Auwereel
07-05-2026 om 10:27
Verkeersveilige schoolomgeving
Omdat het topic "Kind als enige niet verkleed" inmiddels gaat over beweging van kinderen (o.a. het zelf naar school bewegen) en ik erg geïnteresseerd ben in verkeersveiligheid, hoe staat het tegenwoordig met de veiligheid van de schoolomgeving?
Vroeger, toen mijn kinderen naar de basisschool gingen, werd er al op aangedrongen verder van de school te parkeren. Maar inmiddels worden kinderen nog vaker gebracht, in de auto of in de bakfiets, wat voor effect heeft dat?
Dus, hoe staat het tegenwoordig bij scholen, basisscholen en maar ook middelbare scholen? Word je, als kind dat zelf naar school wandelt of fietst, van je sokken gereden als kind door auto, fatbike en bakfiets?
Temet
09-05-2026 om 11:46
Ysenda schreef op 08-05-2026 om 15:49:
[..]
Het heeft ook met de populatie te maken die hier is. Die is niet zo breed als je zou denken.
Mijn zoon heeft op 2 basisscholen gezeten. School 1: blanke populatie en als er al een migratie achtergrond was dan wel uit expat omgeving, gemiddelde ouder populatie: hoog opgeleid. Daar dus inderdaad vooral op de fiets of lopend naar school, gezonde lunchtrommeltjes, veel sport en cultuur in de vrije tijd. De meest waanzinig mooie sinterklaas surprises. Spreekbeurt onderwerpen als: bacteriën, ruimtevaart, de fagot.
School 2: gemengde populatie, Turks, Marokaans, geen expat kinderen: gemiddelde ouder populatie mbo en een aantal hoog opgeleiden die uit principe voor de dichtstbijzijnde school kiezen. Daar wel de kinderen die met de auto gebracht werden, die de mars en de koek in de trommel hadden. Kinderen die niet mee konden doen aan het fietsexamen omdat ze simpelweg geen fiets hadden. Die geen sport deden want cultureel bepaald. Die het maar vreemd vonden dat hij altijd water dronk en altijd fruit had voor de kleine pauzes.
Dit gaat niet over het onderwerp van dit draadje maar ik ben benieuwd: welke school deed een groter beroep op/had meer verwachtingen van de inspanningen van ouders?
Mijn kinderen (zelf ook niet hagelwit) hebben op een 'zwarte' school gezeten, en ik heb altijd het idee gehad dat een zwaar beroep op ouders en competitie tussen ouders daar veel minder speelde dan op de spreekwoordelijke witte school voor kinderen met hoogopgeleide ouders. Maar dat is grotendeels speculatie, dus ik ben benieuwd naar jouw ervaringen
Ysenda
09-05-2026 om 13:04
Temet schreef op 09-05-2026 om 11:46:
[..]
Dit gaat niet over het onderwerp van dit draadje maar ik ben benieuwd: welke school deed een groter beroep op/had meer verwachtingen van de inspanningen van ouders?
Mijn kinderen (zelf ook niet hagelwit) hebben op een 'zwarte' school gezeten, en ik heb altijd het idee gehad dat een zwaar beroep op ouders en competitie tussen ouders daar veel minder speelde dan op de spreekwoordelijke witte school voor kinderen met hoogopgeleide ouders. Maar dat is grotendeels speculatie, dus ik ben benieuwd naar jouw ervaringen
Bij mij de gemengde school die meer ouderparticipatie vroeg. Er was een schoolbieb die bemenst moest worden, op de andere school hadden de kinderen een boek van thuis mee. Excursies door de ouders begeleid.
Bij de witte school gingen ze er gewoon vanuit dat ouders moesten werken. Dus hadden ze een blik vrijwilligers achter de hand. Die begeleiden ook de lunch op school. Dat waren vooral studenten en gepensioneerden.
Het grote verschil zat in de schoolreisjes en excursies. Bij de gemengde school altijd een pretpark: de efteling vanaf groep 5, bij de witte school altijd een educatief karakter en bij voorkeur in de eigen provincie en maar 1x per 2 jaar, het andere jaar een feest op school. Daar ook een schoolfeest voor de ouders met band en bij de kerstavond voir de kinderen een gluhwein stand voor de ouders. Op de witte school elk jaar minimaal 1 schrijver in alle klassen en een ander interessant persoon, denk Andre Kuipers of Sven Kramer
Miepjecody
09-05-2026 om 13:07
Kampeerder schreef op 09-05-2026 om 08:02:
[..]
Of omdat je weet wat voor werk ze doen en weet dat daar een bepaalde opleiding bij hoort. Buurvrouw is leerkracht dus zeker weten havo en hbo afgerond.
Ik ken ook iemand die vrachtwagenchauffeur is en de uni heeft gedaan.
Je weet het nooit van iedereen.
Of iemand die wel uni zou kunnen maar liever iets praktisch doet.
Izza
09-05-2026 om 15:11
Zeespiegel schreef op 09-05-2026 om 08:04:
[..]
Pabo is mbo. Of is ze leerkracht in het hoger onderwijs?
Pablo is een hbo opleiding. Hoger onderwijs dus! Wel toegankelijk met mbo niveau 4. Om docent te worden heb je altijd een afgeronde hbo opleiding nodig. Soms kan dat versneld maar scholen zijn verplicht om docenten met een onderwijsbevoegdheid te hebben. Anders ben je geen docent maar assistent.
Izza
09-05-2026 om 15:18
Hier bewust een gemengde school trouwens. Geen witte maar ook geen zwarte school. Deze school had juist veel oog voor verschillende niveaus. Waar de witte school veel aandacht had voor de goed presterende kinderen (en daardoor minder voor de kinderen die moeite hadden met leren). En de zwarte school veel aandacht voor achterstanden (waardoor de goede leerlingen met een plusboekje zichzelf konden vermaken). In de praktijk bleek wel dat de Nederlandse kinderen de meeste aansluiting hadden. En de buitenlandse kinderen ook met elkaar. Echt volledig mengen deed het niet. Wel gingen ze goed met elkaar om en leerden van en over elkaar. De ouderparticipatie was trouwens redelijk gelijk. Wel zaten bij de Nederlandse ouders veel meer scheidingen. En speelde bij de buitenlandse ouders vaker sociale problematiek. Dat had bij beide groepen invloed op hun mogelijkheden voor participatie en betrokkenheid bij school.
Maheiden
09-05-2026 om 16:14
Izza schreef op 09-05-2026 om 15:11:
[..]
Pablo is een hbo opleiding. Hoger onderwijs dus! Wel toegankelijk met mbo niveau 4. Om docent te worden heb je altijd een afgeronde hbo opleiding nodig. Soms kan dat versneld maar scholen zijn verplicht om docenten met een onderwijsbevoegdheid te hebben. Anders ben je geen docent maar assistent.
Was het maar waar. In deze tijden van lerarentekort staan er veel mensen voor de klas zonder onderwijsbevoegdheid.
MMcGonagall
10-05-2026 om 00:25
Koek mee als 10-uurtje, check.
Brengen naar school bij slecht weer, als het uitkwam, check.
Halen uit school indien bus net gemist, diezelfde regendag, check.
Die laatste twee punten alleen bij de jongste, die slechts 5,5 km hoefde. Oudste deed 9,5 km enkele reis altijd op de fiets, m.u.v. toen ze haar arm gebroken had.
Voor zover relevant, ik heb vwo en hbo (en wat fancy korte universitaire programma’s, waar je verder geen titel mee haalt maar wel een op mooi papier geprint getuigschriftje).
Mugske
10-05-2026 om 08:38
basisschool: we woonden verder weg, dus brengen/halen met de auto in onderbouw. Wel carpool met de buren. Daarna op de fiets eerst samen,dan alleen. Brengen met de auto soms. Ik parkeerde dan altijd op parkeerplaats in de buurt. Veel ouders parkeerden in doodlopend straatje bij het schoolplein. Niet alleen in de parkeervakken, maar de hele straat werd geblokkeerd. Onveilige situatie, want kinderen lopen en fietsen daar tussendoor.
Middelbare school: zelf met fiets/trein/fiets naar school. Brengen/halen alleen bij bijzondere omstandigheden (bijv muziekinstrument mee)
Auwereel
10-05-2026 om 09:12
Ik ben benieuwd wat kinderen er zelf van vinden dat ze al of niet gebracht worden.
Willen ze wel eens zelf fietsen terwijl je zelf daar ècht geen tijd voor hebt?
Of willen ze juist graag gebracht worden, want Pietje wordt óók gebracht?
Pippeltje
10-05-2026 om 10:14
TineWinkel schreef op 07-05-2026 om 16:48:
[..]
Naar de middelbare school gebracht worden door je ouders?! Op de middelbare school wil je toch helemaal niet meer met je ouders gezien worden? Of hadden alleen mijn kinderen dat?
Ik werk op een praktijkschool. Aangezien veel leerlingen later verkeersveilig worden, ligt dat misschien toch iets anders. Veel kinderen met ADHD/ ASS en moeilijk leren dus het is wat moeilijker.
MamaE
10-05-2026 om 10:41
Pippeltje schreef op 10-05-2026 om 10:14:
[..]
Ik werk op een praktijkschool. Aangezien veel leerlingen later verkeersveilig worden, ligt dat misschien toch iets anders. Veel kinderen met ADHD/ ASS en moeilijk leren dus het is wat moeilijker.
Veel van die kinderen komen waarschijnlijk ook van SBO of SO en gaan dan vaak met een busje naar school omdat die scholen niet overal in de buurt zijn. Dat maakt het dan ook lastiger om zelf verkeersvaardig te worden. En vriendjes wonen dan ook in een veel grotere straal van school dan bij een dorpsschool.
Netherfield
10-05-2026 om 12:04
-af en toe naar school brengen: check
-op de basisschool zoveel mogelijk (laten) fietsen: check
-universitaire opleiding: check
-werk nu op MBO niveau en heb leuk werk: check!
Pas niet helemaal in een hokje denk ik.
Broadway
11-05-2026 om 08:33
Ysenda schreef op 07-05-2026 om 22:45:
of je wordt gebracht omdat je wisseldag hebt en je ouder niet vlakbij woont maar 40km verder.
Of omdat je 4 dagen direct uit school naar training moet wat ook niet om de hoek is.
En zo heeft iedereen zijn eigen redenen om te kiezen voor de auto.
precies. er is altijd wel wat te verzinnen. al weten we allemaal dat het gros het doet uit gemak en/of luiheid.