Tango
17-04-2012 om 21:06
Verkeersexamen-vraag
Tangodochter moet a.s. donderdag theorie-examen doen voor het verkeersdiploma. Ze kreeg gisteren een boekje met proefexamens mee die we nu aan het doornemen zijn. Nu merk ik toch wel dat mijn kennis van een aantal verkeersregels wat weggezakt zijn. Weten jullie bijv. hoe het zit in de volgende situatie:
Een fietser en een tram naderen een stoplicht dat op groen staat (fietser en tram rijden naast elkaar, fietser rechts van de tram) de tram slaat rechtsaf. Moet de fietser nu de tram voor laten gaan? Tangodochter dacht van wel omdat het stoplicht voor rechtdoor op groen staat en de fietser rechtdoor gaat op dezelfde weg. Ik denk dat de tram voorgaat, maar zeker weten doe ik het niet.
Heeft iemand trouwens een idee wat dit theorie-examen inhoudt? Is het net zoiets als een proefexamen: 9 vragen waarvan je een bepaald aantal goed moet hebben. We zijn hier helemaal niet goed op voorbereid, ik dacht dat er alleen een praktijkexamen kwam. Vind het ook allemaal lekker gepland. Tangodochter heeft nu 2 dagen cito-entree en daarna dat examen. Volgende week weer twee dagen cito, woensdag oefenen voor praktijkexamen, donderdag schoolreis en vrijdag sportdag. Pffff moeten ze nu alles in 2 weken proppen?

amk
17-04-2012 om 21:30
Tram gaat voor
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
Artikel 18
1.Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
2.Bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan.
3.Het eerste en het tweede lid gelden niet voor bestuurders van een tram.

Mamvantwee
18-04-2012 om 09:50
Dat is link, amk
Ik had er toch zo in theorie op gegokt dat de fietser als rechtdoorgaand verkeer voorrang zou hebben....in de praktijk denk ik dat ik de bestuurder van de tram in de ogen zou kijken en dan beslis wie eerst mag.
Maar waarom mag de tram voor in dit geval? Uitzonderingen in het verkeer lijken me link.
Groet, Mamvantwee

Rosa van der Zanden
18-04-2012 om 09:53
Appeltje eitje
Alles op rails heeft altijd voorrang. Jij kan uitwijken, zij niet. Een trein geef je toch ook voorrang?
Rosa van der Zanden

Vic
18-04-2012 om 10:31
Geen rijbewijs?
Trams hebben altijd voorrang. Dat is wettelijk zo, en anders zou ik ze in mijn peugeotje toch wel voorrang geven.
Nu vraag ik me wel ineens af hoe de voorrangsregels werken tussen vliegtuigen (die ook altijd voorrang hebben) en trams. Wie zoekt dat uit?

Mamvantwee
18-04-2012 om 10:41
Trein
Met een trein sta ik niet vaak voor een stoplicht te wachten hoor! Is toch wat anders dan samen door het centrum van de stad.
Groet, Mamvantwee

Mamvantwee
18-04-2012 om 10:45
Maar bij een voorrangsweg niet
Als ik op een voorrangsweg fiets en de tram komt van links of rechts, dan heb ik toch weer voorrang? Ik vind het toch link. Ik ben blij dat ik weinig trams tegenkom!
Groet, Mamvantwee

skik
18-04-2012 om 13:23
Huh vic?
"Nu vraag ik me wel ineens af hoe de voorrangsregels werken tussen vliegtuigen (die ook altijd voorrang hebben) en trams. Wie zoekt dat uit?"
Vliegtuigen?
skik

Vic
18-04-2012 om 14:03
Skik
Ach ja, ik dacht, ik gooi het erin. Mijn rijbevoegdheid op het platform is verlopen, maar ik weet nog wel dat vliegtuigen altijd voorrang hebben. Net als trams en treinen

guera
18-04-2012 om 14:13
Tram
Tram gaat altijd voor in welke situatie dan ook. Ben afgereden in hartje rdam. Weet t zeker ...

skik
18-04-2012 om 14:48
Tram
Of trams nou voorrang hebben of niet, ik stop er altijd voor, zo'n ding remt niet zo makkelijk namelijk. Ik heb liever allebei mijn benen nog dan gelijk. Ik ben redelijk panisch voor de tram. Voor de basisschool van mijn zoon slaat de tram af en rijdt daarvoor een deel over de stoep (middenberm tussen twee eenrichtingsbanen). De halte is vlak daarvoor. Die trambestuurders schijnen er genoegen in te scheppen om precies te gaan rijden als jij net over gaat steken en snijden je op dat stuk stoep. Ik zet geen stap als ik niet heel zeker weet dat dat ding stilstaat of voorbij is.
Het lijkt mij bij een verkeersexamen dat, als je het niet zeker weet, je beter kan stoppen, ook al heb je voorrang. Je hoeft voorrang niet te nemen, bovendien moet je het krijgen.
skik

sinas
18-04-2012 om 14:55
Ook niet dol op trams
en daardoor weet ik dat zij altijd voorrang hebben. Dat geldt bijv ook voor bussen die bij een halte wegrijden met de knipperlichten aan. OV heeft veel voorrang in dat opzicht. In Rotterdam rijd ook vrij veel, inmiddels ben ik er wel aan gewend, maar die trams, ik ontwijk ze liever als ik zelf met de auto ben. Dan stap ik er wel in

Ely
18-04-2012 om 18:48
Trams
Nou weet je... Ti's niet alleen dat ze slecht remmen maar vooral dat ze heel moeilijk kunnen uitwijken . Dit in tegenstelling tot auto's en (brom)fietsen enzo ...
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Sancy
18-04-2012 om 18:54
Sinas, bus
"Dat geldt bijv ook voor bussen die bij een halte wegrijden met de knipperlichten aan. "
Maar dan alleen binnen de bebouwde kom. buiten de bebouwde kom moet een buschauffeur gewoon wachten bij de halte totdat hij kan invoegen op de weg. Ook als het knipperlicht al aan is.

amk
18-04-2012 om 20:07
Mamvantwee
ik bedenk het niet. Dit is gewoon een kopie van de wet.
Ik zou ook denken rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. Maar ja, met dit artikel in de hand weet ik nu beter.

Tihama
19-04-2012 om 09:06
Regel en gevoel
Ik heb gisteren meegekeken toen dochter haar verkeersexamen oefende op de site van VVN. Een vraag: Een bus staat bij de halte met rechtsknipperend licht. Fietsers naderen van achteren. Mag je de bus inhalen?
Het correcte antwoord: ja, dat mag, want aan het knipperlicht kun je zien dat de bus nog niet wegrijdt.
Ik ben er zeker van dat dit het correcte antwoord is, maar ik heb aan dochter gevraagd wat zij in praktijk zou doen. Nou, stoppen, want als je toevallig net naast de bus zit als hij weer optrekt, dan kun je eronder komen. Ik vond het jammer dat bij die vraag niet de waarschuwing stond dat het verstandiger is om te wachten. Dat stond namelijk bij heel veel vragen wel.
Met trams heb ik live ervaren dat die voorrang hadden. Ik had braaf alle regels geleerd, maar ik woonde in een omgeving waar geen tram te bekennen was. Dus toen ik op mijn 18e voor het eerst op de motor door het centrum van Amsterdam reed, werd ik direct knettergek. Om te beginnen zijn die rails, zeker met regen, hoogst irritant voor motoren, maar die dingen duiken overal vanuit het niets op (voor mijn gevoel althans). Uiteindelijk heb ik het wel geleerd, maar ik ben best blij dat ze niet in alle steden rondrijden.
Tihama

Tango
19-04-2012 om 16:42
Leuk
Zoveel reacties. En het viel dus nog mee met mijn verkeerskennis want ik had het toch goed.
Met Tangodochters verkeerskennis zit het ook best goed want ze heeft het examen gehaald. Ze had vier fout. Best goed vond ik.

Thursday Next
20-04-2012 om 11:20
Ja tihama,
die vraag viel ons hier ook op, en dochter beantwoordde hem eerst ook "fout" met: achter de bus blijven. Nou, die "fout" mag ze dan maken van mij! Ze heeft vandaag theorie-verkeersexamen, want gisteren was ze vrij.

Thursday Next
21-04-2012 om 22:56
Het klopt dat dat de regel is. Bij de meeste vragen stond in zo'n geval bij het antwoord dat je nog wel op moest passen. Dus ik (en Tihama den ik ook) had hier ook iets verwacht als: je mag inhalen maar pas wel op, of ja je mag inhalen maar het is beter om er achter te blijven.