Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
IJskoning

IJskoning

05-01-2009 om 16:01

Verplicht schaatsen met school?

Zoonlief komt vandaag thuis met het verhaal dat juf donderdagmiddag onder schooltijd wil gaan schaatsen, als het ijs goed is. Als je niet mee gaat moet je je melden op school en het werk doen wat anders gedaan zou worden. Als je thuisblijft is het ongeoorloofd verzuim. Het gaat hier om een groep 7.
Kan/mag dit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merla

Merla

07-01-2009 om 13:58

Valpartijen?

Bij ons zijn vanochtend totaal geen nare dingen gebeurd. 't Was een en al feest en gezelligheid.
Je zou je kinderen voor de zekerheid een helm op kunnen doen (werd sowieso geadviseerd las ik in de krant maar niemand doet het nog). Maar als jij echt bang bent voor valpartijen zou je dit kunnen overwegen. En verder hoef je volgens mij nergens extra bang voor te zijn hoor. Vallen kunnen ze momenteel net zo goed op straat waar het ook spekglad is.
En vragen ze niet extra ouders/begeleiders mee morgen? Hier zag het zwart van de ouders vanochtend

Lady Grey

Lady Grey

07-01-2009 om 14:02

Helm

Ze zijn hier al de enigen op school met een fietshelm, dus dat doe ik ze op het ijs waarschijnlijk maar niet aan. En ouders, geen idee, mijn zoon was het briefje kwijt dus meer dan de datum en de tijd weet ik niet, behalve dat een juf zij dat ze ook hun slee (welke??) mee mogen nemen of gladden schoenen.

Ach ja, als die juffen en meesters schaatsen zo leuk vinden moeten ze maar doen waar ze zin in hebben.

Sandra

Sandra

07-01-2009 om 14:03

Raar verschijnsel

"Ik blijf het een raar verschijnsel vinden dat iedereen ijs en schaatsen maar leuk moet vinden en direct moet roepen: wat leuk."

Tja. Mijn oudste zoon vind het een raar verschijnsel dat iedereen de groep 8 musical maar leuk moet vinden en direct moet roepen: wat leuk!

Mijn jongste zoon vind het een raar verschijnsel dat iedereen knutselen maar leuk moet vinden en direct moet roepen: wat leuk!

Geen haar op mijn hoofd om daarom mijn vraagtekens bij dit soort activiteiten te zetten!

Merla

Merla

07-01-2009 om 14:07

Op het ijs niet?

Ze moeten wel met fietsen een helm op maar op het ijs waar de kans dat ze op hun hoofd vallen nog een ietsje erger is, wil je ze dat niet aandoen? Ik zou dat dus juist wel doen! juist omdat ze al gewend zijn een helm te dragen zullen ze daar minder moeite mee hebben denk ik, dan als je er ineens mee aan komt zetten.

Lady Grey

Lady Grey

07-01-2009 om 14:21

Uitzondering

Niet op het ijs. Ze worden er al raar op aangekeken dat ze een fietshelm op hebben op de fiets. Als ze dan ook nog op het ijs lopen ipv schaatsen en een helm ophebben vind ik het wel erg zielig worden. Vooral de oudste zit in een klas met pesters, dus vandaar.

Jesse_1

Jesse_1

07-01-2009 om 21:30

Het "probleem" van de schaatsen

Ik reageerde op het zeggen dat de school niet voor schaatsen hoefde te zorgen OMDAT je ook zelf voor gymkleren moet zorgen. Dit zijn dus 2 aparte dingen (zoals het er stond, leek het alsof dit niet zo was). School hoeft van mij niet te zorgen voor schaatsen, maar ik vind niet dat ze ouders kunnen verplichten (!) hier voor te zorgen.
Ik heb ook nergens gezegd dat ik een probleem heb. Maar ik vind het wel raar dat er hier gezegd wordt dat mensen maar schaatsen moeten kopen (!) omdat er ééns in de twaalf jaar als er natuurijs ligt een keer op school wordt geschaatst!
Overigens kwam hier vandaag ook de melding dat er vrijdagmiddag met de groepen 5 t/m 8 wordt geschaatst. Kinderen die niet kunnen of willen schaatsen worden andere activiteiten op school aangeboden. Prima oplossing hier dus!
Jesse

Oplossing

Op school blijven of gewoon meegaan op schoenen of met slee werd op andere school ook als oplossing geboden. "Probleem" opgelost dus.

Lady Grey

Lady Grey

08-01-2009 om 09:26

Laarzen

Ik zal ze vanmiddag de laarzen aantrekken, dat glijdt waarschijnlijk wel lekker. Verder gaat de school dicht, er worden geen alternatieve activiteiten aangeboden, en er wordt ook niet aan de ouders gevraagd om eventuele extra schaatsen mee te nemen om uit te leven. Wel is er warme chocolademelk.

En inderdaad Jesse, de school kan niet je niet verplichten om schaatsen te kopen. Ze zijn nu ook veel te duur, kan beter in de zomer via Marktplaats.

Bastet

Bastet

08-01-2009 om 12:24

Geen probleem

Over verantwoordelijkheid:hier is gekozen voor een skeelerbaan waar 'swinters,als het vriest,water gespoten wordt om een ijsbaan te maken.Omdat de waterpartijen hier vlakbij nog niet betrouwbaar waren.
Mijn ervaring is dat school zeker zijn verantwoording neemt hierin.Schaatsen leer je alleen met vallen en opstaan,hoort erbij.Mijn zoon kon geen schaatsen lenen,dus die heeft lekker gesleed op het ijs enzo.
Over leuk vinden:ik haatte gym vroeger,maar moest dat ook gewoon.Inderdaad,mens durf te leven!Spring eens uit je panty!
Groetjes,Bastet

Lady Grey

Lady Grey

08-01-2009 om 13:18

Merla: helm

Ze dragen geheel vrijwillig toch hun fietshelm, met veel plezier. Een juf gaat ook een helm dragen voor de grap omdat ze niet kan schaatsen. En verder hebben de juffen erg veel zin in schaatsen, ik hoop dat ze ook nog aan wat ijsopvoeding toe komen. Mijn tweede heeft een klasgenoot geregeld die schaatsen over zou hebben en die verwacht dus dat hij direct wegschaatst....

Bastet

Bastet

08-01-2009 om 16:05

Lady grey

Dat zou zomaar kunnen,mijn dochter schaatste letterlijk zo weg,deze week....Bastet

Mijne ook

Zelfs mijn dochter, die door de gymmeester zo'n kneus wordt gevonden (zie draadje ergens hierboven) schaatste sierlijk weg, draaide een pirouette en tilde één been op tot voor haar neus. Krijg je van al dat ballet. Alleen jammer dat de gymmeester het niet heeft gezien. Morgen gaan ze met school schaatsen en dochter heeft er reuze zin in! Eindelijk eens iets dat ze wel goed kan. Ik vind het wel leuk dat school zoiets organiseert, hoewel ik zelf een pesthekel aan schaatsen heb.

Ijskoning

Ijskoning

08-01-2009 om 20:21

Het was helemaal leuk!

En helemaal niets vervelends voorgevallen. Chocolademelk en speculaas en juffen en meesters mee op het ijs! Kortom een geslaagde middag!

MRI

MRI

08-01-2009 om 21:01

Ambivalent

school zou eerst gisteren gaan schaatsen. Toen regende het. (westen). Vanochtend zou er een nieuwe poging zijn maar ik ging er al vanuit dat het niet door zou gaan: gisteren waren er al wakken in het ijs en vannacht had maar drie graden gevroren. Maar het ging toch door. Ik vond het maar eng maar wilde mijn kind niet het plezier ontzeggen dus besloot ik er bij te blijven en me dienstbaar te maken in de koek en zopie tent.
Maar... vanochtend vroeg was een van de andere moeders in tranen dat ze het veel te gevaarlijk vond en het er niet mee eens was. Er werd door de juffen wat badinerend gedaan. Moeder in kwestie had immers een bijna-verdrinking (kindjes van twee in winkelwagentje in gracht) van haar kindje meegemaakt en zou uit angst reageren.
Natuurlijk deed ze dat maar achteraf gezien denk ik toch dat ze gelijk had voor een groot deel. Staande bij de koek en zopie zagen we al een groot wak onstaan midden in het parcours, goed, afgezet, regelmatig kinderen er weggestuurd etc. Ging allemaal net goed, maar er had net zo goed een wild jochie kunnen uitglijden, doorglijden en erin schieten. Later zei de moeder tegen mij: mensen hebben geen idee hoe je kind zo kwijt kunt zijn, zelfs in een water van 80 centimeter zonder ijs. En ja, dat weten we allemaal niet, en zij wel.
Het was prachtig, het was een feest, het was heel veel plezier... maar het had ook zo om kunnen slaan. Ik denk dat er teveel risico genomen is.
Maar goed, bij gym kan je kind ook uit de touwen vallen natuurlijk

MR

Merla

Merla

09-01-2009 om 09:01

Mariarosa

Tjonge.... ja zeg! Ik zou daar ook zeker niet zo blij mee zijn. In zo'n geval neemt de school wel een enorme verantwoordelijkheid vind ik. Dan is een ijsbaan (ondergelopen stukje weiland) zoals bij onze school het geval was, wel een stuk verantwoordelijker!
Raar eigenlijk, dat ze ondanks dat grote wak, toch gingen.

Merla

Merla

09-01-2009 om 09:03

Lady grey

En? Hoe is het gegaan?
Leuk dat de juf ook een helm op deed!
En heeft oudste nog geschaatst? Mijn jongste (net zo oud als jouw oudste) schaatste dus ook zo weg. Ben erg benieuwd hoe jouw oudste het er vanaf gebracht heeft En vonden ze het leuk?

Lady Grey

Lady Grey

09-01-2009 om 11:24

Merla

De oudste heeft even op geleende schaatsen van een klasgenoot geschaatst en dat ging wel, zei hij, hij vond het in elk geval leuk.

De andere heeft zich verveeld. Heeft even op een slee van een ander gezeten en verder kennelijk stilgestaan, want er waren twee juffen (!) die na afloop kwamen melden dat hij het zo koud had gekregen. Ik vroeg hem waarom hij dan niet ging glijden op zijn laarzen, reactie: maar ik weet toch niet hoe dat moet.

Zijn conclusie over het hele ijsgebeuren staat op mijn hyves

Tihama

Tihama

09-01-2009 om 19:45

Hier

Ik had de directeur maandagmiddag n.a.v. dit draadje gebeld om het voor te stellen. Die heeft overlegd met de gymjuf en die heeft actie ondernomen om kisten vol met Easy Gliders te regelen. Geen idee wat dat kostte, maar wel helemaal geweldig (zoals ik trouwens gewend ben van onze school).
Ze zijn de afgelopen dagen afwisselend met verschillende groepen gaan schaatsen op de vaarten hier dichtbij. Die liggen allemaal al ruim 1,5 week dicht. De buurman had vorige week geboord en het ijs bleek toen al 12 cm dik.

Ik verheug me op morgen (moest helaas vandaag tot laat werken;-(

Tihama

Hier in het noorden....

is schaatsen misschien toch wel iets heel normaals. Nou ja. Als er ijs ligt tenminste. De hele school heeft deze week 2 keer geschaatst, en er waren hooguit 10 kinderen van de meer dan 300 leerlingen zonder schaatsen (en die hebben iets geleend van een vriendje of zo, of inderdaad lekker rondgerend omdat ze geen zin hadden). En dat ondanks het feit dat er in geen jaren echt natuurijs is geweest.

Het was een groot feest! (en de ijsbaan is recht tegenover de school, dus dat is helemaal gemakkelijk)

Ingrid

Er is hier veel water en veel kinderen kunnen wel schaatsen (bijv geleerd op een kustijsbaan), maar er zijn hier ook heel veel kinderen van 'buitenlandse' afkomst, Suriname, Antillen, Marokko (misschien veel meer dan bij jullie?), zij hebben vaak geen schaatsen, hun ouders hebben ook niet geschaatst, dat scheelt denk wel. Ik weet van een V.O. school waar ze wilden schaatsen, maar er hadden 1 of 2 kinderen per klas schaatsen, toen zijn ze wel even gewoon op het ijs gaan 'spelen', maar een echte schaatsmiddag kon uiteraard niet.

Nely

Nely

11-01-2009 om 12:07

Afgelopen vrijdag

gingen de groepen 5 t/m 8 na de middag schaatsen. Er was wel gevraagd om thuis of in bredere familiekring rond te kijken of er nog meer schaatsen waren voor de kinderen die er geen hebben. Denk dat dit wel aardig gelukt is want ik hoorde mijn zoon erover bezig dat er geruild is met schaatsen ed. Zelf had ik de dag ervoor schaatsen voor hem gekocht dus het was voor hem de 1e keer dat hij echt kon schaatsen en het was best aardig gegaan.

De kinderen hebben op het ijs ook nog koeken en (warme) chocomelk gekregen. Echt heel leuk allemaal!

mijk

mijk

12-01-2009 om 11:21

Hier toch

echt twee kinderen zonder schaatsen (alles uitverkocht toen griep). Komt misschien omdat wij import van de veluwe zijn

Ga marktplaats maar eens afstruinen voor de volgende vorstperiode

Mijk

Prulletje

Prulletje

12-01-2009 om 21:49

Mijk

"Ga marktplaats maar eens afstruinen voor de volgende vorstperiode."
Dan heb je nog twaalf jaar. Moet lukken!

Prulletje

Lynna

Lynna

12-01-2009 om 22:00

Middelbare

Bij mij op de middelbare school zag ik toevallig vandaag een kopietje liggen. Afgelopen vrijdag moesten leerlingen uit V4 verplicht schaatsen op de ijsbaan. Ze mochten deels zelf, maar moesten ook een schaats-coopertest afleggen.

Hardstikke leuk zoiets!

mijk

mijk

13-01-2009 om 13:29

Grijns prulletje

we hebben hier ook nog een grote kunstijsbaan om dehoek dus het is geen weggegooid geld hier

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.