maria68
02-08-2012 om 10:59
Verhouding jongens/meisjes groep 3
Hallo allemaal,
Mijn dochter gaat na de vakantie naar groep 3. Er zijn 4 kleutergroepen van groep 1/2 en van de kleuters die doorgaan worden twee nieuwe groep 3 klassen uit samen gesteld. Uit haar klas gaan in totaal 7 kindjes door. Waarvan 3 kindjes samen met haar in een klas komen. Helaas zijn het nou net de kindjes waar ze niet veel mee heeft maar goed dat kan soms niet anders en dat vind ik verder het probleem ook niet.
Mijn dochter komt nu in een klas met 18 kinderen waarvan 13 jongens en 5 meisjes. De andere groep 3 ook 18 kinderen is verdeeld in 9 jongens en 9 meisjes. Nu vind ik de verhouding in haar klas wel heel erg uit balans. Waarom niet in elke klas 7 meisje en 11 jongens?
De klassenindeling kregen we vlak voor de vakantie en ik heb nog even snel aan haar kleuter juf gevraagd hoe de verdeling tot stand is gekomen. Zij schrok een beetje en het leek alsof ze dit niet goed gerealiseerd hadden dat de jongens/meisje verhouding zo verschillend was. Haar antwoord was een beetje vaag, van die kan niet bij die en die kan weer wel bij die etc etc. .
Ik denk dat mijn dochtertje het niet zo heel erg vindt want die houdt wel van het iets meer fysieke spel van de jongens. Zij speelt meer met jongens dan meisjes. Daar zit het probleem niet in. maar ik blijf de balans zo raar vinden. Buiten haar zijn nog maar 4 meisjes waarvan het met 2 het helemaal niet klikt
Ik weet niet of ik dat nog moet aankaarten op school. Mijn man vindt van wel, mocht er om wat voor reden dan ook later problemen zijn dan heb je van tevoren al aangegeven dat je hierin kritisch bent. Wat vinden jullie?
Ik moet ook eerlijk zeggen dat het communicatie beleid ronduit slecht is op school en ik de sfeer niet heel fijn vindt. Heb een beetje spijt dat ik voor deze school heb gekozen, maar dochter heeft het wel naar haar zin en daar gaat het om.
Alvast dank
Maria

Puck
02-08-2012 om 11:38
Tjonge, waar maak je je druk om
Waarom zou er balans tussen jongens en meisjes in een klas moeten zijn? Zeker op die leeftijd spelen jongens en meisjes nog volop met elkaar en ik vind het antwoord van juf helemaal niet vaag. Hier worden de klassen ook samengesteld door te kijken welke kinderen goed bij elkaar passen. En dan niet als kliekjes (die willen ze graag juist uit elkaar trekken) maar meer dat dfe klas een evenwichtig geheel wordt op leerprestaties, sociale kinderen, kinderen met extra zorg, etc.
En sorry, ik vind de reden die je man geeft om het op school aan te kaarten compleet flauwekul. Waarom zou dit problemen gaan geven en waarom zou je nu al daarop zinspelen?
Dat je niet blij bent met de school is een ander verhaal maar dit vind ik een beetje problemen maken die er helemaal niet zijn.

100%mama
02-08-2012 om 11:40
Verhoudingen
Ook zoonlief kwam ik een klas met "scheve" verhoudingen. 13 jongens op 7 meisjes. Toch moet ik zeggen dat dit geen enkel probleem heeft opgeleverd hoor. Voor zover ik weet/hoor niet bij de jongens en niet bij de meisjes.
Vervelend dat je je niet prettig bij deze school voelt, misschien zou je toch een gesprekje kunnen aanvragen en je "angst" aankaarten en dan gelijk het communicatie probleem en sfeer bespreken? Of is de directeur geen gangbaar persoon?

mix
02-08-2012 om 12:54
Tjonge....wat bot zeg
Ja hoor ik vind van wel. Je kunt het wellicht ter sprake brengen.
Het kan namelijk heel vervelend zijn. Tot een jaar of 7 a 8 merk je er vaak niet zoveel van, maar erna wel degelijk, als ze elkaar anders gaan bekijken en meer met gelijke sexe gaan spelen.
De groep van 5 meisjes is dan te klein. Heb je ruzie met de ene dan is er zo heibel in een groep en heeft een meisje(in dit geval) minder kans aansluiting te vinden bij anderen om zo de ruzie te ontlopen.
Heel vervelend in elke te kleine groep.
Zelf de ervaring met 7 jongens, 7 meisjes en dat is erg vervelend geweest om het zacht uit te drukken.
Hoe kleiner de groep hoe groter de kans dat iemand zich er niet thuis voelt en dan geen ontsnappingsmogelijkheden meer heeft.

Serwe
02-08-2012 om 13:07
Geen probleem
Ik heb mijn hele basisschooltijd doorgebracht in een kleine klas met scheve verhoudingen. We hadden tussen de 4 en 7 meisjes (verhuisde wel eens iemand of bleef iemand zitten) en ik heb dit nooit als een probleem ervaren. Er zaten tussen de 12 en 15 jongens in de klas als ik het nog goed weet. In totaal zelden met meer dan 18 kinderen. De meisjes speelden onderling allemaal best leuk met elkaar. Er zaten wel twee sets beste vriendinnen tussen maar iedereen speelde gewoon met elkaar. Met de jongens trouwens ook. Mijn beste vriendje was een jongen en dat is hij de hele basisschooltijd gebleven. Nog steeds is dat een goede vriend!
Mijn kinderen zitten ook op een kleine school met tussen de 15 en 23 kinderen per klas (en geen paralel klassen). De klas van mijn tweeling heeft 10 jongens en 6 meisjes. Geen hele scheve verhouding dus maar niet heel veel kinderen om uit te kiezen. Het gaat prima zover ik weet. Mijn dochter gaat met alle meisjes wel om hoewel ze voor twee meisjes een voorkeur heeft. Ze speelt ook veel met jongens. Ze zijn nu 8 jaar en gaan naar groep 5.

Lola Viola
02-08-2012 om 17:30
Volgens mij wisselt dat toch echt per school of per kind. Hier speelt zoon al tot groep 7 met voornamelijk meisjes en dochter is vooral goed bevriend met een jongetje ( groep 4) . Ze zijn daarmee niet de uitzonderingen in de klas; het loopt gewoon door elkaar.

Genista
02-08-2012 om 19:27
Het hoeft geen probleem te zijn
Alle drie mijn kinderen zitten in een klas met scheve verhoudingen en slechts eentje van hen zit in een klas met veel van dezelfde sekse. Ik heb nog niet echt problemen gemerkt die daardoor veroorzaakt worden. Vriendjes en vriendinnetjes vind je buiten school ook wel en ach, een vriendje met een vriendinnetje is ook geen probleem.

maria68
02-08-2012 om 21:10
Reactie
Dank voor de reacties.
En ja misschien zie ik beren op de weg en is het gezeur voor een aantal mensen maar jeetje ik heb toch het idee dat het toch een "normale" vraag is. Zomaar iets roepen op mijn bericht zonder te onderbouwen vind ik ook wel een erg makkelijke reactie. Koentje als je het onzin vind, waarom tijd nemen om hierop (zonder enige vorm van onderbouwing)te reageren? Doe wat jezelf zegt. Geniet van je vakantie en maak je niet druk om allerlei voor jou "onzin" vragen.
Het is een beetje wat mix en P zegt. Zij blijft in deze samenstelling zitten tot groep 8 . Kijk zijn er niet meer meisjes dan is het een kwestie van pech hebben. Maar er zijn wel meer meisjes alleen die zitten in de andere klas. En dat vind ik jammer! Ik denk dat als je de mogelijkheid hebt om het een beetje in balans te brengen, je dat ook moet doen. Dus in beide klassen 11 jongens en 7 meisjes. Ik begrijp niet waarom dat niet is gebeurt. Misschien is er wel een hele goede reden voor deze indeling. Maar mij is deze niet duidelijk gemaakt. De kleuterjuf die mede de indeling heeft gedaan was dus niet bewust van het verschil in de 2 klassen en was ook heel verbaasd toen ik het zei en moest nog even in haar papiertje kijken. En dat vind ik gewoon raar. (en voor sommige is het gezeur..
groetjes
Maria

Geerdien
02-08-2012 om 21:41
Kan nog van alles veranderen
De samenstelling van de klas kan in de loop van de jaren nog heel veel veranderen! Zittenblijvers, nieuwkomers .. noem maar op. Ik begrijp dat er meer groepen 3 zijn. In die groep van je dochter zitten nu 18 kinderen. Volgend jaar zouden ze best de groep anders kunnen indelen hoor. Vaak kijken ze naar een goede verdeling van de 'moeilijker gevallen' en die kristalliseren zich vaak pas wat later uit. Of samenvoegen? 18 is wel heel weinig, op de meeste scholen zitten er 30 bij elkaar!
Je zegt zelf dat je dochter ook veel met jongens speelt. Dat zal de doorslag hebben gegeven bij de verdeling? En waarom zou ze alleen maar met de kinderen uit haar klas spelen? Ze kan vriendinnen buiten haar klas hebben. Gaat hier ook al jaren zo, naar ieders tevredenheid.

Mummy Two
02-08-2012 om 22:38
Kan wel een probleem zijn!
En als er toch een parallel klas is waardoor er een beter verdeling komt, vind ik het gek dat school daar niet beter naar heeft gekeken. Mijn dochter zit in een klas met weinig meisjes, en met de meisjes heeft ze ook niet heel veel. Er is geen parallelklas. Voorlopig wil ze zelf nog niet van school weg, maar ik hou het scherp in de gaten. Ze heeft nauwelijks afspraken en/of uitnodigingen voor eten of verjaardagen. Ze denkt er zelfs nu al over haar verjaardag niet meer te vieren, daar zij ook nooit meegevraagd wordt in de klassen rond gaan. Wie zou zijn dan moeten vragen?
Ik vind wel dat je het aan moet kaarten.

Puck
03-08-2012 om 08:51
Ik herken dat helemaal niet op de school van mijn kinderen dat in groep 3 de scheiding tussen jongens en meisjes optreedt. Mijn kinderen zijn die leeftijd al ruimschoots gepasseerd ondertussen, maar bij allebei speelde dat pas vanaf groep 5 of later. Verder ben ik regelmatig betrokken bij activiteiten op school en bij de overblijf en ook daar zie ik bij de middenbouw nog steeds alle kinderen gezellig door en met elkaar spelen op het schoolplein.

koentje
03-08-2012 om 14:09
Maria 68
'Koentje als je het onzin vind, waarom tijd nemen om hierop (zonder enige vorm van onderbouwing)te reageren? Doe wat jezelf zegt. Geniet van je vakantie en maak je niet druk om allerlei voor jou "onzin" vragen.'
Om jou te helpen het probleem te relativeren!
Ik zeg nergens dat ik het onzin vind. Ik vind het ook geen onzin, ik denk alleen dat je het groter maakt dan het is, uit bezorgdheid voor de ontwikkeling van je kind. Dat heeft op zich iedereen wel eens, daarom is het handig dat je elkaar soms weer op het rechte pad zet. En doe ermee wat je wil: iedereen heeft recht op zijn eigen mening en de manier waarop ie dat formuleert!

ishtar
03-08-2012 om 17:07
Hier ook nog lekker door elkaar
jongste gaat naar groep 5, maar speelt nog lekker met zowel jongens als meisjes, middelste gaat zelfs naar groep 8, en ook daar gaat het door elkaar.
Maar van mijn neefjes (op een andere school) hoorde ik dat het bij hun al heel vroeg apart was.
Ik vind een 'eerlijke verdeling' op zich ook wel prettig, maar 'die kan niet bij die, en die moet je daar echt niet bij hebben' vind ik eigenlijk nog belangrijker. Dat zorgt voor rust in de hele groep.

evenzo
03-08-2012 om 20:03
Scheve verhoudingen maakt voor kinderen niet uit
Scheve verhoudingen maakt voor kinderen niets uit, hier al jaren 1 enkele groep met 6 jongens en 16 meiden, er is geen parallel klas, ook geen combi klas.
dit heeft nog nooit voor problemen gezorgd. Mijn zoon is 1 van hen, ze zijn ook wel eens met 5 jongens geweest in die tijd.
Tja aan je andere klachten (communicatie en sfeer) kan ik niets veranderen en geen mening over vormen, maar je komt er op terug dat dochter het naar haar zin heeft en dat het daar om gaat, dus laat dan lekker je dochter haar vriendjes/vriendinnetjes uitzoeken.

evenzo
03-08-2012 om 20:05
Aanvulling
Mijn zoon gaat naar groep 7, dus naar mijn idee wordt zo'n groep er juist hechter door i.p.v. dat er heibel ontstaat, wat iemand anders schreef.

Suze
04-08-2012 om 23:36
Maria, ik snap je zorg wel
Mensen die zeggen dat "het geen probleem is" en "waarom beren op de weg zien" vind ik een beetje flauw. Natuurlijk hoeft er niet per se een probleem te komen, maar aan de hand van wat Maria beschrijft, snap ik haar frustratie wel. Hoe minder meisjes, hoe meer kans dat er bij die (vier waren het toch) andere meisjes niet meisjes zitten met wie het echt klikt. Dus hoe meer meisjes, hoe meer keus. Heb zelf iets vergelijkbaars (maar toch weer beetje anders, en op andere leeftijd van mijn kind).
Ik zou gaan praten, dan heb je dat in elk geval geprobeerd. Ben alleen bang dat ze nu de indeling niet mer willen aanpassen - dat roept dan ook weer allerlei problemen op van ouders van kinderen die dan omgewisseld zouden moeten worden. Maar voor mij komt het ook een beetje ondoordacht en dus dom over, los van het feit dat ze over andere dingen kennelijk wel nagedacht hebben.
Maar dan heb je het geprobeerd (met kleine kans dat ze er iets aan willen doen). Mocht het onverhoopt toch een probleem worden (of je niet een goed gevoel geven voor de toekomst), misschien kan je er dan volgend jaar wat mee. En als gezegd, misschien komt er nog in- en uitstroom komende jaren waardoor de samenstelling van de klassen sowieso wijzigt. Misschien handig te vragen of evt. meisjesinstroomsters in elk geval in deze klas geplaatst kunnen worden?
En naar ik van je posting begrijp zal je niets aan je kind laten merken, zodat je die niet (bij voorbaat) negatief beinvloedt (heb ik in mijn geval ook niet gedaan en bij mij haalde gesprek ook niets uit - wel les voor de toekomst, met deze ervaring kan je volgende keer bij voorbaat hier misschien contact over opnemen, nu je weet dat je dit niet handig vindt.
Sterkte (en hopelijk gaat alle goed).

Nancy
04-08-2012 om 23:37
2 meisjes in 1 klas
En 1 van die meisjes is mijn dochter. Ik moet bekennen dat ik schrok bij de kennismaking en hoop(te) dat mogelijk nog iets hieraan wijzigt. Dat er nog meisjes bijkomen. Mijn dochter was erg relaxed, ze maakte kennis met het meisje en zei aan het einde van de kennismakingsavond; ik heb een vriendin !
Het komt zeker goed !

maria68
05-08-2012 om 14:19
Dank voor de reacties!
Heel erg bedankt voor jullie reacties!
Ik denk dat ik gewoon ga vragen waarom de indeling tussen de 2 parallel klassen zo gemaakt is. Niet aanvallend vragen maar als welgemeende interesse. Misschien heeft de school een hele logische verklaring hiervoor. Als dat zo is , prima dan kijken we wel hoe het gaat.
Maar ik denk dat de bezorgdheid vooral komt omdat ik het gevoel heb dat de school af en toe maar wat doet....het gaat daar zo vaak ontzettend knullig en onprofessioneel aan toe. En de sfeer (o.a .tussen de leerkrachten) is niet goed. Ik help veel op school en elke keer merk ik dat. Zo jammer!
En inderdaad Suze. Mijn dochtertje is niet op de hoogte van onze twijfel in deze klas. Dat laten we ook zo. Nou goed ik moet oppassen dat mijn gevoel over de school niet teveel gaat overheersen. Want dan zie je alles natuurlijk al snel negatief! En er gebeuren natuurlijk ook wel leuke dingen!
Nogmaals dank!
groetjes
Maria