Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jokidoki

Jokidoki

11-03-2019 om 16:47

Verplicht naar school op zaterdag

Even gewoon even ventileren. Kind doet tweetalig VWO, dus met cambridge examen. Nu is de datum van het schriftelijke examen bekend gemaakt en dat valt op een zaterdag. Met het verzoek aan de ouders om deze dag vast vrij te houden.
Alleen..... Kind heeft zich voor dat weekend al aangemeld voor kamp (vrijdag tm zondag). Examen zorgt dus dat het halve kampweekend vervalt en halverwege aansluiten kan natuurlijk nog wel maar is niet echt leuk. Vooral omdat je de eerste nacht hebt gemist. Nacht doorhalen voor het examen vind ik niet echt aan te bevelen, ophalen is ook niet leuk .

Nu kunnen we natuurlijk protesteren, maar school heeft deze dag ook maar gewoon opgekregen van hogerhand neem ik aan. Nu is het in het water vallen van kamp sneu. Maar het had ook een geboekt vakantieweekend of iets anders kunnen zijn die zaterdag was niet af te zeggen is. Wat dan? Kan school dan zeggen slikken of stikken?

Angela67

Angela67

11-03-2019 om 16:51

herkansing

er zal vast een herkansing voor zieken zijn?
en anders is de vraag of cambridge examen noodzakelijk is voor vwo-diploma.
als niet, dan zal school zeggen dat ze maar bij de volgende ronde moet gaan?
gr Angela

rutiel

rutiel

11-03-2019 om 17:09

Verplicht?

Bij ons op school was het cambridge examen niet verplicht. Is dat bij jullie wel het geval? Dat maakt de insteek toch wat anders denk ik.
Het zijn natuurlijk sowieso vrij grote internationale examens, dus ik kan me voorstellen dat er niet heel veel ruimte is om er je eigen wensen in te gooien als individuele school.
Maar als het verplicht is, kun je je bezwaren natuurlijk wel bij school aangeven.

Sas

Sas

11-03-2019 om 18:28

Als ik me goed herinner, waren er meerdere data voor het examen

Het is volgens mij geen landelijk examen in de zin van 'voor het hele land'.
De dag van de week (zaterdag) kun je waarschijnlijk niet veranderen, maar waarschijnlijk zijn er wel vergelijkbare examendata in de rest van het land.
Zeker als er een mondeling examen bij zit, dan kunnen ze dat nooit landelijk realiseren.

Ik zou in plaats van met school contact opnemen met de landelijke organisatie.
Die kunnen aangeven wat de mogelijkheden zijn elders in het land.

Jokidoki

Jokidoki

11-03-2019 om 18:43

Tweetalig

Het is tweetalig VWO, het is dus onderdeel van de opleiding (en al betaald ook). Het mondeling is wel doordeweeks.

Pluk

Pluk

11-03-2019 om 18:50

Hier

Hier is het ook op zaterdag. Volgens mij overal.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-03-2019 om 20:35

Was hier ook.

Hier kon je overigens ook een jaar later examen doen. Welk niveau gaat ze doen?

mijk

mijk

11-03-2019 om 21:20

Was hier ook zaterdag..

Is gewoon wanneer de organiserende club ( de britse ambassade geloof ik) die dingen organiseert. Heeft school nul invloed op.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

11-03-2019 om 21:33

Ja hoor, hier ook

tenminste bij tweede. Oudste had 2 schooljaren geleden 2x gedurende de schoolweek Cambridge-examen. Tweede moest dit schooljaar ook één keer op zaterdag examen doen en één keer door de week.

Bij ons zou zoiets onder ‘pech’ vallen. Examen gaat in principe voor, ook op zaterdag. Kamp zou dus afgezegd moeten worden denk ik. Hier hadden we die dag een erg leuke gezinsactiviteit gepland. Die ging door maar zonder aanwezigheid van tweede.

Ik zou van zoiets geen groot principeding maken omdat het op een weekeinde valt. Al kan ik niet inschatten hoe belangrijk dat kamp is.

Aagje

Jokidoki

Jokidoki

11-03-2019 om 22:29

Poging

Ik heb school gemaild of er een mogelijkheid is voor een andere datum. Ze gaan kijken of dat kan ergens in juni. En anders gaat het inderdaad ten koste van het kamp helaas.
Het gaat om het CAE-examen. Volgend jaar gaat niet, omdat dit de afsluiting is van de onderbouw.

Oudste (andere school) kon kiezen of ze cambridge examen wilde doen en heeft het de eerste keer wel gedaan en de tweede keer niet omdat ze liever ging sporten en niet gemotiveerd was.

Bij de middelste (zelfde school als jongste) was het examen gewoon door de week. Vandaar dat ik had aangenomen dat het als groepsexamen via school altijd door de week was.

Bedankt voor de reacties! We hopen gewoon dat het lukt.

Elizabeth

Elizabeth

12-03-2019 om 06:19

Alles

Je kunt nu eenmaal niet alles in het leven. Jullie hebben gekozen voor tweetalig vwo, daar hoort meer bij dan gewoon vwo.

Angela67

Angela67

12-03-2019 om 07:56

Elizabeth

Niets hoort natuurlijk als het niet verplicht is hè.
Beetje calvinistisch zoals je je opstelt.
Gr Angela

Jokidoki

Jokidoki

12-03-2019 om 10:13

Elizabeth

Zure reactie hoor.

Ik ben blij dat school wil helpen voor een mogeijkheid om op een ander moment examen te doen. En misschien is dat ook wel op een zaterdag, of op een vrije middag. Dat is niet erg.

Wat ik zeg: in dit geval is het slechts een kampweekend, maar het zou ook een bruiloft of een al geboekt familieweekend oid kunnen zijn.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

12-03-2019 om 13:00

Nou ja

Ik vind dat je reacties waar je nu over zucht wel een beetje zelf in de hand werkt door de manier waarop je de dingen stelt. Je openingszin is ‘verplicht naar school op zaterdag’. Wekte bij mij de indruk dat het om een heel rare, mss wel buitensporige actie van school. En je had het over protesteren bij school, ook al nuanceerde je dat ook wel weer.

Het klinkt in mijn oren ook allemaal wel wat verontwaardigd hoor.
Hier zijn ook soms reguliere dingen buiten de reguliere schooltijden: uitvoeringen van de muziekklas op vrijdagavond. Het uitwisselingsprogramma met buitenlandse scholen waar alle leerlingen uit een jaarlaag bij betrokken zijn en waarvoor je ook in een weekeinde (of zelfs 2) weg kunt zijn. Groep 8-kamp dat (al dan niet deels) in een weekeinde valt.
En in een aantal situaties maakt school zelf een keuze en in een aantal moet school het ook doen met wat er komt.

Je kunt er heel principieel over doen, maar soms loopt het zo. Met bijzondere gelegenheden van allerlei individuele leerlingen kan de agenda niet gemaakt worden. Zeker niet bij externe instanties die hun agenda voor meerdere scholen maken. Bij heel zware of bijzondere dingen kun je bij school aankloppen.
Maar plaats van spreken over protesteren kun je beter vragen of er meegedacht kan worden in een oplossing voor een probleem dat zich door deze planning aandient.

Jokidoki

Jokidoki

12-03-2019 om 13:20

Huh Aagje?

Volgens mij (maar misschien druk ik me dan niet goed uit) vroeg ik mij af of school je kan verplichten naar school te gaan op zaterdag. Uitwisselingen en zo zijn bekend van tevoren, maar ik had niet verwacht dat dit examen op zaterdag zou kunnen zijn. Simpelweg omdat bij ons andere kind, bij dezelfde school, het door de week was.

En als je goed hebt gelezen heb ik school GEVRAAGD of er een mogelijkheid was voor een andere datum, dit omdat ik een kamp niet vind opwegen tegen een verplicht onderdeel van school op een ongelegen moment. Maar ik vroeg me af of in geval van een dwingende reden school je de mogelijkheid zou moeten bieden voor een alternatieve datum.

Lees de laatste alinea van de openingsposting nog eens goed. We zouden KUNNEN protesteren, maar school heeft de datum ook maar opgekregen en het is alleen sneu, maar wat in geval van een dwingende reden.
En ik begon ook met 'gewoon even ventileren'. Oké, hiervan even balen mag dus niet, dan weet ik dat.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

12-03-2019 om 13:29

Jokidoki

Ik heb je openingspost gelezen hoor, volgens mij ook nog wel goed. En ook toen kwam je post op mij eerder verontwaardigd dan verbaasd over. Ik heb daar in mijn eerste reactie niets mee gedaan, maar na jouw reactie op Elizabeth wel.

Maar hé, zonder te claimen dat mijn blik de enige juiste is, beschrijf ik hoe je post op mij overkwam. Niet meer en niet minder.

Aagje

Jokidoki

Jokidoki

12-03-2019 om 13:38

Wellicht

Wellicht was het woord protesteren verkeerd gekozen en heeft dat de verkeerde indruk gewekt. Excuus

Elizabeth

Elizabeth

12-03-2019 om 17:01

Zuur

Mijn reactie was niet zuur bedoeld. Maar ik meende wel wat ik schreef. Als je kind een moeilijker soort vwo doet, met extra vakken, heb je gewoon meer tijd nodig voor school. Je moet soms gewoon keuzes maken. Ik vind het niet realistisch om te denken dat je altijd alles kunt doen.

Angela67

Angela67

12-03-2019 om 17:24

altijd?

Jeetje Elizabeth,
je meet je wel een zwaar oordeel aan zeg, alsof het "moeilijker" is en dat dit betekent dat je dus niet mag hopen dat je je kamp niet hoeft af te zeggen. Ik vind het nog steeds een calvinistische ondertoon hebben, dat je blij mag zijn dat je dit kunt doen en dus niet mag 'zeuren'. Het zijn gewoon pubers hoor . . . dat ze misschien makkelijker leren en denken dat tweetalig nuttig is, prima, maar verder is een zaterdag in Nederland nooit een schooldag, zeker niet als kind 1 doordeweeks dit examen deed.
Groet, Angela
ps dat laat onverlet dat ik zelf waarschijnlijk niet de vraag op een forum zou plaatsen omdat ik vooral met kind zou proberen te bedenken waar de kansen en risico's liggen. Maar jouw reactie is echt alleen een waarde-oordeel en dat mag gelukkig ook op dit forum . En toch vind ik het jammer dat je het zo 'zwaar' neerzet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.