hoezo?

Hoezo? Als de ouders het gewoon netjes houden, kleine traktaties of grotere gezonde traktaties dan is het toch geen probleem?

bieb63

bieb63

17-11-2015 om 16:28

klopt Dees, maar..

.... zo werkt het niet in de praktijk. En daarbij is bijna alles op verschillende manieren uit te leggen. Net zoals als een school vaak vindt dat er een boterham of fruit mee mag voor het 10 -uurtje, maar geen koek of snoep. Lijkt een goed plan. Maar als een witte boterham met chocopasta wél mag en een, bijv., sultana niet, dan kan je je wel afvragen wat nou eigenlijk het verschil is...

Ik zie geen probleem

Zoals meerdere reageerders van dit bericht zie ik niet echt een probleem in trakteren op school en in wat er getrakteerd wordt.
Een tijd terug was er een nieuwsbericht over kinderen in het ziekenhuis doordat ouders zo gezond willen eten dat zelfs boter op het brood niet meer mag en ze daardoor ondervoed raken. Af en toe iets "ongezonds" hoort gewoon, wij volwassenen houden toch ook ervan om af en toe met chocola op de bank te zitten, waarom moeten we onze kinderen verbieden om op school als iemand jarig is een keer lekker te snoepen? We doen het zelf ook en weten zelf ook dat het niet echt kwaad kan.

Brief van school

Wij hebben een brief van school gehad met een verwijzing naar gezondtrakteren.nl - een website waarop staat hoe je een banaan of een appel feestelijk versiert als traktatie.
Ik geloof er niks van dat kinderen dit leuke traktaties vinden die zij zeker op gaan eten om een verjaardag zo te vieren. Mijn dochter is binnenkort jarig en mag van mij gewoon trakteren op een klein zakje chips of een feestelijk koekje.
Dat kinderen te dik zijn ligt niet aan traktaties die misschien drie keer per maand uitgedeeld worden maar eerder aan wat ze in de pauzes op school en thuis allemaal eten samen met dat ze nauwelijks bewegen. (mijn dochter zit op twee sporten, de meeste andere kinderen in de klas zaten ooit wel op een sport maar zijn er in groep 7 mee gestopt. Niet eens omdat ze zelf interesse verloren zijn vaak, een vriendinnetje van mijn dochter moest van ijshockey af omdat de ouders geen zin hadden om haar daar heen te brengen en zelf mocht ze er niet heen gaan)

Beweging

En daarnaast zie ik ook dat veel ouders hun kinderen met de auto naar school brengen maar goed... Ik denk zeker niet dat je andere ouders die hun kind met verjaardag trakteren op school de schuld moet geven van dat je kind overgewicht heeft, dat is onzin.

bieb63

bieb63

16-12-2015 om 21:33

mee eens izabela

Er zijn nu eenmaal de nodige traktaties/verjaardagen/feestdingen in een jaar. Hoort erbij en geniet ervan zou ik zeggen. Als je zelf thuis zorgt voor redelijk gezond eten en een redelijk beperkt snoepbeleid én voor de nodige beweging, in welke vorm dan ook, dan is die traktatie op school echt niet de schuld van ongezonde of te dikke kinderen.

Dees

Dees

16-12-2015 om 21:53

Vieren met fruit kan heel goed.

Pas geleden ervaren tijdens een verjaardag. Op tafel stond een bak chips, bak popcorn en een bak vers gesneden fruit. De fruit ging op 5 van de 6 kindjes aten samen de bak fruit leeg, 1 jochie ging vol voor de chips. Van de volwassenen ging iedereen voor het fruit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.