Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
duifje

duifje

02-03-2012 om 19:26

Verplicht continurooster?

Laatst sprak ik iemand die zei dat alle scholen over 5 jaar verplicht zijn met een continuerooster te werken. Heb ik iets gemist? Is dit zo? Wie weet hier iets over?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Risama

Risama

02-03-2012 om 22:07

Geen idee, maar

Ik vind dat thuis eten tussen de middag echt helemaal niet meer van deze tijd. Ik zat zelf in de jaren '70 al op een school met continurooster en mijn kinderen ook ( eerste jaren niet overigens) Ideaal en ik zou het eigenlijk heel logisch vinden als een continue rooster gewoon wordt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Egel

Egel

02-03-2012 om 23:02

Mening

Ik ben het helemaal eens met de vorige posting en heb ook hetzelfde verhaal: mijn kinderen zitten op een school met continurooster (heerlijk praktisch en volgens mij zelfs beter voor de kinderen), ook in het begin op een andere school nog niet, en ook ik zat in 70-er/80-er jaren op school met continurooster.
Groeten,
Egel

duifje

duifje

02-03-2012 om 23:08

Risama en egel

Bedankt voor jullie reactie. Ik vroeg echter niet naar meningen over het continurooster. Ik weet dat daar al meer topics over geweest zijn. Ik vraag me alleen af of het inderdaad verplicht gesteld gaat (kan) worden.

Duifje

Niet in de aard van het beestje

De schooltijden zijn vrij, hoewel ze aan een minimum per jaar gebonden zijn. Nu nog zijn ze ook gebonden aan vakanties. Dat wordt in de toekomst losgelaten (er zijn al pilotscholen met een 50 weken per jaar open beleid).
"Ik vraag me alleen af of het inderdaad verplicht gesteld gaat (kan) worden. "
Ja, in theorie kan dat (zie het buitenland waar aanvangs- en sluitingsuren wel verplicht zijn), maar in Nederland zit dat niet in de aard van het beestje.
Wat wel al verplicht is, is het voorzien in tussenschoolse opvang. Daar heeft een ontheffingsmogelijkheid in gezeten als overgangsmaatregel. Het is mogelijk dat die overgangsmaatregel binnen 5 jaar afloopt (dat weet ik niet precies).
Dan zijn alle scholen verplicht om opvang te hebben tussen de middag, maar dat betekent niet dat ze verplicht zijn een continurooster te voeren.
Als het er wel van komt, dan vloeit dat voort uit afspraken binnen de samenwerkingsverbanden in het onderwijs. Dat is dan geen overheidsmaatregel, maar een bestuursmaatregel van de scholenkoepels zelf.
Ik denk dat het ervan komt. Ik denk dat in lestijden de grootste besparing in het onderwijs te halen is.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.