Marianne
19-11-2009 om 17:09
Verhouding tussen groepen in een combinatieklas?
De school van mijn kinderen heeft combinatieklassen. Het is mij en ook andere ouders opgevallen dat de groepen binnen een combinatieklas geen enkele band hebben. Toch waren veel kinderen in groep 1/2 vaak goede vriendjes/vriendinnetjes.
Het ontbreken van samenhang geldt dus in de groepen 3/4, 5/6 en 7/8. Ik vraag me af of dit gebruikelijk is in combinatieklassen. Graag hoor ik jullie ervaringen.
Marianne
Jvo
19-11-2009 om 18:20
Prima
Hier zijn de verhoudingen prima binnen de groep. Mijn jongste zit nu in groep 5 van een 3/4/5 klas en heeft vriendjes (en vriendinnetjes) in zowel groep 3, 4 als 5. Ze doen ook veel samen en er is ook helemaal geen instructie die voor maar een van de groepen is.
De enige keer dat ze 'gescheiden' worden is als een aantal kinderen van groep 4 gaat schoolzwemmen (het zou me niets verbazen als kinderen amper van elkaar weten in welke groep ze zitten).
Starry Night
19-11-2009 om 18:43
Marianne
Ik herken wel wat je omschrijft. Mijn zoon zit vanaf groep 3 in een combinatieklas, maar richt zich overduidelijk alleen op de kinderen in zijn eigen groep. Wat jammer is, want dat zijn er niet zoveel.
Het gekke is dat zijn beste vriend een klas hoger zit dan hij (maar dus niet in die combinatiegroep). Dus het kan best, vrienden met leeftijdsverschil. Maar niet binnen deze groep dus.
Bastet
19-11-2009 om 20:02
Herkenbaar
Mijn dochter zat twee jaar in een combiklas,maar het werkte niet.De meiden vd oudste groep kinderen wensten niet om te gaan met de jongsten,waardoor mijn dochter maar twee meiden had om mee te spelen.De groep is uit elkaar gehaald,en in haar huidige klas gaat het zoveel beter,ze is erg opgefleurd.
Groetjes,bastet
Geerke
19-11-2009 om 22:22
Verschillend
Ik heb verschillende ervaringen. Het kan echt in elke groep anders zijn.
Sneu Bastet, maar 2 meiden!
Bastet
20-11-2009 om 07:56
Geerke
Ja,en dan ook nog twee meiden waar ze,naar eigen zeggen,mee speelde bij gebrek aan beter.....maar nu maar liefst negen meiden in de klas,en ze bloeit op,zelfs haar vorige juf viel het op.
Groetjes,bastet
kaatje43
21-11-2009 om 12:11
Kan gewoon aan de klas liggen
Ik heb alleen maar ervaring met combinatiegroepen (Jenaplan) en ik herken het helemaal niet. Wel eens gehad dat er in een bepaalde klas geen samenhang was, maar dat is weer wat anders.
Pippin
21-11-2009 om 12:35
Houding leerkracht/school
Bij ons op school gaan ze uit van jaargroepen (afgezien van de kleuters). Hierdoor blijven leerkrachten, schoolleiding (en ouders) een combinatiegroep zien als een gemankeerde jaargroep. En dat terwijl we met acht leerjaren tien lokalen hebben, combigroepen zijn onvermijdelijk! Daar hoef je geen wiskundeknobbel voor te hebben.
De verschillende leerjaren worden hier binnen de combinatiegroep meestal apart aangesproken. De klassikale instructie vind apart plaats voor bijna alle vakken en bij leuke uitjes/schoolreisjes/excursies worden de leerjaren gescheiden. Volgens mij ligt het daaraan. De kinderen werken nooit samen, zitten nooit naast elkaar (de ene helft van de klas is het ene leerjaar, de andere het andere leerjaar) en leren elkaar dus niet echt kennen. De groep wordt niet als een groep benaderd maar als twee groepen die toevallig bij elkaar zitten. Ouders en leerkrachten klagen steen en been. 'Lastig hoor, zo'n combi-groep!' Het jaar daarop wordt de combi meestal weer helemaal uit elkaar gehaald en alle kinderen weer gewisseld. Vriendschappen krijgen eenvoudigweg de kans niet om op te bloeien.
Op scholen waar combigroepen de norm zijn, gaan er denk ik/hoop ik verstandiger mee om.
Marianne
22-11-2009 om 10:25
School kan er dus wat aan doen?!
Ik ga het toch eens aankaarten op school. Als ik jullie verhalen lees, kun je er als leerkracht dus wel wat aan doen.
Charlot1
22-11-2009 om 15:01
Ervaring
Hier helaas ook slechte ervaring met een combiklas. Er zijn scholen waar een combiklas onderdeel is van de methode (volgens mij bij jenaplan etc). Maar bij ons was het helaas noodzaak (te weinig lokalen en enkele jaargroepen die te groot waren).
De jaargroepen werden echt als apart klas gezien die noodgedwongen bij elkaar zaten maar verder bijna alles apart deden. Dus eigen leerstof (terwijl de andere helft van de klas iets voor zichzelf moest gaan doen en niet mocht storen bij de uitleg), apart schoolreisje en weinig tot geen omgang met elkaar. Wij hebben na dat jaar bewust gekozen voor een school zonder combiklassen.
Het kan wel goed gaan maar dan moet alles ook afgestemd zijn op de combiklas (en niet geboren uit noodzaak).