Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Verkeersveilige schoolomgeving

Omdat het topic "Kind als enige niet verkleed" inmiddels gaat over beweging van kinderen (o.a. het zelf naar school bewegen) en ik erg geïnteresseerd ben in verkeersveiligheid, hoe staat het tegenwoordig met de veiligheid van de schoolomgeving?
Vroeger, toen mijn kinderen naar de basisschool gingen, werd er al op aangedrongen verder van de school te parkeren. Maar inmiddels worden kinderen nog vaker gebracht, in de auto of in de bakfiets, wat voor effect heeft dat?
Dus, hoe staat het tegenwoordig bij scholen, basisscholen en maar ook middelbare scholen? Word je, als kind dat zelf naar school wandelt of fietst, van je sokken gereden als kind door auto, fatbike en bakfiets? 

Mijn kinderen zitten op verschillende scholen. Basisschool in het centrum van onze stad. Wij wonen ook in het centrum, anderhalve km er vandaan. Twee kinderen aan de rand van de stad, ieder een andere kant van onze stad. Er zijn potentieel onderweg een aantal gevaarlijke punten en juist bij de basisschool zijn die er het meest. Plus dat volledig rondom en in de wijk met auto’s geparkeerd wordt en rondjes om de school worden gereden om af te zetten. Alleen fietsen maakt dat wel bezwaarlijker. Wij hebben er veel op geïnvesteerd met ze qua verkeersveiligheid dus ze fietsen allemaal zelf. 

Ik ben ook geïnteresseerd in veiligheid van ouders en kinderen in het verkeer en ben daar ook via mijn vrijwilligerswerk actief bij betrokken. 
Van wat ik zelf zie en hoor vinden leerkrachten en ouders de situatie bij scholen vaak onveilig. Ouders hebben dan niet door dat ze zelf in hoge mate verantwoordelijk zijn voor die onveilige situatie. 
Als ik zelf rond 8.30 wil vertrekken en langs de school in mijn straat moet is het goed opletten om niet in botsing te komen met gehaaste ouders die al bellend in de auto springen en wegrijden zonder goed te kijken. 
Onze gemeente heeft er oog voor en heeft schoolzones ingericht maar handhaving zie je nooit. Dus de auto's staan soms tot op het zebrapad. 
Eind van de maand draaien we weer het fietsexamen voor groep 7. Ben benieuwd hoeveel moeders er weer meekomen dat Pietje het zo spannend vind (en zij eigenlijk ook wel) en of ze mee mag fietsen met Pietje. Dat de definitieve route al sinds half april bekend is en dat ze 6 weken had kunnen oefenen met Pietje mag je dan niet zeggen,  want daar had ze geen tijd voor, ze heeft het zooooo druk.
De route voor het fietsexamen is al jaren min of meer dezelfe. Soms met kleine aanpassingen vanwege werkzaamheden maar de pijlen staan jaarrond op de weg dus in feite kan iedere ouder beginnen met oefenen vanaf dat het kind kan fietsen.

Als ik laat weg ga kom ik allemaal elektrische bakfietsen tegen die om langzamere fietsen heen slalommen. Doodgevaarlijk. En iedereen heeft haast.

Wij wonen naast twee basisscholen (hebben zelf geen kind meer op de basisschool) aan een doodlopende straat. 
Voor ons huis is een wandelpad en daaraan vast een grasveld.
Rond kwart over 8 en 2 uur kun je niet veilig lopen over die stoep, omdat de fietsers, bakfietsers en fatbikers je dan bijna van je sokken rijden. Ze zouden ook allemaal een klein stukje kunnen doorrijden en dan achter de garages langs, maar over het wandelpad is natuurlijk korter. 
Al wel een melding gedaan bij de gemeente: ze zullen komen handhaven, maar nee ik heb ze nog niet gezien. 
Bij slecht of koud weer een drukte met auto's die ze overal en nergens neerzetten in de krappe straat. 

Over een paar jaar gaat er op een andere plek een nieuw schoolgebouw gebouwd worden. Daar kijken we naar uit!

En off- topic: de spelende kinderen op het schoolplein en grasveld vinden we wel erg gezellig!

Auwereel

Auwereel

07-05-2026 om 12:56 Topicstarter

Omdat er elk jaar weer nieuwe ouders bij komen, is het natuurlijk handig om te communiceren met de ouders. Maar, wat uit het andere topic blijkt, scholen hebben het al druk genoeg om kinderen behoorlijk te leren lezen, schrijven en rekenen, dus geen taak voor de school? Of toch wel? 
Wat kan de gemeente doen, alleen handhaving sturen of ook met de ouders in gesprek gaan?

Auwereel schreef op 07-05-2026 om 12:56:

Omdat er elk jaar weer nieuwe ouders bij komen, is het natuurlijk handig om te communiceren met de ouders. Maar, wat uit het andere topic blijkt, scholen hebben het al druk genoeg om kinderen behoorlijk te leren lezen, schrijven en rekenen, dus geen taak voor de school? Of toch wel?
Wat kan de gemeente doen, alleen handhaving sturen of ook met de ouders in gesprek gaan?

Met ouders in gesprek is voor de scholen al moeilijk. In de tijd dat mijn kinderen op de basisschool zaten hebben we als ouderraad en verkeersouders diverse acties gedaan om kinderen lopend en fietsend naar school te krijgen. Rode en groene voetjes uitgedeeld.  Rode aan mensen met de auto, groene aan de fietsers en wandelaars. Een week lang met een soort wedstrijdelement erin wie de meeste groene voetjes kon verzamelen. Ouders die daar echt boos over werden, we moesten wel begrijpen dat zij geen tijd hadden voor die onzin, ze moesten wel met de auto, want ze moesten werken. Overigens kregen kinderen ook een stempel als ze op de parkeerplaats van de supermarkt parkeerden en de laatste 100 meter kwamen lopen. Maar zelfs dat kon de ouders niet over de streep trekken. 

Ik vond en vind het echt zorgelijk.

Auwereel

Auwereel

07-05-2026 om 13:10 Topicstarter

Omdat ik wel eens studenten heb begeleid met een project voor sCOOL2walk: 

sCOOL2walk & sCOOL2bike: veilig lopen & fietsen naar school!

zou dat in de praktijk werken? Mijn vraag aan de studenten was, verwacht je dat je altijd voldoende vrijwilligers kan vinden om zoiets te begeleiden en voldoende vertrouwen bij de ouders in die vrijwilligers?
En zou de schoolomgeving dan veiliger worden?

Hier op school is er al jaren een soort door school gestelde richtlijn over hoe je naar school gaat;
<10 minuten lopen --> lopend
>10 minuten lopen --> op de fiets
>15 minuten fietsen --> met de auto

Vanaf groep 5 zelfstandig (bij voorkeur)

Nu is dat een richtlijn en scholen gaan er feitelijk gezien niet over hoe een kind op school komt, dus feitelijk bepalen ouders dat zelf. Maar als je in groep 7 of 8 je kind nog elke dag brengt en haalt, dan brengt de leerkracht dat wel ter sprake in het kader van zelfstandigheid en het VO.

Veel auto's rondom school veroorzaakt inderdaad onveiligheid. Ik begrijp ook niet waarom je een kind dat zelf kan fietsen nog in een bakfiets zet en waarom een kind dat zelf nog wil op die leeftijd. Of met de auto brengen als het 5 minuten lopen is. Als ik naar werk ga, hoef ik niet door de straat van school, dus als ik daar gewoon niet rijd is het daar veiliger en mijn kind wandelt dan zelf naar school.

MamaE schreef op 07-05-2026 om 13:29:

Hier op school is er al jaren een soort door school gestelde richtlijn over hoe je naar school gaat;
<10 minuten lopen --> lopend
>10 minuten lopen --> op de fiets
>15 minuten fietsen --> met de auto

Vanaf groep 5 zelfstandig (bij voorkeur)

Nu is dat een richtlijn en scholen gaan er feitelijk gezien niet over hoe een kind op school komt, dus feitelijk bepalen ouders dat zelf. Maar als je in groep 7 of 8 je kind nog elke dag brengt en haalt, dan brengt de leerkracht dat wel ter sprake in het kader van zelfstandigheid en het VO.

Veel auto's rondom school veroorzaakt inderdaad onveiligheid. Ik begrijp ook niet waarom je een kind dat zelf kan fietsen nog in een bakfiets zet en waarom een kind dat zelf nog wil op die leeftijd. Of met de auto brengen als het 5 minuten lopen is. Als ik naar werk ga, hoef ik niet door de straat van school, dus als ik daar gewoon niet rijd is het daar veiliger en mijn kind wandelt dan zelf naar school.

Die richtlijnen hadden we op de basisschool van mijn kinderen ook. In de praktijk hadden ouders er lak aan. Stond mijn buurvrouw de kinderen hier met een hoop gevloek en getier in de stoeltjes te wurmen om ze er nog geen 400 meter verderop weer uit te werken om de een bij het kdv en de ander op school af te leveren. Ze is er door de schoolleiding en door een dappere buur op gewezen dat dat ze beter kon lopen met de kinderen.  Maar ja ze moest meteen door naar werk en had daarvoor die auto nodig en het was zooooo onveilig bij de school dus ze moest wel met die auto.

En veilige schoolomgeving zou te dingen kunnen oplossen: dat kinderen vaker op de fiets komen en dat heeft dan weer een beetje de bewegingsarmoede op.  Maar ja hoe krijg je ouders zo ver dat ze de auto laten staan of in ieder geval verder van de school af parkeren?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.