esta
10-12-2009 om 13:58
Verplicht lid van de oudervereniging?
Voor mij een uitgebreid inschrijfformulier voor een basisschool, waarbij ze een heleboel info willen die ik volgens mij helemaal niet hoef te geven.
Maar het toppunt is nog wel dat ik met het invullen van dit inschrijfformulier ook gelijk verklaar dat ik lig wordt van de oudervereniging. Dat wil ik wellicht wel, maar toch niet op zo'n manier, automatisch. (waar dan natuurlijk ook weer een lidmaatschapsbijdrage bij hoort, waarvan het bedrag niet eens vermeld is).
Mag dit? En hoe ga ik dit tactisch aankaarten? Wil eigenlijk niet gelijk bekend staan als lastige ouder, maar ik moet heel nadrukkelijk wel letten op de kleintjes, dus zomaar akkoord gaan met kosten zonder dat ik weet hoe hoog en waarvoor dat gaat gewoon niet.
M Lavell
10-12-2009 om 14:01
Nee
Je kunt niet verplicht lid worden van een oudervereniging. Niet tekenen lijkt me. Of nvt invullen. Geen punt van maken. De school weet heel goed hoe het zit. Alle kans dat ze er helemaal niet op terug komen.
Groet,
Miriam Lavell
Chantelle
10-12-2009 om 15:29
Ik zou...
Ik zou het netjes uitleggen. Ik zou zeggen dat ik wel lid wil worden van de oudervereniging, dat ik me hier ook voor wil inzetten maar dat ik niet in staat ben om de ouderbijdrage te betalen.
Als er dan een briefje komt met 'u bent verplicht...' dan kun je opmerken dat je dat niet bent, dat een ouderbijdrage altijd vrijwillig is. Maar grote kans dat ze het je kwijtschelden en dan mag je kind zonder gemor meedoen aan alle activiteiten. Als je aangeeft dat je niet kunt betalen, zou ik ook aangeven dat je wel een deel van het bedrag (naar draagkracht) kunt betalen. Ik vind 'ik moet op de kleintjes letten' een smoesje. Ik zal wel iedereen over mij heen krijgen inzake mijn portemonnee. Maar iedereen, ook met een bijstandsuitkering, kan een bedrag per maand missen. Al is het maar 1 euro per maand, dat is dan toch al gauw 1/3 van de gemiddelde ouderbijdrage.
Claudia
12-12-2009 om 10:17
Waarom niet?
Als lid van zowel de oudervereniging als de ouderraad van de school waar mijn dochter op zit is mijn eerste vraag. Heeft de school niet toegelicht wat de oudervereniging nu eigenlijk inhoudt en was er geen informatiebijeenkomst voor nieuwe ouders waar ook ouders van de OR bij waren?
Op onze school ben je gewoon automatisch lid zodra je kind op school komt. Je kunt er niet voor kiezen of je wel of niet zin hebt om mee te doen. En ja daar hoort een "vrijwillige" ouderbijdrage bij.
Op onze school wordt een heel groot gedeelte van de activiteiten betaald middels de ouderbijdrage. Schoolreisje, Cadeautjes met Sinterklaas, Excursies, Kerstviering, Sint Maarten, Carnaval. Laten we het zo zeggen, als het buiten het standaard lesprogramma valt dan wordt het betaald door de ouderbijdrage. Dat is een bedrag van €35,- per jaar. Voor mij is dat niet veel maar ik kan me voorstellen dat als je het niet zo breed hebt en drie kinderen op school dat dit een behoorlijke hap uit je budget kan halen.
De Ouderraad probeert zo transparant mogelijk te zijn naar de ouders toe wat er met hun geld gebeurd, dus dat een school niet direct kan aangeven wat de hoogte van die bijdrage is en waarvoor hij gebruikt wordt is ook een beetje raar.
Maar deze discussies hebben wij dus ook tijdens onze vergaderingen; als iemand zegt het niet te kunnen betalen en zelfs geen poging doet tot, wat moet je dan? Om maar gewoon er overheen te stappen en een kind aan alles deel te laten nemen zonder betaling is makkelijk gezegd maar geeft een signaal naar andere ouders, oh nou dan hoeven wij ook niet te betalen. Dat willen wij ook niet.
Op dit moment kan eigenlijk alles uit de huidige ouderbijdrage, we hebben deze ook al drie jaar niet hoeven te verhogen. Wat in deze tijden ook al erg prettig is. Ik ken diverse scholen waar verwacht wordt van de ouders apart betalen voor het schoolreisje, tot wel €30,- per kind. Dan krijg je echt gevallen van het ene kind wel mee mag en het andere niet omdat er niet betaald is.
Waar echt mijn broek van afzakt is dat diezelfde ouders wel geld hebben om hun rookverslaving in stand te houden maar niet een paar euro per maand weg kunnen leggen voor hun kinderen. Leuk hoor de hele klas op schoolreis en jij niet. We doen dat natuurlijk niet maar het is tegenover andere ouders ook niet eerlijk dat zij gewoon voor andermans kinderen betalen en dat uiteindelijk de bijdrage omhoog zou moeten.
Het blijft lastige materie. Een school moet duidelijk zijn over de ouderbijdrage, de hoogte hiervan en vooral waar het geld voor gebruikt wordt. Spreek anders het bestuur van Ouderraad hier op aan. Dan krijg je waarschijnlijk meteen wat meer gevoel bij wat deze ouders allemaal voor de school doen en vooral om jouw en mijn kinderen een leuke schooltijd te bezorgen.
Ik sta elk jaar met veel liefde de Sinterklaascadeautjes in te pakken, alleen die snoetjes al als ze gaan uitpakken is geweldig. Maar ik verwacht heus niet van elke ouder dat hij hier de tijd of de zin voor kan vinden.
Mijn advies; ga het gesprek aan, daar is de OR tenslotte voor.
Groetjes,
Claudia
M Lavell
12-12-2009 om 10:39
Onrechtmatig
Claudia, je mag niet iemand zonder dat hij dat wil lid maken van een vereniging. Er bestaat vrijheid van vereniging (grondrecht) en dat betekent dat je ook mag besluiten geen lid te worden.
Via school dwingen kan niet, want naar school gaan is verplicht. Bovendien is naar school gaan in principe gratis, terwijl lid zijn van een vereniging dat niet is. Verplicht (of automatisch) lid zijn van een oudervereniging via inschrijving op school, is daardoor per definitie onrechtmatig.
Jouw openhartige verhaal geeft wel een aardig inzicht in hoe er gedacht kan worden op school en binnen zo'n vereniging. In alle onschuld zie je er kennelijk ook geen kwaad in.
Maar dat is het wel. Het is onrechtmatig. Grenst aan fraude of bedrog zelfs.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
12-12-2009 om 11:25
Nog wat
Ik had eigenlijk gehoopt op een snelle reactie, Claudia, maar ik snap dat er meer te doen is op een zaterdag. Ik heb ook meer te doen dus geef vast even mijn antwoord op een centrale vraag die wellicht bij jou achterblijft: maar hoe moeten we dán al die leuke dingen organiseren en betalen?
Het antwoord op die (veel gestelde) vraag is ingewikkeld en dat komt omdat er een vraag voor hoort te zitten: Moeten we wel al die leuke dingen organiseren? En zo ja, welke dan en hoe? Het antwoord: nee, dat hoeft niet. Het kan allemaal zonder, of uit de pot van dat waar scholen al subsidie voor krijgen van diverse organisaties (museumbezoek) en/of het lokale bedrijfsleven (dagje kermis voor de schoolkinderen).
Voor wie meer wil:
Ik ben in principe voorstander van een oudervereniging die leuke dingen organiseert, waarvan ouders vrijwillig lid kunnen worden en die activiteiten organiseert waaraan ook niet leden deel kunnen nemen, al betalen die laatsten per activiteit wat meer.
Om verwarring te voorkomen dienen die activiteiten wel buiten schooltijd te vallen en daarmee ook letterlijk buitenschoolse activiteiten te zijn.
Het probleem dat je schetst, wat moeten we nou toch met die enkele niet betalers, komt dan niet voor. De groep leerlingen met wie je werkt, bestaat in dat geval uitsluitend uit betalers.
Ik ben absoluut tegen het uit ouderbijdrages betalen van lessen, leerkrachten of lesmateriaal dat tijdens de verplichte schooltijd gebruikt wordt.
Groet,
Miriam Lavell
amk
12-12-2009 om 16:59
Mirjam
er is 1 vereniging waar je wettelijk verplicht automatisch lid van bent. De vereniging van eigenaren van een appartementencomplex(zelfs als die uit 2 appartementen bestaat)
Ik kan me ook gevallen voorstellen waarbij docenten wel van de vrijwillige bijdrage betaald worden. Maar dan zijn het wel speciale scholen en moet het duidelijk bij de aanmeldingsprocedure gemeld zijn. Montesorri onderwijs is zo'n geval. Maar dan zijn het ook vakken die buiten het verplichte pakket vallen. Meld je je kind dan toch op die school dan geniet je de luxe van die extra vakken en mag je er ook voor betalen.
Verder ben ik het volledig met je eens. Buitenschoolse activiteiten moeten ook buitenschools zijn.
M Lavell
12-12-2009 om 18:09
Nietus
amk, je bent niet verplicht om een appartement te kopen. Je bent wel verplicht om naar school te gaan. Een particuliere school kan lidmaatschap aan een vereniging wel als voorwaarde stellen. Een gesubsidieerde niet.
Groet,
Miriam Lavell
amk
12-12-2009 om 20:03
Mirjam
je bent ook niet verplicht je kind naar die school die het lidmaatschap verplicht stelt te sturen.
Claudia
12-12-2009 om 21:27
Vrije keus
Ik wil me eigenlijk aansluiten bij amk. Je hebt in Nederland gelukkig vrijheid van keuze voor basisscholen. Toevallig valt mijn school in de christelijke hoek, niet dat ik zo gelovig ben, de school sprak ons gewoon aan.
Dat is waarschijnlijk de reden waarom er een actieve viering van bepaalde feesten is zoals Pasen, Carnaval en Kerstmis. En ja je kunt er ook voor kiezen om dat niet te doen. Maar dat is nu net de charme van deze school. Als je hier niet voor wilt betalen, so be it. Maar bij een eerste kennismakingsgesprek met de directie komt dit al ter sprake. Op basis hiervan kan je besluiten om voor een andere school te kiezen, als je hier geen zin in hebt. Ik moest meteen denken aan dat draadje hierboven over verplichte pleindiensten op een Jena Planschool. Dat vond ik pas echt bespottelijk. Maar ja wellicht past het binnen het soort onderwijs, wie ben ik. Ik heb niet voor Jena Plan gekozen.
En voor Mirjam: wat mijn "onschuld" betreft valt dat allemaal wel mee hoor. Ik weet net zo goed als jij dat dit betreffende lidmaatschap een wassen neus is en op geen enkele rechtsgeldigheid heeft. De school noemt het graag zo en de bijdrage blijft gewoon vrijwillig (hoe graag ze dit misschien ook anders willen zien, gelukkig maar). We kunnen hoogstens vriendelijk verzoeken om bij te dragen. Daar houdt het gewoon mee op. Gelukkig voor de school zijn er maar een paar ouders die niet kunnen of willen betalen.
Ik ben blij dat we de ouderbijdrage kunnen aanwenden voor leuke extra dingen en geen lesmaterialen of docenten. Zo slecht hebben we het dus nog niet.
Claudia
kien
12-12-2009 om 21:33
Kan niet, esta
Een school kan je nooit verplichten om lid te worden van een oudervereniging. Het is echter van belang van wie de oudervereniging uitgaat. Vaak is de oudervereniging de verantwoording van de ouders en dan moet de vereniging zich houden aan de wettelijke regels die voor een vereniging gelden. Dat betekent dat je de volledige contributie moet betalen om mee te kunnen doen aan de activiteiten. Kan je dat niet dan valt er meestal wel wat te regelen, vaak heeft de school daar ook wel een regeling voor, want die wil liever niet dat leerlingen worden uitgesloten. Heb je geen zin om contributie te betalen, dan kan je geen lid worden en kan de vereniging je in principe uitsluiten van deelname aan activiteiten die door de oudervereniging worden georganiseerd, maar dan moet de school er wel voor zorgen dat die tijd wordt ingevuld. Dan gaat je kind bv. tijdens het Sinterklaasfeest iets anders doen. Meestal zal de oudervereniging niet moeilijk doen over deelname aan activiteiten, maar of je kind dan bv. een Sinterklaascadeau moet krijgen is de vraag.
Als er vanuit de school om een vrijwillige bijdrage wordt gevraagd dan ligt het anders omdat dan de regels voor (basis)onderwijs gelden. De school moet duidelijk verantwoorden waarvoor ze een bijdrage vragen en hiervoor een formulier laten tekenen. Bovendien kan je ervoor kiezen om voor een aantal onderdelen te betalen, maar niet de gehele bijdrage te betalen. Ze mogen dat niet oplossen door je lid te laten worden van een vereniging.
Overigens wordt vanuit het ministerie nadrukkelijk aangegeven dat het niet de bedoeling is dat vanuit de vrijwillige ouderbijdrage activiteiten worden bekostigd die in principe door het ministerie worden betaald; het gaat echt om extra dingen en het is niet de bedoeling om er bv. een extra leerkracht van te betalen of leermiddelen.
M Lavell
12-12-2009 om 23:02
Schuldig
Claudia:"Je hebt in Nederland gelukkig vrijheid van keuze voor basisscholen. "
En al die scholen hebben zich aan de wet te houden. Daar hoort bij dat zij bij inschrijving geen enkele drempel op mogen werpen, ook niet die van verplicht of automatisch lidamaatschap van een vereniging.
De school heeft wel de vrije keus om een particuliere school te zijn. In dat geval mag het verplicht stellen van lidmaatschap bij inschrijving wel.
Claudia:"En voor Mirjam: wat mijn "onschuld" betreft valt dat allemaal wel mee hoor. Ik weet net zo goed als jij dat dit betreffende lidmaatschap een wassen neus is en op geen enkele rechtsgeldigheid heeft."
Aha, je bent dus met open ogen schuldig aan intimidatie, fraude of bedrog. Het is maar hoe je het noemen wilt. Ik begrijp niet waar je het lef vandaan haalt kritiek te hebben op ouders die niet willen betalen, terwijl je er zelf kennelijk geen been in ziet om de werkelijkheid pootje te lichten.
Ik heb een leestip voor je http://www.geschillencies-klachtencies.nl/?q=de_vrijwillige_ouderbijdrage
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
12-12-2009 om 23:24
Scholen mogen kiezen
Amk:"je bent ook niet verplicht je kind naar die school die het lidmaatschap verplicht stelt te sturen."
Alleen in theorie. Het is ondertussen gesubsidieerde scholen verboden het lidmaatschap als voorwaarde voor toelating te stellen. Scholen die een verplicht of automatisch lidmaatschap willen, moeten particuliere scholen worden. Zij mogen kiezen. Scholen die subsidie willen, zijn verplicht zich aan de wet te houden.
Gesubsidieerde scholen zijn er om te voorzien in de behoefte van verplicht onderwijs.
Groet,
Miriam Lavell
esta
13-12-2009 om 20:48
Bedankt
Bedankt voor al jullie uiteenzettingen. Laat ook zien wat voor reacties ik kan verwachten als ik me hiertegen ga verzetten. Ben er nog niet helemaal uit. Maakt ook dat ik deze school minder aantrekkelijk vind. Miriam zet goed uiteen waarom school niet mag doen wat ze doen, de praktijk is helaas niet alleen hier anders.
Ook de huidige school zet steeds meer druk op het betalen van de ouderbijdrage. Erg jammer, zowel bij de huidige als de nieuwe school gaat het om relatief rijke schoolbesturen, dus medefinanciering door ouderbijdrage is helemaal niet nodig. Leuke dingen apart betalen en apart van de schooltijd organiseren spreekt mij het meest aan. (zoals bijvoorbeeld nu de avondvierdaagse geregeld is, je kunt meedoen via school en dan betaal je er ook voor, anders niet).